حبس و جزای نقدی جریمه مشاورانی که اسرار بیمار خود را فاش کنند

دومین کنگره سالیانه روان درمانی در ر روابیمارستان روزبه به مدت سه روز با موضوعات اخلاق در روان درمانی،عتیاد و خانواده درمانی به مدت سه روز برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،اولین کنگره سالیانه روان درمانی اردیبهشت سال گذشته برگزار شد و امسال هم با رویکردهای مطرح در حوزه درمانی و جامعه از روز 20 آذر تا 22 آذر برگزار می شود.
در ابتدای این برنامه،غلامرضا میرسپاسی رئیس انجمن روان شناسان،به شرکت کنندگان خوشامد گفت و از محمد صنعتی عضو هیئت علمی و دانشیار گروه روانپزشکی در بخش روانشناسی بیمارستان روزبه درباره اخلاق در روان درمانی سخنرانی کرد.
او گفت:باید روان پزشکان و روان درمانان یاد بگیرند که در کنار هم باشند نه اینکه در مقابل یکدیگر قرار بگیرند و به بیمار آسیب برسانند.
او با بیان اینکه در منشور اخلاقی رابطه همکاران با یکدیگر بسیار مهم است ادامه داد:اختلاف نظرها را نباید به عنوان تقابل دید و باید اصول حرفه ای خودمان را به جامعه و کسانی که بر کار ما نظارت دارند یعنی پزشکی قانونی و نظام پزشکی نشان دهیم.
او ادامه داد:متاسفانه بسیاری از متخصصان در پزشکی قانونی با موازین حرفه ای روان درمانی و منشور اخلاقی آن آشنا نیستند و برای همین گاهی روان درمانان خودشان را در مقابل قانون احساس می کنند.
دکتر صنعتی گفت:درمانگر باید به اصول انسانی آشنا باشد و او را محور قرار دهد.
او گفت:برای حل این مشکل در کشورهای دنیا هر کدام از تخصص ها یک انجمن دارند و از این طریق بر رفتار و اخلاق اعضا نظارت دارند.
عضو هیات علمی بیمارستان روزبه ادامه داد:متاسفانه در ایران تنها انجم روان شناسی و روان درمانی داریم و هیچ منشور اخلاقی برای روان درمانان وجود ندارد،بنابراین کمیته روان درمانی در انجمن باید تلاش کند که این انجمن ها شکل بگیرند.
او با تاکید بر اینکه بیمار باید بتواند روان درمان خود را انتخاب کند گفت:البته در کشورهای خارجی هم به خاطر دخالت سازمانهای بیمه ای و مسئولان اجرایی این امکان وجود ندارد.اما باید الگوهای اخلاقی داشت و این اصل مهمی در حرفه ماست.


جزای فاش کردن اسرار
سپس دکتر سید مهدی صابری عضو هیات علمی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی درباره قانون درباره قانون در روان درمانی توضیحاتی داد.
او گفت:افراد زیادی در حیطه روان درمانی فعالیت می کنند و برخی هم گفت وگو و درد و دل را روان درمانی می دانند در حالیکه ایجاد ارتباط شخصی و کاری در روان درمانی اشتباه است.
او با بیان اینکه نکته اول در روان درمانی مهارت است گفت:4 آیتم بی مبالاتی،بی احتیاطی،عدم رعایت قوانین حرفه ای و دولتی ، عدم مهارت،دادن و گرفتن هدیه و ارتباط با بیمار سبب شکایت از روان درمانان می شود.
صابری با اشاره به ماده 648 قانون مجازات اسلامی گفت:جراحان،ماماها،متخصصان و اطبا محرم اسرار هستند و هرگاه غیر از موارد قانونی اسرار را فاش کنند به سه ماه و یک روز تا یک سال حبس و یک میلیون و 500 تا 6 میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شوند.
او ادامه داد:متاسفانه ورود افراد غیر ماهر و متخصص در حرفه روان درمانی مشکلات زیادی را به وجود می آورد پس باید فرد مهارت کافی داشته باشد تا متهم نشود.
45232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    16 2
    این مبلغ جریمه چرا انقدر ناچیزه؟!