در مصاحبه ی تلویزیونی اخیر که به منظور گزارش عملکرد صد روزه ی دولت جدید بر پا شده بود به نظر من به عنوان یک مخاطب رئیس جمهور در پاسخ به سؤال مجریان برنامه در مورد تعیین تکلیف یارانه ها در سال آینده و اینکه با آن چه کار خواهند کرد مردد بود و جواب روشنی نداشت تا بگوید. البته جواب دادن به این سوال در مقابل مردم به هیچ وجه آسان نبود.

صورت مسئله خیلی سخت نیست در دولت قبلی تصمیم گرفته می شود تا یارانه های دولتی از برخی اقلام برداشته شود و دولت خود را متعهد می کند تا از محل افزایش قیمت ها یارانه ی مستقیم نقدی به مردم پرداخت کند. منظور اصلی رساندن یارانه به صورت هدفمند به اقشار "ضعیف " جامعه بوده اما در عمل وقتی "خوشه بندی ها" مورد پذیرش افکار عمومی قرار نمی گیرد پس قرار بر این می شود که یارانه به همه از جمله اقشار "ضعیف و قوی" پرداخت شود و پاسخ به این سوال که پس تکلیف "هدفمند بودن" پرداخت یارانه ها چه می شود؟ به بوته ی فراموشی سپرده می شود! حالا بعد از گذشت حدود چهار سال از اجرای فاز اول قانون هدفمند کردن یارانه ها، دولت جدید اعلام می کند به دلایل گوناگون از جمله کاهش شدید قیمت ریال در مقابل ارزهای جهانی برای پرداخت یارانه های ماهیانه دچار مشکل شده و می خواهد آن را فقط به اقشار ضعیف جامعه بپردازد. در همان مصاحبه رئیس جمهور مخالفت خود را با سر کشیدن به حساب های بانکی یا اسناد مالی و پولی مردم هم اعلام کرد پس در عمل جدا کردن خانواده های "ضعیف" از "قوی" در جامعه به مانعی اساسی برخورد کرد تا مبادا حقوق شهروندی و اعتماد مردم به بانک ها و مراکز آمار گیری لطمه ببیند اما این تصمیم تغییری در این واقعیت ایجاد نمی کند که پرداخت یارانه به حساب همه ی مردم خود به خود هدفمندی این پرداخت ها را بی اثر می کند و از طرف دیگر دولت با کسری منابع برای پرداخت ماهیانه و منظم آن مواجه است و این همان جایی بود که رئیس جمهور حسن روحانی را در آن شب در مقابل مجریان برنامه دچار مشکل کرد و سبب شد تا جواب او مانند سایر قسمت های مصاحبه همچون گزارش سیاست خارجی از استحکام لازم برخوردار نباشد.
من به عنوان یک شهروند یک پیشنهاد ساده خدمت کسانی که آرزوی موفقیت این دولت را دارند عرضه می دارم:اقشار قوی جامعه، خانوارهایی که درآمد ماهیانه ی آنها به اندازه ای هست که بدون دریافت یارانه ی ماهیانه ی دولت هم می توانند امورات خود را بگذرانند و در واقع نیاز حیاتی به یارانه ی نفری حدود ٤٥،٠٠٠ تومان در ماه ندارند، خود داوطلبانه از دریافت آن خودداری کنند تا از این راه کمکی به دولت محبوبشان کرده باشند. 
روحانی مچکریم...    

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید عبادالله دولت خواه IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    12 3
    همه باید دولت تدبیر و امید را یاری کنیم.
  • بی نام A1 ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    6 0
    خودتون هم میدونید که چنین چیزی ناممکنه و از طرفی حتا با سرک کشیدن به حساب بانکی مردم باز هم تشخیص دقیق افراد با درآمد بالا ناممکنه! پس بهترین راه حذف یارانه ی نقدی و بردن اون به سمت یارانه ی غیر مستقیمه
  • بی نام A1 ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    5 0
    ببینیم طرفدارای روحانی این معرفت را به خرج میدن یا نه.
  • ليلي A1 ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    1 3
    من موافق نظر شما نيستم دوست عزيز؛ چون بيت المال متعلق به تك تك افراد جامعه اعم از فقير و غني است و ما سيره ي رسول الله (ص) و امام علي(ع) را در باره ي بيت المال به خوبي مي شناسيم. اما دولت بايد به جاي صدقه دادن به قشر كم درآمد، توان پول ملي و قدرت خريد را بالا ببرد تا حتي اقشار ضعيف هم قدرتمند شوند و بتوانند نيازهاي اساسي خود را بدون نياز به صدقه تأمين كنند.
