در ادامه سریال از دست دادن مفاخر و میراث معنوی و فرهنگی کشورمان و ثبت آنها به نام کشورهای دیگر، حالا نوبت چوگان رسیده بود که به نام کشور آذربایجان ثبت شود.

فهیمه حسن‌میری: به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بازی چوگان در هشتمین اجلاس سالانه کمیته میراث ناملموس سازمان یونسکو بدون هیچ مخالفی در فهرست میراث ناملموس یونسکو به نام کشور آذربایجان ثبت جهانی شد و جالب اینجاست که حتی نمایندگان ایرانی حاضر در این اجلاس هم به این موضوع اعتراض نکردند.

هشتمین اجلاس سالانه کمیته میراث ناملموس سازمان یونسکو در پایتخت جمهوری آذربایجان از روز یازدهم آذرماه با حضور 600 نماینده از 95 کشور جهان در حال برگزاری است. از ایران هم محمدحسن طالبیان، مدیر دفتر تدوین پرونده‌های نامزدی ثبت جهانی ایران، یدالله پرمون، رئیس مرکز منطقه‌ای میراث ناملموس یونسکو در ایران، محمدرضا مجیدی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو و مرتضی رضوانفر، معاون پژوهشی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای دفاع از پرونده طب سنتی ایران و اعتراض به ثبت چوگان به نام آذربایجان در این اجلاس شرکت کردند اما آنچه درنهایت حاصل شد ثبت چوگان به نام کشور آذربایجان بود.

اقدامی که آذربایجانی‌ها انجام دادند ثبت بدون نوبت این بازی به عنوان میراثی در خطر بود و از این طریق توانستند این بازی را در فهرست یونسکو به نام خودشان ثبت کنند و بگویند: از همه اعضا به دلیل موافقتشان با ثبت این پرونده تشکر می کنم. ثبت بازی چوگان باعث تقویت هویت آذربایجان می شود و باعث افتخار مردم آذربایجان است.

چرا کسی اعتراض نکرد؟

مدیر کل ثبت آثار تاریخی درباره این که چرا ایران به این موضوع اعتراض نکرد می‌گوید: از آنجا که ایران عضو کمیته بین‌الدول نبوده، حق اظهارنظر و رای در مخالفت با ثبت جهانی چوگان به نام کشور آذربایجان را در اجلاس میراث ناملموس یونسکو نداشت.

اینطور که فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار معنوی، طبیعی و تاریخی به مهر گفته، چون ایران، امسال عضو کمیته بین‌الدول نیست، بنابراین حق رای و اظهار نظر ندارد.

چه کسی مقصر است؟

در همین رابطه، معاون پژوهشی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌گوید: دولت و مسئولین وقت سازمان میراث فرهنگی با وجود اطلاع از اقدام کشور آذربایجان هیچ کاری برای جلوگیری از ثبت جهانی پرونده چوگان به نام کشور دیگر نکردند.

مرتضی رضوانفر با بیان این که تمام کشورها پرونده‌های پیشنهادی خود را از 8 ماه قبل از اجلاس به یونسکو ارسال می‌کنند، گفت: مسئولین وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با وجود اطلاع از قصد کشور آذربایجان برای ثبت جهانی چوگان هیچ اقدامی نکردند.

رضوانفر با بیان این که فدراسیون چوگان پیشنهاد ثبت جهانی این ورزش ایرانی را به مسئولین سازمان داد اما این کار انجام نشد و به جای آن پرونده طب سنتی به صورت غیرکارشناسی تهیه و به یونسکو ارسال شد، ادامه داد: پرونده طب سنتی که به صورت کلی و غیرکارشناسی تهیه شده بود با دو اشکال جدی از سوی شورای یونسکو مواجه شد، اول اینکه پرونده به صورت کلی تنظیم شده و دنیایی از اطلاعات پزشکی را در خود جای داده است و نکته دومی که موجب شد این پرونده به کشور بازگردانده شود این بود که ارتباطی بین بخش‌های مختلف آن وجود نداشت و عناصر فهرست شده ارتباط منطقی با هم ندارد، این نکته هم نباید فراموش شود که پرونده طب سنتی به صورت غیرکارشناسی و فقط به دلیل پافشاری مسئولین وقت سازمان تهیه و به یونسکو ارسال شد.

