اعتماد نوشت:

مهم این نیست که باید موها را با شماره دو تراشید، مهم این است که ایران به همراه کشورهای سائوتوم و پرنسیپ، گینه استوایی، بورکینافاسو، سومالی، سوریه، کره شمالی و... در بین 20 کشوری است که سربازی اجباری دارند. 20 کشور سربازی اجباری 18ماهه و 28 کشور سربازی اجباری یک سال یا کمتر دارند. از بین 197 کشور جهان 112 کشور اساسا سربازی اجباری ندارند. از زمانی که مرکز پژوهشهای مجلس پیشنهادی برای سربازی حرفه‌یی منتشر کرده است مسوولان سازمان نظام وظیفه هر کدام برداشت‌های مختلفی از این پژوهش ارائه کرده‌اند. به تازگی سردار سید حمید صدرالسادات، رییس سازمان نظام وظیفه عمومی  به سوالات مختلفی درباره سربازی پاسخ داده است. شاید بتوان گفت که در چند ماه اخیر مسوولان این حوزه به سوالات خبرنگاران به اشکال مختلفی پاسخ داده‌اند، سردرگمی و نداشتن راه‌حل‌های کارآمد برای کاهش هزینه‌ها و استفاده مفید از حضور سربازان، مساله سربازی را به کلاف سردرگمی تبدیل کرده که مایه نگرانی جوانان ایران شده است.

سردار با توجه به اینکه شما ریاست سازمان وظیفه عمومی را بر عهده دارید خودتان تا چه اندازه با مساله درخواست سفارش یا به قول معروف پارتی بازی از سوی اقوام، آشنایان، دوستان یا مسوولان برای معافیت، انتقال سربازان و مواردی از این قبیل مواجه می‌شوید؟

واقعیت آن است که درخواست‌هایی از این قبیل بسیار زیاد است (با خنده) ولی پاسخ من به تمام این درخواست‌ها ارجاع آنها به همین مواردی است که در قانون نیز عنوان شده است. لذا سعی می‌کنم با راهنمایی آنها به سمت مسیرهای قانونی اگر امکانی برای رسیدگی قانونی به این درخواست‌ها وجود داشته باشد آنها را به آن سمت و سو راهنمایی کنم.

در‌سال‌های پیش از این فروش خدمت سربازی تجربه شد و این تجربه گرچه به گفته بسیاری از مسوولان تجربه تلخی بود ولی بسیاری تلخی این تجربه را به برخی ساز و کارهای معیوب در آن زمان گره می‌زنند و عنوان می‌کنند که اگر فروش سربازی انجام شود و درآمد حاصل از فروش سربازی در اختیار دیگر سربازان قرار گیرد بسیاری از مشکلات از جمله حقوق پایین سربازان، مانع بودن سربازی در امر ازدواج و حتی مغایرت با عدالت در نظام فعلی سربازی مرتفع می‌شود. آیا چنین طرحی در دست بررسی قرار دارد؟

این مساله باعث می‌شود افراد ضعیف جامعه در درون خود نسبت به افراد غنی و بهره‌مند از امکانات، احساس تبعیض کنند و این موضوع قطعا به سرخوردگی‌های روحی برای وی منجر می‌شود. لذا این تبعیض که افراد ثروتمند خدمت نمی‌کنند وخدمت تنها به افراد فقیر جامعه تعلق دارد بر این تبعیض‌ها دامن می‌زند. لذا پرداختن به موضوع سربازی بدون در نظر گرفتن جهات مختلف آن امکان‌پذیر نیست.

