تهیه تصاویر 3بعدی در تاریکی مطلق با ابتکار دانشمند ایرانی ام.آی.تی

،ˈاحمد کرمانیˈ و همکارانش در دانشگاه ˈام.آی.تیˈ موفق به ساخت دوربینی شده اند که می تواند با استفاده از فوتون ها از اشیای کم نور تصاویر دقیق بگیرد.

ایرنا نوشت:

،ˈاحمد کرمانیˈ که به کمک همکارانش در دانشگاه ˈام.آی.تیˈ در آمریکا موفق به ساخت این دوربین شده اند، گفت : این دوربین می تواند با استفاده از فوتون ها از اشیای کم نور تصاویر دقیق بگیرد.

وی و همکارانش همچنین با استفاده از علم ریاضیات، از اطلاعات جمع آوری شده از ذرات ریز نور که توسط آشکار ساز موجود در دوربین ضبط شده اند، تصویر می سازند .

این محققان الگوریتمی را برای مطالعه روابط میان بخش های مجاور یک شی تیره با استفاده از پالس های نور و همچنین علم اندازه گیری نور پایین طراحی کردند.این الگوریتم در واقع ساختار یک آشکارساز فوتونی است و با استفاده از یک صدم تعداد فوتون های موردنیاز دیگر آشکارسازهای نوری، اطلاعات را ارایه می دهد.

کرمانی گفت: دوربین جدید از طریق اسکن یک شی و با استفاده از پالس های شدت پایین نور عمل می کند. هم اکنون از این فناوری در ابزارهای پیشرفته (های تک) و با هدف تعیین ماهیت ساختارهای سه بعدی استفاده می شود،

به گفته وی تاکنون تصاویر دوربین های به این سبک به شکل سیاه و سفید بودند زیرا لیزر، نور متعلق به یک طول موج منفرد را تولید می کند، اما دوربین جدید تعدادی از اشیای مختلف را به دلیل سرعتی که آن ها نور لیزر را منعکس می کنند، گزینش می کند.

جزییات این ابداع در نشریه Nature منتشر شده است.