ایسنا نوشت:

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در جمع نمایندگان تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در حسینیه جماران، با اشاره به این‌که در بحث عرفان دو نوع عرفان مثبت و عرفان منفی وجود دارد، اظهار داشت: کار عارف گام برداشتن در مسیر خدا و این است که دنیا و مافیها را مظهر او ببیند؛ اصولا تفاوت عرفان با علوم دیگر این است که آنها برای موجودات، حسّه موجودی قائل هستند، اما عارف برای ما سوی الله هیچ حسّه وجودی قائل نیست و می گوید همه چیز از خداست که البته گاهی در بیان این موضوع غلو شده است.

اهم سخنان حجت الاسلام سیدحسن خمینی در ادامه می آید:

* مظهر عرفان مثبت امیرالمؤمنین(ع) است، آن حضرت پسری به نام محمد حنفیه داشت که یکی از پهلوانان بزرگ عرب بود و یکبار هم با یک رومی هم مسابقه داده بود؛ او نقل می کند که در جنگ جمل، کار به جایی رسیده بود که از شدت برخورد شمشیرها با هم، امکان جلو رفتن وجود نداشت و از طرفی پرچم را علی(ع) به من داده بود. چند لحظه ای گذشت و دیدم کسی پرچم را از دستم گرفت و جمعیت را شکافت و به جلو رفت؛ دیدم پدرم علی(ع) است. در عین حال می بینیم که قطب الاقطاب صوفی ها نیز به همین علی(ع) می رسد.

* در اخلاقی که منسوب به مسیحیت است، انسان اخلاقی زندگی می کند، اما این اخلاق فقط در حوزه شخصی اش محدود می ماند. اما اخلاق اسلامی این است که اخلاقی زندگی کنیم و سعی کنیم جامعه را نیز اخلاقی سازیم. البته نوع سوم هم هست که کسانی خودشان اخلاقی نیستند، اما می خواهند جامعه را اخلاقی کنند.

* دین داران را نیز می توان اینگونه تقسیم کرد، اعتدال هم اینگونه است؛ اینکه شما صرفا معتدل باشید خوب است، اما اعتدال بشرطی به عنوان یک واقعیت اجتماعی به حساب می آید که تلاش کنیم آن را ایجاد کنیم و برای آن بسترسازی کنیم.

* اعتدال منفی یعنی اینکه خودمان معتدل هستیم و به خوبی زندگی خود را می گذرانیم. اما اعتدال مثبت یعنی اینکه ما هم خودمان معتدلیم و هم مقابل هر تندروی می ایستیم و اعتدال این نیست که اگر معتدلیم چشم بر هر افراطی گری ببندیم؛ بلکه اعتدال یعنی در اعتدالمان ثابت قدم هستیم و برای اینکه اعتدال در جامعه تحقق پیدا کند، تلاش می کنیم؛ و الا چه بسا انسانهایی شخصا معتدل باشند، اما وقتی در چارچوب ها و شاکله هایی قرار می گیرند، به جریانات بسیار افراطی هم مربوط و منتسب شوند. آن چیزی که باید در جامعه در جهت محقق کردن آن تلاش کرد، رفتن بسوی اعتدال مثبت است. لذا نقطه کانونی این مسأله، مانند سایر حرکت‌های اجتماعی جریانات جوان هستند که یکی از مهمترین ارکان آن تشکل های دانشجویی هستند.

* اینکه ما متعدل باشیم و هرکس هم سر جای خودش، کارش را انجام دهد صحیح نیست؛ اعتدال گرایان مثبت تلاش می کنند بقیه هم اعتدالگرا شوند و به اعتدال گرایش یایند؛ همانطور که عارف مثبت اینگونه است و در کناره حرکت نمی کند؛ بلکه در متن جامعه قرار می گیرد.

* بحمدالله فضای عمومی کشور، اگر نگوییم مطلوب است، می توانیم بگوییم از قبل بهتر است. اما مراقب باشید که به عنوان یک جریان جوان با هر عنوانی-مانند عدالتخواه و...- دو چیز را به عنوان شاخص برای حرکت‌ها قرار دهید؛علاوه بر شاخص های ایدئولوژیک، دو شاخص رفتاری را همواره باید در حرکت های اجتماعی مورد نظر داشت؛ اولین بعد «جهت» است؛ حرکت باید دارای جهت صحیح باشد و دوم اینکه حرکت دارای «شیب» یا سرعت مناسب باشد. طبیعی است که به هیچ نقطه ای نمی رسیم که آرمانی باشد. آرمان ها باید باشند تا راه گم نشود؛ زیرا اگر آرمان دست یافتنی بود، آرمان نبود.

/29295

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    65 4
    اعتدال این نیست که چشم بر هر افراطی​گری ببندیم
    • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
      37 4
      و نمونه بارز افراطی گری مقابله با دولت منتخب ملت است دولت در دولت است
  • احمدعمارلو(بجنورد) A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    15 4
    ببینیدیکی ازجنبه های سخنان نوه ی بزرگوارامام راحل میتونه سکوت آقای روحانی دربرابریکه تازی صداوسیما بابودجه های بیت المال دربرابرخواست وارداه ی مردمه که باگزارشهای یک طرفش به بیننده حالت تهوع دست میده...یک نمونش نحوه ی انعکاس سخنرانیه امروزه دکترروحانی دربین دانشجویانه که امروزخواهیم دیدوبازهم همون حالت...
  • محمدرضا A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    10 14
    اعتدال این نیست که چشم بر آرمان های امام خمینی و شهدا هم ببندیم!!!!
  • هدایت A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    19 83
    فضای کشور آرام است چون فتنه گران آرامند و بر بخشی از قدرت حاکم شدند ولی وای به روزی که دوباره بازنده شوند نا آرامی ها هم شروع می شود
    • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
      6 5
      حداقل 90 درصد پستهای انتصابی که مهمترین پستهای کشور هستند دست جناح شما هست ! شما هستید که تحمل گرفتن یک پست برای غیر خودتون رو ندارید ! اگر این 90 درصد دست اصلاح طلبها بود اونوقت عکس العمل شما دیدن داشت
    • بی نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
      1 2
      خداوند نور هدايت را برقلوب همه بتابانه و بر فلب تو و امثال تو رسوخ بده. خبر آنلاين سلام مرا به هدايت برسان.
    • حق بین A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
      1 5
      آفرین آقا هدایت گل گفتی
  • بی نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    7 3
    قربون حسن اقای خمینی
  • بی نام EU ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    11 2
    حسن خميني كيه؟!!! آيت الله سيد حسن خميني
  • میثم IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    5 8
    اعتدال یعنی اگه روحانی هرچی گفت بگیم روحانی مچکریم ولی اگه قالیباف پروژه ای رو افتتاح کرد بگیم این واسه انتخاباته کار میکنه این کاراش علمی نیست چرا این کارو کردی چرا اون کارو نکردی . اگه هاشمی شهردار میشد بگیم به به عجب اعتدالی ولی اگه قالیباف که نایب رییس مجمع شهرداران جهانه و هشتمین شهردار برتر جهان در سال 2008 شده شهردار بشه راستگو ها رو متهم به انواع فساد ها میکنید و قالیبافو نالایق میدونید . اعتدال یعنی اگه شما برنده بشید خوبه اگه بقیه برنده بشن تقلب شده. اعتدال یعنی بیام خواننده و ورزشکارو بفرستیم شورای شهر که خودشون هم سر در نمیارن چیکار کنن.