فارس نوشت:

«جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به مصاحبه «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با مجله «تایم» گفته است کاخ سفید نیز با تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران مخالف است و آن را اقدامی غیرسازنده می‌داند.

ظریف در مصاحبه‌ای که دیروز منتشر شد، نسبت به تبعات اقدام نمایندگان کنگره آمریکا در جهت افزایش تحریم‌های ایران هشدار داد و گفته بود تصویب چنین طرحی به لغو تمام توافقات حاصله در ژنو منجر می‌شود.

گروهی از نمایندگان هر دو حزب آمریکا در مجلس سنا در تلاشند تا پیش از آغاز سال نوی میلادی بحث افزایش مشروط تحریم‌های ایران را به رأی بگذارند. این نمایندگان در تلاشند تحریم‌هایی را تصویب کنند که اجرای آن‌ها به نقض تعهدات از سوی ایران منوط است. مجلس نمایندگان آمریکا هم قصد دارد طرحی را برای محدود کردن اختیارات کاخ سفید در توافق نهایی با ایران، بررسی کند.

ساکی روز گذشته در نشست خبری هفتگی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات وزیر امور خارجه ایران، گفته است: به عقیده ما، تصویب تحریم‌های جدید در طول مذاکرات، حتی اگر اجرای آن‌ها مشروط باشد، غیرسازنده خواهد بود. این اقدام می‌تواند اتحاد 1+5 را از بین ببرد. این اقدام قطعا می‌تواند مذاکراتی را که همه ما زحمت زیادی برای آن کشیده‌ و معتقدیم بهترین فرصت یک دهه اخیر برای رسیدن به یک نتیجه مسالمت‌آمیز است، در معرض خطر قرار دهد. و به همین دلیل هست که همانطور که می‌دانید «جان کری» وزیر خارجه فردا به کنگره می‌رود تا در مجلس نمایندگان در این مورد صحبت کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت کری در دیدار با نمایندگان تصریح خواهد کرد که هر زمان ایران به تعهدات خود پایبند نبود، می‌توان تحریم‌های شدیدتری را وضع کرد، اما فعلا و در حالی که مذاکرات همچنان در جریان است، نباید دست به چنین اقدامی زد.

وی همچنین تأکید کرد که کری به نمایندگان یادآوری خواهد کرد که او نیز حامی تحریم‌هاست، اما نمایندگان باید به یاد داشته باشند که تحریم‌ها هدف نبوده‌اند، بلکه وسیله‌ای بودند برای اینکه ایران را وارد مذاکرات جدی کنند، و حالا که این اتفاق رخ داد، باید برای دستیابی به توافق جامع به مذاکرات فرصت داد.

ساکی در پایان از پاسخ به خبرنگاری که اصرار داشت از احتمال وتوی تحریم‌های جدید از سوی کاخ سفید مطلع شود، طفره رفت و حاضر نشد که پاسخ دهد آیا کاخ سفید حاضر است مصوبه کنگره برای افزایش تحریم‌ها را وتو کند یا خیر.

