تسنیم نوشت:

معترضان اوکراینی امیدوارند بتوانند تظاهرات یک میلیون نفری گسترده ای را برای افزایش فشار بر رئیس جمهور این کشور در خیابان های کیف برپا کنند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز؛ تصمیم مخالفان دولت اوکراین برای برپایی تظاهرات یک میلیون نفری امروز یکشنبه در شرایطی است که ویکتور یانوکویچ رئیس جمهور اوکراین پس از سفر به چین و روسیه برنامه سفر خود به مالت را لغو کرده تا به اوضاع داخلی کشور رسیدگی کند.
بر اساس این گزارش مخالفت یانوکویچ با امضای قرارداد تجارت آزاد با اتحادیه اروپا و چرخش به سوی روسیه آتش اعتراضات داخلی را شعله ور کرده است.برپایی این تظاهرات موجب افزایش تنش ها بین دولت اوکراین و معترضان خواهد شد. اوکراین با جمعیت 46 میلیون نفری با 4 کشور اروپایی مرز مشترک دارد و مهمترین مسیر ترانزیت گاز روسیه به اروپا به شمار می رود.
ویتالی کلیشکو یکی از رهبران مخالف اوکراین تاکید کرد، ما می خواهیم با برپایی این تظاهرات پیام روشنی را بفرستیم و آن پیام این است که نمی خواهیم در یک دولت پلیسی زندگی کنیم. ما خواستار زندگی در یک دولت مدرن و پیشرفته هستیم و به این هدف دست خواهیم یافت.
وی افزود، اعتراض ما مسالمت آمیز و آرام است ولی ما قصد اعمال فشار بیشتر بر دولت را داریم تا تقاضاهای ما را عملی کند.شنبه گذشته نیز بیش از 350 هزار نفر در تظاهرات گسترده کییف شرکت کردند. پلیس اوکراین نیز تهدید کرده است که برای خارج کردن معترضان از ساختمان های دولتی به زور متوسل خواهد شد.
اعتراضات اوکراین از سال 2004 میلادی بی سابقه است و صدها هزار نفر در راهپیمایی های اخیر این کشور شرکت کرده اند.پیش شرط اتحادیه اروپا در خصوص آزادی تیموشنکو و سفر وی به آلمان برای مداوای پزشکی مانع بزرگی برای امضای قرارداد تجارت آزاد با اوکراین بوده و رئیس جمهور اوکراین به همین علت امضای قرارداد تجاری با اروپا را به تاخیر انداخته است.
تیموشنکو در سال 2011 میلادی به جرم سوء استفاده از قدرت و عقد قرارداد گازی با روسیه که به ضرر منافع این کشور بوده به 7 سال زندان محکوم شده است. اتحادیه اروپا محاکمه و بازداشت تیموشنکو را با اهداف سیاسی مرتبط دانسته و خواستار آزادی وی برای انجام معالجات پزشکی شده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =