۰ نفر
۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۶
چرا ترکیه عقب نشینی کرد؟

عقب نشینی آشکاری درسیاست خارجه ترکیه به چشم می خورد.

این ادعا ناظر بر رفتارهای تازه از سوی ترکیه است که برخی از مشخص ترین آنها را می توان به شرح ذیل بر شمرد:

- تغییر محسوس در لحن تهاجمی و تخاصمی آنکارا نسبت به سوریه
- رویکرد متفاوت و البته سازنده نسبت به نشست ژنو2 و تلاش برای راضی کردن مخالفان و معارضان سوری برای شرکت در این نشست، بدون داشتن پیش شرط های گذشته.
- ترک ادعای کناره گیری اسد از قدرت و عدم اصرار به آن مانند گذشته.
- تعدیل مناسبات سیاسی با ریاض به گونه ای که آنکارا با احتیاط و حزم بیشتری نسبت به دو سال گذشته با سعودی رفتار می کند
- تلاش برای نزدیکی و ایجاد روابط صمیمانه با ایران که دعوت رسمی ترکیه از دکترروحانی برای سفر به این کشور و نیز اظهارات احمد داووداوغلو وزیر خارجه این کشور در سفر به تهران موید آن است.
- تلاش برای توسعه همکاری های سیاسی و اقتصادی با روسیه با وجود اینکه اختلاف نظر فاحشی میان دو کشور در خصوص مسائل خاورمیانه  و از جمله سوریه بوده است. سفر نخست وزیر ترکیه به روسیه موید این ادعا است.

در همین حال برخی از دلایل این عقب نشینی آشکار ترکیه از سیاست های دو سال گذشته که می توان از آن به عنوان بازگشت به سیاست تنش صفر با همسایگان یاد کرد به قرار ذیل هستند:

- شکست فاحش تلاش های ترکیه در سوریه برای سرنگونی بشار اسد
- افزایش فشارهای داخلی به دولت عدالت و توسعه اردوغان در پی سرریز بحران سوریه به داخل ترکیه
- مسجل شدن توافق واشنگتن - مسکو بر سر حل وفصل بحران سوریه بدون توسل به اقدام نظامی و بدون توجه به خواسته های محور ضد سوری ترکیه،عربستان،قطر
- درک شرایط جدید منطقه از سوی آنکارا با توجه به تغییر رویکرد و دیپلماسی آمریکا در خاورمیانه که خروجی آن دلالت بر بردوری جستن واشنگتن از دولت های ارتجاعی از جمله عربستان سعودی و سایر شیخ نشین های عربی و نیز کاستن از حمایت های بی دریغ از رژیم صهیونیستی است.
- افزایش هزینه های بحران سوریه بر اقتصاد ترکیه
- افزایش تنش ها و چالش های ترکیه در خصوص مسائل مربوط به کردها در صورت ادامه یافتن بحران سوریه
- خیانت عربستان به محور آنکارا، ریاض، دوحه و کمک به ساقط کردن دولت محمدمرسی در مصر که به شدت مورد حمایت اردوغان بود و منجر به شکست سیاست حمایتی ترکیه از روی کار آمدن اخوان المسلمین در مصر شد.
- مقاومت غیرقابل پیش بینی ایران در برابر تحریم های فلج کننده غرب که سرانجام منجر به پیروزی ایران در رسیدن به توافق تاریخی بر سرپرونده هسته ای با قدرت های بزرگ جهانی شد و تا این لحظه افق بسیار روشنی در همه زمینه ها برای ایران در منطقه و جهان به همراه آورده است.
- پیش بینی تنش های بیشتر درمنطقه درآینده نزدیک میان اسرائیل و آمریکا از یکسو و آمریکا و سعودی از سوی دیگر که ترکیه را وا می دارد سیاستی مستقل و مبتنی بر منافع ملی خود در برابر آنها اتخاذ کند.
- پیش بینی درگیری های محتمل درآینده نزدیک در منطقه میان اسلامگرایان افراطی از جمله سلفی ها و تکفیری ها با غیراسلامگرایان و یا با اسلامگرایان معتدل و از جمله با شیعیان که ترکیه قطعا بعنوان یک کشور مسلمان با رویه های معتدل، خود را یکی از اهداف سلفی ها می بیند.
- نیاز به ایجاد محورهای استراتژیک تازه سیاسی، اقتصادی و نظامی در منطقه، نخست برای رویارویی با بحران محتمل ذکر شده که قطعا در این چارچوب ایران یکی از اصلی ترین، قوی ترین و قابل اتکاترین شرکاء به حساب می اید و دوم فرار از انزوایی که ترکیه را تقریبا از همه سو در منطقه ( سوریه، عراق، عربستان، مصر و حتی رژیم صهیونیستی و تا حدودی روسیه) فرا گرفته است.
- تلاش برای نزدیک شدن به برندگان مناقشه سوریه از جمله ایران و روسیه به منظور سهیم شدن حداقلی درمنافع حاصل از پایان مسالمت آمیز بحران سوریه و کاستن از هزینه های در قدرت ماندن احتمالی بشار اسد بعد از نشست ژنو دو.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    57 11
    تروریسم و حامیانش محکوم به شکست هستند. اینده ی منطقه جایی برای القاعده و حامیاش نداره
    • بی نام IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      21 17
      داداش یه جمله جدید یاد بگیر ... ما رو درآوردی تو همه خبرا. حال بشار چطوره؟
    • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      4 4
      حال بشار هم خوبه حال جنابعالی با اردوغان جونت بهتره داداششششش
  • بی نام A1 ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    14 2
    صحیح است
    • بی نام IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      4 0
      تو رو خدا راست میگی؟! از کجا فهمیدی باهوش!
  • رنجبر EU ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    7 5
    موارد ذگر شده درمورد تغییر در تصمیمات ترکیه جدا مستدل ومستند ولذا قابل قبول است
  • رزمنده A1 ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    13 5
    به مدت ۳ سال دولت اردوغان تدارکات پشتبانی تروریست ها در سوریه می باشد
  • بی نام A1 ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    14 7
    با تمام نکات موافقم. اردوغان متنبه شده توسط ایران. البته ذاتا قابل اعتماد نیست.
  • بی نام A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    7 6
    اینها زاده ذهن ماست دوست عزیز. اگه اینجوری باشه خود ما تا حالا بارها عقب نشینی کردیم و حتی شکست خوردیم ولی یادم نمیاد مقالش کرده باشین !
    • بی نام IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
      3 3
      اینها زاده ذهن ماست..ما خودمان شکست خوردیم...عمو ما کی عقب نشینی کردیم؟؟؟؟؟
  • میگو فسفری IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    4 0
    موافقم اینا زاده ذهن عده ای هست نمی دونم چرا ما ایرانی ها فکر میکنیم اگه ما با آمریکا دوست بشیم اون همه کشورهای دنیارو ول میکنه و باما داداش میشه نه ازین خبرا نیست ترکیه ژاپن و کره دیگران پیشرفت کردن چون هم مسئولین مدیریت بلد بودن و هم مردم اهل کار ترکیه هم مثل تمام کشورهای پیشرفته سیاست خارجی باز داره و اهل دشمنی مادام العمر نیست در ضمن عزیزی که فرمودند"""اردوغان متنبه شده توسط ایران"""" باید بگم اول برو قوای نظامی وتولید ناخالص داخلی و روابط خارجی مونو مقایسه کن بعد ببین کی متنبه شده البته برا شماها مردنم پیروزی محسوب میشه حتی گرسنگی کشیدنم تو تحریم میشه فرصت نه تحریم