ویژه نامه روزنامه ایران در گفت و گویی با اسحاق جهانگیری معاون اول دولت نوشت:

- دولت این تصور را ندارد که فقط کسانی که در دولت حضور دارند سرمایه انسانی هستند بلکه دولت فکر می‌کند چهره‌های تحصیلکرده و علمی و مجربی که در گوشه‌ای از کشور خدمت می‌کنند نیز می‌توانند در باز کردن گره‌ها و پیش رفتن راهکار‌ها به دولت کمک کنند.

-دکتر روحانی در گزارش 100 روزه خود تلاش کرد تا آنجا که تعبیر به تخریب دولت گذشته نشود، شرایط را توضیح دهد. یکی از انگیزه‌های ارائه این گزارش این بود که مردم بدانند دولت یازدهم، قوه مجریه را در چه شرایطی تحویل گرفته است. در همین راستا توضیح مسائل اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار بود.

-ما هر تصمیمی می‌گیریم علاقه‌مند هستیم که منتقدین درباره آن صحبت بکنند. چون نمی‌خواهیم بر اثر تصمیم ما هزینه جدیدی بر ملت تحمیل شود. دولت در این مدت تلاش کرد تا با این ویژگی‌ها تصمیمات جدیدی را برای تغییر شرایط کشور اتخاذ کند.

-دولت تنها سه ماه است که بر سر کار آمده است با این حال توانسته اعتماد فعالان اقتصادی و مردم را به خود جلب کند و آنها را به این باور برساند که این دولت شرایطی را به‌وجود آورده است که شوک‌های اقتصادی جواب نخواهد داد. نمونه‌اش آن که توافق‌های ژنو موجب نشد تا قیمت دلار به طرز وحشتناکی سقوط کند یا اگر توافقی صورت نمی‌گرفت قیمت در جهتی دیگر بالا رود.

-معمولاً دولت‌ها در یک سال اول خود در عالم تبلیغات قبل از انتخابات هستند. برخی از دولت‌ها طی هشت سال دولت‌داری خود در دوران پیش از انتخابات هستند. برخی رئیس‌جمهور‌ها بعد از پایان دوران خود حتی یک بار حاضر نشدند پاسخگوی عملکرد خود باشند. در مقابل هر سئوالی سعی می‌کردند با سئوال دیگری از پاسخ فرار کنند. در مقابل هر بحرانی که پیش می‌آمد که دولت باید پاسخگوی آن می‌بود با ایجاد یک بحران مصنوعی از آن بحران به بحران دیگری کشور را ارجاع دادند.

-رئیس‌جمهور از روز نخست وارد حساب و کتاب شد و با آمار و ارقام سخن گفت. آنهایی که می‌گویند سیاه‌نمایی است بیایند بگویند این آمار صحیح نیست و آمار غیر از این است.

-این دولت قبل از شروع به کارش و بعد از شروع آن مشخص بود که در طول 4 سال نخست دولت دکتر روحانی چه کار‌هایی را باید انجام دهد. اکنون مشخص است که باید امسال وضع رکود چه شود، نرخ تورم‌ تا چد حدی پایین بیاید، مشخص است که باید ثبات به اقتصاد کشور بازگردد، باید رونق به‌وجود آید، تک‌نرخی کردن ارز باید به‌وجود آید، فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده انجام شود. برای سال سوم نیز برنامه‌ریزی شده است که چه کار‌ی باید انجام شود. این دولت تنها دولتی است که از این منظر برای سال به سال استقرار خود برنامه دقیقی دارد.

-اگر تحریم‌ها کاهش یابد، موفقیت‌های دولت در زمینه اقتصادی بیشتر خواهد بود ولی اگر کاهش نیابد در بد‌ترین حالت هم دولت سناریویی برای اداره کشور دارد.

29301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    1 8
    آقای جهانگیری شما خودتون در حالت طبیعی شکل پینوکیو هستید
  • عشق احمدی نژاد IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    1 9
    آخه از یه مناظره ترس دارین چرا مصاحبه میکنین دیگه ببندین در دکانتونو 50 درصدتونم داره کمتر میشه با این کاراتون خبرم که جرات نداره بزاره کامنتهای مخالفاشو
  • بی نام A1 ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    1 4
    خوب بزارین بیاد بگه نه اینکه بگین وقت نداریم
  • بی نام IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    1 7
    اقای جهانگیری حداکثر هشت سال دیگه خدمت میرسیم وببینیم بازم بلبل زبانی می کنی
  • بی نام A1 ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    30 4
    خوب دارن میان اگه اجازه بدین
  • بی نام A1 ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    63 5
    زنده باد تدبیر و امید...
  • شیرازی IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    2 2
    صدروز گذشت تازه متوجه شدند که چه چیزی تحویل گرفتند !!! ؟؟؟ خدا به داد ما برسه!! تو هفته اول هم میتونستن بفهمن که چی تحویل گرفتن نه دوهفته نه یک ماه نه دو ماه !! خب بازم جای شکرش باقیه !! حالا ی صدروز هم بشینن ببینن کیارو وزیر کردن چه امکاناتی دارن و به اینا ببالن !! بعد صدروز سوم هم بشینن برنامه ریزی کنن !! ایشالا ی برنامه 10 ساله که اگه جواب نداد بگن برنامه 10 ساله هست تقصیری نداریم ! خدا به داد ما برسه !! تنها کاری که کردن اونم بخاطر مقاومت مردم بود کوتاه اومدن 1+5 بود دقت کردید !! کوتاه اومدن 1+5
  • مهدی IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 2
    " -دکتر روحانی در گزارش 100 روزه خود تلاش کرد تا آنجا که تعبیر به تخریب دولت گذشته نشود، شرایط را توضیح دهد. " آقای جهانگیری لطفا تخریب و سیاه نمایی را برای ما معنی کنید تا بدونیم اگه این مثلا گزارش تخریب نبود پس چی بود؟ ....
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    1 0
    روحانی مچکریم۰
  • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 2
    سایت فقط رجانیوز خبرگزاری فارس باشگاه خبر نگاران نه این خبر انلاین یکطرفه