تسنیم نوشت:

 برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی محتوای طرح امنیتی پیشنهادی واشنگتن برای سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و این رژیم را افشا کردند.
به گزارش  پایگاه خبری الوعی، برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی محتوای طرح امنیتی پیشنهادی واشنگتن برای سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و این رژیم را افشا کردند.

بنا بر اظهار این منابع، از مهمترین موضوعات مطرح در این طرح امنیتی حضور بلندمدت نظامیان اسرائیلی در امتداد رود اردن در منطقه دره اردن و در دست داشتن و حفظ کنترل گذرگاه‌های مرزی است.

این منابع خبری در ادامه افزودند: علاوه بر این، براساس این طرح نیروهای ویژه ارتش اسرائیل می‌توانند وارد مناطق در کنترل تشکیلات خودگردان شده و مانع از اجرای عملیات ضداسرائیلی علیه این رژیم شوند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که درها همچنان به‌روی توافقنامه سازش نهایی بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی بسته مانده است، توافقنامه‌ای که آمریکا تلاش می‌کند هرچه زودتر بین تشکیلات خودگردان فلسطینی و رژیم صهیونیستی به امضا برسد.

همچنین مشاهده می‌شود که دیپلماسی آمریکا برای حل مشکلات موجود، با پیشنهادهای امنیتی درآمیخته شده است تا تشکیلات خودگردان فلسطینی با طرحی برای محافظت از امنیت رژیم صهیونیستی موافقت کند. این در حالی است که چندین ماه است آمریکا به‌عنوان میانجی، طرح‌هایی را در دستور کار خود قرار داده است.

«جان کری»، وزیر امور خارجه آمریکا فاش کرد: یک کارشناس امنیتی آمریکایی برای بررسی تهدیدهای امنیتی که اسرائیل با آن مواجه است، انتخاب شده است.

«جان آلن»، ژنرال بازنشسته آمریکایی با اشاره به بررسی این طرح آمریکا در دیدارهای «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل و جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت: «موشه یعلون»، وزیر جنگ اسرائیل نیز در این دیدارها شرکت کرده است.

اما این پیشنهادها چیست؟ و چه‌کسی تاوان این پیشنهادها را خواهد پرداخت؟ روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» نیز در گزارشی برنامه‌های امنیتی پیشنهادی آمریکا را فاش کرد.

این طرح پیشنهادی شامل بندهای متعددی است که برخی از آنها عبارتند از:

1- بعد از تشکیل کشور فلسطین، اسرائیل می‌تواند نیروهای نظامی خود را در منطقه کرانه اردن مستقر کند و این حضور نظامی مدت‌های طولانی ادامه خواهد یافت.

2- نیروهای نظامی اسرائیلی و آمریکایی در امتداد رود اردن نیز برای مدتی طولانی باقی خواهند ماند.

3- اسرائیل باید همواره آسمان کرانه باختری را تحت کنترل داشته باشد.

4- اسرائیل وسایل هشدار فوری در اختیار خواهد داشت و آنها را در تعدادی از مناطق راهبردی در کرانه باختری مستقر خواهد کرد.

ناظران سیاسی بندهای مطرح‌شده در بسته پیشنهادی آمریکایی را رسیدن اسرائیل به آرزوهای خود در زمینه محافظت از امنیت خویش می‌دانند که با نادیده گرفتن حقوق بدیهی فلسطینیان محقق خواهد شد.

به‌رغم اینکه فلسطینیان حق دارند کشوری داشته باشند که از اختیارات کاملی در سرزمین فلسطین برخوردار باشد، با این بسته‌های پیشنهادی اختیارات دولت فلسطین محدود خواهد شد.

«مصطفی البرغوثی»، دبیرکل اقدام ملی فلسطین به دعوت از تشکیلات خودگردان فلسطین به مخالفت با این طرح امنیتی آمریکا پرداخته است، زیرا این طرح آمریکایی در نظر دارد توافقات احتمالی را به‌سمتی سوق دهد که ده‌ها سال به درازا بکشد.

این در حالی است که برخی بر این باورند که جان کری تلاش می‌کند، با این طرح پیشنهادی رژیم صهیونیستی را از کاخ سفید راضی نگه دارد تا اختلافات بین واشنگتن و تل‌آویو که ناشی از امضای توافقنامه هسته‌ای ژنو بین ایران و کشورهای بزرگ جهان است به حداقل برسد.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =