فارس نوشت:

مسکو و واشنگتن درباره چارچوب دعوت از کشورهای مختلف برای حضور در نشست ژنو۲ و نحوه برگزاری آن به توافق رسیدند.
به گزارش روزنامه لبنانی «الاخبار»، دو طرف روسی و آمریکا درباره متن دعوت از کشورهایی که در کنفرانس ژنو دو حضور خواهند داشت، توافق کردند.

بر اساس این گزارش، در این دعوتنامه از واژه مبارزه با تروریسم استفاده شده که به درخواست طرف روسی بود و آمریکا نیز با آن موافقت کرد.

منابع آگاه اعلام کردند: روز نخست این کنفرانس شاهد مشارکت هیئت‌هایی از 30 کشور جهان خواهد بود اما روز دوم به نشست دو هیئت سوری و «اخضر الابراهیمی» فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه خلاصه می‌شود. هر هیئت نیز بین 9 تا 15 نفر خواهد بود.

بر اساس این گزارش، هنوز شکل کلی هیئت معارضان قطعی نشده است اما مشخص است که گروه‌های مسلح به استثنای «جبهة النصرة» و «داعش»، دستکم یک یا دو عضو به این کنفرانس می‌فرستند.

علاوه بر این دو هیئت رسمی، در اتاق‌های مجاور نیز کمیته‌های فنی و مشورتی نیز فعالیت خواهند داشت. هر یک از این دو هیئت نیز مشاوران خود را تعیین خواهند کرد. این درحالی است که برخی از هیئت‌های مدنی سوریه برای تشکیل هیئت‌های مشورتی مستقل در زمینه‌های حقوق بشر و عدالت در دوره انتقالی و دموکراسی و آموزش فشار وارد می‌کنند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده، فهرست دولت‌هایی که به این کنفرانس دعوت خواهند شد، تقریبا کامل است و تنها درباره دعوت از ایران و عربستان توافق نهایی صورت نگرفته است ضمن اینکه این ترجیح داده می‌شود که پس از نشست 20 دسامبر در ژنو این دو دولت که عضو سازمان همکاری‌های اسلامی هستند، دعوت شوند.

بنا بر این گزارش، کشورهای عضو دایمی شورای امنیت و در راس آنها آمریکا و روسیه در این نشست حضور خواهند یافت و علاوه بر آنها، سوریه، لبنان، اردن، قطر، ترکیه، عراق، مصر، الجزائر، عمان، امارات، اسپانیا، اندونزی، هند، برزیل و آفریقای جنوبی نیز به ژنو دعوت خواهند شد و از میان سازمانها‌ی منطقه‌ای نیز اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب نیز برای حضور، فرا خوانده خواهند شد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =