ایسنا نوشت:

سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان صبح امروز در مراسم افتتاح هفتمین کنفرانس علمی فرماندهی و کنترل ایران که در دانشگاه امام حسین (ع) برگزار شد، با بیان اینکه "در مذاکرات با گروه 1+5 تنها موضوع هسته‌ای ایران در دستور کار قرار دارد و بحث دیگری مطرح نیست"، اظهار کرد: ما باید به دنیا اثبات کنیم که مواضع نظام سلطه تنها بر یک بهانه یعنی تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متکی است.

وی در ادامه افزود: مواضع ملت ما باید افشاکننده معادلات نظام سلطه باشد. ما باید فضای شفافی در فعالیت‌های هسته‌ای خود در مقابل نهادهای بین‌المللی مسئول فراهم کنیم و مطمئن باشیم که دیگران هستند که باید اثبات کنند قابل اعتمادند. البته فعالیت‌های ما هم تاکنون این‌گونه بوده و گزارشی از انحراف در فعالیت‌های هسته‌ای ما دیده نشده است اما خباثت نظام سلطه این‌گونه است که در گزارش‌ها مواضع دوگانه مطرح می‌شود. نظام ما این اطمینان را داده است که در مسیر تولید سلاح قدم بر نمی‌دارد و هیچ‌کس به خود جرأت نمی‌دهد خلاف حکم شرعی حرام بودن سلاح اتمی قدم بردارد.

وزیر دفاع همچنین با بیان اینکه "بعد از انتخابات 24 خرداد اجماع جهانی علیه انقلاب و نظام متزلزل شد"، خاطرنشان کرد: نظام سلطه در این هنگام پیش‌دستی کرد و با عجله به دنبال این بود که از این فضا استفاده و مشکلات داخلی خود را حل کند. ما هیچ‌گاه با دیپلماسی و مذاکره مشکلی نداشته‌ایم.

وی در ادامه به تشریح دلایل تعجیل آمریکا در رسیدن به توافق با ایران اشاره کرد و گفت: اوباما به دنبال بازسازی و ترمیم چهره بیرونی آمریکا بود اما در این راستا به هیچ موفقیتی دست نیافت. در صحنه داخلی هم نتوانست موفقیتی کسب کند. آن‌ها به یک پیروزی بزرگ نیازمند بودند. البته ما هم خواستار این بودیم که پرونده هسته‌ای ما به مسیر عادی خود برگردد. چون هزینه‌هایی هم به ما وارد شده بود.

دهقان همچنین با بیان اینکه "توافقنامه ژنو یک توافق گام به گام و دوجانبه است"، اظهار کرد: همزمان با به نتیجه رسیدن مذاکرات، سیل عظیمی از دولت‌ها و شرکت‌ها به سمت ایران روانه شد و آن اجماع جهانی علیه ایران که بزرگترین سرمایه آمریکا بود، از بین رفت. اکنون دنیا و آمریکا به این نتیجه رسیده که توان هسته‌ای ایران قابل انکار نیست. ما امروز یک قدرت هسته‌ای هستیم و دانش و فناوری هسته‌ای را با اتکا به دانش بومی به دست آورده‌ایم.

وزیر دفاع در ادامه با بیان اینکه "بدون همراهی ایران، نظام سلطه نمی‌تواند از گرداب‌های خودساخته خارج شود"، افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران با شعار مقاومت در برابر نظام سلطه، الهام‌بخش ملت‌های دنیا شده است. امروز چالش ملت‌ها و نظام سلطه یک چالش فراگیر در سراسر جهان است.

وی خاطرنشان کرد:‌ تلاش‌های نظام سلطه برای به تسلیم کشاندن ملت ما شکست خورده و عزم و ایمان ملت ما را افزون کرده است. امروز ملت، هم در مذاکرات هسته‌ای و هم در صحنه جهانی ایستادگی کرده و این ایستادگی نظام سلطه را دچار چالش عمیق راهبردی کرده است.

وزیر دفاع همچنین تاکید کرد: آنچه برای ما مهم است، حفظ چرخه سوخت و غنی‌سازی است و باید تمام این فرآیند را در جغرافیای خود و با توان خود داشته باشد.

دهقان در پایان گفت: بعد از توافقنامه ژنو ما شاهدیم که مقامات آمریکایی همچنان کشور ما را تهدید می‌کنند، دلیل آن هم این است که آن‌ها می‌خواهند این‌گونه القا کنند که تهدید ایران باقی است، پس اجماع جهانی هم باید باقی بماند. اما شرایط منطقه‌ای و جهانی و شرایط داخلی آن‌ها به‌گونه‌ای است که آن‌ها نه قادرند و نه می‌توانند اقدام غیرعقلانی علیه کشور ما انجام دهند. آن‌ها نمی‌توانند پیامدهای یک اقدام غیرعقلانی علیه ایران را پیش‌بینی کنند.


سردار حسین دهقان در حاشیه هفتمین کنفرانس علمی فرماندهی و کنترل ایران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه "کاوشگرها دو نوع هستند که یک نوع آنها به فضا فرستاده می‌شود و از فضا برمی‌گردند"، افزود: ما به زودی چنین کاوشگری را به فضا پرتاپ می‌کنیم. این کاوشگر موجود زنده به فضا خواهد برد و پس از آنکه این موجودات را برگرداند، عوامل محیطی را بر روی آنها بررسی خواهیم کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: در آینده به دنبال این هستیم که مدت پایداری ماهواره‌ها را افزایش دهیم و ماهواره‌هایی در مدارهای بالاتر بفرستیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح همچنین گفت: وزارت دفاع به دنبال این است که موتورهای جت بر روی پهپادها نصب کند. این موتورها اکنون تولید شده است.

دهقان درباره ماهواره «تدبیر» نیز اظهار کرد: مراحل پایانی ساخت این ماهواره در دانشگاه علم و صنعت در حال انجام است و در آینده نزدیک این ماهواره در مدار زمین قرار می‌گیرد و از مراکزی که قبلاً ماهواره‌ها پرتاپ می‌شد، این ماهواره نیز پرتاپ می‌شود.

وزیر دفاع در ادامه درباره زیردریایی «فاتح» گفت: بر روی زیردریایی فاتح آزمایش‌های مختلفی از جمله آزمایش‌های قوس و حرکت انجام شده است و باید این زیردریایی تجهیز شود و به زودی به نیروی دریایی سپاه تحویل داده می‌شود.


/27220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =