۰ نفر
۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۶

ایسنا نوشت:

سفر رئیس‌جمهوری آمریکا و همسرش به آفریقای جنوبی برای شرکت در مراسم یادبود نلسون ماندلا در حالی صورت می‌گیرد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) زمینه دستگیری ماندلا را در دهه 60 فراهم کرده بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری صدای روسیه، نلسون ماندلا، نخستین رئیس‌جمهوری سیاه‌پوست آفریقای جنوبی به عنوان مردی که به آپارتاید، سیستم تبعیض نژادی و محرومیت از حقوق آفریقای جنوبی پایان داد، در ذهن‌ها نقش بسته است.

چندین تن از رهبران حقوق مدنی معتقدند ماندلا در پی تلاش‌هایش برای کمک به ایجاد صلح و سازش و برابری در آفریقای جنوبی و تبدیل آن به کشوری دموکرات‌تر در تاریخ‌ جایی هم تراز با مارتین لوترکینگ و ماهاتما گاندی خواهد داشت.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا ماندلا را تحسین کرده و گفت: ما یکی از موثرترین، شجاع‌ترین و یک انسان فوق‌العاده خوب را از دست دادیم.

اما همزمان با اینکه جهان یاد ماندلا را گرامی می‌دارد، مهم است که به یاد آوریم آمریکا سال‌های طولانی ماندلا را به عنوان یک تروریست می‌دید و با آن همانند یک تروریست رفتار می‌کرد. پیش از آنکه ماندلا به راس قدرت برسد، دادگاهی در آفریقای جنوبی وی را به خیانت متهم و به حبس ابد محکوم کرد.

ویلیام وورگر، استاد تاریخ گفت: آفریقای جنوبی افرادی همچون ماندلا را که برای پایان تبعیض نژادی مبارزه می‌کنند، سرکوب می‌کند. اکثر مخالفان با آپارتاید به عنوان تروریست، جانی و قاتل محکوم شده‌اند.

آفریقای جنوبی در تلاش‌هایش برای تداوم آپارتاید یک شریک داشت. در جریان جنگ سرد، سیاست خارجی آمریکا جنبش‌های ناسیونالیست آفریقا را به عنوان کمونیست معرفی کرد. در آن زمان آمریکا نقش رهبری را در نظارت بر فعالیت‌های کنگره ملی آفریقا ایفا می‌کرد و ماندلا به عنوان طرفدار کمونیست شناخته شد.

به همین دلیل است که آمریکا به دولت آفریقای جنوبی در جمع‌آوری اطلاعاتی که منجر به دستگیری ماندلا در اوت 1962 میلادی شد، کمک کرد. این راز در سال 1990 میلادی توسط یک گزارشگر اطلاعاتی فاش شد.

روزنامه شیکاگو تریبیون گزارش کرد، پل اکل، یکی از ماموران ارشد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در پشت برنامه دستگیری ماندلا، این اقدام را یکی از بزرگترین کودتاهای سازمان سیا خوانده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ذوالاکتاف A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    12 1
    نوکران آمریکا تحویل بگیرند. آمریکایی که به رژیم آپارتاید کمک میکرد وقتی دید منافع بلند مدتش با ماندلا بهتر تامین میشود به آن پشت کرد. دقیقا عین این کار را با محمدرضا پهلوی کرد. و در آینده با امیر قطر و عربستان خواهد کرد. حالا شما دلتان را به آمریکا خوش کنید. آمریکا شماها را اصلا انسان هم به حساب نمی آورد. شماها بازهم سینه تان را برای آمریکا چاک کنید. بازیچه ای بیش نیستید.