روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود در مطلبی نوشت:

نوام چامسکی منتقد و تحلیلگر آمریکایی می‌گوید: اوباما پیش از این در مذاکرات هسته‌ای یک ‌بار علیه ایران بدعهدی کرده است.
به گزارش پرس‌تی‌وی، چامسکی در تحلیلی نوشت: آمریکا و اسرائیل دو بازیگر خودسر در خاورمیانه هستند که به تجاوز و ترور و نقض عامدانه قوانین بین‌المللی متوسل می‌شوند.
وی می‌نویسد: «10 سال قبل ایران پیشنهاد حل اختلافات خود با آمریکا درباره برنامه هسته‌ای‌اش در کنار همه دیگر موضوعات را مطرح کرد. دولت بوش با عصبانیت این پیشنهاد را رد کرد و دیپلمات سوئیسی حامل این پیشنهاد را مواخذه کرد.»
چامسکی به پیشنهاد ترکیه و برزیل در سال 2010 اشاره کرد که طی آن ایران اورانیوم غنی‌سازی شده خود را به خارج از کشور برای نگهداری منتقل می‌کرد و در عوض غرب موظف به تهیه سوخت برای راکتورهای تحقیقاتی پزشکی ایران می‌شد. آمریکا این پیشنهاد را تضعیف کرد. «رئیس‌جمهور اوباما شدیدا از برزیل و ترکیه به خاطر رفتار خارج از چارچوب سیاست‌های غرب انتقاد کرد. و بلافاصله تحریم‌های سخت‌تری اعمال کرد. برزیل که تحریک و رنجیده شده بود نامه‌ای از اوباما منتشر کرد که در آن وی پیشنهاد این هماهنگی را کرده است، احتمالا با این تصور که ایران آن را رد خواهد کرد. این حادثه خیلی زود محو شد.»
این دانشگاهی برجسته همچنین یادآور شد: دولت اوباما با حفظ گزینه نظامی بر روی میز معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) را نقض کرده است.
چامسکی نوشت: «آمریکا تنها کشوری است که با حفظ تهدید به استفاده از زور علیه ایران به طور مستقیم معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (و منشور سازمان ملل) را نقض کرده است. آمریکا همچنین می‌توانست تاکید کند که موکل اسرائیلی‌اش از این نقض شدید قوانین بین‌المللی خودداری کند، که این یکی از موارد است.»

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    7 1
    ما نمی دانیم هدف کیهان از این همه اظهارات تفرقه افکنانه و مایوس کننده چیست ؟ بر فرض مذاکرات شکست بخورد نتیجه شکست مذاکرات چه خواهد بود آیا جز بازگشت به همان کوچه بن بستی بود که چندین سال در آن گرفتار بودیم و هر روز نیز حلقه محاصره و فشار تنگ تر می شد فکر می کنید اگر همان شیوه مذاکرات قبلی ادامه می یافت 10 سال دیگر از اقتصاد کشور چیزی باقی می ماند اکنون که در امریکا گروه معقول تر و میانه روتری بر سرکار هستند و کورسوی امیدی هست باید در جهت حل مشکل گام برداریم و الا داد زدن مواضع و دیدگاهها در عرصه بین الملل هنر نیست هنر یافتن راه حل گفتگو و حل مسالمت آمیز مساله است
  • از تهران IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    57 7
    من چامسكي هر چي بگه باور مي كنم ولي كيهان را نه! چامسكي دانشمند بزرگيه
    • مهرداد IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
      1 3
      تواول خودتو باور کن !! چشم بسته که نمیشه رد کرد
    • بی نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
      2 0
      منظورت اینکه باید از زبان خودش بشنوی ؟
    • sasan A1 ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      1 0
      از مسئولين محترم تقاضا ميكنم اجازه ندهند اين اقدام افراطيون آمريكا، دست آورد ژنو را از بين ببرد. خواهش ميكنيم با حفظ عزت به مذاكرات هسته اي ادامه بدهيد چون مردن توافقات ژنو را اسرائيل و تندروهاي آمريكا ميخواهند؛ ما نبايد خواسته آنها را با احساساتمان اجابت كنيم.
  • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    4 0
    کیهان تکلیفت بالاخره با نوام چامسکی معلوم کن: برادر دوست یا دشمن فتنه گر؟!!
  • ح A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    3 0
    هنوز هم داره مارو بازی میده
  • از اون ور تهران IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    6 0
    فکر می کنی کیهان چامسکی را قبول داره !! نه مصلحت ایجاب می کنه الان پشت سر چامسکی قرار بگیره همانطور که مصلحت ایجاب کرد و آبش با نتانیاهو توی یک جوی رفت
  • 1895تبریز A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    3 10
    کیهان راقبول داریم چون آزادی بیان را معتقدیم آیا تدبیریعنی خراب کردن هم وطن وامید یعنی امیدوار کردن دشمنان مثل آمریکا.وحدت وحدت یاعلی