چرا این مساله از قدیم نیز در جامعه جا افتاده بود که اگر فردی دوست، فامیل یا آشنایی در سازمان وظیفه داشته باشد می‌تواند در مناطق بهتر و در شرایط مناسب‌تری خدمت کند؟

اتفاقا یکی از مسائلی که ما پیگیر آن هستیم و در‌سال‌های اخیر نیز در سازمان وظیفه عمومی روی آن نیز تاکید داشته‌ایم کاهش مراجعات حضوری است چراکه یکی از دستاوردهای کاهش مراجعات حضوری کاهش برخی سوءاستفاده‌های اینچنینی است. لذا ما در تلاشیم تا آنجا که ممکن است روش‌های رسیدگی به پرونده مراجعان را به روش سیستماتیک و از طریق الکترونیکی و به‌صورت غیرحضوری انجام دهیم تا نیازی نباشد که افراد برای پیگیری کارهای خود به نیروهای سازمان وظیفه مراجعه کنند چراکه تا وقتی ارتباطات به صورت چهره به چهره باشد امکان برخی از سوءاستفاده‌ها به وجود می‌آید. لذا با توجه به اقداماتی که در این زمینه انجام شده بیش از 80 درصد از تخلفات اینچنینی کاهش پیدا کرده است. البته طبق قانون ما در مواردی همچون روند بررسی پرونده‌های مرتبط با معافیت پزشکی و کفالت به ناچار نیازمند مراجعه حضوری و ارتباط مستقیم با درخواست‌کنندگان این نوع معافیت‌ها هستیم ولی جهت‌گیری ما به سمتی است که به جز مواردی که الزامات قانونی وجود دارد، مراجعات حضوری مردم به سازمان وظیفه عمومی را به صفر برسانیم.

یکی از مواردی که در‌سال‌های گذشته بسیار مورد سوءاستفاده جاعلان و کلاهبردان قرار می‌گرفت جعل کارت‌های معافیت و پایان خدمت سربازی بود، آیا چنین سوءاستفاده‌هایی درباره کارت‌های الکترونیکی جدید نیز صدق می‌کند و تاکنون گزارشی از جعل این کارت‌ها گزارش شده است؟

با توجه به آنکه در‌ سال‌های گذشته تعداد زیادی از کارت‌های معافیت و پایان خدمت به نسبت کل کارت‌های صادره به صورت جعلی در کشور موجود بود، تصمیم بر آن شد تا با تعویض کارت‌های معافیت و پایان خدمت و صدور آنها به صورت الکترونیکی با هرگونه جعل این کارت‌ها مقابله شود. از این رو با توجه به کیفیت بالای این کارت‌ها شاهد آن هستیم که تا به امروز هیچ گزارشی پیرامون جعلی بودن این کارت‌ها گزارش نشده است.

توزیع سربازان در ارگان‌های مختلف و اماکن برگزار‌کننده دوره‌های آموزشی چطور انجام می‌شود؟

توزیع سربازان در ارگان‌ها و سازمان‌هایی همچون ارتش، سپاه، وزارت دفاع و ناجا براساس سهمیه‌یی که از سوی ستاد کل نیروهای مسلح برای هریک از نیروهای نظامی کشور مشخص شده و با توجه به کمترین بعد فاصله مکانی مرکز آموزشی تا محل سکونت سربازان به صورت رندوم و تصادفی صورت می‌گیرد و این انتخاب نیز توسط سامانه وظیفه عمومی و بدون دخالت عامل انسانی انجام می‌شود. البته ناگفته نماند که طبق قانون برخی از این سازمان‌ها می‌توانند بخشی از نیروهای مورد نیاز خود را به‌صورت مستقل جذب کنند یا در قالبی مشخص نسبت به جذب مشمولین خاص همچون برخی از متخصصین، درخواست جذب کنند که طبیعتا در این موارد نیز ما دخالتی در انتخاب ارگان مربوطه نداریم ولی خارج از این موارد توزیع سربازان در ارگان‌های مختلف به صورت رندوم و از طریق سامانه و بدون دخالت عامل انسانی انجام می‌شود. لذا توزیع سربازان در مناطق مختلف کشور به هیچ‌وجه در حیطه مسوولیت مستقیم سازمان وظیفه عمومی قرار ندارد.

با توجه به این مسائل در حال حاضر جدی‌ترین گزینه برای تغییر در خدمت سربازی چیست؟

در حال حاضر آنچه ستاد کل نیروهای مسلح روی آن متمرکز است نزدیک‌تر کردن نوع خدمت سربازی برای مشمولان به تناسب تحصیلات و تخصص آ‌نهاست. لذا طرح‌ها و اقدامات پیش‌رو در جهتی است که در ابتدا سربازان دارای کارشناسی ارشد همچون سربازان مقطع دکترا متناسب با مدرک تحصیلی، مهارت و تخصص‌شان به کار گرفته شود و پس از آن این ساز و کار برای سربازان دارای مدرک کارشناسی و پایین‌تر اجراشود. در مجموع ستاد کل در شرایط فعلی در حال مطالعه، بررسی و انجام اقداماتی است که به گسترده‌تر شدن عرصه خدمت سربازان و متناسب شدن نوع فعالیت آنها در دوره وظیفه عمومی با تخصص و مهارت می‌انجامد.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    217 3
    من معاف شدم اما خداوکیلی ظلمه سربازی
    • بی نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
      57 1
      فقط میتونم بگم خوش به حالت. ای خدا یه نگاهی هم به ما بکن کارمون گره خورده با اره برقی هم باز نمیشه چه برسه به دست سن سالم از سربازی گذشته نمیتونم برم معاف 55 تا 65 رو اعلام کنید زندگی رو به کام خیلیا تلخ کردین با این محدویت ها. معاف نمیدی حداقل جلو تحصیل و کار کردن مردم رو هم نگیرید با این کارا انسانیت رو زیر سوال میبرید خدا انسان رو ازاد افریده شما دارید به خاطر یه کارت عرصه رو به بعضیا تنگ میکنی از خدا بترسیت صبر خدا زیاده ولی بخواد حال بگیره داغ عزیزانتو رو دلت میزاره که مثل شمع اب بشی ندونی از کجا خوردی.
  • فرید A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    اگه سربازی 1 سال باشه خیلی ها حاضرن بیرن خدمت...ولی واقعا درستش اینه که سرباز حرفه ای ایجاد بشود و از حالت اجباری خارج بشه در این صورت همه باید 3 ماه اموزش ببینن بعدش هر کسی خواست سرباز بماند هر کس نخواست برود دنبال کار دیگری
    • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
      31 1
      لطفا یک نظر سنجی در مورد مدت سربازی بذارید یکسال همه میرن نه سرباز نازاحته نه سازمان لطفا بررسی نمایید
    • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
      24 1
      این عقده ای هایی که منفی دادن همه رفتند خدمت. بد الان شاکی شدند!!!! آخه بابا جان چون شما سختی کشیدی دلیل میشه با یه طرح هوشمندانه و مثبت مخالفت بکنید؟ همین شماها بدویید برید به مسی فحش بدید
    • بی نام A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      12 1
      نهایت سه ماهش میتونه مفید باشه، بقیه اش اتلاف عمره.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    63 1
    سربازی یا برده داری نوین؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    43 2
    بله نیروی انسانی مجانی باید به زورم سربازی بره. نه کسی فکر زندگی ایناس نه اینکه چجوری در آمد داشته باشن. فقط باید برن سربازی
  • رضا IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    15 1
    سلام به همه کم کم دارم میشم 20 ماه خدمت! 4 ماه دیگه مونده(البته به صورت سرباز امریه) حقوقم هم الان 97 هزار تومنه.(متاهل) همه چی خوبه من خیلی خوشحالم!!:| یک هفته به اعزامم قانون عوض شد از 17 ماه رفت به 24 ماه .همه کسری ها هم پر(مدرک تحصیلی). تمــــــــــامـــــــ....ـــــ....
  • amir sarpolaki IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    16 1
