با سعودی تفاهم نکنیم، هزینۀ آن از جیب‌مان رفته است

مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت خارجۀ کشورمان می گوید: عربستان با پولی که دارد می تواند سایر کشورها را هم به ورطۀ ناامنی ببرد و آن را در افغانستان، پاکستان عراق و سوریه ادامه دار کند.

قاسم محب علی، مدیر کل اسبق خاورمیانۀ وزارت خارجۀ کشورمان در گفتگویی با سرویس بین الملل خبرگزاری خبرآنلاین با موضوع "آسیب شناسی سیاست خارجی و داخلی عربستان سعودی و تأثیر رویکرد جدید خاورمیانه ای آمریکا بر آن" گفت: ایران باید با عربستان به عنوان متروپولیتن جهان اسلام(اهل سنت) و جهان عرب به تفاهم برسد. چون در غیر این صورت باید هزینۀ تغییرات بزرگی را بپردازد.
این کارشناس جهان عرب در پاسخ به سوالی پیرامون "هزینۀ این تغییرات" گفت: تغییرات در عربستان می تواند پیامدهایی داشته باشد. تصور می کنید چرا در عراق میزان و حجم حملات تروریستی افزایش یافته است؟ بی ثباتی در یک کشور بی ثباتی در سایر کشورها را بیشتر می کند. عربستان با پولی که دارد می تواند سایر کشورها را هم به ورطۀ ناامنی ببرد و آن را در افغانستان، پاکستان عراق و سوریه ادامه دار کند. در واقع عربستان تلاش خواهد کرد در حوزه های منافع مشترک با ایران ناامنی ایجاد کند. چون توانایی مالی و پشتوانۀ مذهبی دارد، قادر به انجام این کارها خواهد بود. از این رو در صورت عدم تفاهم باید هزینۀ این تغییرات را ما بپردازیم.
محب علی در پاسخ به این سوال که" چه کسانی از این وضعیت منتفع می شوند؟" افزود: در این میان آمریکایی ها از این وضعیت سود می برند و به جای اینکه مستقیم با آنها برخورد کنند، هزینۀ آن را از جیب ما پرداخت می کنند. لذا ایران باید خود را از این بازی خارج کند. عربستان باید احساس کند اگر قرار بر رخ دادن تغییر در کشورش است، این تغییری نخواهد بود که ایران خواهان وقوع آنست و یا خواهان پر کردن نقش عربستان در آنست. ایران و عربستان به عنوان دو قدرت منطقه ای، اسلامی و نژادی باید منافع یکدیگر را به رسمیت بشناسند. این مسئله نیازمند سیاستی داهیانه، مدبرانه و زیرکانه است.
محب علی افزود: سیاست منطقه ای ایران در این چهارچوب بسیار مهم است. اگر ایران بتواند با چند قدرت منطقه ای(اعم از ترکیه و عربستان) به یک تفاهم برسد و به سایر کشورها بفهماند که قصد تضعیف دیگران را ندارد، این مسئله کمک می کند که حکومت های مورد نظر از بازی ایران هراسی و تهدید ایران(با استفاده و نزدیکی با آمریکا) دورتر شده و در واقع ایران می تواند بازی آنها را به هم بزند. قطعاً بازی عربستان با این سیاست به هم می خورد. چراغ زنبوری عربستان با این سیاست خاموش می شود و اگر بتوانیم مذاکرات با غرب را پیش ببریم قطعاً این رویکرد جواب می دهد.

