ایسنا نوشت:

رسانه‌های دولتی چین از اعزام هواپیماهای جنگی به منطقه دفاع هوایی جدیدی که این کشور بر فراز دریای چین شرقی اعلام کرده است، خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این ناحیه دفاع هوایی جدید بر فراز این دریا پوشش‌دهنده مناطقی است که مورد ادعای چین، ژاپن،‌ تایوان و کره جنوبی است.

دولت پکن همچنین اعلام کرده که تمامی هواپیماهایی که قصد عبور از این منطقه دفاع هوایی جدید را دارند باید مشخصات پرواز خود را به مقام‌های چین اعلام کنند در غیر این صورت اقدامات دفاعی اضطراری علیه آن‌ها انجام می‌شود. اما ژاپن، کره جنوبی و آمریکا از زمان اعلام این منطقه دفاع هوایی جدید بر فراز دریای چین جنوبی هواپیماهایی را به این منطقه اعزام کرده‌اند.

این مناقشه جدید میان کشورهای منطقه که پیشتر با تنش‌های رو به رشدی مواجه بوده است، نگرانی‌های را در مورد افزایش وقوع یک رویداد نظامی برنامه‌ریزی نشده افزایش داده است.

خبرگزاری شینهوا متعلق به دولت چین نیز از قول سرهنگ شن جینکه، سخنگوی نیروی هوایی ارتش چین گزارش داد: چندین جت جنگنده و یک هواپیمای هشدار اولیه پروازهای شناسایی منظمی را به عنوان اقدامی خصمانه و بر طبق مانورهای رایج بین‌المللی بر فراز منطقه انجام داده‌اند.

این مقام مسئول نیروی هوایی چین در ادامه گفت: نیروی این کشور همچنان در حالت هشدار قرار دارد و اقداماتی را برای مقابله با هرگونه تهدید هوایی به منظور حفاظت از امنیت ملی چین انجام می‌دهد.

بخش چینی زبان خبرگزاری شینهوا همچنین به نقل از این مسئول نیروی هوایی چین گزارش داد، هواپیمای شناسایی نیروی هوایی ارتش چین به وظیفه خود می‌پردازد و اهداف را در منطقه جدید دفاع هوایی مورد شناسایی و کنترل قرار می‌دهد.

منطقه شناسایی دفاع هوایی مورد مناقشه که چین در چند روز گذشته آن را اعلام کرده شامل جزایر موسوم به سنکاکو در زبان ژاپنی و دیائویو به زبان چینی است که از سوی ژاپن، چین و تایوان ادعای مالکیتشان است.

دولت پکن می‌گوید: ایجاد این منطقه دفاع هوایی جدید کاملا توجیه شده و مشروع است اگر چه وجود این منطقه که از سوی چین به صورت یک جانبه اعلام شده از سوی کشورهای دیگر و مجامع بین‌المللی محکوم شده است.

این در حالی است که آمریکا که روز سه‌شنبه دو بمب‌افکن B-52 غیرمسلح را به منطقه اعزام کرده، این اقدام دولت پکن را تلاشی برای بی‌ثبات کردن وضع موجود در این منطقه مورد مناقشه خوانده است.

وزیر امور خارجه کره جنوبی نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که وضعیت موجود در منطقه از قبل مورد مناقشه و دچار تنش بوده و این اقدام یک جانبه از سوی پکن باعث بدتر شدن و مشکل شدن وضع موجود می‌شود.

روز پنج‌شنبه نیز دولت توکیو اعلام کرد که هواپیمای نیروی هوایی این کشور یک پرواز نظارتی منظم را بر فراز منطقه دریای چین شرقی انجام داده اما به زمان پرواز این هواپیما اشاره‌ای نکرد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    14 2
    خوبه تحریم ها علیه ایران لغو بشه امریکا بره سراغ چینی ها که مثل مغول ایران را غارت کردند حق چین و روسیه هم همینه دلیل لغو تحریمها هم افزایش نیروی نظامی امریکا در دریای جنوب شرقی چین و خروج ان از خاورمیانه به نفع ایران هست
  • شایان IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    18 2
    دم آمریکا گرم که حال این چشم بادومیا رو خیلی میگیره. این چینیا تو این 8 سال دولت احمدی نژاد از آب گل آلود ماهی گرفتن و خیلی به اقتصاد ما ضرر زدن. هر بلایی سرشون بیاد حقشونه.