توئیتر، بلای جان ریاض/ بخشی از کاربران روحانیون سعودی هستند

کم نیستند چالش هایی که آل سعود را عصبی کرده: گسترش نفوذ ایران در منطقه، جنگ داخلی سوریه، دولت جدید مصر و در نهایت رویکرد جدید آمریکا در منطقه و از همه مهمتر افزایش رو به انفجار کاربران توئیتری.

لری پلاتکین بوگارت، کارشناس خلیج فارس در موسسۀ واشنگتن اینستیتیو، به وضعیت شبکه های اجتماعی و به طور مشخص توئیتر در عربستان پرداخته است. وی می گوید آل سعود توئیتر را به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی خود تلقی می کند. خلاصۀ یادداشت را در ذیل می خوانید:
تحقیقی که به تازگی در ماه نوامبر منتشر شد، بار دیگر میزان بالای کاربرد توئیتر در عربستان را در مقایسه با سایر کشور نشان داد. این مسئله باز هم پتانسیل شبکه های اجتماعی در تسهیل تغییر و بسیج سیاسی را در عربستان ثابت کرد. اکثر استفاده کنندگان از توئیتر در عربستان سعودی آنهایی هستند که از عملکرد دولت در مقابله با مشکلات داخلی از جمله بیکاری و فساد راضی نیستند. البته ذکر این نکته ضروری است که تلاش مداوم بخش بسیار کوچکی از کاربران سعودی توئیتر و شبکه های اجتماعی برای بسیج کردن مردم جهت اعمال اصلاحات در این کشور غالباً با شکست روبرو شده است و جالب اینکه بخش قابل توجهی از کاربران محبوب و شناختۀ شدۀ توئیتر در عربستان سعودی در کنار جوانان، روحانیون و واعظان هستند.
در این میان، روحانیون وهابی که نه تنها بر موسسات مذهبی بلکه بر نهادهای قضایی و برخی سازمان های زیرمجموعۀ وزارت کشور عربستان نفوذ دارند، توئیتر را خلاف عرف، تهدیدی برای قدرت حاکمیت و همچنین تهدیدی برای امنیت کشور می دانند.
جالب است بدانید طبق تحقیق منتشر شده سرانۀ کاربرد توئیتر در عربستان سعودی نسبت به جمعیت آنلاین جهان در بالاترین میزان در مقایسه با سایر کشورها قرار دارد. گلوبال وب ایندکس در تحقیق جدید خود آورده است که 41% از کاربران آنلاین در این کشور در سایت توئیتر هستند. البته پیرریچ این رقم را 32% اعلام کرده است و طبق اعلام همین سایت، بیش از 4% از کل کاربران توئیتر در جهان در عربستان سعودی ساکن اند.
و البته اگر آمار رو به صعود میزان استفاده از توئیتر را در طول 2 سال اخیر به این مسئله بیفزاید، مسئله جالب تر می شود. به گفتۀ سایت پیرریچ، شمار کاربران فعال توئیتر در عربستان سعودی 4.8 میلیون نفر است در حالیکه در سال 2011 این رقم تنها چند صد هزار نفر بود. این میزان استفاده از شبکه های اجتماعی و به خصوص توئیتر بیانگر تمایل بالای جوانان در استفاده از شبکه های اجتماعی و توئیتر در عربستان و سایر کشورهای عضو شورای همکاری حوزۀ خلیج فارس است. عربستان همچنین بالاترین سرانۀ کاربرد یوتیوب و همچنین سایر سایت های ویدئویی(اعم از فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و واتس اپ) را در میان کشورهای منطقه دارد.
این در حالیست که کشورهای حوزۀ خلیج فارس با محدودیت هایی در استفاده از شبکه های اجتماعی روبرو هستند. البته این همۀ واقعیات دربارۀ استفاده از شبکه های اجتماعی در توئیتر در کشورهای منطقۀ خلیج فارس نیست. بخش قابل توجهی از کاربران با هدف سرگرمی، به روز بودن با اطلاعات و به اشتراک گذاشتن برخی مطالب از این شبکه ها استفاده می کنند و اگر تمایلی برای تغییر در سیاست های کشورهایشان داشته باشند این تغییر تنها معطوف به اصلاح است و نه وقوع یک تغییر انقلابی.
