از دور روز پیش که افراد مسلح مرتبط با القاعده و تکفیری ها چند راهبه در معلولا در ریف دمشق را ربوده اند توجه پاپ و مسیحیان جهان طور دیگری به سوریه معطوف شده است.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه گزارش داد پاپ فرانسیس از همه مسیحیان جهان خواسته است برای آزادی 12 راهبه ارتدوکس که افراد مسلح مرتبط با تکفیری ها آنان را در منطقه معلولا در شمال شرقی سوریه ربوده اند و همچنین همه افرادی که به سبب مناقشه در این کشور ربوده شده اند، دعا کنند.
این استمداد رهبر کاتولیک های جهان برای دعا می تواند نقطه عطفی در نگاه و توجه مسیحیان جهان به تحولات سوریه محسوب شود.
شورشیان سوری از جمله سلفی های جبهه النصره روز دوشنبه شهر مسیحی نشین معلولا را به صورت کامل تصرف کردند. آنها نهم سپتامبر نیز برای مدتی کوتاه معلولا را تصرف کرده بودند اما ارتش سه روز بعد آنها را از این شهر بیرون کرد. معلولا در 55 کیلومتری شمال دمشق قرار دارد و چند کلیسا را در خود جای داده است.
به گزارش خبرآنلاین اگرچه فرانسه روز چهارشنبه از اخبار مربوط به ربوده شدن این راهبه ها به شدت ابراز نگرانی کرد، عمده مسیحیان سوریه به شدت نسبت به رویکرد کشورهای اروپایی خصوصا فرانسه به تحولات سوریه گلایمند و ناخشنود هستند.
مسیحیان سوریه از جمله قربانیان توحش تروریست های تکفیری مرتبط با القاعده هستند که توسط کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی و قطر حمایت مالی و معنوی می شوند و کشورهای غربی از جمله فرانسه نیز به دلیل دشمنی با بشار اسد نه تنها جنایات تکفیری ها و شورشیان سوریه در قبال مسیحیان را نادیده می گیرند بلکه از آنها برای رسیدن به هدف خود که به زیر کشیدن اسد از قدرت است حمایت می کنند.
پاپ در اظهارات روز چهارشنبه خود گفته است :« ما برای همه این راهبه ها و همه افرادی که در این مناقشه ربوده شده اند، دعا می کنیم. ما به دعا و تلاش مشترک برای برقراری صلح ادامه خواهیم داد.» یک گروه مسلح این راهبه ها را به خروج از صومعه خود وادار و آنان را با خود به سمت یبروک بردند."
اظهارات پاپ درحالی است که افراد مسلح پس از ربودن «بلاجیا سیاف»، رئیس صومعه «مارتقلا» و چند راهبه از «معلولا» آنان را ابتدا به «یبرود» در «ریف دمشق» و سپس به منطقه ای نا معلوم منتقل کرده اند.
از سوی دیگر درحالیکه نیروهای ارتش سوریه در تلاش برای بیرون راندن افراد مسلح از معلولا هستند، روزنامه الوطن نزدیک به دولت سوریه شورشیان را متهم کرد که می خواهند از راهبه هابه عنوان « سپر انسانی » استفاده کنند.
این روزنامه نوشته است « تروریست ها می خواهند از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده کنند .»
دیده بان حقوق بشر سوریه نیز روز چهارشنبه اعلام کرد « نیروهای دولتی سه شنبه شب شهر یبرود را گلوله باران کردند و این حملات به زخمی شدن شماری منجر شد .»

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام اول IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    این همه مسلمان به خاک و خون کشیده شدند ککشان نگزیده حالا که این مار خوش خط و خال خودشان را گزیده توجهشان جلب شده؟؟؟ این تازه اولشه چند سال بعد تکفیری ها بلایی بر سر اروپا بیاورند که اون سرش ناپیداست.
    • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
      25 26
      مگه وقتی مسیحیان جایی از دنیا بلایی سرشون میاد شما توجه میکنید که اونها بکنند؟
    • بی نام A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
      10 18
      جناب بی نام اول جالبه برای دیکتاتور تایلند لایک میزنید انوقت ...نترس هیچ غلطی توی اروپا نمی تونند بکنند چون اروپا دمکراتیکه جایی که دمکراسی هست تروریست هیچ غلطی نمی تونه بکنه
  • بی نام A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    14 8
    یعنی چه. ارتش آزادی بخش ایران باید این تروریست های تکفیری رو نابود یا از سوریه خارج کنه
  • سالار IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    22 5
    به هیچ وجه به نظر نمی رسد غربی ها واقعا خواهان رفتن اسد باشند.آنها خواستار هرج و مرج و درگیر کردن دشمنانشان با یکدیگر هستند و لازمه آن بقای اسد است. این برنامه را تا روزی که بتوانند ادامه میدهند. همان کاری که با ایران و عراق کردند. مانند خروس های جنگی که تا پای مرگ میجنگند و اطرافیان برایشان هورا میکشند. البته آن خروس است و بی عقل اما...!
    • بی نام A1 ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
      9 4
      خوب شد شما زمان جنگ، مسئول کشور نبودی. باز گلی به گوشه جمال شاهان قجر. حداقل بهانه می آوردند که زورمان به اجنبی نمی رسد. شما کلا منکر دفاع از تمامیت ارضی هستی. شما بیشتر طرفدار تمامیت ارزی هستید. اتفاقا چون عقل داشتیم زدیم تو دهن دشمن ( صدام) و حامیانش(غرب و برخی کشورهای عربی) و یک سانت از خاکمان را ندادیم.
  • امیر A1 ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    13 2
    تنها راه نجات سوریه این است که اولا هیچکس در مسائل داخلی دخالت نکند جز فرستادن کمک های بشردوستانه و دوما برگزاری انتخابات زودهنگام
    • بی نام IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
      11 0
      با حضور همه ی گروه های غیروحشی و ادم خوار و گروه های نزدیک به انان
  • بی نام A1 ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    7 1
    اه اه چطور شد برای اولین باره که میخونیم مبارزین ضد بشار در یک جبهه به پیروزی رسیدن .جالبه .