واحد مرکزی خبر نوشت:

نویسنده و روزنامه نگار لبنانی تأکید کرد، رژیم عربستان با توجه به ناکامی هایش در عرصه نظامی سوریه در شرایطی نیست که بتواند در ژنو 2 خواستار امتیاز باشد.
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، حسن علیق در مطلبی در روزنامه «الاخبار» لبنان نوشت: گروه های تروریستی در حال جنگ در سوریه، چند روز پیش عملیات گسترده ای را در ریف دمشق و به صورت مشخص در غوطه شرقی و القلمون علیه ارتش سوریه آغاز کردند، و عربستان سعودی نیز به عنوان حامی این گروه ها به نتایج این عملیات دل بسته بود تا در نشست ژنو 2 از ثمرات سیاسی آن بهره برداری کند، اما ارتش سوریه با مقاومت و یورش به تروریست ها و شکست آنها نقشه های سعودی ها را برآب کرد.
آنچه در ذیل می آید جزئیات و نتایج این عملیات را بر مبنای داده های رسمی دولت سوریه نشان می دهد:
نبرد در القلمون و غوطه شرقی در حالی در آستانه برگزاری نشست ژنو 2 پایان یافت که تروریست ها شکست سنگینی از ارتش سوریه متحمل شدند؛ از این رو مخالفان دستاوردی را در کارنامه سیاسی خود برای ارائه در نشست مذکور کسب نکردند.
تروریست ها با حمایت عربستان طی دو ماه گذشته در سه محور مهم سوریه تلاش کردند که نوعی موازنه قوا را در میدان درگیری ها به ویژه در درعا (مرز اردن) با ارتش سوریه ایجاد کنند، اما با پاسخ سریع ارتش سوریه نتوانستند در این محورها پیشروی داشته باشند و عملا در حالت دفاعی قرار گرفتند.
نبرد حلب که گروه های مسلح حدود 2 ماه قبل با محاصره پایتخت اقتصادی سوریه آن را آغاز کردند و به مناطق و محله های تحت کنترل دولت سوریه یورش بردند، اما صحنه درگیری ها در این منطقه ناگهان با حمله ارتش سوریه به تروریست ها در بخش جنوب شرقی حلب دگرگون شد. ارتش سوریه به یکباره مساحتی بیش از نصف مساحت لبنان را به کنترل خود درآورد و امنیت را به جاده بین المللی حلب به طول حدود 200 کیلومتر باز گرداند.
محور سوم حومه دمشق بود؛ گروه های تروریستی غوطه غربی و حومه جنوبی دمشق را به عنوان ورودی جدیدی برای خود و به هدف تهدید شهر دمشق در نظر گرفته بودند که به جنوب درعا نیز وصل می شد. عملیات گروه های مسلح آغاز شد اما با پاسخ قوی ارتش سوریه و نیروهای دفاع ملی غافلگیر شدند. ارتش سوریه به سرعت روستاها و شهرک های حومه جنوبی دمشق را از سیطره تروریست ها خارج کرد و موجب شد که تروریست ها نتوانند دستاوردی را که مخالفان برای ژنو 2 دنبال می کردند، بدست آورند.
بخش پایانی نبردهای حومه های دمشق در القلمون به وقوع پیوست؛ منطقه ای راهبردی که حومه دمشق را به حومه حمص و مرزهای لبنان وصل می کند. به گفته منابع امنیتی رسمی سوریه، ارتش این کشور قصد آغاز درگیری در این منطقه را تا قبل از بهار آینده نداشت؛ مگر زمانی که مخالفان درگیری در این محور را آغاز کنند یا گروه های تروریستی جاده بین المللی دمشق - حمص را ببندند یا مرزهای لبنان را تهدید کنند. سه شرط مذکور به وقوع پیوست. تعدادی از عناصر گروهک تروریستی النصره همراه با سایر گروه های تروریستی به سمت انبارهای مهمات منطقه «مهین» در شمال شرقی القلمون حرکت کردند. این انبارها فاصله اندکی با یکی از پایگاه های نیروی هوایی سوریه داشت.
ارتش سوریه به سرعت وارد عمل شد و با حمله به تروریست ها آنها را از بخش اعظم مهین بیرون راند و اجازه نداد گروه های تروریستی تخلیه مهمات انبارهای مذکور را تکمیل کنند. ارتش فورا برای بازگرداندن شمار زیادی موشک که گروه های مسلح قصد انتقال آن به مرز لبنان را داشتند به منطقه قاره حمله کرد. ارتش، قاره را آزاد کرد و روند پیشروی ها در القلمون آغاز شد و به دنبال آن گروه های مسلح را از دیر عطیه و النبک نیز بیرون راند.
اکنون در القلمون تنها شهر یبرود باقی مانده است که ارتش سوریه آن را آزاد نکرده است و با توجه به این که این شهر تقریبا منطقه ای منفک و جدا افتاده از مناطق دیگر است ارتش هر گاه اراده کند می تواند آن را پاکسازی کند. دیگر روستاها و شهرک های القلمون نیز در مقایسه با یبرود اهمیت راهبردی ندارند.
تنها دستاورد گروه های مسلح در این منطقه ربودن راهبه های مسیحی معلولا بود.
آنچه گذشت البته به این معنا نیست که مناطق ریف دمشق از قلمون در شمال تا داریا در جنوب و جربا در شرق در دست ارتش سوریه است. گروه های مسلح مجددا تلاش خواهند کرد جاده حمص - دمشق را بنندند و آتش حملات گروه های مسلح در روستاها و شهرک ها و شهرهای نزدیک به دمشق در آینده نزدیک خاموش نخواهد شد.
البته نکته مهم این است که تهدید جدی علیه دمشق منتفی شده است.
جنگ در ریف دمشق پایان یافت و عربستان که بسیار به نتایج آن دل بسته بود ناکام ماند.
به گفته برخی تحلیلگران نظامی، ریاض اکنون تنها باید منتظر بماند که عمر الشیشانی، فرمانده نظامی «ابوبکر البغدادی» در شمال سوریه، چه خواهد کرد. وی در روزهای اخیر از نبردی بزرگ در حومه حلب خبر داده است. نبردی که به گفته منابع رسمی سوریه ارتش به خوبی خود را برای آن آماده کرده است.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    1 0
    جهان ازاد بر ضد تروریسم و دولتهای حامی وحشی ها یعنی عربستان و ترکیه متحد شود تا منطقه از این وضعیت اسفبار و خطرناک نجات یابد. اردوغان القاعده ات را جمع کن