شکل دیگردروغ/ چند خطی درباره برنامه تونل زمان

برنامه تونل زمان را در شبکه من وتو به احتمال قریب به یقین دیده اید. این شوخی های بی مزه که: آره ، یک بار تو خونه همسایه دیدم را کنار بگذارید. هم من دیده ام وهم شما، آن هم در خانه خودمان، شاید با این تفاوت که یکی از ما در خانه استیجاریش این برنامه را دیده و آن دیگری در خانه ای که مالک آن است.

 

 

این برنامه برای ما، که از اولین روز خلقت تا به امروزاهل نک و نال بوده ایم و همیشه خدا فکر کرده ایم و می کنیم گذشته بهتر از امروز است بسیار جذاب بوده و هست. فکر کنم بد نباشد در این جا چند سطری را از "کلیله و دمنه" بیاوریم تا ببینید گله گذاری از روز و روزگار مختص معاصرین ما نیست. احتمالا من و شما فکر می کنیم در روزگار صاحب کلیله و دمنه مردمان وضعیت بهتری داشته اند اما اگر حقیقت ماجرا این باشد که "ابوالمعالی نصرالله منشی" توصیف می کند باید گفت تاریخ از آن روزگاران تا به امروز برای ما که حاشیه نشین دهکده جهانی می خوانندمان کاملا فریز شده است. بخوانید: "کار های زمانه میل به ادبار دارد، و چنانستی که خیرات مردمان را وداع کردستی، و افعال ستوده و اخلاق پسندیده مدروس گشته، و راه راست بسته و طریق ضلالت گشاده، وعدل ناپیدا و جور ظاهر، وعلم متروک و جهل مطلوب، ولوم و دنائت مستولی و کرم ومروت منزوی، و دوستی ها ضعیف و عداوت قوی، و نیک مردمان رنجورومستذل و شریران فارغ ومحترم، ومکر و خدیعت بیدار و وفا و حریت در خواب، ودروغ موثر ومثمر وراستی مردود و مهجور، وحق منهزم وباطل مظفرو...". شاعران هم بارها و بارها آنچه را صاحب کلیله و دمنه به نثر نوشته، به نظم درآورده اند، که از آن همه شاید یکی از تکان دهنده ترین سروده ها قصیده " عبدالواسع جبلی" باشد، قصیده ای که البته آن را به حکیم سنایی هم نسبت می دهند:

منسوخ شد مروت و معدوم شد وفا

وز هردو نام ماند چوسیمرغ و کیمیا

شد راستی خیانت و شد زیرکی سفه

شد دوستی عداوت و شد مردمی جفا

گشته است باژگونه همه رسم های خلق

زین عالم نبهره و گردون بی وفا

غرض این که ما همیشه روزگار خودمان را بدترین روزگار دانسته ایم و به نوعی به روزگار پیشینیانمان رشک برده ایم. می توان از این حرف ها قرائتی عرفانی هم داشت و فی المثل گذشته را چیزی معادل بهشت فرض کرد و آه و ناله مارا ناله هجران و شکوه مارا شکوه هبوط انسان بر کره خاکی و گرفتار آمدن در میان اقتضائات روزمرگی دانست. نمی دانم، اما این قدر می دانم که این گذشته پرستی خصلتی است که همه ما کم و بیش گرفتار آنیم. حتی این بنده کم ترین که مثلا به این وضعیت تا حدودی آگاهی دارم نمی توانم نسبت به دهه شصت حسی نوستالژیک و جانبدارانه نداشته باشم، هرچه قدر هم که فکر می کنم دلیلی برای علاقه به آن دوره ندارم. ونه تنها دلیلی برای این حس غریب ندارم که می توانم کلی درباره این که آن روزگار چه دوره تلخ و غمباری بود برای شما منبر بروم اما ته دلم می گوید آن روزها از امروز خیلی بهتر بود. حداقل آرزوهایمان کم تر بود و آدمی هرچه آرزوهایش کم تر باشد حسرت و حرمانش کم تر است و مگر نفرمود: ترک آرزو کردم رنج هستی آسان شد؟ این را هم خوب می دانم که انسان دهه شصت ایرانی با انسان دهه هشتاد و نود زمین تا آسمان فرق دارد و تصور ما در دهه شصت از انسان و آرزوهایی که حق دارد داشته باشد از بنیاد تفاوت کرده است اما این را هم می دانم که آدمیزاد حتی در متدانی ترین مراتب وجودی اش یکسره از اختیار تهی نیست و اگرچه فرموده اند وصالش به کوشش نمی دهند اما همان ها که چنین فرموده اند به من و شما و در حقیقت به دل آدمی زاد که وجه ممیزه او از حیوان است فرموده اند: آن قدرای دل که توانی بکوش. کجا بودیم؟ آهان، آن جا که انسان ایرانی ذاتا گذشته پرست است و این را گردانندگان شبکه "من و تو" خوب می دانند. اگر هم یخ این جماعت گرفته مهم ترین دلیلش شاید همین باشد. نارضایتی از وضع موجود هم البته باعث می شود تا بیماری "فقدان حافظه تاریخی" در ما تشدید شود تا آن جا که چند روز پیش وقتی داشتم با یکی از دوستان سابقا انقلابی ام صحبت می کردم با جسارت و اطمینان می گفت:" اصلا در روز 17 شهریور که به آن می گویند جمعه خونین یا جمعه سیاه حتی یک نفر کشته که هیچی حتی یک نفرهم زخمی نشد". دست اندرکاران شبکه من و تو از این چیزها بی اطلاع نیستند و اصلا رسانه یعنی همین. یعنی رگ خواب مخاطب را پیدا کردن و به اقتضای فهم و درک مخاطب با او سخن گفتن. با همین درک و دریافت از مخاطب ایرانی و رسانه است که من و تویی ها برنامه ای می سازند به اسم " تونل زمان". یک برنامه نوستالژیک که مدام مخاطب را وا می دارد تا زیر لبی نچ نچ کند و دریغ بخورد به روزهایی که از دست رفت. اما آیا حقیقت همان چیزی است که من و تویی ها می خواهند به من وشما القاء کنند؟ تونل زمان دروغ نمی گوید، اوبرش هایی از اتفاقاتی را که در گذشته رخ داده پیش چشم من و شما قرار می دهد. برخلاف رسانه به اصطلاح ملی ما قضاوت نمی کند، شعار هم نمی دهد، چون می داند صرف نمایش آن برش ها چه بلایی سر مخاطب "حافظه جلبکی" می آورد. او نشان می دهد یک عده آدم خوش پوش و خندان دست در دست هم در خیابان ها راه می روند و همه جا خوشگل و چراغانی است و اتیکت اجناس اعم از اطعمه و اشربه و البسه چه قدر ارزان است و...الخ. به نظرتان آدمیزاد اگر عقل داشته باشد روی این تصاویر شعار می دهد و منبر می رود؟ تونل زمانی ها حتی برای آن ها که فرهیخته تر هم هستند فکر کرده اند. یک صحنه از گروه نوازی حسین علیزاده و گروهش را در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی نشان می دهند تا تو که شیفته موسیقی ایرانی هستی حسرت بخوری چرا درزمانه ای نزیستی که تلویزیونش به اشاعه فرهنگ و هنر ایرانی می پرداخته و نه مثل حالا که به جای نشان دادن آلات موسیقی گلدان های زشت و گل های بی ریخت نشان می دهند تا با تهاجم فرهنگی مبارزه کنند. کانهو آلات موسیقی آلات...استغفرالله. عجب گیری کرده ایم ما بیچاره ها و بخت برگشته ها با دوستان نادان و دشمنان دانا. البته برسراین که چه کسی دوست ماست و چه کسی دشمن ما، اختلاف بسیار است اما آن چه واضح و مبرهن است این که: وجه اشتراک هردو گروه وارونه جلوه دادن حقایق وعداوت با باورهای مردم بی پناه است. مردمی که در وضعیت تراژیک-کمیکی گرفتارآمده اند. درست همانند آن روستایی که گرفتاریکی از رنود خراسان شد و آن رند به او صادقانه می گفت: اگه جلو بری خفه می ری، اگه عقب بییی پره می ری.خدا رحمت کند زنده یاد صلاحی را که این جور موقع ها می گفت:حالا حکایت ماست. تا یادم نرفته بگویم خود استاد علیزاده می گفت من اصلا آن اجرا را که من و تو پخش کرده دوست ندارم، چرا که هیچ خلاقیتی در آن نمی بینم اما خیلی ها به من زنگ می زنند و یا حضوری به من می گویند: "آقا دیدی؟ عجب اجرایی بود ها! یادش به خیر". بله، تونل زمان چیزی خلاف حقیقت به من و شما نشان نمی دهد اما همه حقیقت را هم به من وشما نمی گوید.اجرای علیزاده و دوستانش جالب است و دوست داشتنی و ممکن است تحسین خیلی ها را برانگیزد اما تونل زمان به من و شما نمی گوید همین آقای علیزاده و دوستانش و بسیاری از بزرگان موسیقی ایرانی به دلیل ابتذال لجام گسیخته ای که تلویزیون ملی را فراگرفته بود از رادیو و تلویزیون آن روزگاران استعفا دادند. تونل زمان به من و شما نمی گوید آن تصویر مردمان شاد و خندان و خوشگل و سرخ و سفید فقط تصویر کوچکی از جامعه آن روز ایران بوده و دوخیابان آن طرف تر مردمانی با شکل و شمایلی زندگی می کردند که هیچ شباهتی به این مردم ترگل ورگل نداشتند. تونل زمان خیلی چیزهای دیگر را هم نمی گوید. فی المثل نمی گوید اگر همه چیز این قدر خوب و شیک و دوست داشتنی بوده چرا مردم ایران به یک باره به خیابان ها ریختند و به سرشان زد حکومت شاهنشاهی را سرنگون کنند؟ آیا مردم از رفاه و سیری و زیادی خوش بودن به تنگ آمده بودند؟ اگر خوشی زیادی باعث طغیان و سرکشی می شود پس چرا مردم سوئیس و سوئد و نروژ و دانمارک به خیابان ها نمی ریزند و نظم جامعه را به هم نمی ریزند؟ آیا مردم ایران مردم خودآزاری اند که خوشی و رفاه را خوش نمی دارند؟ پس چرا الان این قدر در پی خوب زندگی کردنند و به سیروسفر وسیاحت اهمیت می دهند؟ آیا این نوع زندگی واکنشی است به آرمان خواهی روزگاران گذشته و کفاره آن سال ها؟ بدون شک یک برنامه تلوزیونی که ظاهرا به قصد تفریح و سرگرمی ساخته شده نباید به همه این پرسش ها پاسخ بدهد و مخاطب هم چنین انتظاری از یک برنامه تلویزیونی ندارد. اما آیا مخاطب بعد از دیدن و لذت بردن از یک برنامه نباید از خودش بپرسد اگر همه چیز آن طورهست که دوستان می گویند پس چرا این جوری شد؟ اصلا واقعا همه چیز همان طور است که دوستان می گویند؟ می دانم پرسش ازخود کار آسانی نیست و مخاطبی که سریال ترکی می بیند و لیلا فروهر گوش می دهد وبه سودای ثروتمند شدن درقرعه کشی بانک شرکت می کند نمی تواند از خود چیزی بپرسد. حتی در تاریکی و زیر لحاف. 

توضیح ضروری: این یادداشت در سومین شماره مجله نمایه تهران منتشر شده است.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 104
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرید A1 ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    118 7
    امروز که برنامه شون در مورد ساخت محور کندوان بود میدیدم اون صحنه هایی که تفریح مردم و اسکی رو اب و نشون میداد از خودم پرسیدم واقعا این تصاویر تمام جامعه اون زمان نشون میده؟واقعا مردم ما انقدر خوشحال بودن؟یا یه جای این برنامه میلنگه!!البته نباید از این گذشت که بعد 17 سال هنوز ازادراه تهران چالوس ساخته نشده!!خبر لطفا چاپ کن
    • منصف IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      145 2
      بله بود ! منهم متولد دهه چهل هستم ، پدرم معلم بود و مادرم خانه دار که صاحب شیش تا بچه قدو نیم قد بودن ! اما : برکت و فراوونی و سیرخوردگی و شادی غالب غالب بود.
    • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      15 47
      بله الکی خوشی همه را گرفته بود برای این که عصب درد ما را کشیده بودند نمی توانستیم بدانیم که درد از کجاست شما فکر کردید این آدم های خوش چند در صد مردم بودند؟ مایی که توی شهرستان ها زندگی می کردیم به عمرمان فکر دیدن یک شهر آن طرف تر هم به ذهن مان خطور نمی کرد دیگر چه رسد به این بیاییم و اسکی روی آب بریم یا بریم خارج از کشور
    • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      44 4
      من پدرم و پدر بزرگم اون موقع کشاورز و رعیت بودن الان زمیندار و کارمند ولی همیشه از اون دوران به خوبی یاد م کنند و علیرغم سختی ها آن را قابل مقایسه با این دوران طاقت فرسایی که ما توش هستیم نمی دنن
    • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      35 3
      تونل کندوان که برای آن 12 سال را پیش بینی کرده بودند،در 3 سال ساخته شد و در 1317 افتتاح شد! ولی آزادراه تهران شمال از قرن سیزده شروع و تا قرن چهارده طول کشید.
    • بی نام A1 ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      10 24
      همین تونل کندوان که شما از زود تمام شدنش حرف می زنید می دانید چه سطحی از دانش و تکنولوژیش ایرانی بوده است می دانید چند در صد از مهندسان و کار به دستانش ایرانی بودند چرا این طور مقایسه می کنید انصاف هم خوبه کجا تکنسین و مهندس ما اجازه نزدیک شدن به این نوع پروژه ها را داشت جز کارگر عمله بناهایی که اکثرا هم کشاورزان یا کارگران اجاره ایی شرکت راه سازی بودند که آن ها هم جز کار یدی و بدنی در هیچ سطحی اجازه ورود نداشتند کارگر اجاره ایی که می گم خودش داستانی است که فقط آن هایی که کار کردند می دانند چه معنی می دهد یک کلام اگر کارگر اجاره ایی می مرد هم خونش با کسی نبود دیگر شما بروید تا انتهای ماجرا معلومه که کارگری که نان شش ماهش تامین شده در همچون شرایطی جشن هم می گیره چون خیلی ها مثل او بودند که شا
    • بی نام IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      30 3
      اقای که میگی الکی خوشی همه رو گرفته بود.الان که همون الکی هم خوش نیستن اقا سید.درسته همون موقع هم فقر بود هم دارا ولی مملکت داشت میرفت به سمت رفاه حداقلی شما نگاه کن با اون درامد نه 750 ملیاردی بلکه با نفت 5 دلاری چه صنایعی ساخته شد. همین ورزشگاه ازادی کی ساخته شد و در چه رده ای بود اقا سید بی انصافی حدی داره.در مورد اینکه چرا مردم انقلاب کردن نه اینجا میشود نوشت نه جای ان است به هر حال بقول ان خطیبی که چند سال قبل میگفت: مردم خوب میشه درست میشه مثل زمان....میشه
    • بی نام IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      23 1
      به هر حال ازادراه تهران شمال چه ایرانیها بسازند و چه چینی ها، باید تا الان تمام میشد.
    • بی نام A1 ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      2 30
      آری انقلاب به ما جرات داده که رگ گردن مان را برای رییس جمهورش هم کلفت کنیم و بگیم این حق منه. البته ممکنه هزینه هم بدیم اما همین که می دانیم حق مان چیه و حق مان خورده شده یعنی خیلی. ... خدا شاهده این داستان نیست اما پدرم به واسطه شغلش و موقعیت اجتماعی اش واسطه شد تا یک بنده خدایی برود پیش یکی از مقامات ساواک آن زمان که به اش می گفتند اداره امنیت. کارش هم سیاسی نبود بلکه می خواست یک تکه زمینی را که همجوار با اداره امنیت بود را بسازد زمین هم مال خودش بود اما جرات ساخت نداشت خلاصه او اجازه ملاقات گرفته بود بیچاره آدم آبرو داری هم بود می گفت این پا و آن پا به پدرم گفته بود از شما چه پنهان می ترسم می شه شما هم همراهی ام بکنی پدرم قبول کرده بود با او رفته بود بماند که به چه نحو چه طور به آن ها اجا
    • بی نام A1 ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      3 31
      ورزشگاه آزادی ساخته شد کارخانه ساخته شد چی اش به من و تو؟ کی ساخت؟ اگه این ها ایرانی بود چرا با رفتن کار به دستانش بعد از انقلاب خوابید؟ چرا وقتی مستشارهای نظامی و مهندسان صنایع نصفه نیمه رفتند کسی بلد نبود حتی یک پیچ این کارخانه ها را دست کاری کنه؟ الکی خوش بودن همین می شه دیگه کارخانه داریم حقوق می گیرم بعد هم می ریم شمال شنا شاه هم همین را می خواست
    • saeed A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
      7 2
      حالا کارخونه و آزادراه و ورزشگاه چه چین بسازه و چه آمریکا، چه فرقی میکنه؟ البته یه فرقی میکنه، اونایی که اون موقع ساخته شده بدون مراقبت هنوز سالم و اونایی که الان ساخته شده سالی 34بار ترمیم میشه تکنولوژی و نکنسین کجا بود، سد چینی، تیبا چینی، ...
  • كتخدا A1 ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    28 16
    واقعا چرا همه ميخان مارو گول بزنن ؟؟!چرا اينقدر راحت جوگير ميشيم فقط به خاطر اينه كه ليلا فروهر گوش ميديم وسريال تركي نگاه ميكنيم يانه ؟؟!!كاش آقا سيد لااقل شما به ما ميگفتي چرا؟
  • بی نام IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    84 19
    دهه فجر برنامه های صدا و سیما را نگاه کنید همه واقعیت را آنجا نشان می دهند
  • بی نام A1 ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    15 54
    سید مردی
    • بی نام A1 ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      34 2
      راستی فکر هم نمی کردم مدیر جم پسر یک فرد خیلی خیلی خودی باشه
  • بی نام FI ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    36 13
    اق سید حالا بگذریم از مقاله های آنتی احمدی..... قلمت روان باد در بازگویی حقایق.....
