امیر محبیان در سرمقاله رسالت نوشت:

حملات رئیس جمهور حسن روحانی به دولت پیشین در گزارش صد روزه اش از عملکرد دولت، مبدا شکل گیری مباحثی شده است که بعید نیست به نقطه عطفی در تحولات آتی سیاسی تبدیل شود.

پیرامون این رفتار های متقابل ذکر نکاتی لازم است:
1.برای نحوه گزارش رئیس جمهور سناریوهایی محتمل بود که ذیلا اشاره می شود:
الف:ارائه گزارش بدون اشاره به مشکلات پدید آمده در مسیر که محصول عملکرد دولت پیشین بوده است.
ب:ارائه گزارش امید بخش به مردم در سیما با اشاراتی کلی به مشکلات از موضع بزرگ‌منشانه و ارسال گزارش تخصصی از وضعیت کنونی اقتصاد به سران و افراد موثر کشور بصورت مستند و نقل موارد قابل طرح در جمع نخبگان کشور(به عبارتی طرح لایه به لایه مشکلات)
ج:ترسیم فضایی تاریک از اوضاع و معرفی کردن دولت پیشین به عنوان مقصربرای کنترل توقعات مردم از دولت کنونی
2.در میان سناریوهای محتمل سناریوی سوم برگزیده شد که منشاء بحث های کنونی گشت.عناصر پنهان سناریوی سوم چه بود که جنجال برانگیز شد؟
الف:سناریوی سوم مطلوب اصلاح طلبان تند رو بود که می کوشیدند از احمدی نژاد بدست روحانی انتقام بگیرند؛زیرا:
- پیش بینی می کردند که احمدی نژاد و نیز اصولگرایان واکنش نشان دهند و در نتیجه روحانی از اصولگرایان جدا شده و به
اصلاح طلبان نزدیکتر شود.
- بدلیل سیاه نمایی موجود در گزارش این امر موجب انتقادات غیر رسمی رهبری شده وروحانی از موضع تبعیت کامل فعلی به موضع تبعیت منتقدانه تغییر مسیر دهد تا در زمان لازم گام دیگری را به عقب برگردد.
- سیگنالی دو گانه به غرب مبنی بر موثر بودن تحریم ها و نظام مبنی بر ناگزیر بودن به مصالحه ارسال گردد.
3. متاسفانه بدلیل فضای حاکم بر ذهنیت مشاوران رئیس جمهور علیرغم منش غالب بر شخصیت روحانی که اعتدال و عقلانیت است؛سناریوی سوم عملیاتی شد که نتایج زیر بر آن مترتب است:
- با ظهور یک چهره رادیکال و تند در نقد دولت پیشین عملا بر اساس قاعده "رادیکال ها همدیگر را به حرکت در می آورند" بهترین خدمت به
رادیکال های طرف مقابل شد تا میدان را عرصه فعالیت خود کنند.
- اصولگرایان معتدل که به حمایت از دولت فعلی پرداخته بودند یک گام عقب نشستند زیرا توجیهی عقلانی برای دفاع از این رفتار دولت نمی دیدند.
- حملات یکسویه به دولت پیشین که فضای مظلومیتی را برای دولت قبل و ضرورت پاسخگویی آنها فراهم کرده بود؛باعث شد احمدی نژاد هوشمندانه با ابزار مناظره که با کمک آن بر رقبای پیشین سال 84 و 88 پیروز شده بود به میدان بیاید.
- واکنش مشاور آقای دکتر روحانی فاقد حداقل درک از ذهنیت توده مردم ومملو از اهانت وتحقیربه احمدی نژاد بود که این روش در انتخابات 84 باعث ضربه به شخصیت هاشمی و پیروزی احمدی نژاد شده بود و اینان در این دوره نیزبا همین روش در حال تخریب روحانی و نه احمدی نژاد هستند.
- مناظره (در صورت برگزاری یا عدم برگزاری)برای احمدی نژادفرصتی را پدید می آورد که به عنوان رهبر اپوزیسیون دولت فعلی در رسانه ها مطرح و به نقطه پیوند همه گروهها و جریانات مخالف دولت فعلی تبدیل گردد.
***
اما اگر سناریوی دوم انتخاب می شد:
- امید مردم به کفایت دولت برای حل مشکلات کشور مخدوش نمی شد.- مشکلات به چهره ها و مسئولان موثر بدون تبعات منفی انتقال می یافت.- تصور سیاه نمایی که تحذیر سخت رهبری را دارد به اذهان متبادر نمی شد.- موضع دولت با ادبیات فاخر،بلند همتانه و منشی معتدل و اخلاقی مبتنی بر مروت با ایجاد کمترین موج مخالف بیان می شد.