رضوانفر یادآور شد: سازمان به مقررات موجود برای تشکیل کمیته‌ای با حضور 10 دستگاه مرتبط برای انتخاب پرونده میراث ناملموس اهمیتی نداد و پرونده غیرکارشناسی طب سنتی را به یونسکو ارسال کرد که این پرونده هم عودت داده شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه هر کشور حق ثبت یک اثر ناملموس در سال را دارد باید این کمیته‌ تشکیل می‌شد و اولویت ثبت جهانی را مشخص می‌کرد، اما این اتفاق نیفتاد و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تنهایی برای تهیه پرونده ثبت جهانی تصمیم‌گیری کرد.

نامه نجفی هم نتیجه نداد

پیش از این هم رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نامه‌ای به دبیرکل یونسکو داد و درخواست کرد این پرونده به آذربایجان بازگردانده شود.

او در بخشی از این نامه آورده بود: پرونده‌ تسلیم شده توسط آذربایجان واکنش گسترده ای را در ایران به دنبال داشته است، شماری از تشکل های مردمی، اجتماعات محلی، گروه ها و همچنین حاملان منفرد این عنصر میراثی، مراتب نگرانی عمیق خود را از این موضوع ابراز کرده اند. جمهوری اسلامی ایران قویا درخواست دارد که پرونده‌ تسلیمی از سوی کشور آذربایجان به این کشور عودت داده شود و این کشور ترغیب شود با توجه به آنچه مطابق مستندات موجود و ارائه شده به یونسکو، عنصر نامزد ثبت یک دارایی میراث فرهنگی ناملموس چندملیتی کاملا زنده و معرف است، به جای تسلیم کردن پرونده به شکل یک پرونده‌ کشوری، با دعوت از کشورهای دیگری که صاحب گونه های سنتی این بازی هستند و با مشارکت این کشورها به تسلیم یک پرونده چندملیتی مشترک برای ثبت در فهرست معرف میراث فرهنگی ناملموس یونسکو در چرخه ای دیگر اقدام کند.

اما در کنار اعتراض‌هایی که سایر نهادهای مدنی و دوستداران میراث فرهنگی کشورمان انجام دادند، حتی این نامه هم بی‌نتیجه ماند و مثل چند اتفاق  مشابه دیگر فرصت از دست رفت و چوگان ایرانی، آذربایجانی شد تا یک بار دیگر به ما ثابت شود تنها کمی غفلت کافی است تا آنچه از گذشته برایمان باقی مانده است را از دست بدهیم.