  • بی نام IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    12 41
    خالي بندي كنتور نداره نمره بندازه كه اونم ميگه ديگه
  • محمدعلی IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    23 58
    احسنت به آقای موسوی عزیز.شما مایه ی افتتخار منتقدان جوان هستید.
  • ریحانه A1 ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    59 3
    کاملا درست می فرمائید. اما یه سوال: اگر آدمها در دوره ای که زندگی می کنن به اندازه کافی احساس مفید بودن, اثرگذار بودن, در راه درست بودن و توانا بودن داشته باشن باز هم کارشون می شه حسرت خوردن به حال گذشته ها و آینده ها؟
  • حميد IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    من هميشه وقتي اين برنامه رو ميبينم دوست داشتم تو اون دوره زندكي ميكردم نه الان كوفتي!!!!!
    • بی نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      48 3
      پدربزرگ من میگفت 15 سال در تهران کارگری کرد و توانست مغازه بخرد،پانزده سال دیگر در بقالی خودش کار کرد و درحالیکه 4 فرزند داشت و مادر و 3 برادر و 1 خواهرش و حتی خانواده آنها از درآمد او استفاده می کردند و دانشگاه می رفتند بعد از 15 سال خانه 100 متری خرید. حتی سرمایه اولیه برادرنش و جهاز خواهرش را هم خودش تهیه کرد.بهترین غذا را می خوردند و شادترین آدمها بودند. تمام ثروتش را هم از همین کارگری و بقالی از راه حلال بدست آورده است. آیا امروز می شود از هیچی به اینجا رسید آن هم با حداقل 11 تا نان خور؟
    • بی نام A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      10 20
      پدر بزرگ شما درست می گه اما این را هم لابد می گه که هیچ وقت سطح توقعات مردم تا این حد نبود مردم در ساده ترین شکلش زندگی می کردند کجا مردم این هم هزینه داشتند یک دیگ آبگوشت یا آش بود یک سبد سبزی و نون مردم دور هم می خوردند الهی شکر حتی مطمئن نبودند برای فردا صبح شان هم همین گیر بیاد اما راضی بودند مردم هم نشینی ها و دور هم بودن های شان بیشتر بود وگرنه کجا هر عضو خانواده یک ماشین صفر داشت من یادمه پدرم ماشین داشت و هر جمعه می رفتیم کنار رودخانه چهار بار می رفت و می آمد تا همه اعضای خانواده ما و عمو یا خاله هام را ببره بیاره می برد لذتش را هم می برد آن ها هم هرگز حسرت ماشین نداشتند می گفتند برادرم داره یا دایی م داره یا شوهر خواهرم داره در مورد وسایل زندگی هم همین بود هم دهه ایی ها ما یادشانه ک
    • بی نام A1 ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      10 0
      اری با ظرف های هم مهمانی می دادند با لباس ها و طلاهای هم مهمانی و عروسی می رفتند و لذتش را هم می بردند یادم هست قرض گرفتن فرش و پشتی های همدیگر و ... این نه مال عهد قجر که همین اوایل انقلاب خودمان هم همین طور بود و پدر و مادرهای دهه شصتی ها که می شوند بچه ما دهه 40 ها هم یادشانه که این طور اما چه شد که یکباره همه چیز رفت به طرف فردیت و منفعت فردی و عروس های ما ویترین پر از کریستال که قیمت بعضی هایش تا چند میلیون می شود خواستند و بچه های ما ماشین شخصی و موبایل و چه و چه خواستند و بار همه این خواسته های شان را گذاشتند روی تنها نان آور خانه؟ نمی دانم. شما اگه می دانید بگویید درسته پیشرفت مطابق زمان تغییر را می طلبه اما ... کدام تغییر ویژه ایی در نسل جدید روی داده که پیشرفت شان هم سان آن باشد
  • بی نام IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    48 28
    دستت درد نکنه.تو که خیلی حالیته ای.شاید خودت اینقدر سطحی بین و کوته نظری و فکر میکنی همه مثل خودتن.تو از اون دسته آدمایی هستی که فقط تو حرف استادن اما از حرف تا عمل فاصله زیادی هست.البته آدم که نمی شید شماها تو همین حرف زدن و حرف مفت زدن می مونید.
    • ناشناس A1 ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      17 3
      سیدحداقل ادبیات وحرف زدن بلده برای حرفشم دلیل داره شمابرواول حرف زدن وتحمل دیدگاه مخالف رویادبگیربعدکامنت بگذار
    • حسین A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      7 1
      اونی که سطحی و کوته نظره خودتی با این ادبیاتت
  • بی نام A1 ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    31 6
    باشه بابا، تو خوب!!!
  • حسین A1 ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    60 7
    مطلب جالبی بود. به نظر من کار همه رسانه ها نشان دادن بخشی از واقعیت است. در این میان، بهترین راهکار این است که مردم تحت تاثیر یک یا چند رسانه قرار نگیرند و اطلاعات را از رسانه های مختلف دنبال کنند.
  • بی نام EU ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    79 12
    با كليت حرف موافقم اما با تمسخر سلايق و فهم عامه خير. مثلا شما باخ و موتسارت گوش كني حتما ادم داناتري هستي؟ سليقه ست برادر گرامي. ليلا فروهر تو خيلي از اهنگ هاش باعث شادي مردم شده. نميشه حتما حتما فك كنيم فهم روشنفكران بهتر از فهم عامه مردمه.
    • كاپيتان IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      71 4
      صدا و سيما ما كار بلد بود كسي بي بي و وي او و من و تو نميديند.راستي شبكه جي ام هم ميكن مال پسر اقاي ...
  • بی نام A1 ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    40 0
    حق مطلبو تو همین یه جمله ات ادا کردی سید: "عجب گیری کرده ایم ما بیچاره ها و بخت برگشته ها با دوستان نادان و دشمنان دانا"
    • سفیه IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      21 0
      البته اگه اون نادان رو به واقع دوست بدونیم و اون به قول شما دانا رو دشمن
  • بی نام IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    نه اینکه تلویزیون خودمون صبح تا شب واقعیت جامعه را انعکاس می دهد! انتظار داریم یک شبکه خصوصی حقایق را بگوید. تونل زمان مدتی ما را از فکر بی پولی و بیکاری دور می کند و من این را ترجیح می دهم تا برنامه های ساختگی صدا و سیما.
    • ابوالياس IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      115 9
      درود به شرفت
    • بی نام A1 ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      14 95
      اصلا خوندی چی نوشته؟
    • فرهاد A1 ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      15 53
      شگفتا! یعنی شما دوست داری عامدانه حقایق گذشته رو نصفه نیمه با فریبکاری تحویلتون بدن و شما رو احمق و نفهم فرض کنن؟ مطمئنم اون موقع اون شاه دیکتاتور بی عرضه بزدل اجازه نمیداد به کسی بره چهار قدم اون ور تر از تهران از مردمی که مثل عصر حجر زندگی میکردن عکس و فیلم بگیره. اگه هم همچین فیلمی هم بود مسلما من و تو نشون نمیداد.
    • تنفس IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      10 4
      شبکه خصوصی؟!؟! عجب
    • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      46 2
      آقافرهادهمین الانم همینــه بعد35 سال! شمامیگی الان عصرحجری نداریم؟یامیگی تلوزیون داره 24 ساعته نشون میده؟آماراعتیاد فقر وپناهندگی،قاچاق و...بیشتر نشده؟چندروز پیش یه برنامه تاریخی ازشبکه2 پخش میشددرباره جشنهای شاهنشاهی که جاده های اطراف شیرازکه میخواستن مهمانهاشون رو ردکنن مردم تو خونه حلبی و..زندگی میکردن اینا دیوار کشیدن که مهمان ها اون صحنه ها رونبینن!! آخه من میخوام بدونم بقول علی دایی کجای دنیاااحتی همین الـان مهمون دعوت میکنن میبرن این چیزا رونشونشون بدن؟همین الان بریم لواسان ونیاوران و ولنجک و..کاخ ها وقلعه ها رونگاه کنیم باکاخ شاه مقایسه کنیم..چی بهترشده؟بااین وجودبیشتراز 4میلیون افغانی وپاکستانی وعراقی وسوری به جمعیتمون اضافه شده وکشورهای که ازاسم ایران میترسیدن شاخ میکشن واسمون و...
  • بی نام IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    نمیدونم شما چند سالته و آیا اون دوران رو دیدی یا نه. من متولد دهـه چهـل هـستم و اون چیزهـایی رو که در تونل زمان نشون میده دیدم. پدرم کارمند بود و مادرم معلم. از خودشون خونه داشتن و هـر کدوم یک ماشین. به خیلی از کشورهـای دنیا سفر کرده بودن و در سه سال آخر قبل از انقلاب من و خواهـرم هـم باهـاشون رفتیم. نه ارثیه ای به پدر و مادرم رسیده بود و نه درآمد دیگری داشتن. هـمه این کارهـا رو با حقوق کارمندی می کردیم. حتمأ فقر هـم وجود داشت، مگه میشه که فقیر نباشه؟ اما اگه شما ندیدی از بزرگترهـات بپرس و اونا بهـت میگن که اون مردم شاد و خندانی که در تونل زمان می بینی واقعی بودن و تعدادشون هـم کم نبود. پدر و مادر من مزه فقر رو اون موقع نچشیدن، ولی الان با حقوق بازنشستگیشون هـمراه خیلی دیگه از دوستانشون و او
    • بی نام IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      184 6
      بنده هم شرایطم عین این بنده خداست و فرمایشاتشونو تایید میکنم.
