۰ نفر
۸ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۷

حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان، استاد و پژوهشگر تاریخ علی الخصوص تاریخ دین اسلام، کتابی همه جانبه و وسیع در باب قیام امام حسین (ع) با نام تاملی در نهضت عاشورا منتشر کرده است که حاصل چندین سال تحقیق و بررسی و جمع آوری اطلاعات لازم جهت آمادگی برای انتشار بوده است.

نسخه ی ابتدایی این کتاب در دهه هشتاد شمسی منتشر شد و اکنون در ویرایش جدید آن حجم مطالب به تقریبا دو برابر نسخه ی نخست رسیده است. این افزایش حجم نشان از پویایی امر تحقیقات و علاقه ی پژوهشگران به تحلیل و درک جنبه های گوناگون این قیام عظیم داشته است.
محتوای کتاب موضاعات مختلفی را شامل می شود که وجه مشترک همه ی آن ها قیام عاشورا و تفکر امام حسین(ع) می باشد. شروع اثر با معرفی منابع تاریخی معتبر و مربوط به رویداد کربلا می باشد. سپس توضیحاتی در باب زمینه های قیام و گزارشاتی مفصل و جزئی از واقعه ی عاشورا و اتفاقات کربلا به مخاطب ارائه می شود. یکی دیگر از جنبه های مورد توجه قیام امام حسین(ع)، اتفاقات بعد از واقعه ی عاشورا و شهادت حضرت و یارانشان می باشد که رویدادهای صورت گرفته تا چهلمین روز پس از واقعه و اربعین امام حسین(ع) را شامل می شود. این قیام همچون یک مکتب بزرگ فکری اهداف و حکمت هایی داشته که از دیگر نکات مورد بررسی کتاب است و پس از آن آثاری را که این نهضت بزرگ فکری بر کلیت جهان اسلام گذاشت و بعد شعاری و شکل های آن را زیر ذره بین قرار می دهد. این قیام بزرگ در گذر زمان به شکل های مختلف به جهانیان عرضه شده که در برخی از این اشکال در اصل قضیه دست برده شده و جنبه های مختلف آن مورد تحریف قرار گرفته است که نگارنده این تحریفات را نیز در قالب فصلی جداگانه به خوانندگان معرفی می کند.

کتاب تاملی در نهضت عاشورا

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    5 2
    سلام بر عاشورا
    • محسن IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
      3 0
      یعنی چی اون هایی که منفی دادن ؟
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    1 1
    مقاله وزيني لست ولي نگاه به عاشورا از منظر فقه كمي نا رساست
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    1 1
    من هنوز تحلیلی جامع تر از تحلیل مرحوم ع.ص در کتاب «عاشورا» از حرکت امام حسین ندیده ام. مسحوره کننده است.
  • منصوري زاده A1 ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    1 0
    با سلام و تحيت در مراسم تعزيه سنتي در يكي از روستاهاي آذربايجان هر ساله شبيه خوان نقش عمر سعد هنگام رجز خواني آماري از تركيب لشكريانش مي دهد كه در آن از ولايات مختلف ايران مانند آذربايجان، خراسان و اصفهان هم نام مي برد كه از هر كدام چند صد نفري شركت كرده اند. مي خواستم از جنابعالي كه پژوهشگر تاريخ هستيد بپرسم آيا اين مطالب مستندات تاريخي دارند؟ آيا تا به حال به چنين اطلاعات و جزئياتي برخورديد؟
  • سیمین رفعتی NL ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    0 0
    مقلۀ جاوی جوانب بسیاری از موضوع شهادت است. آنچه کم دارد تعریف نویسنده از فقه است. فقه یعنی چه و چرا فقط اگر کربلا یک حرکت فقهی باشد قابل تأسی برای شیعیان است؟ مگر عشق و عرفان امامان ما قابل تاسی نیست؟