    پس اون 7 مدل پیشنهادی مرکز پژوهش‌های مجلس برای جایگزین سربازی/ به کجا رسید ؟؟؟ بچه پولدارا همین الانشم نمیرن سربازی یا با وثیقه میرن خارج چندسال نمیان بعد میخرن یا میرن معافی پزشکی میخرن اما اگر این خریدو برا مدارک لیسانس به بالا خریدنی کنند حداقل پول خرید معافیت تو جیب دلالا نمیره از طرفی من 4سال رفتم لیسانس گرفتم الان دانشجو فوق لیسانسم سر کارم میرم اما بخوام برم سربازی کارمو از دست میدم بعد دو سال از خدمت برگردم باید یک سال دیگه برم شاگردی تا دوباره با شرایط بازار اشنا شم !! از اون طرف هم سن های من دیپلم گرفتن رفتن خدمت اومدن تو بازار الان شدن اوستا اما من که درس خوندم شاگردم!!!چون درس خوندم !! سربازیم برم برگردم اون دیپلمه زن و زندگی تشکیل داده اما من فوق لیسانس دنبال کار می گردم !!
  • بی نام IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    29 2
    من الان در استانه ی سرباز شدن هستم ، چاره ای نیست . فکرش از خودش دردناک تره
  • سعید IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    53 1
    اگه خدمت مقدس چرا روحانیون نمیرن ؟؟؟
  • شروین IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    3 9
    من و برادرم با یک آشنای ساده که در یکی از سازمانهای وزارت دفاع داشتیم ، جفتمون افتادیم اون سازمان ظهرها تا ساعت 3.30 بودیم و 5 شنبه جمعه هام تعطیل-البته بگم که لیسانس داشتیم و آموزشی هم قزوین بودیم-آموزشی هم 5شنبه جمعه ها ولمون می کردن
    • بی نام EU ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
      5 0
      ا . خوش به حالت که اشنا داشتی.
    • حسن A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      0 3
      خسته نباشی
  • الیمی A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    8 2
    سر بازی خیلی خوبه اما اون چیزیش که بد هست اینه که یک آشخوری که 3 ماه بیشتر خدمت نکرده به خاطر این که کسری اورده هر کاری که دلش بخواد می کنه . تمام بدبختی ها سر بدبخت هایی مثل من هستش که 21 ماه کامل خدمت کردم . اگه 21 ماهه برای همه باشه محیط هم کاملا دوستانه می شه هم نظم کاملا قابل اجراست. اصلا معافشون کنن که همون 7 ماه یا 9 ماه رو هم نیان چون جو خدمت رو می زنن نابود می کنن .
  • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    19 2
    بابا چرا داریم کشورمونو نابود میکنیم با تصمیمای الکی شما مسئولین.سربازی یعنی درس خوندن واسه فرار از اون یعنی ازدواج نکردن یعنی پیر شدن جامعه یعنی گناه جوونا به خاطر ازدواج نکردن یعنی خوابیدن تولید مملکت .بابا مسلمونا میدونیم داریم به کجا میریم.تو رو به علی شماها مسئولید به مولا علی من نمیگذرم.این گناهای جامعه شماها هم توش سهیمید.
  • محمد IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    32 0
    من کارشناسی ارشد مکانیک دارم، آیا این تبعیض نیست که سال های خدمت من وکسی که دیپلم داره یکسان باشه؟؟ آیا این درسته که من دو سالی رو که نزدیکترین زمان به زمان آکادمیک منه و میتونم بیشترین تاثیر رو در صنایع مختلف داشته باشم، صرفه آموزش های نظامی و امثالهم بکنم؟؟؟
  • محمدعلی A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    28 1
    سردار فکری براى من 35 ساله دارای زن و بچه بکنید لطفا تا کی محرومیت به دلیل غیبت
  • رضا IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    34 1
    همه کشورهای که در ان دمکراسی حاکم است در ان سربازی اجباری هم وجود دارد! مثل کره شمالی