    • آقا A1 ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      31 26
      جناب بی نام محترم نظرشمادرجای خودکاملاقابل احترام ومتینه امامن هم که اواخردهه چهل دنیا اومدم واون دوران روتوکودکیم دیدم لازم میدونم این روبگم که همگان مثل پدرومادرشریف شمانبودندمثلا خودمن که تویکی ازروستاهای شمال کشوردنیااومدم وبزرگ شدم یادمه آمارمرگ ومیرکودکان بالابودوامکانات بسیارکم نه برقی نه تلفنی بیسوادی هم بیدادمیکرداگه کسی میتونست بخونه وبنویسه دیگه خیلی مخ بوددرثانی مثل امروزوعده وعیدوپاچه خواری هم بساطش داغ بودمن منکردیدگاه شمانیستم ولی بایدعرض کنم همه جایی هم نبودوبدبخت وبیچاره هم زیادبود
    • بی نام IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      69 3
      منم دهه شصتي ام و نديدم اون زمان رو اما خوب و بد اون دوران رو خوب شنيدم و خوندم...از خوشي انقلاب نكردن مردم اما از الان خوش تر بودن با توجه به وضع جهان در اين زمان و آن زمان....توجه كنيد كه توي هر دوران شادي و امكانات مردم ايران رو با شادي و امكانات مردم جهان مقايسه كنيد...(جهان افغانستان و عراق نيست)
    • ahmad IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      19 38
      این بنده خدا چند بار تاکید کرده که اون برنامه که شما دوستش داری دروغ نمیگه ولی همه حقیقت رو هم نمیگه، بله امثال شما بودن، زیاد هم بودن؛ ولی اشخاص ضعیف و ناراضی هم بودن، زیاد هم بودن؛ اونقدر زیاد بودن که نارضایتیشون بالاخره کار خودشو کرد.شما هم لطفا اگه میخواین اون «دوران خوش» رو برای بچه هاتون تعریف کنین به همه جنبه هاش بپردازین.
    • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      15 33
      جناب بی نام عزیز خدا رو شکر که شما آن زمان خوش بودی اما من هم متولد همان دهه ام و داشتیم کسی رو که معلم بود چرا غلو !؟ بیایید صادق باشیم و با یک حساب سر انگشتی نسبت تحصیل کرده های آن زمان به جمعیت اش را مرور کنیم در کنارش نسبت همین تحصیل کرده ها به امکان استخدام در مثلا آموزش و پرورش در کنارش نسبت آدم هایی که مثل شما خوش بودند یادتان نمی آد معلم هایی که از تغذیه بچه ها هم نمی گذشتند و آن را کش می رفتند تا ... یادتان از معلم هایی نمی آید که برای شرکت در یک جلسه رسمی اداری از هم لباس قرض می گرفتند تا با سر و وضع مرتب حاضر شوند یادتان از قسطی زندگی نمی آد تلویزیون قسطی فرش قسطی ماشین قسطی خانه قسطی قبول که با این همه شاد بودید اما قوه درک درد مان را مختل کرده بودند شما اگه آن روزها را یادتان
    • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      13 15
      هر زمان و دوره ای را باید در ظرف زمانی و مکانی خویش سنجید نه آن دوران سفید بوده است نه این زمان سیاه اختناق حاکم زمان پهلوی دوم و استبداد سیاسی و حکومت دیکتاتوری باعث خیزش ملت و انقلاب57گردید بعد از کودتای 28 امرداد 32 رژیم پهلوی شدیدا یه سرکوب انسانهای شریف و آزادیخواه روی آورد و جهش درآمد نفت نیز در خود بزرگبینی و سرکوب بیشتر پهلوی دوم بی تاثیر نبود و کاستیها و ظعف این زمان نیز دال بر حقانیت و تهطیر پهلوی دوم نخواهد بود شبکه من و تو نیز بقولی به بازگشت بوربونها علاقه دارد و من مانده ام ه چطور بدون آگهی و اسپانسر معروفی با این حجم برنامه سازی میکند.....
    • بی نام IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      22 2
      پدر من هم یکی از بچه روستایی های مازندران بود که پس از تموم شدن خدمت سربازی(سال48) توی تهران کار میکرد. هنوز هم تعریف میکنه که اونقدر درخواست کار زیاد بود کهما نمیدونستیم به کدوم شرکت بریم. حقوقش هم حدود ماهی 300 تومن بود و میگفت باتمام تفریحاتی که میرفتیم، باز هم 100 تومنش میموند...
    • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
      9 1
      اقای موسوی با شما موافقم که من وتو از بیان یکطرفه ماجرا خصوصا به صورت طبیعی بدون شعار تند ودندان نشان دادن هدف داره اما اینها همش تقصیره سیاست های یکطرفه ۳۵سال اخیره،مثلا در مورد رضا شاه تمام بدیهاشو میگفتن اما دریغ از اینکه از چهار تا کار مثبتش هم در مسایل ایجاد امنیت و ایجاد زیرساختهای اداری وساختمانی هم بگن نتیجه چی شد این شد که پس از پخش مستند رضا اه از من وتو هر کی رو میدیدم میگفت این مستند و دیدی عجب مرد بزرگی بود!!!اینها نتیجه عمل . مسىولانه که به جای واقعیت سعی به گزینشی تحویل دادن مساىل میکنند در پاسخ گروه های مخالف با سواستفاده از نارضایتی موجود وجذب مخاطب ملیونی برعکس رسانه ملی مطالب را انجور که. می خواهند القا میکنند ،بچه ها اثار فروغ وهدایت وشاملو که در ادبیات حذف شده بهتر
    • یاد قدیما که ندیدم بخیر A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
      12 0
      من که دهه شصتی ام شیراز زندگی میکنم یکبار توی نانوایی پیرمردی تعریف میکرد با سه ماه کار کردن میتونستیم خونه بخریم .میگفتم من خودم سه ماه کار کردم توی بلوار مدرس 800 متر زمین خریدم .میگفت با سه ماه کار کردن میشد توی خیابون ارم خونه خرید .الان خیابون ارم آپارتمان متری 5 میلیون سه ماه که هیچ 30 سال هم کار کنی نمیشه خرید.بنده خدا میگفت دلم برای شما جوونها میسوزه.منم دلم برای خودم سوخت
    • بی نام IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
      9 0
      آقای موسوی طوری صحبت میکنند که انگار مردم به خاطر سواحل آزاد و رادیو و تلویزیون به قول ایشان "فاسد" انقلاب کردند. شما علنن نقش گروه های سیاسی لیبرال و جمهوری خواه که حتا اسلحه هم داشتند نادیده گرفتید. وضع اقتصادی خوب بود و مهم تر از همه سرعت رشد در همه زمینه ها خیلی خوب بود. از کره جنوبی بیشتر بود و درآمد سرانه ایران دو برابر کره جنوبی بود و حدود درآمد سرانه اسپانیا بود. الان به گرد درآمد سرانه کره جنوبی و اسپانیا نمیرسیم. شما میگویید دلیل انقلاب خوشی نبود ولی حق ندارید بگویید که به خاطر آزادی های اجتماعی بود که شما آن را "فساد" میخوانید. حتا نمیتوانید بگویید اوضاع اقتصادی خوب نبود چون شما هم بی بیراهه میروید.
    • بانوی ایرانی... IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      2 2
      دیر خوندم این نوشته تونو ولی خوندم...کاش فکری به حال "حافظه جلبکی"خودمان بکنیم... زیبا میبینی و زیبا مینویسی.برقرار باشی...
  • بی نام IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    36 5
    .....از دوستانشون و اونایی که قبلأ اسمشون طبقه متوسط بود کوچ کردن به زیر خط فقر. نمی خوام از سیاست هـای رژیم سابق دفاع کنم. میدونم که چه اتفاقاتی در اون زمان افتاده و میدونم که مردم از سر شکم سیری انقلاب نکردن، مردمی که پدر و مادر خودم هـم جزوشون بودن. این چند خط رو فقط برای دفاع از دوران خوش کودکیم نوشتم نه چیز دیگه. لطفأ بی انصاف نباشيد و چاپ کنید. ممنون
  • مهربان مهسان A1 ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    73 1
    اونا دروغگو و بى انصاف كارى به اونا ندارم اما با نظر اون اقا يا خانم ده چهلى موافقم چون واقعا اينطور بود من الان يك معلم بازنشسته با حقوق هفتصد هزار تومان هستم ايا مى توانم يك زندگى را بچرخانم اما سال پنجاه و دو پدرم مستأجر بازنشسته اى داشت كه هم اجاره مى داد و هم با عزت و خيلى ابرومندانه زندگى مى كرد همه چيز زندگيش هم سر جاش بود.
