تجارت فردا در گفت و گویی با حمیدرضا آصفی نوشت:

*مذاکرات هسته ای، مذاکرات طولانی است که پاسخ سریع‌الوصولی ندارد اما آنچه در ژنو صورت گرفت را درگام نخست مذاکرات مثبت ارزیابی می‌کنم هرچند که آن را شروع کار می‌دانم و معتقدم حجم اصلی این روند هنوز در راه است. ما نمی‌توانیم از مذاکراتی یک یا دو ماهه انتظار داشته باشیم که تمام ابهامات و ناکامی 10 ساله پرونده هسته‌ای ایران را رفع و رجوع کند. ما باید از توافق به دست آمده صیانت کنیم. نقاط ابهام آن را برطرف کرده و بر نکات قوت آن بیفزاییم.

*از جمله نقاط قوت این توافقنامه توقف روند صدور تحریم‌هاست. اگر این توافقنامه مورد موافقت اعضای گروه 1+5 قرار نمی‌گرفت ما باید شاهد اعمال تحریم‌های جدیدی علیه ایران بودیم. نقطه مثبت دیگر توجه به این نکته است که با توافقنامه ژنو تا حدود بسیار زیادی حقانیت جمهوری اسلامی ایران در جهان تثبیت شد. هرچند که این توافقنامه ابهاماتی نیز دارد که طرفین مورد مذاکره در اظهارنظرهایشان به آن اشاره کرده‌اند که البته من نمی‌خواهم وارد جزییات آن شوم. این ابهامات قابل بررسی و مرتفع شدن است و باید از سوی مسئولان امر مورد توجه قرار گیرد. توافق ژنو دشمنان فراوانی دارد که از هر فرصتی برای زیر سؤال بردن آن استفاده می‌کنند.  ما باید با مراقبت از دستاورهایمان اجازه ندهیم که به آن خللی وارد شود. تلاش‌ برای تحقق گفتمانی مشترک با همسایگان از جمله اقداماتی است که می‌تواند در کاهش حساسیت های ابراز شده نسبت به توافق ژنو تأثیرگذار باشند آنها باید بدانند که در پرتو این توافق، امنیت آنها نه تنها تهدید نمی‌شود بلکه تقویت نیز خواهد شد.

*{درپاسخ به اینکه واقعاً تحریم‌ها اثرگذار نبوده است؟} حتماً نبوده است. برخلاف باوری که وجود دارد ما به جهت اعمال تحریم‌ها پای میز مذاکره ننشستیم. این مذاکرات برای این از سر گرفته شد که اروپایی و آمریکایی‌ها به دنبال آن بودند که با دولت جدید ایران وارد مذاکره شوند که بر همین اساس هم ما یک شانس جدید به طرف مقابل دادیم شک نکنید که طیف عظیم مشکلات داخلی ما نه از جهت اعمالت حریم‌ها بلکه به دلیل بی‌تدبیری مدیران گذشته کشور است.

*دلیل اصلی مشکلات کشور بی‌تدبیری مقامات گذشته است.

 

*ما بدون توقف اعمال این تحریم‌ها قادر نیستیم که به مبادلات اقتصادی خود با دیگر کشورها ادامه دهیم

 

29301

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    7 2
    خب انشالا شما تدبیر کنید درست بشه انشالا.
  • بی نام IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    27 3
    فكر نمى كنيد علاجه واقعه قبل از وقوع بايد كرد؟!! ايا پيش بينى اين وضعيت خيلى سخت بود؟!!!!
  • بی نام A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    3 1
    آقا همه شما که میدونستید دولت قبل بی تدبیر بود چرا وقتی قدرتش رو داشتین جلوشو نگرفتین و فقط ازش حمایت کردین و گذاشتید هرکاری دلش میخواد انجام بده؟
  • عليرضا IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    1 1
    خوش به حال شما كه خيلي باتدبير هستيد. فعلا داريم مي بينيم با تدبير ها چكار مي كنند
  • بهار IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    8 0
    اگه بي تدبير بودند پس چرا بزرگان مملكتي انتخابش كردند و دفاع كردند ازش نمي شد عزلش كرديا الان چرا براي به قهقرابردن مملكت محاكمه يا حبس خانگي نمي شه آِا جرمش از گروه سبزي ها كمتره كه راحت داره مي چرخه.چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
  • محسن EU ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    عجب
  • بی نام IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    1 0
    اون موقع که سفیر ایران تو دبی بودی چرا از این حرفا نمیزدی !
  • بی نام US ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    2 0
    عجب! تا همین چند ماه پیش که همه بزرگان و آقایون روی دولت گذشته نظر مثبت داشتن! قابل توجه بعضی دوستان: سیاست چرخشهای سریع عجیبی داره، پس هیچوقت سنگ هیچ دولتمردی رو به سینه نزنید.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    بله,بازم ماست مالی طرف اصلی
  • احمد A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 1
    باسلام، البته بايد توجه داشت که بيشتر اين مشکلات را برخي افراد مغرض داخل کشور بعلت مشکلات شخصي و تشکيلاتي با دولت بر پيکره نظام و مردم وارد کردند و فکر اين را نمي کردند که امکان دارد بعد از دولت آقاي احمدي نژاد يقه خودشان را بگيرد.