  • محمود.الف از نارمک A1 ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    1 3
    طنز خوبی بود.ممنون ،خیلی خندیدم
  • یوسف IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    3 1
    همزمان با مصاحبه آقای روحانی و پاسخ ایشان درخصوص مشکلات سر راه هدفمند نمودن پرداخت یارانه ها ناخودآگاه به یاد دوران دفاع مقدس و ایثارگریهای مالی مردم در جهت کمک به جبهه ها افتادم . تصاویری نظیر هدیه طلای نوعروسان ایرانی به جبهه ها، اهداء اندوخته پیرزن روستائی، قناعت پول توجیبی دانش آموزان و واگذاری آن به اولیاء مدرسه برای کمک به جبهه ها و هزاران صحنه باشکوه از این دست که هر روز مورد مشاهده ما در سطح شهر و یا تلویزیون بود. ایثاری که پس از جنگ نیز چند باری در جریان حوادثی مانند زلزله منجیل بروز یافت. در این لجظه با خود گفتم شاید یکی از راهکارها این باشد که دولت با اعلام حسابی از توانگران بخواهد تا زمان رفع کامل تحریمها یارانه حود را برای کمک به اقتصاد کشور داوطلبانه باز گردانند. نظرسنجی کنید .
  • بی نام GB ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    2 2
    عملی نیست چون همبستگی ملی در ایران ضعیفه و مردم به هم اعتماد ندارن. عبارت معروف همه بخورن من نخورم موید همینه
  • بی نام A1 ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    2 0
    خيالت راحت اونا بيشتر از همه حرص ميزنن، نديدي سر يه غذاي مفتي چيكار ميكنه طرف با لكسوسش
  • همایون A1 ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    2 1
    تمام طرفداریا الکیه یه نفر نمیره انصراف بده! دکتر میشناسم میلیاردر قبل از اینکه یارانه رو بدن روزی صدبار سراغ میگرفت کی دیگه یارانه واریز میکنن!
  • بی نام US ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    2 0
    اینم جزو برنامشون بوده اگه میومدن از اول می گفتن اینجوری میشه مردم یارانه رو قبول نمی کردن ...کم کم همون قشر ضعیف هم دیگه یارانه نمیگیرن ...
  • بی نام A1 ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    1 0
    بسیارنظرخوبی است..کاملا موافقم منتها بعدازاینکه ایشان به وعده های خود عمل کردند .
  • بی نام A1 ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    2 5
    خود دولت جدید اینقدر نخبه داره که برنامه رو تعیین کنن.. شما خواهشن پیشنهاداتتون و تحلیلاتون رو برای خودتون نگه دارین.... حتما بایستی یه مقدار دروع تحویل مردم می دادند که همه خوششون بیاد...روحانی مچکریم..
  • یک رفیق قدیمی IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    1 0
    خیلی زرنگی 45000هزار مفت ونگیرن این یادت باشه برادر پولدارتر ها سخت گیر ترن تا بی پولا دولت خودش یه فکری بکنه
  • بی نام A1 ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    2 0
    عزیز دل . 35 سال بلایی بر سر ملت آورده اند که میلیاردر دلاری هم جرائت نداره بگه بنده دارا هستم . چرا که فردایش یک عده بهش میگن سرمایه دار کثیف . عامل استکبار . جاسوس بیگانه و... حالا شما می خواهید خودش داوطلبانه اعتراف کنه؟
  • بی نام IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    1 1
    تحریم های جدید اضافه شد روحانی مچکریم
  • بی نام A1 ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    6 0
    کاملا موافقم .هدف مندیی که انجام شد تنهاکاری که کرد ،دردسری درست کرد که هرماه دولت دنبال 3.5 هزار میلیارد پول بگرده تا بده به ملت.وگرنه هیچ منفعت دیگری نداشت .
  • ایرانی IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    10 0
    من که بعید می دونم پولدارهای ایرانی دست از همین یارانه 45 هزار تومانی هم بردارند، من دوستان و اطرافیان پولداری می شناسم که برای ثبت نام یارانه ها در آن زمان از من حریص تر بودند، و هنوز هم یارانه شون رو می گیرن، یکی شون که حساب کردم فقط 2 میلیارد پول ماشینهاشه و هنوز ماهانه منتظر یارانه است، می گه این حق منه که باید از دولت بگیرم، مثل سخن برخی از مسئولین که دولتها و ملتها را از هم جدا می کنند ، فکر می کنه مثلاً دولت ایران پولش رو از کره مریخ میاره و باید ازش انتقام بگیره، متاسفانه در این کشور اغلب پولدارها تاطه به دوران رسدیده اند و در اثر سوء مدیریت دولتها و رانتها به پول رسیده اند، یکی خونه خریده 100 میلیون الان 1 میلیارده،با هر نرخ تورم و رشدی حساب کنی کجای دنیا همچین چیری امکان داره.
  • majid A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    1 0
    همونا حریص تر از همه هستند
  • وحید صانعی A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    8 0
    به نظر من نحوه توزیع سوبسیدهای نقدی قابلیت اصلاح دارد ، بطوریکه کمترین اعتراض را برانگیزد . برای مثال دولت می تواند این سوبسید را در حساب اندوخته فردا برای کلیه افراد زیر 18 سال در نظر بگیرد و اجازه برداشت آنرا به بعد از 18 سالگی موکول کند ، با این کار هم بانک ها سرمایه تولید را تامین می کنند هم مبلغ قابل توجهی برای فرد پس انداز می شود و سرمایه برای ایجاد شغل در آینده دارد . همچنین توزیع آن به افراد تحت پوشش بهزیستی یا ارگانهای مشابه که واقعا نیازمندند ، این قشر وسیعی را از مردم پوشش می دهد و پرداخت های نقدی را به شدت کاهش می دهد.
  • بی نام IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    4 0
    مهمتر از همه این است که گرفتن یارانه برای اشخاص متوسط به بالا ضد ارزش شود و باعث خجالت. یعنی رسما اعلام شود که این پول کمکی برای اقشار آسیب‌پذیر است نه حقی برای همه مردم.
  • وحید صانعی A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    1 0
    کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای معتبر اتفاقا پرداخت سوبسیدها را برای دولت آسانتر می کند زیرا با حفظ مبلغ و عدم افزایش آن در واقع قدرت خرید 45000 تومان را کاهش و برای مثال الآن یک سوم ابتدای شروع پرداخت است. ولی دولت اظهار میدارد که توانایی پرداخت همین را نیز ندارد . که البته ممکن است دلیل دیگری داشته باشد و اثبات سیاست گذاری غلط گذشته است.
  • سید بیژن A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    3 0
    خوش خیالی داداش! وقتی طبق آماری که در برنامه مناظره شبکه ۱ اعلام شد از حدود ۱۷۰۰۰ پزشک متخصص، ۱۴۰۰۰ نفر یارانه می‌گیرند و از آن نمی‌گذرند شما از بقیه توقع داری؟ توجه کنید که ۴۵۰۰۰ تومان برای یک متخصص یعنی فقط حق ویزیت ۲ نفر ولی از آن نمی‌گذرند. کلا بوی خوش پول مفت آنقدر شیرین است که به این راحتی‌ها نمی‌شود با موعظه و خواهش و التماس مردم را از آن منصرف کرد. باش تا صبح دولتت بدمد.
  • علی A1 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    2 0
    پیشنهاد بسیار متینه. ولی اجرایی کردنش... یاد اون قسمت سریال مهران مدیری افتادم که شاه و در و دسته ش خودشون رو زده بودن به بدبختی و فلاکت! تنها راهش مشارکت مردمیه.
  • دانا A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    2 0
    ایده خوبی داره شکل میگیره. شاید بهتر باشه هر ایرانی براساس اعتمادی که به دولت پیدا میکنه هر ماه تمام یا بخش از یارانه خودش را به دولت برگردونه ، به این ترتیب همه به دولت کمک میشه و هم دولت براساس یارانه ای که پس میگیره متوجه میشه که چقدر محبوب و موفق بوده. در مورد میلیاردرهای که یارانه میگیرن باید با یک سیستم مالیاتی درست عدالت اقتصادی را در جامعه بوجود آورد.
  • هم وطن IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    3 0
    45000 تومان میدیم قیمتارو بر گزدونین نخواستیممممممممممممممممممممم