ماندلا، یخ رابطۀ واشنگتن-هاوانا را شکست

در مراسم بزرگداشت ماندلا یخ رابطۀ واشنگتن- هاوانا شکست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از رویترز، دست دادن دو رییس جمهور با گذشت بیش از نیم از قطع رابطۀ دیپلماتیک میان دو کشور با واکنش و خوشحالی مردم کوبا و امیدواری برای بهبود روابط دو کشور روبرو شد. لبخند اوباما به رائول کاسترو، رییس جمهور کوبا برای بسیاری از کوبایی پیام بهبود روابط میان دو کشور را القا کرد. دو کشوری که سواحل آنها تنها 90 مایل از هم فاصله دارد، به دلیل اختلافات ایدئولوژیک و سیاسی بیش از نیم قرن بود که رابطه ای با هم نداشتند.
یاسنیل سوتو، یک کارگر کوبایی 25 ساله در این رابطه در گفتگو با خبرنگار رویترز در این باره می گوید: هرگز تصور نمی کردم که چنین اتفاقی در مراسم بزرگداشت ماندلا بیفتد. به نظر من این آغاز اتفاق و تغییرات مهمی در آینده خواهد بود و امید داریم که اینگونه باشد. نحوۀ برخورد میان دو رییس جمهور پس از گذشت سالها قطع رابطه نشانه هایی از تغییر در روابط خصمانه میان دو کشور تعبیر و ارزیابی شد.
کاخ سفید در این باره گفته است که دست دادن دو رییس جمهور از قبل پیش بینی نشده بود و دو رییس جمهور صحبت دیگری به جز دست دادن و سلام کردن نداشته اند.
جولیا سوینگ، مدیر مطالعات آمریکا لاتین در شورای روابط خارجی آمریکا در نیویورک در این باره می گوید: دست دادن دو رییس جمهور و تلاش آنها شاید بسیار آسان تر از راهی باشد که ماندلا در مبارزه با آپارتاید آنرا پشت سر گذاشته بود.
گفته می شود تلویزیون کوبا این صحنه را بدون کامنت و یا شرحی و به عنوان بخشی از مراسم بزرگداشت ماندلا پخش کرده است. دولت کوبا واکنشی به این اتفاق از خود نشان نداده اما این مسئله اتفاقی مهمی در تاریخ کوباست.
گفتنی است آخرین باری که دو رییس جمهور پس از قطع رابطۀ دیپلماتیک از سال 1959 به هم دست دادند، فیدل کاسترو و بیل کلینتون در سال 2000 بود که به دور از چشم دوربین ها اتفاق افتاد و چندان جدی گرفته نشد. ریچارد نیکسون و کارتر نیز در سال 1959 با فیدل کاسترو ملاقات کرده بودند.

5252

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پارسا IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    83 0
    بله...ميبينيم كه بااين دست دادن آسمون به زمين نرسيد...توكشورشونم كسي شعار مرگ برآمريكا نداده...راستي مسولين كشور ما كوشن تواين مراسم؟؟
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    70 1
    اگر آقاي خاتمي مي رفت و مثلا با اوباما دست مي داد چي مي شد؟
    • بی نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
      36 1
      وا شريعتمدارا، وا احمد خاتميا، وا ....يا يااااا........
  • بی نام A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    9 0
    درخت دوستی بنشان که کام دل به بار ارد نهال دشمنی برکن که رنج بی شمار ارد
  • بی نام IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    9 0
    موضع اصولی کوبا در تمام این سالها مبارزه با چپاول گری های امریکای زورگو بر ضدمردمش بوده وگرنه یه دست دادن یا ندادن چیز مهمی نیست. دولت کوبا همواره سعی کرده تا جای ممکن همزمان با حفظ استقلال خودش رفاه نسبی مردم رو هم تامین کنه که در این زمینه موفق هم بوده فقط کافی یه نگاه به بخش اموزشی ، مسکن و پزشکی کوبا بکنیم که چه امکاناتی به صورت رایگان برای مردم قرار داده در حالیکه این امکانات در خود امریکا هم برای همه وجود نداره. مبارزه کشوری مثل کوبا با زورگویی امریکا یه مبارزه اصولی هست نه یه نمایش ظاهری که مربوط به دست دادن یا ندادن باشه.
  • بی نام A1 ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 4
    شما به جای دست دادن های الکی حقتونو بگیرین
  • بی نام US ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    4 0
    ای کاش از ایران هم کسی به فکر مردم بود و یخ که هیچ این دیوار را میشکست. ای کاش .......