- هیچ علامت قابل سوءاستفاده ای به طرف های غربی حاکی از ضعف کشورارسال نمی شد که منطق ضرورت تشدید تحریم ها را تقویت نماید.
- رادیکال های طرف مقابل را تحریک نمی کرد و طبعا فرصت بیشتری را برای همراهی اصولگرایان معتدل فراهم می کرد.
- تصویر میانه رورا با غلطیدن به دامن سناریوی اصلاح طلبان تند رو مخدوش نمی کرد.
***
اما دولت دکتر روحانی برای مدیریت برداشت مردم و نخبگان برای کاستن از تبعات اقدام مذکورچه می تواند انجام دهد؟
1. مانع اظهار نظرهای ناسنجیده بعضی از مشاوران شده و با ذکر این که "این سخنان موضع دولت و شخص دکتر روحانی نیست" از آثار و تبعات منفی آن فاصله بگیرد.
2. برای اتخاذ مسیری میانه، ترکیب مشاوران رئیس جمهور باید متشکل از معتدلین و عقل پیشگان دوجناح باشد؛لذا ترکیب مشاوران باید با تصویر مطلوب مورد نظر همخوان باشد.مشاوران تند رو و کینه جو می خواهند با دست روحانی انتقام بگیرند که طبعا با نفع و شخصیت دکترروحانی همخوان نیست.
3. در مواجهه با پیشنهاد دکتر احمدی نژاد بر بند آخر تاکید گردیده و از پیشنهاد همراهی وی در پیشبرد امور استقبال شده و اعلام گردد" دولت ازهمراهی و تجربه همه دولت های پیشین استقبال کرده و
رئیس جمهورنشست هایی را در این زمینه با روسای دولت های پیشین برقرار خواهد کرد" .بدینوسیله موضع تهاجمی مناظره را به موضع خردمندانه و آرام گفتگو تغییر داده و تصویری مثبت و مطلوب از خود ارائه خواهد داد.
/29212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • majid A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    1 0
    درست است
  • عرشیا A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    12 0
    رسالت (و ایضا کیهان ) همچنان در مسیر سنگ اندازی و توهین به مجموعه دولت و مخصوصا شخص رییس جمهور محترم هستند .خدایا یا شر اینها را از این کشور کم کن یا حداقل ادمیت را یادشان بده .امین .
  • بی نام IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    9 0
    اتفاقاً کار روحانی خیلی درست بود چون باید مردم بدونند دولتی که با ادعای فاسد بودن همه دولت های قبل خودش به قدرت رسیده دستاوردش چی بوده و از طرف دیگه برای ساکت کردن کسایی که هشت سال مملکت رو نابود کردن و هنوز صد روز نگذشته از روحانی طلبکار شدن که چرا اوضاع اینقد خرابه باید روحانی می گفت چی تحویل گرفته. کمااینکه بعید می دونم رهبری به رئیس جمهور ایراد بگیره چرا این حرفا رو زدی چون رهبری بهتر از هر کسی می دونه احمدی نژاد چه بلایی به سر ایران اورده
    • بییییییییییییییییییییییییییییی نام IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
      3 0
      گزارش آقای روحانی حداقلی از وضع موجود کشور و مشکلات دولت قبل بود. حتی بنظرم بدلایل توصیه ائی از پرداختن کامل بآن خودداری شده بود. گفتن بخشی از حقایق تلخ اینهمه جنجال بپاکرد اگه همه حقایق گفته میشد چه ها که نمیشد سیاست نظام جلوگیری از تف سربالاست و مجوز پرداختن کامل بآن فراهم نیست
  • بی نام A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    7 0
    عجب ذهن خواني قوي اي شما داريد. با اين حال چرا در انتخابات رياست جمهوري شکست خوردين خيال پردازان محترم. اگر به مناظره ها و صحبت هاي روحاني در زمان انتخابات گوش مي دادين اين حرفها را زده بود.
  • زهرا FI ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    8 0
    شما اصولگرایان دچار توهم می باشید اقای روحانی فقط کمی از مشکلاتی که دولت اصولگرای قبلی برای مردم درست کرده بود را گفت
  • بینام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    3 0
    چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.درود برروحانی