یکی از مهترین توئیت های هشتکی در عربستان سعودی در طول یک سال اخیر، این پیام بوده است: " "حقوق کافی نیست" پستی که نزدیک به 17.5 میلیون توئیت را در 4 ماه به خود اختصاص داد و در واقع توجه آل سعود را سمت جمعیت فقیر عربستان و نیاز موجود در آن به منظور ضرورت بالا بردن حقوق ها معطوف کرد.
اما پاسخ های آل سعود به این نیازها غالباً بسیار محافظه کار بوده و موسسات مذهبی محافظه کار نیز نگاهی تهدیدمحور به این ابزار دارند. اظهارات مفتی اعظم سعودی، عبدالعزیز بن عبدالله الشیخ و یکی از مهمترین و پرنفوذترین چهره های مذهبی به خوبی بیانگر این نگرانی از بروز تغییرات سیاسی و اجتماعی ناشی از افزایش کاربرد توئیتر است.
وی توئیتر را به کرات ریشۀ همۀ زیان های اجتماعی دانسته و آن را صفحه ای برای اشاعۀ اتهامات و دروغ می داند؛ همچنین جایی برای دلقکها، فاسدها و جلف هایی می داند که پست های غیرقانونی، اشتباه و دروغ را روی آن قرار می دهند. او کاربران توئیتر را دیوانه هایی می خواند که حیا و عفت ندارند. این مفتی اعظم هشدار می دهد که توئیتر یک ابزار خطرناک است و هر مسلمانی باید از آن پرهیز کند. سایر شخصیت های مذهبی نیز دقیقاً همین دیدگاه مفتی اعظم را دارند و آن را تهدیدی برای امنیت ملی کشور می دانند.
از این رو وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی عربستان کاربران توئیتر و سایر شبکه های اجتماعی را زیر نظر دارد. با این حال مدیریت کردن همۀ کاربران کار دشواری است. عبدالعزیز خجه، وزیر کشور عربستان به تازگی اعلام کرده است که مونیتور کردن همۀ یوزرهای توئیتر و سانسور کردن برخی مطالب به دلیل شمار بالای کاربران کار بسیار دشواری است. از این رو دولت تصمیم گرفته است به جای مونیتور کردن اکانت های توئیتر تمرکز خود را بر روی کاربران بگذارد و آنهایی که بیشتر فعال سیاسی و اجتماعی هستند؛ البته طبق یکی از گزارشات رویترز، شمار قابل توجهی از همین کاربران توئیتر واعظان و روحانیون هستند.
از سویی طبق گزارش( سال 2013) منتشر شده از سوی سازمان فریدمن هاوس(خانۀ آزادی)، دولت عربستان سعودی تمهیداتی را برای کنترل بیشتر گوشی های هوشمند و کنترل نرم افزارهای آن اعم از توئیتر، واتس اپ و وایبر در نظر گرفته است و برنامه هایی را در این راستا در حال پیاده کردن است؛ اعم از اعمال محدودیت برای کاربران پرمصرف توئیتر، تحت نظر قرار دادن فعالان سیاسی و حامیان آنها.
نتیجه
از آغاز بهار عربی، خاندان آل سعود بیش از هر زمانی در مقابل نارضایتی مردم برای مقابله با مشکلات اجتماعی قرار دارند و نسبت به این مسئله نگران است. افزایش رو به انفجار کاربران توئیتر به معنای آنست که دیگر نمی توان همۀ کاربران را مدیریت و وضع موجود را حفظ کرد.
آل سعود نگران تحولات مهم در عرصۀ داخلی و خارجی است و همین مسئله عربستان را نگران و عصبی کرده است؛ چالش‌هایی همچون گسترش نفوذ ایران در منطقه، جنگ داخلی سوریه، دولت جدید مصر و در نهایت رویکرد جدید آمریکا در منطقه.