    • بی نام A1 ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      11 28
      اون موقع مردم اینقدر مصرف گرا نبودند. مردم ایران خیلی مصرف گرا شده اند. به خاطر همین پولشان کفاف زندگی شان را نمی دهد. این همه زرق و برق و زیور آلات و لوازم خانگی پول می خواهد. کاش مردم ما کمی از اروپایی ها ساده زیستی یاد بگیرند! به ندرت در فروشگاههای اروپا می توان یخچال بزرگ پیدا کرد. ساید بای ساید که جای خود دارد! مبلمان همه ساده. خیلی ها تلویزیون ندارند چه برسد به تلویزیون بزرگ. این را درباره افرادی که دکتری دارند و در دانشگاهها پژوهش می کنند می گویم نه کارگرها!
  • بابک IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    77 5
    آخه برنامه مستند تاریخی نیست که. چیزای جالب و به ظاهر شاد قدیم رو نشون میده دیگه که مردم مخصوصا پدر و مادرهامون حال کنن بگن اون زمان اینجوری بودها. معلومه که نمیاد بدبختیارو نشون بده. من از من و تو دفاع نمی کنم چون قطعا نقص ها و جهت گیریهایی داره ولی هر چی که هست از تلویزیون ملی راستگو تر و قابل دیدن تر هست.
  • رضاآنلاین A1 ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    7 8
    انصافامقاله جالبی بودمن هم معتقدم فردزیرک ودارای بینش نبایدصرفاهرآنچه که اخبارهاوتحلیلهاوتصاویرنشان میدهندرابپذیردحالاچه روزنامه کیهان وشبکه خبرباشدچه من وتو وصدای آمریکاامادرموردشبکه من وتوازشبکه های خاص است که بانظام جمهوری اسلامی زیادخوب نیست ودراکثربرنامه هایش بشکلی حرفه ایی وزیرکانه به تخریب وجه جمهوری اسلامی وهرآنچه متعلق به ارزشهای آن است میپردازدومشی کلیش ستایش ایران غیراسلامیست بهرحال بیچاره من وامثال من که نه درداخل میتوان به کیهان ومجری کارشناس وخبرنگارهای رسانه ملی مثل آقایان قرقی وعابدینی وشبکه خبراعتمادکردونه میتوان دل به من وتودرخارج بست تنهامیتوان عقل ومنطق بیطرف دل خوش کرد
  • بی نام IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    11 2
    1- اگر به ملت خودت منتقد هستی چرا تیتر میزنی: "شکل دیگر دروغ" 2- جواب سوالهای انتهایی شما این هست که ملت نه تنها حافظه تاریخی ضعیفی داشته اند بلکه از آن بدتر سی پی یو ضعیفی هم احتمالاً دارند و ضمناً ساده تر از همه می توانند بگویند "آقا اشتباه کردیم اصلاً" 3- آخرین جملات شما هم تنها نشانه این است که بهتر است فعلاً کمتر بنویسید، نوشتن هم مقدار بهینه ای دارد. بد نیست چند وقت به نوشته ها و نظرات دیگران فکر کنید بدون آنکه چیزی درباره شان منتشر کنید.
  • دادا A1 ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    7 15
    اون موقع متاسفانه درمجامع رسمی ابتذال دیگه بیدادمیکردشدت این ابتذال بحدی بودکه جمعی ازهنرمندان سرشناس ازجمله استادشجریان بنشانه ی اعتراض دربرنامه هاشرکت نمیکردندمن گاهی میبینم برخی به سینمای امروزیابازیگران گیرمیدن یاازاینکه چرافلان بازیگردخترتوفیلم به فلان بازیگرپسرگفت توخوشگلی دادشون درمیادواقعاتعجب میکنم واگه ببینمشون حتماتوصیه میکنم یه دوتافیلم فارسی روببینندتاپاکی وپختگی سینمای امروزایران براشون مشخص بشه اون موقع اماتوقعات ازهم کمتربودوتورم وگرونی قسط وقرض امروزنبود
  • کوروش A1 ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    35 1
    آقای موسوی،پرسیدید چرا مردم انقلاب کردند؟وقت کردید بد نیست سری به دفاتر طلاق بزنید تا ببینید مرغان عشق دیروز که در فراغ هم پس از چند دقیقه پرپر میزدند حالا چگونه الفاظی بار هم میکنند،اگر جرات کردی از خانم بپرس"پس چرا باهاش ازدواج کردی؟" تا جواب بگیری " من ...خوردم من غلط کردم من از کجا میدونستم اینجوری میشه؟اولش بمن یه قولهای دیگه داده بود،با حرفاش گولم زد،مدت آشنایی مان خیلی کوتاه بود،من هم تجربه ای نداشتم،بابای بیچارم خدا رحمتش کنه،الهی نور به قبرش بباره،چقدر مخالف بود همش میگفت دختر تو این مرد را نمیشناسی،خودت را بدبخت نکن و من بهش میگفتم نه فقط او،فکر میکردم از خونه بابام بیام بیرون زندگیم بهتر میشه،چه اشتباهی،حالا کجا برم؟خونه بابایی دیگه نیست!" شاید جوابت را گرفتی،شایدم نه،نمیدونم!
    • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      17 1
      دمت گرم زدی تو خال . چه می دونستیم قراره اینجوری بشه بابا جون !
    • بی نام A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      2 17
      هیچ قولی به هیچ کسی داده نشد پنجره ایی باز شد تا شما دنیایی دیگر را ببینید دیدید که افق دیدتان می رود تا بی نهایت نه همونی می شوید که بودید اگر شما هنوز ندانستید بدانید که انقلاب برای نان نبود که الان با نبودش احساس گرسنه گی بکشدت مان که خدا را شکر به برکت همین انقلاب همه آن قدر خورده اید و ... که اضافه وزن تان زده رو دست ... بگذریم نخواستم مثل شما بی ادب باشم جوابتان را بدهم اما خوبه بدانی که این انقلاب هرگز برای نان نبود برای درک موقعیت های انسانی بود برای درک درد انسانیت دین شرف ناموس و ... نفهمیدید و نفهمیدیم مشکل خودمان است مگه پیامبر را فهمیدیم که انقلاب را هم بفهمیم؟ با این اوصاف مثل شما باید همواره غلط بکند ... بخورد که خودش را انقلابی جا بزند انقلابی کسی است که 5 فرزندش را برای انقل
  • کوروش A1 ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    27 1
    حقایق میخوای؟ من هم متولد دهه چهلم،پدر من با شش کلاس سواد تو ۱۳ سالگی وارد شرکت نفت آبادان شد،۳۰ سال بعد با مدرک دیپلم کارمند شد،حقوقش کافی بود که زندگیمون به خوبی بگذره،کلی پس انداز کنه،ماشین بخره،خانه بخره،خارج بریم،مسافرت بریم و و و همه اینها با حقوق یک نفر،مثل امروزا کار دوم هم نمیکرد،بسازبفروشی هم نمیکرد،زیر میزی هم نمیگرفت.لازم به سفیدکاری نیست،آیا امروز یه نفر با حقوق کارمندی میتونه اینها را بدست بیاره؟اون روزا اگه دیپلم میگرفتی میتونستی رو داشتن یه شغل حساب کنی،لیسانس اگه داشتی که دیگه جزو خوشبخت ها بودی! جوان امروزی با مدرک کارشناسی ارشد چقدر امید به آینده داره؟ این از حقایق آقای موسوی!
    • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      3 15
      آن وقت توقع شم از زندگی و دید شما به زندگی ایده آل مثل امروز بود؟
    • بی نام A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      1 8
      بله و چون شما کوچک بودید خیال کردید همه آن روزها را به خوشی سپری کرده دیگر نمی دانید چه طور این روزها را پشت سر کرده است بله آن روزها اگر دیپلم می گرفتی اگر!! چون کسب مدرک آن قدر ساده نبود و کسی توان ادامه تحصیل تا آن مقطع را نداشت از بس خانواده ها ضعیف بودند دختر و پسرشان را زود شوهر می دادند و زن می دادند تا یک نان خور از خونه شون کم بشه. تازه مگه دیپلم گرفتن توی کلاس همه بود که شما می گید اگه دیپلم می گرفت دیپلمی هم که پدر گرام شما گرفته اند نه این دیپلم مصطلح بلکه یک دوره کار آموزی برای کار بهتر در آن زمینه تخصصی است که به آن آموزش ضمن خدمت می گفتند که فرد را متعهد می کرد تا دو برابر آن خدمت کند همین. خدا به پدرتان طول عمر بدهد اما آیا ایشان آن همه آدم را به کیفیت امروز فرستاد سر زندگی ش
    • بی نام IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
      1 0
      الان چون تعداد کارمندا چند برابر شده خیلی بیشتر از نیاز ، درآمداشون کمتر شده
  • بی نام IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    16 8
    نقد ضعیف وناقصی بود
  • ياسين IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    14 0
    به اين فكر ميكنم كه اگر بخواهيم گزينشي (درست مثل اون برنامه، بقول شما) از دوران كنوني زندگي مردم مستند بسازيم، چي در ميادمثلا.از موسيقي و هنرمندانمون چي ميسازيم..از زندگي تو همين هشت سال اخير، خوشي گزينشي هم داشت .اونوقت بگين چرا حسرت گذشته ميخوريم.
  • عرشیا A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    29 2
    برنامه دیشب رو دیدین ؟جاده چالوس و کلیپی قدیمی ار بانو دلکش و فردین .من که با این برنامه و همون سریالهای ترکی (بویژه حریم سلطان ) و کلا بیش از 90 درصد برنامه های کانالهای ماهواره ای موافقم و با اشتیاق انها رو دنبال میکنم .پ ن پ بشینیم پای شبکه راستگوی خبر !!! و سریال یاداوری !!!و ...
  • کیوان A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    20 0
    من بعضی روزافکرمیکنم که اآیا تمام کارمندای راه آهن اون زمان هم هرروزصبح اینقدر دلشوره واسترس بخاطر مشکلات اقتصادی داشتن؟
  • بی نام IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    22 0
    اگه تا همین 8 سال پیش ما جز اقشار متوسط بودیم و به همین سادگی الان شدیم زیر خط فقر. پس باور کنیم کودکان کار و این جوون هایی که صبح تا شب دارن تو سطل آشغال ها میگردن تا یه چیزی پیدا کنن(که نمیدونم چطور روزگارشون با همون آشغال ها میگذره) از ما بیشتر حق دارن نظر بدن... بقول فیلم استرداد برو تو خیابون نگاه کن چه خبره،یا نه بشین همین جا شعار بده!!! تو همین 8 سال پایتخت مملکتی با این تمدن به این روز افتاده که 35 سال پیش بقول شما از سیری اتقلاب نکردن و... پایتخت که اینه مطمئن باش اطراف پایتخت همونه که تو برنامه 90 نشون میده! مطمئن باش دورتر بشی اوضاع بدتر و بدتر میشه! پس بازم انتظار نداشته باشید مردم عام از احمدی نژادها و حرفای عوام فریبانه شون خوششون نیاد
  • رضا A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    23 0
    تا جایی که من دیده ام، تونل زمان مدعی نیست که همه اتفاقات گذشته را نشون می ده یا به عبارت دیگه، گذشته همه اش همینه که نشون می ده. چه اشکالی داره کمی از خوشی های اون زمان بگه و دل مردم را کمی شاد کنه؟ البته که ما تاریخ تلخی هم داشته ایم ولی چه اصراریست که با یادآوری تلخی ها به غمهای این روزهایمان هم اضافه کنیم؟ از بدی های اون زمان تا دل تان بخواد که در تلویزیون ایران گفته میشه! دیگه چه نیازیست به تکرار آن؟! ضمناً، نویسنده محترم دلایل انقلاب را خیلی سطحی و در حد خوشی و ناخوشی مردم دانسته و فرض کرده که همه اتفاقات در اختیار مردم بوده که این البته درست نیست...!!!
  • اسد كوچك IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    23 4
    صداو سيما 25 سال وقت داشت كه حقيقتو به مردم بگه حالا كه اينكارو نكرده با اومدن ماهواره يكي ديگه اومده و اونجور كه دلش ميخواد حقايقو بازسازي ميكنه"اشكال از خود ماست"
  • پان ایرانیست EU ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    4 10
    خودش جوابه خودش رو داده : (از روی خوشی ) لطفا متن رو دوباره بخونید : فی المثل نمی گوید اگر همه چیز این قدر خوب و شیک و دوست داشتنی بوده چرا مردم ایران به یک باره به خیابان ها ریختند و به سرشان زد حکومت شاهنشاهی را سرنگون کنند؟ آیا مردم از رفاه و سیری و زیادی خوش بودن به تنگ آمده بودند؟ اگر خوشی زیادی باعث طغیان و سرکشی می شود پس چرا مردم سوئیس و سوئد و نروژ و دانمارک به خیابان ها نمی ریزند و نظم جامعه را به هم نمی ریزند؟ آیا مردم ایران مردم خودآزاری اند که خوشی و رفاه را خوش نمی دارند؟ پس چرا الان این قدر در پی خوب زندگی کردنند و به سیروسفر وسیاحت اهمیت می دهند؟ آیا این نوع زندگی واکنشی است به آرمان خواهی روزگاران گذشته و کفاره آن سال ها؟
  • جاوید A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    11 2
    شماکه ازهمه چی سردرمیاری جرئت نوشتن همه کمبودهاروداری یاافقط انقدر میگی که هم خودتو منتقدبدونی هم بهت کاری نداشته باشن .
  • خانم US ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    28 3
    در جواب کسی که می گه من اون زمان تو روستا زندگی می کردم نه برق یود نه امکانات درمانی! بابا جان 35 سال پیش بود ، برق و تازه آورده بودن طبیعی روستای شما برق نداشته باشه. خیلی از بیماریها هنوز درمانش کشف نشده بود. مثل اینکه من بگم 20 سال گیش خیلی بد بود هیچ کس موبایل و اینترنت نداشت!
  • بی نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    19 0
    چرااینقدر راه دوربریم وبخوایم گیربدیم به دورانی که اصلا توش نبودیم که قضاوت نسبی هم داشته باشیم بهش؟"تاریخ باتاریخدان عوض میشه"بحث همین 2-3سال پیش خودمون روبکنیم که 206 چهارده میلیون بود با قرض و وام میخواستم بخرم مشورت کردم گفتن نخر وچی میشه چی میشه نخریدیم! الان پـرایــد شده بیست میلیون!!دیگه تو خوابم هم نمیبینم یه روزی ماشین بخرم بااین اوضاع..اونوقت شما بحث 40 سال پیش رو میکنید؟معلومه هردورانی خوبی وبدی داشته..کاش بجای دروغ دیگر اونا خوبی های الان رومینوشتید و میشمردید واسه ما..نمیدونم بازم بگم امیدوارم یانه؟تاحالاکه همه چی گرونترشده وهرچی دلار رفته بالاقیمتهارفته بالاترودیگه پایین هم نیومده! به زورنمیتونم بگم درتوان کسی میبینم که درستش کنه چون اگه بودهمچین کسی نمیزاشت به ابنجا برسیم!!!!
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    5 19
    ادامه از قبل در جواب بی نام اولی حتما شما یادتان هست کودکی را که از زور گرسنگی ضعف کرده و آب سفید از دهانش می آید یادتان هست دسیپلین و انضباط اجباری ایی که تو را یکی دیگه می کرد برای گرفتن چندر قاز پول کارمندی یادتان هست زنان مینی پوش و آرایش های الزامی یادتان هست کت و شلوار و کراواتی که اگر تکراری می شد می شدی مسخره خاص و عام و ... شما یادتان هست شانیت تان با بوی عطر و ادکلن و تیغ اتوی لباست و مارکت شناخته می شد و ... بله شما می خندیدید به چه قیمتی چرا این قدر بی انصاف شدیم که همه چیز را فراموش کردیم بگذارید جور دیگری برایت معنی اش کنم با یک خاطره شخصا در محله ایی زندگی می کردم که همه مالک بودند پس به اعتبار امروز نمی شه گفت بی نوا بودند اما همین مالکان آن روز توان تامین یک وعده غذای معمولی
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    6 15
    ادامه از قبل در جواب بی نام اولی اری وضعیت یک جوری بود که آن ها توان تهیه یک غذای معمولی در حد یک کتلت نداشتند و جوری بود که ما هم بعضا ناچار بودیم از پخت اش صرفنظر کنیم چون اگر می پختیم بوی آن همه کوچه را بر می داشت بچه گرسنه بود که به خط جلوی در خانه ما قد می کشید مادرم که زن رئوفی بود برای شان لقمه می گرفت و این طوری ... بگذریم که چه گذشت اما می خواهم بگویم قبول دارم شما عیال دولت بودید و دولت به هر شکلی که شده دلش می خواست شما خوب زندگی کنید ولو به قرض و قسط اما همه که عیال دولت نبودند بودند ؟ یعنی شما گرسنه های کوچه محله خودتان را یادت نمی آید؟!!
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    4 15
    ادامه از قبل در جواب بی نام اول راستی یادم رفت بپرسم شما احتمالا عضو حزب رستاخیز نبودید اخه باید یادتان باشد تنها معلم هایی می توانستند برن خارجه که عضو حزب بوده باشند و البته عموما مدیر و رییس هم می شدند وگرنه آن معلم بیچاره فلک زده که از میان یک طایفه گدا گشنه حقوق بگیر دولت شده بود عمرا پولش قد می داد همچون غلط هایی بکنه چیزی که زیاد نمی آورد حتم دارم به خاطر همان سیستم مقروض بودن برای مایحتاج زندگی اما اگر هم زیاد می آورد باید خرج همان جماعت گرسنه دور و برش می کرد مادر پدر خواهر برادر و ... پس می بیند همه این طور نبودند
    • بی نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      11 1
      دبیرهـایی میتونستن برن خارج که عضو حزب بودن؟؟!!!!! مگه درباره شوروی یا چین اون زمان حرف میزنی؟ این قصه هـا چیه از خودت در میاری برادر؟ اینا رو از جایی شنیدی یا اومدی با این دروغهـای از جنس صدا و سیما نظر مردم رو عوض کنی؟ من هـمون بی نام اولی هـستم. نه مادرم عضو حزب رستاخیز بود نه پدرم نه تمام دوستان فرهـنگی و کارمند دوروبرمون. اتفاقأ اغلبشون منجمله والدین من تو هـمه تظاهـرات انقلاب شرکت کردن. پدرم روز ورود امام تو خیابون آزادی جزو مردم استقبال کننده بود. یه کمی شرم و حیا هـم خوب چیزیه والله. عین آب خوردن دروغ میگید.
    • بی نام A1 ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      1 7
      در مورد شما یکی حرفم را پس می گیرم چون شهادت خودتان کافی است اما من هم سراغ دارم کسانی را که همیشه و همیشه رییس آموزش و پرورش و دبیر دبیرستان و مدیر مدرسه بودند و هیچ کس هم نمی توانست عوض شان کند و مثل میخ به میزشان چسپیده بودند و هر وقت هم که جشن و مراسمی بود صف اول بودند و بعد ... بعد که انقلاب شد معلوم شد که عضو حزب بودند البته همان زمان ها پدرم می دانست و می گفت اما ما که سرمان نمی شد که حزب چیه و رستاخیز چیه و خلاصه ورود به دم و دستگاه یعنی چه اما هر چه بود آن ها رفته بودند سفر البت تا فرانسه بعد هم که برگشتند چه قدر پزش را دادند مادرم گفت به قیمت کوتاه تر شدن دامن های شان شد و شد ...
    • بی نام A1 ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      1 4
      در هر حال بی نام عزیز به شما اطمینان می دهم نه این مطالب را نه از جایی خوندم و نه کسی به من دیکته کرده است که با گوشت و پوست و استخوانم حسش کردم دیدم و شاهدش بودم دروغ هم لازم نیست چون اگه من دروغ گفته باشم همه آن ملتی که امدند استقبال امام هم دروغ گفتن شما هم اگه به واقع جزو آن آدم ها بودید یک کمی از خودتان بپرسید راستی چی شد انقلاب شد؟
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    6 35
    ادامه از قبل در جواب بی نام اولی در نهایت بی نام عزیز اگه مملکت آن قدر گل و بلبل بود پس چرا وقتی انقلاب شد بیشترین حمایت را از انقلاب همین معلم ها کردند چرا آن ها با اگاهی بخشی به دانش آموزان و با شرکت تعطیلی و اعتصاب کاری کردند که رژیم ساقط شود مگر می شود کسی آن همه در ناز و نعمت باشد و آن وقت ... بیایید خودمان را گول نزنیم آره آن روزها خوش بودیم چون عصب دردمان را کشیده بودند و وقتی این عصب شروع به درد کرد یاد انسانیت و غم دیگران افتادیم و این شد که شد. حالا پشیمانی؟ پشیمانی که باخبر شدی و می خوای بزنی به بی خبری کسی جلویت را نگرفته بخواب و راحت باش ولی بدان انسانیت به همین است وگرنه زندگی حیوانی هم سراسر همین است خورد و خوراک و خواب
  • داریوش EU ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    15 5
    آخه مردکه تو سن و سالت به آن دوران نمی رسید بنده در یک منطقه محروم زندکی می کردم ولی مشکلات اقتصادی را احساس نمی کردیم و خیلی شاد و در رفا کانل اقتصادی زندگی ادامه داشت فقط مشکل کمبود امکانات بعلت محرومیت آن منطقه بودم برنانه تونل زمان واقیعیت ها را به مردم این زمان امثال تو که ندیده اند نشان می دهد و نوع انقلات ما در این 34 سال برای احاد نردم روشن شده پس تو احمق بی خودی خود شیرینی نکن
    • رجب A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      6 8
      من نظرشماروقبول ندارم چون شما اصلاحرف زدن هم بلدنیستی اگه واقعاتوروستابودی اون موقع اون همه عقب موندگی وبدبختی وفلاکت روندیدی؟بنده خدا مگه یادت نیست ژاندارمهاچه رشوه خوری ازدهاتیهای بیچاره میکردن یافلان خان چه جوراستثمارازرعیتهامیکشیدیافلان سرمایه دارمثل ابله هاخم میشدکفش شاه رومیبوسیدبعدپزمیدادمن رفتم کفش شاه روبوسیدم تودهاتهایه درمونگاه ساده هم نبودولی توشهرستان تادلت بخواددکه عرق فروشی مشکلات حس نمیشدچون ما اصلابامفهوم حقوق شهروندی وتورم آشنانبودیم فکرمیکردیم شاه خداست!حقشه توکاخ باشه ماهم خواهرکوچیکمون بخاطرتب ومرض بیمره من نمیگم الان خوبه خودم یه مدت بخاطرمشکلات اقتصادی زندان بودم ولی بایدنگاه واقع بینانه داشت
    • بی نام A1 ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      2 4
      ادامه از قبل آری روستایی آن روزی فهمید استحمار یعنی چه فهمید حقوق شهروندی اش چه است و چه طور باید بگیرد یا فریادش بزند فهمید در دایره دنیا و جهان چه حقوقی دارد و چرا باید خودش را در آن دایره ببیند این تغییری بود که اگر آن رژیم سر کار بود حتی اگر به همان دروازه های تمدنی که شعارش را می داد می رسیدیم هرگز به دست نمی آمد و هرگز یک ایرانی آن هم روستایی نمی توانست به آن برسد دوستان همه چیز خوب نیست قبول خیلی چیزها را هم خودمان خراب کردیم قبول داریم کج کج می ریم قبول اما با همه این ها خوبه منصف باشیم و به نسل بعد از خودمان دروغ نگیم بابا ما کجا می دانستیم حق یعنی جه که بخواهیم طلبش کنیم حداکثر طلب ما همان حقوق ماهیانه ای بود که ملت به گرفتنش خوش بودند همین. ولی حالا انقلاب به ما جرات داد زدن داده
  • اسد كوچك IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    17 0
    بابام ارتشي بود هميشه ميگفت وقتي واسه تعطيلات برميگشتم شهرستان با يه ماه حقوقم ميتونستم همه مغازه هاي يه خيابونو بخرم نميدونم چقدر غلو كرده ولي ميدونم كه الان با حقوقه بازنشستگي نيم متر هم نميتونه بخره. اينكه من و تو راست ميگه يا نه كاري نداريم ما الانو ميبينيم كه وضع اقتصاديه مردم اينجوريه .ما يه خونواده 3 نفره هستيم كه هر ماه از چهار جا درامد داريم ولي اصلا از زندگيمون "لذت" نميبريم
    • علی ازقایمشهر IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      17 0
      اتفاقاپدرم منم بازنشسته ارتشه ماچندسالی هم توپایگاه های ارتش توخونه سازمانی هازندگی کردیم پدرم میگه اون موقع ها اوضاع ارتشی هابخصوص نیروهوایی خیلی ردیف بودخیلی هاشون میرفتن آمریکاواروپاباخرج دولت خودخونه سازمانی ماهم مال همون موقع بوداون موقع ساخته بودنش پدرمیگه حتی توزمان جنگم بازحقوقمون ردیف بودوراحت میخوردیم وزندگی میکردیم خودمم یادمه بچه گیاغم پول نداشتیم اوضاع ارتشیادیگه ازاوایل دهه70کم کم بهم ریخت الان که وقتی پادگان های ارتش تعطیل میشه درجه دارهاوافسرهابیشترشون میرن مسافرکشی یاسرکاردوم خداعاقبتمون روخیرکنه
    • بی نام A1 ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      4 4
      خدا پدرهای تان را حفظ کند و اگر هم رفته اند رحمت کند اما از آن هایی که جزو نظام آن دوران بودند بپرسید گماشته یعنی چه؟ همین همین را که بپرسید سیستم ارتقا ارتش یادتان می آد و هزینه گونی برنج های آمریکایی و روغن های ده کیلویی مارگارین و پارچه های پشت کرکی نساجی را خواهید فمید.
  • پوریا IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    18 1
    توی مدارس مارو که دیدین چه خبره ایشالله... قدیمی ترا بگن که صبحونه رایگان مدرسشون چی بود . شیر . کیک موز... چند سال دیگه میگذشت اروپا میشد دهات واسه ملت ... این شاه مام که هر جا میرفت تو خارج میخواست یه چیز تو داخل عین همون رو بسازه . با این تفاصیل قبول ندارید که الان ما میشدیم دبی ولی از نوع ایرانیش؟ ملت ما که انقد کف دبی هستن دبی رو با چشم خودششون میدیدن؟ قبول ندارین گردشگری ما تو منطقه قوی ترین بود؟ خبر آنلاین تو هم که کلا تائید نکن نظر منو...