مشروح گفتگو با قاسم محب‌علی را به زودی در صفحۀ بین الملل خبرآنلاین می‌خوانید

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امين IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    28 25
    فقط مي توانم بگويم متاسفم براي اين نوع تفكر كه فكر مي كنند مي توان با عربستان به تفاهم رسيد فلسفه تشكيل حكومت آل سعود برپايه تكفيرديگر مذاهب واختلاف افكني دربين جهان اسلام است ماهيت وبقاي اين رژيم برپايه جنگهاي مذهبي وسلفي گري وفتنه گري است
    • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      18 18
      من واقعا برای تو متأسفم با این طرز تفکرت. سالهاست که با همین سیاست پیش رفتیم به کجا رسیدیم؟ متن رو با دقت بخون بعد بیا اظهارنظر کن جناب فیلسوف. میگه ایران نباید در این بازی دشمنی بازی بخوره. باید زرنگ باشه. یه ذره سعی کن بدون اون عینک دشمنی قوۀ تحلیل ات(البته اگر داری) رو به کار بندازی بعد اظهارنظر کنی.
    • بی نام IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      14 12
      ازادب شما معلوم است كه چقدر قوه تحليل وتفكر داري كه اگه داشتي براساس يه مقاله نيم بند صحبت از زرنگي نميكردي اگه يه كم اطلاعات تاريخي داشتي ومقداري قدرت تشخيص متوجه مي شدي دولت سعودي حتي درزمان شاه پهلوي هم باايران دشمني آشكار داشت وعربها وخصوصادولت عربستان درهيچ دور هاي نخواستن باايرانيان علي الخصوص ايران شيعي رفع دشمني كنندضمنا عينك شما عينك ساده لوحي است كه فكر مي كنيد آنها بقول نويسنده مي آيند ودرخواستهاي شما را قبول مي كنندهمه چيز حل مي شود شايد هم منافع شما در اين نوع مواضع است خدا داند
    • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      11 3
      مشکل ما اینه که فکر میکنیم که با جهان یا باید دوست باشیم یا دشمن و دیگه شق سومی رو قائل نیستن!عزیز من دنیای سیاست دنیای دوست و دشمن تا ابد نیست.این ذهنیت که هرکی دوست ما نیست دشمنه و یا اینکه هرکی دشمن ما نیست پس دوستمونه رو باید از ذهنمون بندازیم بیرون.ما با خیلی از کشورهای مشکل داریم اما این موضوع به معنای دشمنی با اونا نیست بلکه به این معناست که در روابطمون باهاشون دقت بیشتری بکنیم.عربستان هم این حالت رو داره.کسی نمیگه عربستان دوست ماست و یا اینکه دوست خواهد شد بحث اینه که به دلیل همجواری و اثر گذاری دوجانبه در منطقه باید باهاشون تعامل داشته باشیم.البته منظور از تعامل کوتاه اومد از حقمون نیست بلکه منظور احترام متقابل و دوجانبه ست.
    • بی نام IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      1 0
      بی نام 102606 یه نگاه به عکسای برتر مجله تایم بکن تا ببینی که با مردمی که اینجوری سر می برن میشه تعامل کرد یا نه
  • سماء IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    4 14
    واقعا خسته نباشید با این تفکر... همین روزاست که بشنویم باید با اسرائیل هم به تفاهم برسیم وگرنه به ورطه نابودی خواهیم رفت و هزینه آن از جیبمان می رود!!
    • abbas IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      6 1
      5 سال دشمنی با چی داشته برای این کشور جز عقب افتادگی جز بدبختی
  • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    15 2
    پس چطور قبلا از اين مشكلات نداشتيم؟ به نظر من براي دوشيدن گاو نياز نيست خودمون رو جلوي شاخش قرار بدهيم
    • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      11 1
      برای اینکه قبلا داشتند نون دشمنی ما با آمریکا می خوردند و صداشون در نمی یومد. داشتند سود می بردند. الان بازی به هم خورده. یه کمی فکر کنید بد نیست
  • شاکی ازمقامات تروریست عربستان A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    8 2
    عربستان عامل انفجار بیروت/اگر در سوریه دخالت نمی کردیم در لبنان جنگ داخلی رخ می داد/توافق ژنو جهان تک قطبی را فرو پاشید دبیرکل حزب الله لبنان در مصاحبه مشروح خود با شبکه مسیحی لبنان با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی مرتبط با عربستان در انفجار بیروت دست داشتند، سعودی‌ها را بزرگ‌ترین مانع بر سر راه تثبیت اوضاع در سوریه و لبنان دانست.
  • دشمن اوباما A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 7
    دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۵ حمله پهپاد های آمریکا به خاک پاکستان حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به شمال غربی پاکستان ، بامداد امروز به کشته و زخمی شدن ۷ تن منجر شد . این دومین حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در خاک پاکستان در ۲۴ ساعت گذشته است .
  • امين IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    10 4
    اعزام تروريست به سوريه.عراق.لبنان.كشتار وترور در تمامي كشورهاي منطقه؛كودتا برعليه دولت قانوني مصر همكاري با غرب براي تحريم نفت ايران وقول افزايش توليد براي جبران كسري نفت؛قول همه گونه همكاري با اسراييل براي جلوگيري از دست يافتن ايران به حقوق هسته اي؛هزينه ميليون دلاري براي ترويج وهابيت وسلفي گري دركشورهاي اسلامي وحتي ايران؛طراح اصلي ايران هراسي در منطقه؛لشگر كشي نظامي به بحرين وسركوب شيعيان بحرين وعربستان؛تربيت تروريست تكفيري در افغانستان و پاكستان وصدها خيانت وجنايت ديگر از بدو تشكيل دولت آل سعود تاكنون آيا شما يك نقطه روشن در عملكرد اين رژيم تروريست پرور ميبينيد كه دم از رفع مشكلات مي زنيدواز دوستي
  • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    10 0
    ترور فرماندۀ حزب الله یکی از همان هزینه هایی است که پرداخت شد.
  • بی نام A1 ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    آرامش درون در دل نبستن است. درحقیقت هیچ چیز و هیچ کس به تو تعلق ندارد. * تو نمی‌توانی دنیا را تغییر دهی. اما می‌توانی خودت را تغییر دهی. فقط يادت باشد در تمام مراحل زندگی از حق پیروی کنی! * آنچه حق توست، هر طور شده خود را به تو خواهد رساند. * این را بدان که شادی در درون تو جای دارد، نه در اشیاء و شرایط خارج از وجود تو. * آنچه دنیا به تو می‌بخشد، در مقابل چیزی است که پیش تر ، تو به او بخشیده‌ای. * رازآرامش درون در این است که خیر و سلامت دیگران را خیر و سلامت خود بدانی.