واشنگتن اینستیتیو/ ترجمه: زهرا خدایی

5252

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    51 1
    فقط عربستان ؟!! پس اون کسی که میگه فیسبوک و ... بطور قطع و یقین ابزار جاسوسیه امریکا و غرب است عربستانی بوده ؟!!!!!!!!!!!
    • محسن IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
      35 1
      از اینکه خبر آنلاین این نظر رو سانسور نکرد خیلی خوشحالم
  • اميرمسعود A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    19 0
    اين مطلب و كشورايي بايد بزارن كه اين چيزا تو كشورشون آزاده نيست تو ايران شجاعانه در دسترس عمومه!
  • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    26 0
    نع اینکه شما از ترس توییتر و فیسبوک و ... فیلتر نکردین؟ خوبه اونا بلای جونشون رو آزاد گذاشتن
  • بی نام GB ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    12 0
    خوب یاد دکتر شریعتی می افتم که می گفتند عربستان که می رم به من میگن شیعه دو آتیشه و تو ایران منو به وهابی بودن متهم می کنند. حالا شده داستان توییتر ...هر دوتا می گن این سایت باعث انحرافه .... چقدر ایدولوژی می تونه در مقابل مردم دوام بیاره !! تاریخ نشون داده ...
  • محمود IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    10 0
    کشور عربستان به لحاظ درصد مراجه کنندگان به شبکه های اجتماعی در دنیا مقام اول را دارند. این گفته خود مطبوعات سعودی است.
  • زمزم IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    2 2
    پس آل سعود و اهل ولا با هم ریشه های مشترک فکری دارند
  • بی نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    1 5
    اگه امریکا قدرت نخست جهان نبود نه عربستان میتونست حقوق بشر رو به تمسخر بگیره و نه تروریست ها اینقدر راحت وحشی بازی درمیاوردند. پس ننگ بر امریکا همان درود بر زندگی و ازادی به زبانی دیگر است.
  • بی نام A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    2 1
    عربستان سعودی مسئول کشتار و خشونت در سوریه است سوریه به فضل ایثار و فداکاری ارتش خود، پایداری ملت و دوراندیشی رهبر خود توانست در مقابل توطئه ای که از سوی دشمنان سوریه طراحی شده است ایستادگی کند، توطئه ای که بیش از 83 کشور جهان در آن مشارکت دارند. وی با سخنرانی در دانشگاه گفت که از سال ها پیش از طریق صدور فتواهای خطرناکی که صادر می شد این توطئه ضد سوری را حس کرده بود.
  • بی نام A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    1 0
    مفتی سوریه ضمن انتقاد از موضع ضد سوری کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس اظهار داشت: سوریه امروز تاریخ جدید خود را می نویسد و از جهان عرب و اسلام دفاع می کند. وی رژیم حاکم در عربستان سعودی را مسئول خشونت و کشتار در سوریه دانست. شیخ حسون در ادامه از شبکه های تلویزیونی کشورهای حاشیه خلیج فارس که حامی افراد مسلح در سوریه هستند انتقاد و تصریح کرد: این شبکه ها فراموش کرده اند که سوری ها فرهنگ را به کشورهای حاشیه خلیج فارس آموزش دادند.
  • بی نام A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    اخبار روز حمله معارضان سوری به آمریکا و انگلیس عضو ائتلاف ملی مخالفان دولت سوریه قطع کمک های نظامی به ارتش آزاد در شمال سوریه را نادرست خواند و گفت: هرگونه ارتباط بین این تصمیم غرب با تلاش برای اعمال فشار بر مخالفان، کنفرانس بین المللی برای حل بحران سوریه را به شکست می کشاند.
  • بی نام EU ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    2 4
    مردم عربستان نه تنها از توییتر و فیسبوک وشبکه های اجتماعی بر خوردارند بلکه از بیشترین سطح رفاه در جهان بهره مند هستند ولی ما چی تو خرید یک پراید قراضه موندیم حالا هی بگیم عربا اینجورند و اونجور
  • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    1 0
    تنها راه حل بحران سوریه/ سعودی، قطر و ترکیه به حمایت از تروریستهای آدمکش افتخار می کنند
  • شاکی از تروریست وحشی عربستان A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    1 1
    خاندان حاکم بر عربستان عامل خونریزی‌ها در سوریه هستند مفتی سوریه ضمن انتقاد از مواضع برخی کشورهای حوزه خلیج فارس،آل سعود را عامل خونریزی ها در کشورش دانست.