حدود شش میلیون ایرانی، یارانه‌ نقدی دریافت نمی کنند.

ابراهیم علیزاده: طبق لایحه بودجه سال 93 که روز گذشته رئیس جمهوری در اختیار مجلس قرار داد، در مجموع برای سازمان هدفمندسازی یارانهها 38 هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

با احتساب این رقم که به عنوان درآمد و هزینه سازمان هدفمندی یارانهها در نظر گرفتهاند میتوان گفت که در صورت تصویب این لایحه در مجلس سال آینده ماهانه سه هزار و 233 میلیارد تومان یارانه پرداخت خواهد شد.

در واقع این رقم میتواند جوابگوی پرداخت یارانه 45 هزار و 500 تومانی به 71 میلیون و 62 هزار ایرانی باشد. این در حالی است که طبق اعلام مرکز آمار ایران تا امروز میزان جمعیت ایران به 77 میلیون و 48 هزار نفر رسیده است.

با این حساب در مجموع سازمان هدفمندی پولی برای پرداخت یارانه به بیش از پنج میلیون و 986 هزار نفر را ندارد. به عبارتی در صورت تصویب پیشنهاد دولت در مجلس در سال آینده حدود شش میلیون نفر ایرانی یارانهای دریافت نخواهند کرد.

این در حالی است که تاکنون یک بار از سوی دولت قبل میزان کسانی که یارانهای دریافت نمیکنند، اعلام شده بود. در مهر ماه سال 1390 وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی گفته بود: در مجموع هم اکنون حدود چهار میلیون نفر هستند که یا صلاح ندیدند یا خود را مستغنی از دریافت یارانه دیدهاند که برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام نکردند که ما هم از آنها تشکر میکنیم.

حال به نظر میرسد تغییراتی در لیست یارانهبگیرهای کشور رخ داده است. البته به نظر میرسد این تغییر برای سال آینده است. چرا که سخنگوی دولت اخیرا اعلام کرده بود دولت ماهانه  سه هزار و 500 میلیارد تومان بابت یارانه پرداخت میکند که این رقم نشان میداد ماهانه بیش از 76 میلیون و 900 هزار نفر یارانه 45 هزار و 500 تومانی دریافت میکنند.

حال دولت در بودجهای که به مجلس داده منابع پرداخت یارانه را برای 71 میلیون نفر در نظر گرفته است. اما معلوم نیست که میخواهد منابع برای پنج میلیون نفر دیگر را از محلی دیگر تامین کند یا اینکه تعداد یارانهبگیران نقدی را کاهش دهد.

با وجود این، رئیس جمهوری در هنگام ارائه لایحه بودجه به مجلس اعلام کرده که شیوه پرداخت یارانه‌های نقدی فعلی تغییر نخواهد کرد.

حسن روحانی با تأکید بر اینکه شیوه موجود پرداخت یارانه تا زمانی که جایگزینی برای آن پیدا نشده، خود به خود ادامه مییابد، تصریح کرد: اما در مراحل بعدی ما نیازمند بررسی دقیق درباره خانوارها، شیب افزایش قیمتها، پرداخت یارانه، رشد اقتصادی و بیکاری هستیم.

اما در عین حال رئیس جمهوری از اعمال تغییراتی در آینده نیز سخن گفته و بیان کرده است: شیوه موجود پرداخت یارانه تا زمانی که جایگزینی برای آن پیدا نشده، خود به خود ادامه مییابد اما در مراحل بعدی ما نیازمند بررسی دقیق درباره خانوارها، شیب افزایش قیمتها، پرداخت یارانه، رشد اقتصادی و بیکاری هستیم.

با این سخنان به نظر میرسد دولت به دنبال اصلاحاتی جدی در مراحل بعدی هدفمندی یارانهها است.

31325

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    14 3
    خدا وکیلی هر کسی براش تاثیر ندارد نگیرد۰ به فکر هم باشیم۰ نگوییم اون گرفته منم بگیرم۰ به خودت نگاه کن و مقدار انسانیتی که داری و میزان مهربانی که خداوند در دل شما قرار داره۰ صد یا دویست هزار تومان در زندگی خیلی اثر گذار نیست نگویید یک باک بنزین میشه زد۰۰۰ زندگی با همین چیزهای کوچک به پایان میرسد۰۰۰ درود بر همه انسان های نوع دوست
  • مصطفی NL ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    من یکیش که از اول هم ثبت نام نکردم چون نیاز ندارم و معتقدم کار درستی نیست ... هرچی مادرم میگه برو اسممون رو بنویس زیر بار نمیرم ... انشالله به دست مستحق های واقعی برسه ولی خدایی 45 هزارتومان تو ماه به کجای ادم میرسه نمیدونم!!!!!!!!
    • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
      2 1
      برادر عزیز مگه صدقه است که بدست مستحق برسه؟ انشاالله همیشه بی نیاز بمونی ولی تا زمانیکه با مادر محترمت زندگی میکنی نمیتونی حساب دودوتا چهارتا کردن دخل و خرج زندگی رو درک کنی. احیانا" یک همسری برای خودت اختیار کن بعد از بی نیاری حرف بزن.
  • بی نام A1 ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    67 3
    مگه جمعیت ایران چقدره؟ 4 میلیون نمیگرفتن بعد به 77 میلیون یارانه دادن که مجموع میشه 81 میلیون!!!!!!!
    • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
      1 1
      بی نام عزیز زیاد فکر این چیزها رو نکن! در ایران همیشه 2*2 که 4 نمیشه.
  • بی نام A1 ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    4 4
    تعداد يارانه بگيران مجلس كه مشخص شد. لطفا تعداد يارانه بگيران مقيم خارج را نيز اعلام كنيد شايد مشكل كسري بودجه با حذف اين نفرات حل شود. آيا در ليست يارانه بگيران اسامي امواتي كه گزارش نشده وجود ندارد؟
  • علی اصغر IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    2 2
    بخش مهمی از این افراد بخاطر مشکلات شناسنامه ای و کشمکش خانوادگی، موفق به ثبت نام نشده اند و یا ثبت نام کردند ولی بعدا دچار مشکلات اداری شدند.و حذف شدند .خوش بحال دولت که بارش سبک شد.
  • v IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    1 2
    مرا به خیر تو امیدی نیست شر مرسان
  • بی نام IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    1 2
    یعنی سال دیگه هم مبلغ یارانه همینه؟!
  • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 3
    جالبه دو روز پیش شبکه خبر آقای نکویی و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دعوت کرده بود که یارانه نقدی باشه یا کالایی!انقد این شبکه شلوغش کرده مردم مضطرب کرده زنگ میزنن نزدیکه گریه کنن یکی نیست بگه خب مجریه باشعور یه کلمه بگو حتی اگه دولت لطف کنه و یارانه کالایی کنه اونایی که نیاز ندارین یا دوست ندارین کالای ایرانی مصرف کنین خوب میتونین راحت بفروشینش یا خود دولت پس میگیره یا اونقد مغازه و دلال هست که بیشتر از 45 بهتون بده....همچین صداوسیما داره جوسازی میکنه انگار دولت میخواد سنگ بده مردم که قابل فروش نباشه!تازه خیلی هم به نفع مردمه چون به مرور با تورم با 45 نمیشه هیچی خرید ولی دولت وقتی مثلا یه قوطی روغن و چهار کیلو برنج بده تا اخر موظفه همین قدر بده هرچقدر گرون بشه این جنسا....
  • مصطفی خوزستانی IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    1 1
    منم تا الان یک ریال یارانه نگرفتم
  • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 2
    آدماي طبقه سوم صددرصد قطع ميشه
  • بی نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    2 1
    من می گیرم چون حق من است اگر چه نیاز ندارم. چند برابر آن را هم به دیگران کمک می کنم. اما از دولت می گیرم چون معتقدم من هم به صورت مساوی سهم دارم.اما اگر آقای روحانی از مردم درخواست کند در صورت عدم نیاز داوطلبانه از گرفتن یارانه خودداری کنند با کمال میل قبول می کنم و معتقدم خیلی از مردم با دولت همکاری خواهند کرد.
  • حسین IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    2 1
    در انتخابات بعدی حدود شش میلیون رای کمتر داده می شود !
  • بی نام IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 1
    دم احمدی نژاد گرم ! یارانه رو قبلا میدادن به دو سه تا سازمان مثل بازرگامی و غیره میشد سوبسید نان و غیره میشد هر زمان ازشون حسابرسی کرد. کدام سازمان میتونه داده ها و نداده ها رو حسابرسی کنه؟ ها؟ گفته 6 میلیون نمیگرفتن با 77 میشه 83 !!! فقط همین اختلاف رو ضرب در عدد 45 هزار کنید!!!
  • مصطفی خوزستانی IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    2 1
    من هنوز یک ریال یارانه نگرفتم