واحد مرکزی خبر نوشت:

یولیا تیموشنکو رهبر مخالفان اوکراین که در بازداشت به سر می برد ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور کشورش را به استالین تشبیه و او را متهم کرد قصد دارد اوکراین را به یک کره شمالی جدید تبدیل کند.

در پی تظاهرات اعتراض آمیز گسترده برضد دولت در اوکراین که با اقدامات سرکوبگرانه نیروهای امنیتی و پلیس این کشور همراه شد، تیموشنکو رئیس جمهور اوکراین را به استالین تشبیه کرد و از طرفداران جناح مخالف خواست او را از قدرت ساقط کنند.
تیموشنکو در پیامی که پنجشنبه شب توسط دخترش (اوگونیا) در برابر هزاران اوکراینی مخالف دولت قرائت شد، تاکید کرد:« ما در اوکراین شاهد ظهور یک استالین جدید هستیم. اگر ما و جهان دموکراتیک همین حالا او را مهار نکنیم، به زودی اوکراین به کره شمالی دیگری تبدیل خواهد شد. »
یولیا تیموشنکو که از رهبران انقلاب نارنجی طرفدار غرب در سال دو هزار و چهار در اوکراین بود، در پیام خود تاکید کرد :« ملت اوکراین باید هر چه زودتر قدرت را به دست گیرد و از گفتگوی نرم با دیکتاتور بپرهیزد. اگر حالا در این مبارزه پیروز نشویم باید خود را برای سالها دیکتاتوری آماده کنیم.»
تیموشنکو در عین حال در پیام خود بر ضرورت مسالمت آمیز بودن تجمعات و تظاهرات اعتراض آمیز مخالفان تاکید کرد.
تیموشنکو خاطر نشان کرد:« من به شما ایمان دارم و تاسف می خورم که در کنار شما نیستم اما پیروزی شما را از صمیم قلب آرزو می کنم.»
تیموشنکو که در گذشته نخست وزیر اوکراین بود و در انتخابات ریاست جمهوری سال دو هزار و ده از یانوکوویچ شکست خورد، از سال دو هزار و یازده به جرم سواستفاده از قدرت در زندان به سر می برد و دوره محکومیت حبس هفت ساله خود را سپری می کند. مقامات جناح مخالف اوکراین پرونده یولیا تیموشنکو را سیاسی و محکومیت وی به زندان را انتقام سیاسی می دانند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از کیف، آزادی تیموشنکو یا انتقال او به خارج از اوکراین برای دریافت مراقبت های درمانی، شرط کلیدی است که اتحادیه اروپا برای امضای توافق نامه مشارکت با اوکراین مطرح کرده است اما دولت اوکراین در آخرین لحظات از پذیرش این شرط خودداری کرد و روند امضای توافق نامه مشارکت اوکراین با اتحادیه اروپا به حال تعلیق درآمد. تغییر موضع ناگهانی دولت اوکراین که با سیاست های روسیه همگرایی دارد، موج گسترده ای از اعتراض و مخالفت که پس از انقلاب نارنجی سابقه نداشت، در اوکراین به راه انداخت.
مقامات اوکراین اذعان کرده اند هفته گذشته با تمکین کردن در برابر فشارهای روسیه، از امضا توافق نامه مشارکت با اتحادیه اروپا خودداری کرده اند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =