روزنامه ایران در مصاحبه​ای با حجت الاسلام یوسنی مشاور ویژه رئیس جمهور درامور اقوام و اقلیت​ها به مناسب صدمین روز دولت یازدهم نوشت:

*برخی افراد،قومی یا اقلیتی را غیر خودی به حساب می آورند و می گویند پست ها و ماموریت های حساس را نمی شود به عهده غیر خودی ها گذاشت، اما از نظر ما این نگاه درستی نیست که بخشی از مردم ایران را نامحرم و غیرخودی بدانیم. این نگاه امنیت سوز و غیریت ساز است.
*راهی جز این نیست که جریان های افراطی میداندار مسئولیت های حساس نشوند. به طور مثال این گونه افراد نباید در مسند قضاوت و یا درکارهای امنیتی و تصمیم ساز قرار بگیرند. این به معنای محدود کردن آزادی نیست، بلکه نوعی تدبیر است. زیرا افراد افراطی آدم های نرمالی نیستند تا بتوانند در مصادر قدرت و قضاوت قرار بگیرند.
* تا الان دولت موفق نشده است وزارتخانه یا استانداری ای را در اختیار اقلیت های قومی و مذهبی قرار دهد. این به معنای این نیست که در آینده این کار را نخواهد کرد. ولی تا الان در این سطح موفق نشده است. اما در حد معاون کل و معاون وزیر اقداماتی صورت گرفته است. تصمیمات دیگری نیز اتخاذ شده است که من به علت موانع و کارشکنی هایی که ممکن است پیش بیاید نمی توانم بگویم.
*دفاع از حقوق قانونی اقلیت ها و اقوام ایرانی به این معنا نیست که باید اجازه داده شود که فعالیت های توسعه گرایانه داشته باشند.
*هر حرکتی که دشمنی ایجاد کند، الزاما امنیتی است.حالا فرقی ندارد آن فرد کشیش یا یک روحانی شیعه باشد. همچنین سخنان روحانیون و مداحانی که با صحبت های خود در مراسم، مردم را تحریک می کنند نیز به همان اندازه ضد امنیتی است.
* من هر وقت نتوانم کاری کنم یا نگذارند، اعلام می کنم. حتی اگر دولت هم با من در انجام ماموریتم همراهی نکند من اعلام می کنم. اگر مخالفین و افراد تندرو مانع ایجاد کنند و یا احساس کنم که مسئولیتم را انجام داده ام و احتیاجی به حضورم نیست، مطمئن باشید که کناره گیری می کنم.
*فضای امنیتی برداشته شده و دولت در صدد است این فضای امنیتی به طور کامل برداشته شود و یک فضای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جایگزین اش شود.
*خیلی چیزها دست آقای روحانی نیست. بالاخره قوه قضائیه تشکیلاتی است که کارخودش را انجام می دهد.یعنی بخش زیادی از این مسائل در اختیار دولت نیست.بنابراین حل این مسائل زمان می برد. اقدام دولت تنها می تواند بخشی از مسائل را حل کند. توافق ژنو اما قدم بزرگی است برای تاثیر گذاری در مسائل داخلی و ارتباط مستقمی با خیلی از مسائل ندارد. اما بالاخره موفقیت دولت در دیپلماسی می تواند در جاهای دیگر نیز تاثیر گذار باشد.
* از اینکه وزیر اطلاعات نشدم خوشحالم.زیرا اصلا مایل نبودم وزیر اطلاعات باشم. وقتی هم که آقای روحانی پیشنهاد دادند شخصا مخالفت کردم و به ایشان گفتم من در این سمت بوده ام اما حالا وقت آن است که چهره ای جدید این کار را بر عهده بگیرد. این موضع دو دلیل داشت؛اول اینکه بازگشت فرد به کاری که سالها انجام داده است چندان جذابیتی ندارد. به ویژه شغل های امنیتی که شغل های پردردسری است. شغل امنیتی شغلی نیست که انسان به آن میل نفسانی داشته باشد.
/29212

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    9 4
    درود بر یونسی مردی که در افشاء قتلهای زنجیره ای نقشی تعیین کننده داشت
  • مهربان توسی A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    61 7
    افرین بر شما
  • ساسان IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    71 7
    ولی مردم خیلی وقته دنبال فرهنگ و تمدن و پیشرفت هستن...اما اگه افراطی ها بذارن
    • بی نام A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
      2 0
      شما اول افراطی هارو تعریف کن در خیابان های ما اثری از ویژگی های جامعه ی اسلامی-ایرانی وجود نداره دیگه باید به کجا بکشه که شما خیالت راحت بشه وبه تمدن و پیشرفت برسی
  • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    64 6
    گل گفتی
  • علی IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    18 1
    فشار بیرونی و افراطی ها بهانه ی جدیدی نیست آقای یونسی.همیشه انگار باید حقوق بخش های مهمی از مردم با این توجیه ها از بین برود.پس شما چکار می کنید که قدرت همیشه دست این ناقضان حقوق می ماند.اراده ندارید؟تفکر روبه رو شدن با اینها را ندارید؟نمی توانید از قدرت مردم کمک بگیرید؟این کاره نیستید قربان حتی اگر به نیت خیرخواهانه تان شک نکنیم شما این کاره نیستید.انقدر توجیه های دوره ی آقای خاتمی را تکرار کنید تا دوباره اعجوبه ای مانند احمدی نژاد ظهور کند.
  • بی نام A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    5 3
    احســــــــــــــــنت
  • مجید RO ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    20 5
    خدایا شر این افراطیون و از سر این ملت رنج دیده کم کن هر کی گفت الهی آمین نظر مثبت بده
  • امین IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    6 14
    یکی نیست که به این بابا بگه سوابق درخشان جنابتان ظاهرا فراموش گردیده است شما یکی دیگه از افراط صحبت نکن ما که شما روخوب می شناسیم موقع اوج افراط گرهای افراطیون دیروز واعتدالیون امروزصدایتان درنمی آمد
  • بی نام A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    15 4
    افراطی ها بیمارانی هستند که دیگران را سازشکار و خود را متعادل میبینند.
    • نفس A1 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
      1 1
      افراطی ها کسانی هستند که فقط خود را معتدل وعمل خود را حق میدانند
  • بی نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    10 1
    همه ی افراطی ها در هر جای دنیا در نهایت ، یا دنباله روی القاعده اند یا خود القاعده اند و کارشان به وجود آوردن کینه ودشمنی بین گروهها و اقوام و مذاهب و .... جنگ داخلی است
  • بی نام IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    11 2
    همه کسانی که شناسنامه ایرانی دارند فارغ از دین و مذهب و اعتقادات شخصی آنها ،، ایرانی هستند و شریک و سهیم هستند در این کشور ،بیایید عادلانه و متمدن فکر کنیمو عمل کنیم
  • بی نام IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    13 3
    همه اقوام و ادیان و مذاهب ایران هموطنان عزیز من هستند . برایم هیچ فرقی ندارد ، ...همه کسانی که از برد تیم ملی ایران شاد میشوند ،برادران من هستند .
  • برنا IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    7 1
    اقای یونسی به نظر میاد انسان شریفی باشند واقعا این مطلب درسته که در ایران همه چی دست رییس جمهور نیست.اینار همه مردم با پوست خود در جامعه احساس میکنن و این برای یک کشور ی که نام جمهوری را یدک مکشه اصلا خوب نیست و به عنوان سم میمونه بر ریشه.
  • بی نام IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 1
    پس با اين حساب ايشون جز تفريطيون هستن
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    1 0
    افراطی ها را در اهل تسنن وهابی ها حمایت میکنند و در شیع افراطی ها جریان انحرافی و یا سنتی ها هستند