45234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 62
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    91 29
    آقای نجفی مچکریم
    • رضاآنلاین A1 ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      30 10
      چته تواین چه ربطی به نجفی بیچاره که تازه اموررودست گرفته داره بروازبقایی ومشایی تشکرکن که برای دوروزریاست بیشترچی کارهاکه نمیکردن اینکه چوگان ازدست رفت بخاطربی عرضه گی اونهابودکه اینقدربیخیال بودن وندیدن که وقتی نجفی اومدکاردیگه ازکارگذشته بودتازه شم وقتی آقایونی میان تونمازجمعه تمدن7000هزارساله ایران1400ساله میکنن انتظارچه اوضاعی روداری؟
  • بی نام A1 ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    خاک بر سر یونسکو! نمی شد اول یه تحقیق بکنه؟ همش باید به حرفهای آذربایجان گوش می داد؟
    • زنجان A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      37 10
      صلابت به این میگن دیگه داداش
    • بی نام A1 ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      35 21
      چوگان بازی باستانی اهالی قره باغ آذربایجان هم هست و اصولا باید مشترک ثبت می شد
    • بی نام A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      9 9
      كاملا باهات موافقم
    • عباس اززنجان A1 ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
      18 43
      چوگان یک بازی100درصدایرانی است فقط یک نادون میتونه فکرکنه این بازی ایرانی نیست
  • بی نام A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    هر دم از اين باغ، بري مي‌رسد!!
    • حامی A1 ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      41 13
      مقصر دولت قبلیه. حالا حالاها باید عواقب دولت احمدی نژادو ببینیم.
    • بی نام A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      37 13
      افغانستان اصفهان رو به اسم خودش ثبت نکنه صلواااااات .( یه 24 ساعت آخه دست یه محمود نامی بوده به هنرمندی و خوشنامیه همین محمود خودمون )
    • حسین A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      10 17
      روحانی مچکریم....
  • بی نام A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    45 1
    چرا هیچ کس برای ما تره هم خورد نمیکند ؟
  • بی نام EU ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    8 17
    حتی نمیتونستن با اونهایی که حق اظهارنظر داشتن، رایزنی کنن؟
  • 666 A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    15 54
    منطقه آران وقفقاز مال ایران ..... با دیپلماسی باید به ایران باز گردانده بشه.....
    • بی نام A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      44 13
      در عهدنامه ذكر شده ممالك محروسه قاجار نه ايران .ايران از سال 1313 به اين كشور اطلاق مي شود پس ورثه قاجاريه بايد ادعا كنند.
  • محمد A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    ای بابا چوگان که هیچ عید نوروز رو هم جمهوری ادربایجان تو سازمان ملل ثبت کرده !! اقایون مثل اینکه خوابن ... تاسف .........
    • محمدعلی IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      7 27
      چرا حرف بدون مدرک میزنی؟؟من تو سایتش رفتم به نام ایران ثبت شده بود.
    • بی نام IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      26 12
      وقتی اون اقا بهار بهار میکرد.علاوه بر ملیارد ملیارد پول این ملت که رانت شد یا رفت تو جیب اوان وانصار. نوروز مون رفت .چوگان مون رفت. خلاصه رفت که رفت فقط چیزی که موند.دروغ بود و دروغ
  • محمد IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    میدونن ولی به روی خودشون نمیارن چون نمیخوان ایران و ایرانی باشه همیشه و همجا
  • بی نام IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    14 24
    چوگان تار ایرانی عید نوروز ... هی روزگار دیگه عادی شده واسمون بی عرضگی مسولان
  • متین A1 ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    7 14
    روحانی متشکریم
  • دیوید A1 ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    11 23
    ضعف ما پیش کش . این مسئله نشون میده یونسکو زیاد حرفه ای عمل نکرده . بهر شمل اگه ایران مدارک و مستنداتی نشون بده که ی موضوع اشتباه ثبت شده طبیعتآ باید از اون کشور پس بگیرن . به شرطی که درست پیگیری بشه .
  • بی نام A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    40 14
    امپراطوری عثمانی داره دوباره کم کم شکل میگیره
    • تبریزلی A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      6 34
      برو تاریخ بخون تا بفهمی عثمانی چه بلای سر اذربایجانی اورد
  • بی نام A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    5 17
    روحانی مچکریم.
  • بی نام IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    12 35
    بگذارین یه چند وقتی حال کنن بالاخره که همه می فهمن ورزش چند هزار ساله نمی تونه متعلق به ملت چند صد ساله باشه. حتی اگه ثابت شده باشه که اولین بار در تاریخ در اون منطقه انجام شده فقط حق داشتند به صورت مشترک با ایران ثبتش کنند چون اونجا چه از نظر سیاسی و چه از نظر فرهنگی بخشی از ایران به شمار می آمده.
