در حالی که انتقادها به نوری مالکی در آستانه انتخابات نخست وزیری عراق افزایش یافته است، بحث امکان انتخاب مجدد او برای سومین بار به عنوان نخست وزیر نیز بحث و جدل های بسیاری را در عراق به وجود آورده است.

در حالی که تلاش می شد محدودیت دو دوره نخست وزیری به قانون اساسی عراق افزوده شود و نمایندگان مجلس عراق لایحه ای را در این زمینه تصویب کرده بودند، اما در نهایت دادگاه قانون اساسی عراق این لایحه را تصویب نکرد تا از لحاظ قانونی منعی برای مالکی برای نامزدی مجدد وجود نداشته باشد.

با وجود این بحث و جدل ها، نوری مالکی روز چهارشنبه به تهران سفر می کند تا با مقام های ایرانی بر سر چگونگی توسعه روابط و موارد مورد علاقه دو طرف بحث و تبادل نظر کند.

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، دفتر نوری مالکی قبل از سفر وی به تهران بیانیه ای صادر کرده و در آن یادآور شده است که او قصد ندارد در تهران درباره دوره سوم نخست وزیری ای اش با طرف های ایرانی گفت و گو کند.  در بیانیه دفتر نخست وزیری عراق هدف از این سفر، گفت وگو بر سر چگونگی گسترش روابط میان دو کشور و قضایای منطقه ای و همچنین تبریک گفتن به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران برای انتخابش به این سمت عنوان شده است.

پیش از این و در ماه گذشته میلادی سلمان الموسوی، از اعضای ائتلاف دولت قانون به رهبری مالکی اعلام کرده بود که وی در ماه جاری میلادی به تهران سفر می کند اما علی الموسوی، معاون رسانه ای مالکی این خبر را تایید نکرده بود.

در همین رابطه علی الشلاه، معاون پارلمان عراق از ائتلاف دولت قانون درباره تناقض های موجود بر سر اعلام خبر سفر مالکی به تهران گفت: «دلیل این تناقض که از یک طرف یکی از نمایندگان ائتلاف دولت قانون خبر سفر وی را به ایران می دهد و مدت کوتاهی بعد از آن معاون رسانه ای اش آن را رد می کند، اختلالات اجرایی است که نباید زیاد به آن توجه کرد. یک بار مالکی تصمیم به سفر به ایران گرفته بود اما به دلیل مشغله های کاری دو طرف زمان آن مشخص نشده بود، در بار دوم زمان سفر اعلام شد برای این که موعد دیدار رئیس جمهور روحانی با نوری مالکی مشخص شده بود.»

وی درباره دلایل سفر نخست وزیر عراق به ایران گفت: «تمایل مشترکی برای انجام این دیدار به دلیل اوضاع منطقه وجود دارد و علاوه بر آن نخست وزیر عراق می خواهد شخصا به آقای روحانی برای انتخابش به سمت ریاست جمهوری ایران تبریک بگوید. در نتیجه انجام این سفر ضروری شد برای این که روابط ایران و عراق بسیار خوب است و نیاز به پیگیری مستمر دارد تا بتواند همه پرونده های مورد اهتمام دو طرف بررسی شوند و روابط بیش از پیش گسترش یابند، چه مسائل مربوط به زمان جنگ ایران و عراق و چه مسائل جدید مرتبط به روابط دو طرف یا قضایای منطقه ای.»

شلاه همچنین گفت: «عراق در حل بحران هسته ای ایران زمانی که میزبان کنفرانس 1+5 با ایران بود، نقش داشت و اکنون نیز آمادگی دارد تا در گسترش روابط ایران و امریکا نقش ایفا کند. اوضاع سوریه نیز از دیگر مسائلی است که مورد توجه بغداد است چرا که تاثیر مستقیم بر عراق می گذارد.»

نماینده دولت قانون در ادامه افزود: «مالکی در این سفر درباره گشایش در روابط ایران با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که اهمیت ویژه ای برای عراق دارد و می تواند بر کاهش تنش ها در منطقه و مردم آن به ویژه در بحث تروریسم تاثیر بگذارد، نیز بحث و تبادل نظر خواهد کرد. ما نیاز به رابطه خوب و حسنه با همه داریم اگر چه معتقد به سیاست گفت و گو در هر حالتی نیستیم. از سرگیری روابط ایران با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس حرکت بسیار خوب و پسندیده ای است و انعکاس های ایجابی بر عراق خواهد گذاشت که ما از این مساله با قدرت حمایت می کنیم.»

این در حالی است که مقتدا صدر، رهبر معنوی جریان صدر و فراکسیون الاحرار در پارلمان عراق مدتی است که انتقادهای تندی را متوجه نوری مالکی می کند و اخیرا نیز اعلام کرده است که از یکی از مقام های ایرانی مطلع شده که تهران از انتخاب مالکی برای بار سوم به سمت نخست وزیری عراق حمایت نمی کند. شلاه در پاسخ به این سوال که آیا مالکی در این سفر درباره انتخابات آینده عراق و انتخاب مجددش به سمت نخست وزیری با طرف های ایرانی مذاکره خواهد کرد، گفت: «بسیار زود است که از الآن درباره این امور صحبت کنیم. ما نزدیک به 5 ماه تا انتخابات عراق زمان داریم بنابر این چگونه می توانیم درباره دوره اول یا دوم یا سوم نخست وزیری صحبت کنیم در حالی که در عالم واقع هنوز هیچ چیزی نیست.»

وی در ادامه تاکید کرد، ایران و امریکا سرنوشت عراق را تعیین نمی کنند بلکه این دو کشور تنها می توانند در موازنه های موجود نقشی داشته باشند. مثل آن چیزی که در انتخابات 2010 عراق رخ داد و مالکی و علاوی آرای نزدیک به هم داشتند و دو کشور تصمیم گرفتند که کفه مالکی را سنگین کنند. به هر حال هر گونه اظهار نظری در این زمینه در حال حاضر مستند بر واقعیت نیست.

52262

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    13 3
    به نظرم آمده تا غرامت 8 سال جنگ تحمیلی را به ایران به پردازد!!
  • ناشناس A1 ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    4 3
    خودش گفت دنبال چیزی آمده یا تیتر خاله زنکی است؟
  • بی نام A1 ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    2 5
    27 شهید و 50 مجروح در حملات تروریستی عراق حملات تروریستی در عراق 27 شهید و دست کم 50 مجروح برجای گذاشت. به گزارش خبرگزاری ها، طی 48 ساعت اخیر شهرهای بغداد، موصل، تکریت، الطارمیه، بلدروز، طوز خورماتو، سلیمانیه شاهد حملات تروریستی بود که دست کم پنج مورد آن به شیوه انتحاری صورت گرفت. در این حملات، غیرنظامیان و نظامیان عراقی هدف قرار گرفتند. شمار شهدای حملات دیروز 22 تن و مجروحان نیز 49 نفر اعلام شد. نیروهای امنیتی عراق نیز دیروز طی عملیات جداگانه توانستند هشت باند تروریستی را در استان دیالی متلاشی کنند. همچنین در شهرهای طوز خورماتو و محمودیه سه خودروی بمب‌گذاری شده و شش بمب توسط نیروهای امنیتی کشف و خنثی شد.