  • بی نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    22 2
    با نظر دادن و كامنت گذاشتن هيچي حل نميشه،بايد يه بار جلوي مجلس جمع بشيم تا تكليفمونو معلوم كنن و 2 سال بيگاري نكشن ازمون.با حقوق ماهي 50هزار تومن سربازو به مسخره گرفتن
    • محمد IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
      8 1
      نیاز به فراخوتان داره ام کو ادمش
  • ایمان IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    9 13
    پس چرا معافیت هارو برنمیدارید شما که دم از عدالت میزنید
  • مصطفی A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    26 1
    اقای سردار محترم خدمت سربازی امروز خدمت نیست ذلت هست. برای هر مرد ایرانی دو سال خدمت در نظر گرفته اند کلی هزینه میکنن سربازی تحویل میدن که از دشمن فرضی شکست میخوره. منی که مهندس کامپیوترم انرژی و پتانسیلم تو همین چند سال اوله. فکر و انرژی خودم رو صرف چیزی کنم که خروجی ان تحلیل رفتن خودم هست. من ساکن تهران هستم محل خدمتم نیروی انتظامی بیرجند دردم رو به کی بگم. من نامزد دارم دلخوشیمون به کار برنامه نویسی هست با این شرایط که دارم به آیندم نا امیدم. اگر زمان خدمت سربازی دو ماه بود و در ان دو ماه به طور حرفه ای اموزش داده میشد هم بازده مالی داشت هم نیروی متخصص داشتیم شما رو به خدا قران اسلام قسم میدم فقط به جای این همه قاطعیت و سختگیری یک خورده فکر این نیروی جوان باشید دوره رضاشاه تموم شده
  • علی IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    9 3
    چرا آخه چرا متاهلین فرزند دار و معاف نمیکنین ..کفالت شامل همه افراد میشه ولی چرا شامل زن و بچه نمیشه چجوری میشه زندگی رو به هم زد چگونه اجاره خونه داد چگونه خرج زن و بچه و انواع بدهی و داد..چرا شما به عنوان گزارشگر این طرح یا سوال و خدمت مسولینی که باهاشون مصاحبه میکنید مطرح نمیکنین..
  • حسن A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    7 27
    ما که رفتیم دو سال خدمت کردیم چی ازمون کم شد حلا نوبت شماست برید مرد شید
  • و پ IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    7 1
    سردار به گفته خودت 20 کشور سربازی اجباری 18ماهه و 28 کشور سربازی اجباری یک سال یا کمتر دارند. از بین 197 کشور جهان 112 کشور اساسا سربازی اجباری ندارند..پس چرا ما جزء گروه دوم و سوم نباشیم؟؟ چرا فقط میخاید هی فوحش و توهین و اینکه مردم رو اذیت کنید و کشور رو عقب مونده کنید....بابا به خودتون بیاید..سربازی رو بکنید 1 سال و آموزشی رو بردارید و اینکه هر کسی توی شهر خودش و توی هر ارگان دولتی خصوصی نظامی و غیره خدمت بکنه....قول میدم همه میان حتی اونایی که یا فرار کردن یا زن و بچه دارن...خوب شما باید به این نظرها جواب بدید و روشون کار کنید و قول میدم 100 درصد همه میان...اگه هم حرف حرف خودتونه پس هی درجا بزنید..مردم زیربار زور نمیرن..یه روز خوب میاد
  • امیرحسین IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    12 0
    من خودم سرباز سپاه هستم و در یکی از پادگانهای سپاه به شغل شریف آبدارچی مشغولم.! واقعا برده داری نوینه
  • بی نام A1 ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    10 1
    من سربازم دارم برگ جمع میکنن....چقدر این خدمت مقدسه
  • حسن IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    1 11
    دمت گرم سردار هیچ تغییری نده مگه ما که رفتیم سربازی مگه چیمون از بقیه کمتر بود