  • علی IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    16 37
    متاسفانه سیاست مماشت دولت قبل در مقابل آذربایجان نتیجه اش هم همین می شود.نمایندگان فعلی دولت ایران بی تقصیر نیستند . حتی اگر حق رای هم نداشتند می بایست در اعتراض جلسه را تر ک می کردند.
  • ایرانی IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    8 8
    به آقای نجفی چه ربطی داره؟؟؟؟؟؟؟؟ همون دکتر و دارو دستش با ندوم کاریاشون این بلا رو هم به سر ما آوردن
  • بی نام IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    7 44
    چه اشکالی داره؟ ایران شمالی و جنوبی نداره هردو ایران هستن
  • بی نام IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    26 26
    این فاز ناسیونالیستی کشت ما رو! یه مدت کوروش باب شده بود الانم چوگان.آذربایجان جزو زیست بوم ایرانه ولی ما فقط به مرز بندی سیاسی توجه میکنیم.باید خوشحال باشیم که این چیزا ثبت جهانی میشه و هیچ وقت فراموش نمیشه.اگه به نام ایران بود که عالی بود اما الان که به نام آذربایجان زرنگ ثبت شده فاجعه اتفاق نیفتاده .
  • haray US ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    61 23
    چوگان بازی محلی ترک های آذربایجانیه پس باید به نام یک کشور آذربایجانی ثبت میشد!
    • رضا ازرشت A1 ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
      11 45
      چوگان اصلاوابدااصالت ترکی نداره عموجان شماهاباعلی اف تون دچارتوهم شدین چوگان درایران ازدوران ساسانی وحتی هخامنشی بوده وازحوالی شیرازواصفهان به بقیه جاهای دنیارفت اون کشوری هم که شمامیگی هنوزم یکی ازاقمارروسهاست واستقلالی نداره
    • تبریزی A1 ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
      9 40
      بعنوان کسی که دوستداره راه ستارخان روادامه بده برای کسایی که وطنشون براشون مهم نیست وبه نظرharayمثبت دادن واقعابراشون متاسفم وبهشون میگم ازعاقبت صدام درس عبرت بگیرین
  • بی نام IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    14 44
    همین برادرمان سال بیش تار را به نام خود ثبت جهانی کرد واحتمالا سال بعد باید شاهد ثبت جهانی مسجد کبود ویا شهریار جمهوری آذربایجان وسال بعد از آن شاهد ثبت سعدی جمهوری آذربایجانی باشیم برادر. یک تکه از سرزمین مادری جدا شده ومیخواهد همه میراث سرزمین اصلی را بدزدد و برای خود هویت و فرهنگ بسازد.(آیا مثلا تایوان که از چین جدا شده یک لحظه توی خواب هم جرات داره مثلا ووشو را به نام خود ثبت یونسکو کند)
  • بی نام A1 ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    41 23
    اصالت همه چیز به ایران بر میگرده حتی بیگ بنگ هم از ایران و از زمان هخومنشیان شروع شده است
    • بی نام A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      9 5
      واه حتما به جاي راکت با شمشير توپ رو ميزدن
    • رضا ازرشت A1 ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
      12 13
      شماکه اینقدرآدم بیسواد هستی درموردایران نظرندی بهتره چون ضایع میشی
  • بی نام US ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    18 54
    آذربایجان ریزه میزه دستش به میراثه ایران انگار خیلی درازه ؟؟؟؟!!!!
  • نادر A1 ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    6 25
    بابا اینطور نبوده،آذربایجان فقط بازی اسب قره باغ را ثبت کرده،فقط هنر انان در رسانه ای کردن سریع موضوع بوده که القا کنند چوگان را ثبت جهانی کرده اند.اخبار ایرنا و ایسنا را بخوانید.
  • بصیر A1 ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    6 25
    عید نوروز را ده کشور منطقه ثبت کردند.آذربایجان الان هم خیلی عید نوروز را قبول نداره و بیشتر به کریسمس و ژانویه توجه داره
  • بی نام A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    9 15
    "کمی غفلت کافی است تا آنچه از گذشته برایمان باقی مانده است را از دست بدهیم" باید پرسید آیا چیزی برای از دست دادن برای ما مانده است؟!
  • کازرونی EU ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    12 38
    یه تنگه در شهرستان کازرون هست به نام تنگ چوگان که در آن آثار تاریخی در زمان ساسانیان و جود داره و دارای نقوش برجسته هست لااقل یونسک یه نگاه به تاریخ می نداخت.
  • برهان راشدی A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    25 7
    برید ابوموسی رو به نام خودتون ثبت کنید که چوگان پیش کش تان...
    • دادا A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
      7 19
      ابوموسی مال ایرانه وشورای امنیتم اون روتاییدکرده تونگران نباش ایران دشمن زیادداشته وداره اماهمشون عاقبت بدی داشتن ودارن
  • بی نام IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    6 8
    فکر کنم تیترتون رو عوض کردید چون اول بود ایران حتی اعتراض هم نکرد
  • ايمان A1 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    8 13
    اون افرادي را كه تعلل كردن مجازات لااقل و مفصل از كارهاي دولتي بكنيد
  • منصور A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    9 39