    • بی نام A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      3 5
      این صبحونه رایگان دقیقا از سال 54 همان سال هایی که گروه های کمونیستی فعالیت شان را علنی کردند و بعضی اعتراضات به میان اقشار تحصیل کرده رسد باب شد در آن زمان گرایش به سمت نظام سوسیالیستی یعنی جامعه اشتراکی زیاد شده بود چون تبلیغ می شد که در آن جامعه اگر نانی هست همه با هم می خورند مالکیت به این معنا مطرح نیست و همه خانه دارند در عین حال این خانه ها مال دولت اشتراکی است و چه و چه شاه که دید این گرایش ها دارد همه گیر می شود بحث تغذیه رایگان را باب کرد در کنارش پز های جهانی و منطقه ایی هم بود خیال کردید چرا الزام به انظباطی مثل بستن یقه سفید و روبان مطرح بود آن هم با سر هایی که پر از شپش بود شما بروید وضعیت بهداشت مدارس آن زمان همین پایتخت را مرور کنید تا بدانید بچه ها چه مشکلی داشتند اما روبان
    • بی نام A1 ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      2 6
      ادامه از قبل اما آن روبان سفید هم باید می بود ولو شپش از روش رژه بره. فرزندان ایرانیم ما گل های خندانیم بود ولی شکم گرسنه شاه می خواست خودش را به دروازه های تمدن برساند و آن تمدن هر روز یک ژست و پرستیژ را می طلبید چرا یادتان رفته جشن های 2500 ساله و 4 آبان و چه و چه که همه را به خط می کردند تا به مدح و ثنا بپردازند آن هم در حالی که همه از زور مریضی و نداری گردن شان تیغ می خواست. انصاف داشته باشید چرا یادتان رفته که داشتن حداقل بهداشت که اسمش وجود یک کاسه دستشویی بود را هم نمی دانستیم و من خوب یادمه که سپاهی بهداشتی که می رفت روستاها به ملت یاد می داد که کاربرد این چیه اما باز ملت زیر بار نمی رفتن و اعتماد نمی کردند این را از یکی از اساتید جامعه شناسی ام در دانشگاه همدان تعریف می کنم که سر کل
    • بی نام A1 ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      2 5
      ادامه از قبل که سر کلاس جامعه شناسی تعریف می کردند نه این که بخواهند از کسی دفاع کنند یا بد بگویند که اتفاقا منتقد هم بودند اما فقط تعریف می کردند مرتبط با یکی از مباحث جامعه شناسی می گفتند به عنوان سپاه دانش رفته بودند روستای یکی از استان ها کشور دستور شده بود کاسه توالت بین اهالی تقسیم شود و کاربردش را هم بگویند گفته بودند و قرار شده بود 10 الی 15 روز دیگر بروند و کاسه کار گذاشته شده را بازبینی کنند رفته بودند و می گفتند هر نحوه کاربرد را به کاربسته بودند بجز کاربرد اصلی و قسم می خورد که یکی از اهالی از آن به عنوان وسیله خمیرگیر استفاده می کرد یعنی خمیر را در آن ریخته از محل قیفی آن چانه می گرفت این وضع مردم ما بود آن وقت آن روستایی در اثر انقلاب فهمید استعمار یعنی چه استثمار یعنی چه استحم
    • بی نام A1 ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      2 5
      ادامه از قبل خلاصه یمان که چه طور به چه کیفیت این بیچاره ها را راه داده بودند تا توی حیاط و چه قدر هم معطل شان کرده بودند و محل شان نگذاشته بودند تا دم ظهر که رییس اداره آمده برود و پرسیده بود که این ها چه کار دارند و وصف حال کرده بودند از ماشین اش پیاده شده بود و جلوی هر دو ایستاده بود صدا کشیده بود مرتیکه مگه ملک باباته می خوای بسازی نمی دانی این جا اداره امنیته و تا هفت فرسخ دور و برش نباید غیر نظامی باشه پدرم می گفت این بنده خدا از ترس خودش رو خیس کرد و وقتی هم آمدند بیرون از زور خجالت روی پدرم لام تا کام حرف نزده بود و وقتی پدرم این را تعریف کرد بیش از همه به خاطر از بین رفتن وجه این مرد شریف ناراحت بود که چرا پیش من این طور شد خلاصه این که همه آن آدم ها یادشانه که قبه سردوشی یعنی چه و
    • بی نام A1 ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      2 5
      ادامه از قبل آری همه یادشانه که سردوشی و قبه یعنی چه و معنی ترس از نظامی چی بود توی یک روستا که سهله توی یک پارچه آبادی یک گروهبان ژاندارمری حکومت می کرد کسی جرات داشت چیزی بگه اصطلاح ژاندار مرغی که بیخود نبود به آن ها داده بودند
  • بی نام IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    10 2
    چرا گیر دادی به لیلا فروهر؟سلیقه ها متفاوته! یه آدم هم می تونه تورگنیف و جیمز جویس بخونه و آثار کوروساوا و هیچکاک ببینه و هم لیلا فروهر و شهره و ناهید و سوزان روشن و حسن شماعی زاده و عاس قادری و ... گوش بده
  • بی نام A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    5 0
    واقعیت اینه که اوضاع اقتصادی مردم در هر جایگاهی که بودند بهتر بود ازادی های اجتماعی هم همین طور اما ازادیسیاسی وحق اظهارنظر وازادی بیان نبود مردم برای ازادی سیاسی جنگیدند اما..!
    • رضا ازرشت A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
      10 0
      مردم برای آزادی سیاسی جنگیدنداماعربها کشورشان آبادشدپررووگستاخ شدنداقتصادفاتحش خونده شدتحریم شدیم عربستان برامون شاخ شدمیراث خورهای شوروی وقیحانه وبی شرمانه چوگان وتارروبنام خودشون ثبت کردن کیه ادعاهای ارضی هم برامون بکنن وبدترازهمه احمدینژادشدرییسجمهور
  • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    4 0
    آ سید آقا چه کار کنیم از دست دوستان نادان و دشمنان دانا.؟ به راستی چه کار کنیم.؟ یک برنامه تلویزیونی شبکه سه سیما پخش می کند به نام یادگاری با متن خوانی جناب فروتن همین حسرت ها را تکرار می کند اما با این تقاوت که دنبال چیزهایی خوبی می گردد چیزهایی که مال ایرانی بودن ماست و گمش کردیم همه این ها مال مردم بود نه نظام گذشته. به همین مثال می خواهم به همه عزیزان بگویم که درسته ما خیلی چیزهای آن روزها را گم کردیم چیزهای خوبی هم بود همان بود که با آن به نام یک ایرانی شناخته می شدیم اما چه کار کنیم که جبر زمانه است همان طور که همه دنیا گذشته سراسر آرام و خوب شان را جا گذاشته اند. می شود دوباره پیدایش کرد با کمی دقت در فرهنگ ایرانی مان و این اصلا ربطی به رژیم سابق ندارد
  • بی نام IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    4 0
    تونل زمان دروغ نمیگوید ولی همه حقایق را هم نمیگوید، دقیقن مثل شما. دلیل انقلاب گرچه خوشی مردم نبود، ولی بی بضاعتی مردم هم نبود. شما از فساد رادیو تلویزیون حرف میزنید. دلیل انقلاب این هم نبود. چون قشر متوسط و پردرآمد در انقلاب نقش موثر داشتند.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    4 15
    آقا دعوا و مرافعه نداریم که! نظر سنجی بگذارید ببینیم اون موقع وضع مردم و کشور بهتر بوده یا الان؟ اونهایی که فکر میکنن الان وضع بهتره مثبت بدن(سبز) برعکسش هم منفی(قرمز)
  • 1 A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    4 2
    میخواستم از آقای ضرغامی سوال کنم این مستندهایی که از شبکه من و تو در برنامه تونل زمان پخش میشود چطوری از آرشیو صدا و سیما خارج شده و به کشور انگلیس رفته است لطفا ایشان جواب دهند با تشکر
  • بوف کور A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    4 0
    سلام به همگی. این طبیعیه که انسان برای درک بهتر هر چیزی از مقایسه کردن استفاده میکنه, مادر من اهل خرمشهره وقتی میگه تغذیه دادن تو مدارس هیچ وقت قطع نمیشد و... ولی الان تو خرمشهر آب شیرین واسه خوردن ندارن خب مسلما من مقایسه میکنم و تفاوت رو حس میکنم. چی بگم وقتی ی نگاهی به وضعیت دانشگاه ها و جوونا و طرز فکرا و.... بکنیم از زندگی پوچ این دوره متنفر میشیم. در ضمن اینم بگم اگه فکر میکنین دیگه الان آدم فقیر و کارتون خواب نداریم یه سر بیاین پایین شهرهای اصفهان تا بفهمین
  • مهرداد A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    6 0
    دیگه بس نیست؟ همش انتقاد انتقاد اگر شما میتونی یه برنامه بهتر تولید کننده. دوما یه دورانی که همه میگن خوب بوده دیگه شما چی میگیرد؟تاریخو که نمیشه تحریف کرد. دوران شاه دوران شکوفایی همه چیز در ایران بوده و بیشتر پروژه های عمرانی که طی این سال ها انجام شده برنامه ریزی همان زمان بوده. خجالت هم خوب چیزی است
  • میلاد A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    0 0
    دوستان منتقد شما برید خانواده خودتونو مورد نقد و بررسی قرار بدید، نه کسی روکه سالیان سال یک کشور رو اداره کرده. هر انسانی به راحتی میتونیه زمان حال و گذشته رو مقایسه کنه، آن چه عیان است چه حاجت به بیان است مستندات نشون میده وضع حال روحی و جسمی و... مردم در گذشته خیلی خوب بوده اختلاف طبقاتی کمتر بوده شاد بودن... جدای از این ها، مستند از این بالاتر که پدر، مادر، پدر بزرگ، عمو، دایی و کل آدمایی که سنی ازشون گذشته این حقیقت رو تایید میکنن. جای تاسف داره که نویسنده هامون مثلا فرهنگی و هنرمندن برای پول و مقام دست به نوشتن دروغ و چرندیات میبرن. کمی مسلمان باشیم لطفا