ایسنا نوشت:

پس از آنکه یک گروه شورشی سوری ورودی گذرگاه مرزی "گیلوه گووزو" واقع در مرز مشترک ترکیه با سوریه را در خاک سوریه اشغال کرد، ترکیه اقدام به بستن این گذرگاه کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه حریت چاپ ترکیه، در پی این اقدام، آمریکا و انگلیس اعلام کردند که کلیه "کمک‌های غیرکشنده" خود به شورشیان مستقر در شمال سوریه را به حالت تعلیق در آورده‌اند.

وزارت گمرک و تجارت ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که گذرگاه "باب الهوی" در طرف سوریه توسط یک "گروه اسلامی میانه رو" اشغال شده است.

در این بیانیه آمده است که گذرگاه مرزی گیلوه گووزو واقع در استان هاتای در جنوب شرق ترکیه نیز برای جابجایی مسافران و خودروها بسته شده است.

این گروه تازه تاسیس که "جبهه اسلامی" نام دارد شش ماه پیش توسط شش گروه شورشی تشکیل شد که با هدف برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از قدرت و تشکیل دولت اسلامی با یکدیگر ادغام شدند.

اقدام آمریکا و انگلیس هم پس از آن صورت گرفت که این شورشیان انبارهای تسلیحاتی "ارتش آزاد سوریه" را که مورد حمایت غرب است، در مرز با ترکیه به تصرف خود در آوردند.

آمریکا پیش از این وعده کمک‌های غذایی و تجهیزات به میزان ۲۵۰ میلیون دلار را به ارتش آزاد سوریه داده بود.

"جبهه اسلامی" شامل گروه‌های افراطی مرتبط با القاعده نیست.

آمریکا گفته که تعلیق کمک‌ها شامل کمک‌های انساندوستانه نمی‌شود و این کمک‌ها کماکان در اختیار سازمان‌های امدادی قرار خواهد گرفت.

انگلیس نیز اعلام کرده این تعلیق موقتی بوده و موضوع تحت بررسی است.

ماه پیش گروه‌های احرار الشام، جیش الاسلام، لواء الحق، لواء التوحید، صقور الشام، انصار الشام و گروه کردی جبهه اسلامی اعلام کردند که بزرگ‌ترین ائتلاف را با ۴۵ هزار جنگجو تشکیل می‌دهند.

هفته پیش این ائتلاف اعلام کرد که از شورای عالی نظامی ارتش آزاد که زیر نظر ائتلاف ملی سوریه است، خارج می‌شود.

چهار روز پس از این تصمیم، نیروهای ائتلاف جبهه اسلامی، نیروهای ارتش آزاد سوریه را از پایگاه‌ها و انبارهایشان در نزدیکی مرز با سوریه بیرون راندند. این انبارها حاوی سلاح‌ها و تجهیزاتی بود که از طریق ترکیه وارد سوریه شده بود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    1 0
    * وابستگی برخی مخالفان به عربستان، قطر و ترکیه الزعبي خاطرنشان كرد: برخي مخالفان در خارج وابسته به عربستان سعودي يا قطر يا تركيه هستند و افكار و عقايد حاميان مالي خود را كه از تروريسم حمايت مي كنند، به دوش مي‌كشند.
  • شاکی ازوزیر خارجه ترکیه A1 ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    ترکیه 47 تن سلاح به شورشیان سوریه داده است براساس اسناد مربوط به سوابق تجارت در سازمان ملل، از ماه ژوئن تاکنون ترکیه بالغ بر 47 تن تسلیحات برای شورشیان سوری ارسال کرده‌ در حالی که بارها مقامات دولت ترکیه این مساله را تکذیب کرده‌اند.