    مثل این میمونه بچه آدم بیاد با پر رویی مقابل پدرش بایستد و ادعای مالکیت بر چیزی که پدر برایش فراهم کرده بکند. تاریخ رو لا اقل الان دیگه نمیشه تحریف کرد دیگه...
  • بی نام IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    16 54
    متاسفانه این پانترکها همه چیز ایران رو سند بنام میزنن یک روز مولوی رو روز دیگر نظامی و حالا هم چوگان چیزی از فرهنگ ایرانی باقی نمانده که اینها دست اندازی نکرده باشند.
  • بی نام A1 ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    28 20
    همه چیز ایران به فنا رفته به لطف بعضی ها که از خداشون هستش
  • بی نام A1 ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    73 28
    چوگان بمعني خميده يك اسم تركي آذربايجاني است .
    • توران IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      22 50
      خب كه چي لغتش اذريه؟ ايران يعني ترك و بلوچ و مازن و كرد و..... اذربايجان هم جزو ايران بوده مثل اهواز و رشت و... كه امروز جزو ايران هست و كسي انها را اشغال نكرده پس شما هم كه در خانوادتون اذري صحبت مي كنن بايد بريد اذربايجان؟ حتما ايران يعني همين تهران ديگه؟؟
    • رضا ازرشت A1 ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      10 36
      دورودفروان برتوران با جواب کوبنده ایی که بدخواهان دادوزنده بادایران
  • کرمانی خشمگین A1 ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    26 21
    متاسفم. بسیار متاسف و ناراحتم نمی دانم اطلاع دارید که بادگیرهای کویری کرمان و یزد در لیست ثبت به نام امارات قرار گرفته اند!!! آن وقت در شهر تاریخی کرمان برج العرب به شکل زشتی در نزدیکی موزه ارزشند صنعتی تقلید می شود و سرمایه دار همین پروژه هم به شورای شهر راه می یابد! متاسفانه هنوز هم اشتباهات و قصورات دولت قبل دامان ملت را می گیرد
    • اقتدار IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      10 15
      کجاشو دیدی قراره سال دیگه چون سه نگال بیشنهاد ثبت سه تار را داده اساتید با قدرت وارد بشوند وسه تار را به نام سنگال و ایران ومجمع الجزایر کومر و چکسلواکی ثبت کنند .بله چی فکر کردی شما دادا .
  • علی A1 ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    31 24
    متاسفانه اینقدر که به فکر تاریخ عربی ایرانی هستیم به فکر تاریخ ایرانی ایرانی نیستیم همین میشه که تمام گذشته وفرهنگ ما به اسم کشورهای ریز ودرشت همسایه زرنگمان به تاراج میره اون هم به خاطر داشتن رابطه وتسامح بهتر با دنیا والبته کمی شل کردن سر کیسه وما بابی خیالی منتظر بذل وبخشش دیگرانیم تاچند روز دیگه عراق وکویت وسوریه و... هم یکی ازهمین ایین وسنن نیاکان مارابابیخیالی مسئولین عزیز به نام خودشون میکنند دمشون گرم
  • رضا A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    15 43
    اونوقت خمیده چه ربطی به بازی چوگان داره چوگان . چ َ / چُو (اِ مرکب )(از: چوب + گان ، پسوند نسبت ) در پهلوی چوپگان ، چوپگان ، چوبکان ، معرب آن صولجان است و کلمه ٔ فرانسوی شیکان از فارسی
  • میهن دوست IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    14 13
    جالبه که دیشب تو خبر ساعت 20 شبکه خبریکی از مسئولین میراث فرهنگی به معنی واقعی کلمه داشت خودش رو می کشت که بگه :نخیر ما اجازه ندادیم که به اسم آذربایجان ثبت بشه و حتی با لحن بدی در خاتمه صحبتهاش به گوینده خبر گفت خبرت رو اصلاح کن چون نگذاشتیم ثبت بشه!درست دقایقی بعد خبر بیست و سی اومد و به صراحت خبر از ثبت رسمی چوگان به اسم آذربایجان داد! واقعا موندم عده ای برای حفظ پست و مقام ومیزشان چقدر دوست دارند به چشمهای مردم زل بزنند و با وقاحت تمام دروغ بگن!آدم باید مرد باشه و قصور و کوتاهی خودش یا مسئولین قبل از خودش و سازمان متبوعش رو به عهده بگیره و بگه "ما "باعث شدیم این اتفاق بیافته و عذر میخوایم!
  • بی نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    38 1
    خلایق هرچه لایق
  • بی نام A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    9 12
    ماهم که فقط مچکریم . همین . . .
  • رضا ازرشت A1 ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    6 27
    بعدازروکاراومدن هاله نورمماشات روزافزون باحکام عقب مانده باکووازطرفی تضعیف ایران عملاشاهدگسترش پنهان تجزیه طلبهای نوکراجنبی هستیم خواهش میکنم خبراین کامنت روبگذارعزیزان اگه تواخبارمربوط به جمهوری آذربایجان یاترکیه یا امارات کامنتهاروببینیدودقت کنیدواقعابعضیهاشون ضدایرانین ومشکوک میزنن مثل بعضی کامنتهای بی نام ونشون همین جا ایران ایران میمونه تاقیامت دیگه کسی نمیتونه حتی یک وجب ازایران روجداکنه اونهایی که دچاراین توهم هستن بایدبدونن که این آرزوشون روبه جهنم میبرن ترک وگیلک ولرومازنی وفارس وکردوبلوچ وترکمن وعرب ایرانی هستیم ومی مانیم دولت بیعرضه باکوبجای جعل بره قره باغ روکه با خفت وخواری ازدستش دادپس بگیره
  • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    10 14
    لااقل انها برای ترقی کشورشان ازش استفاده می کنند ما انقدر سر گرم هستیم که به فکر چوگان وغیره نیستیم
  • بی نام A1 ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۵
    3 0
    اگه اذربایجان تونسته که چوگان رو به اسم خودش ثبت کنه حتما مدارکی معتبر ارائه داده .