ایسنا نوشت:

رییس‌جمهور کشورمان پیش از ظهر امروز(یکشنبه) با حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که وزرای خارجه و سایر مقامات دو کشور حضور داشتند، آخرین وضعیت افغانستان و تحولات سیاسی - امنیتی آن مورد بررسی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در این دیدار با اشاره به مخالفت صریح ایران با هر نوع حضور خارجی در منطقه به ویژه در کشور مسلمان افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران با حضور هر کشور خارجی در منطقه، خاورمیانه و خلیج فارس مخالف است.

وی افزود: ما نگران تنش‌های حاصل از حضور نیروهای خارجی در منطقه بوده و معتقدیم تمام نیروهای خارجی باید از منطقه خارج شده و امنیت افغانستان به دست مردم این کشور سپرده شود.

رییس‌جمهور با تأکید بر حسن همجواری و برادری میان دو کشور و اشتراکات بلند مدت فرهنگی، دینی و زبانی میان ایران و افغانستان گفت: دولت تدبیر و امید بر توسعه روابط میان همسایگان خود به ویژه کشور برادر و مسلمان افغانستان تأکید دارد و معتقد است رفاه و امنیت مردم افغانستان سبب توسعه همکاری‌ها در منطقه خواهد شد.

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان نیز در این دیدار با تبریک توافقنامه ژنو، به بیان ابعاد تحولات اخیر کشورش پرداخت و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره با کشور برادرِ خود افغانستان، با صداقت کامل رفتار کرده و مواضع خود را به وضوح بیان کرده است و همواره دولت و ملت افغانستان به دولت و مردم ایران به دیده تکریم و احترام نگریسته‌اند.

رییس جمهور افغانستان با اشاره به مسائل زیست محیطی و تعاملات مرزی به ویژه مسئله آب گفت: کشور افغانستان به تمامی قراردادها و توافقات خود با ایران پایبند است.

وی درخصوص آغاز مذاکرات پیمان جامع دوستی همکاری‌ها، شامل حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی افزود: ما مذاکرات خود برای

امضای پیمان جامع دوستی همکاری‌ها میان دو کشور را به زودی آغاز خواهیم کرد و مطمئنیم مردم افغانستان از این پیمان استقبال شایانی خواهند کرد.

در پایان این دیدار بیانیه مشترکی از سوی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری افغانستان منتشر شد که در آن وزرای خارجه دو کشور مسئولیت تنظیم پیمان جامع دوستی همکاری‌ها را عهده‌دار شدند. این پیمان در برگیرنده منافع جامع بلند مدت ایران و افغانستان برای تأمین صلح و امنیت منطقه است.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    5 0
    آگر به توافقات پایبندید پس چرا هامون به این روز افتاده است ؟!