ایران و گروه موسوم به 1+5 اوایل این ماه در ژنو به توافقی اولیه دست یافتند که در 6 ماه آینده تعهداتی را برای طرفین در نظر می‌گیرد و فضای لازم برای مذاکرات در مورد راهکار نهایی را ایجاد می‌کند. ایران متعهد شده گستره برنامه هسته‌ای خود را در سطح فعلی حفظ کند، 1+5 هم تعهد داده است از اعمال تحریم‌های تازه، خودداری کند. همچنین ایران غنی‌سازی 20درصد را متوقف می‌کند و 1+5 هم بخشی از تحریم‌ها را کاهش می‌دهد. این بازه 6 ماهه هنوز آغاز نشده و طرفین در حال رایزنی برای توافق بر سر اجرای تعهدات هستند.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    112 1
    خیلی جالبه تندرو های داخلی و خارجی یک هدف دارند
    • بی نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
      0 7
      وزیر خارجه آمریکا گفته اگر ایران هر بخشی از این توافقنامه را نقض کند، همه پیشرفت ها متوقف می شود و آمریکا می تواند به صورت نظامی پاسخ دهدو در صورتی که ایران به حمایت خود از نظام سوریه و حزب الله ادامه دهد، تحریم ها کاهش نمی یابند. جان کری گفت: آمریکا با توافق هسته ای اولیه یا ایران به امنیت بیشتری دست پیدا کرده است. حالا جناب کند رو این پیام را تند رو های داخلی امریکا که نگفته اند این نظر سیاست و خوی استکباری امریکاست که از دهان کثیف وزیر امور خارجه ان خارج میشود . بعد از ان همه امتیازی که دادیم تازه دو قورتو نیمشونم باقیه , و تازه ما رو تهدید به جنگ هم میکنند . چی شد اعتدال ؟ چی شد حرف اون اقایی که میگفت 6 ماه پیش جنگ ما رو تحدید میکرد ولی الان گل بلبل شده ؟
  • بی نام IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    14 55
    یکبار برای اولین وآخرین بار بگویید با وجود اینهمه امتیاز نقد که از ایران گرفتیم و وعده نسیه لغو تحریمها را داده ایم باز هم قانع نیستیم و در این مذاکرات کلاه بر سر ما رفته چرا اینقدر بهانه جویی میکنید.
  • فرزانه A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    13 43
    فكر كنم اين قطعنامه به هم بخوره هرچه ميريم جلوتراختلاف زياد تر ميشه
  • بی نام A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    58 4
    ياد بعضي از نمايندگان مجلس خودمون و بععضي روزنامه ها افتادم اينها با اونها احتمالا تيكو تاكي دارند با هم!!!
  • بی نام IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    47 3
    در ایران هم باید دولت حق وتو کردن مصوبه های مجلس رو داشته باشه
    • بی نام DE ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
      2 0
      احمدی نژاد هم رئیس دولت بود. حالا نظرت عوض نشد؟
  • بی نام A1 ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    67 2
    امان از دست تندروهای همه جا!
  • چوپان IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    16 3
    کری کری رو نبازیا...
  • منتظر ظهور A1 ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    53 2
    آفرین به دکتر ظریف فرزند ملت انقلابی ایران
  • بی نام IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    15 67
    مرگ بر کنگره آمریکا . مرگ بر اسرائیل
    • آناهیتا US ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
      2 1
      آقای بی نام شما تا کی میخواید از مرگ صحبت کنید. بس کنید دیگه.کمی به خصوصیات انسانی فکر کنید. به قول شاعر عزیزی هیچ خدایی٬هرگز از لوله ی هیچ تفنگی حلول نکرده است...
  • بی نام IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    42 5
    با شعار مرگ بر آمریکا در تریبونهای نماز جمعه ودر صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران ووهمچنین در مجلس شورای اسلامی آیا مجلسین آمریکا دست ریاست جمهور خود را دررفع تحریمها ی ایران باز خواهند گذاشت ؟با ادامه تحریم ها اوضاع بهتر نخواهدشد معلوم است که باافزایش تحریم ها چه خواهد شد
  • محسن A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    18 2
    با گفتن مرگ بر آمریکا همه مشکلات جهان اسلام حل میشه !!!!!!! بابا عقلتون کجاس ما دیگه مقتدریم . با وجود رهبری چه ترسی از دخالت آمریکا تو امور داخلی داریم . پس مشکلمون با اونا چیه
  • بی نام IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    6 0
    این مسئله هسته ای ایران بین تمام کشورهای جهان یک همبستگی نامیمونی ایجاد کرده بود. تمامی دشمنان و پاچه خوران همگی بر علیه منافع ما به همین بهانه هسته ای متفق شدند. کدامین کشور بود که تهدید آمریکا را جهت تحریم ایران زیر باگذاشت و با ایران همصدا شد؟ هیچ کشوری برعلیه حتی یک مفاد از بندهای تحریم های امریکا علیه ایران نه تنها اقدام نکردند بلکه همگی آتش بیار معرکه هم شده اند.از زمان باستان تاکنون چنین اتحادی شرم آوری صورت نگرفته .اینجاست یک ظرافتی نیاز است که در این دیوار مستحکم شکاف عمیقی ایجاد نمود...............
  • بی نام US ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    3 7
    در این هنگام که دور از خاک وطنم در چنگال این بیماری جانکاه آخرین روزهای زندگی خود را سپری می‌کنم، به عنوان پادشاه ایران‌زمین این پیام را به ملتم که در شوم‌ترین دوران تاریخی وطنش روزگار تیره‌ای را می‌گذراند می‌فرستم. همانند هر مسلمان معتقدی که در آستانه مرگ از وجدان پاک و صفای کامل روح برخوردار است، خداوند بزرگ را به شهادت می‌طلبم، از آن وقت که صرفا به خاطر جلوگیری از خون‌ریزی هموطنانم ناچار خاک ایران را ترک کردم آنی از فکر سیه‌روزی تدریجی ملتم و مخصوصا اندوه رقت‌بار شهادت وطن‌پرستان بانام و گمنامی که سینه‌های فراخ خود را در مقابل جوخه‌های آتش جلادان قرار دادند، فارغ نبوده و با تار و پود وجودم این رنج‌ها را احساس کردم ... شگفت‌اتفاقی که در همان لحظاتی که قلب من از حرکت می‌ایستد، قلوب افسران د
  • مجید IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    3 1
    مگه کنگره از روی جنازه اوباما رد شه که این قطعنامه به هم بخوره :)
  • بهنام IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 1
    اقایونی که میرید بالا با صدای بلند گیر میدی به ظریف و جو تهران و شهرستانهارو خراب میکنی و مردم رو از زندگی نا امید میکنی . مردم نیاز دارن به ارامش.اگه مسلمون واقعی هستی به فکر جامعه وخون شهدا باش.نکنید اقا روابط دوستانه و تجارت که بد نیست.
  • کیمیا A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    ای بابا!! تازه خیالمون یه کم راحت شده بودا!!!!!!!!!!!!!!