اردوغان در محاق/ سندی که شانس عدالت و توسعه در انتخابات را کور کرد

طبق سند محرمانه ای که به تازگی با امضای اردوغان و عبدالله گل منتشر شده، عدالت و توسعه تحت انتقاد شدید گروهها و جریان های سیاسی قرار گرفته است.

بهترین دوست و متحد اردوغان امروز به سخت ترین دشمن او تبدیل شده است؛ موضوع به "فتح الله گولن" باز می گردد، متحد و حامی سرسخت حزب عدالت و توسعه از 10 سال پیش تاکنون؛ اما امروز همین حامی به یکی از مهمترین صداهای مخالف عدالت و توسعه تبدیل شده است.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ لوموند، گیوم پریه، خبرنگار این نشریه فرانسوی در ترکیه در یادداشتی پیرامون اوج گرفتن صداهای مخالف در ترکیه می نویسد:
اختلاف نظرها و چنددستگی ها طی روزهای اخیر متعاقب انتشار سندی محرمانه (به تاریخ سال 2004) از سوی روزنامۀ طرف تشدید شده است. سندی که گفته می شود رجب طیب اردوغان و عبدالله گل آن را امضاء کرده بودند؛ سندی که طی آن شورای امنیت ملی به طور روشن از دولت می خواهد که تدابیری برای پایان دادن به جریان "گولن" در نظر گیرد. گولن از سال 1999 به ایالات متحده آمریکا تبعید شده و تقریبا دیگر صدایی از آن شنیده نمی شود.
انتشار این سند، فضای بدبینی نسبت به حزب اسلامی- محافظه کارِ حاکم را تشدید کرده است. میان طرفداران اردوغان و طرفداران گولن جنگی در گرفته که به نظر می رسد در انتخابات سال 2014 بیشتر خودنمایی کند. گولنیست ها دیگر نمی توانند مخالفت خود را با حکومتداریِ بسیار شخصی اردوغان پنهان کنند. روزنامۀ زمان یکی از مهمترین نشریات ترک و از طرفداران اخوان المسلمین نیز به منتقد دولت تبدیل شده است.
یکی دیگر از مسائلی که سبب تشدید اختلافات میان طرفین شده، تصمیم دولت در بستن شمار قابل توجهی از موسسات حمایتی- آموزشی(موسوم به درشانه) متعلق به جریان گولنیست هاست. موسسات آموزشی خصوصی (با 3500 سالن آموزشی) که جریان گولن بر روی آنها سرمایه گذاری زیادی کرده بود و در واقع به منبع درآمدی و استقلال مالی آنها تبدیل شده بود. اردوغان باید در چند روز آینده دربارۀ سرنوشت این موسسات تصمیم گیری کند.
البته نارضایتی از عملکرد عدالت و توسعه از زمان آغاز درگیری ها در میدان تقسیم استانبول نیز رنگ و بوی جدی تری به خود گرفته است. به خصوص اینکه بولنت آریچ، معاون رجب طیب اردوغان و یکی از طرفداران گولن، نیز به شیوۀ سرکوب معترضین بسیار انتقاد کرده بود.
ترکیه به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می شود و این در حالی است که اسلامگرایان در ترکیه در حال منشعب شدن و تشکیل احزاب جدید هستند که هر یک سودای خود را دارند.

5252

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    18 17
    ترکیه سودای سردمداری امپراطوری عثمانی در سر دارد
  • بی نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    20 18
    دکتر گولن البته به رفتار اردوغان انتقاداتی دارد اما امکان ندارد از سکولارها و لائیکها حمایت کند. در خودِ اعتدال و توسعه هم اردوغان منتقدین زیادی دارد. انشاالله که با حل داخلی مشکلشان قوی تر از پیش ظاهر میشوند.
    • و مثل وطن A1 ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      9 21
      خب برو همونجا براشون مجیزگویی کن ..با پرچم ایران برای اجنبی خوش رقصی میکنی....وقتی یارانه ات دادند ببین چطور باهات برخورد میکند...دیگه شورشو در آوردید ...مثل اینکه یادت رفت در هر مطلبی ربط بی ربط یاشاسین پاشسین هم نثارشون میکردی.....تا حالا دیدید یه عراقی چون عربه بگه من اماراتی هسم؟؟؟یا هلندیه بگه چون زبانمون به آلمانی نزدیکه من آلمانیم یا استرالیاییه بگه من آمریکایی یا انگلیسی هسم یا آرژانتینیه بگه من اسپانیایی هسم؟ ترکیه آخه چیه که اینهمه براش چه چه میزنی؟؟...کافی برید اونجا مقیم بشید اونوقت میگن ترکهای اصلی نیستید ...کمی فکر کنید....
    • بی نام A1 ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
      13 5
      آقای مثل وطن! چه خبرته شما؟ اولا این کامنت من مجیزگویی نیست، شما تعصب چشمتون رو کور کرده. من از پیروزی و موفقیتهای حزب اعتدال و توسعه در ترکیه خوشحال خواهم شد و اونها رو به لائیکهای نژادپرستی که سابقا قدرت داشتن ترجیح میدم. وقتی در ایران دولت اعتدال روی کار اومده بهتره اونور هم همینطور باشه. من ترک نیستم اما اردوغان و گولن و داووداغلو رو دوست دارم و به نظرم کارشون واقعا درسته و سیاستمداران ما هم میتونن از تجربیاتشون استفاده کنن. در ضمن خیلی های دیگه هم به هر دلیلی (ترک بودن یا مسلمان بودن یا هرچی) از ترکیه و اردوغان خوشش میاد و حق داره که خوشش بیاد کسی نمیتونه بگه حق نداری خوشت بیاد! بله آرژانتینی هم میگه من اسپانیایی زبانم یا استرالیایی هم میگه من بریتانیایی هستم... شما هم فکر کنید کمی!
  • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    12 9
    ترکیه جدای از افراطی گری هایی که در بحران سوریه نشان داد توانسته به خوبی خود را از بحرانهای سیاسی و اقتصادی نجات دهد.
  • بی نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    10 6
    تروریسم دیر یا زود در منطقه به پایان میرسد و ننگش برای همیشه برای حامیانش باقی می ماند. اینده منطقه ازادی است نه القاعده
  • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    19 14
    عثمانی خوابی نیست که مردم جهان اجازه ی تحقق انرا به دولت ترکیه و القاعده بدهند.
  • بی نام A1 ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    5 5
    مصر و ترکیه سفرای یکدیگر را اخراج کردند!
  • بی نام A1 ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    4 7
    رویترز: اسرائیل شکست دیپلماتیک شدیدی از ایران خورد!