بان کی مون:شورای امنیت کاستن تحریم های ایران را بررسی می‌کند/استقبال 6وزیرخارجه عربی از توافق ژنو

نتایج توافقنامه ژنو هنوز واکنش هایی به دنبال دارد.

دبیرکل سازمان ملل پیش بینی کرد به زودی شورای امنیت سازمان ملل در جلسه ای کاستن تحریم های اعمال شده بر ایران را بررسی کند.
بنا به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم؛ بان کی مون دبیرکل سازمان ملل پیش بینی کرد، شورای امنیت سازمان ملل به زودی درباره بررسی کاستن از حجم تحریم های اعمال شده ضد ایران را در جلسه ای فوق العاده مورد بررسی قرار دهد.
وی در این باره گفت: بعد از نتایجی که از توافق در مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در ژنو حاصل شد، شورای امنیت سازمان ملل پیش بینی می کنم به زودی درباره ایران جلسه ای تشکیل دهد، و براساس نتایج حاصل از مذاکرات هسته ای بخشی از تحریم های بین المللی اعمال شده ضد تهران را مورد بازنگری قرار دهد و این تحریم ها را بکاهد.
وی که در جلسه ای مشترک با جیم یونگ رئیس بانک جهانی سخن می گفت در جمع خبرنگاران در این باره افزود: پیش بینی می‌کنم هم ایران و هم شورای امنیت به زودی اقدامات عملی را در راستای توافق به عمل امده در ژنو اتخاذ کنند.
بان کی مون در ادامه سخنانش افزود: توافق هسته ای اخیر ژنو این امکان را به ایران می دهد، تا بار دیگر در بازارهای بین المللی انرژی حضوری فعال و پر رنگ داشته باشد.

وزیران خارجه 6 کشور جنوب خلیج فارس از توافق ژنو استقبال کردند

بنا به گزارش سایت روزنامه الحیات چاپ لندن، وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشستی در شهر کویت، از توافقنامه هسته ای امضا شده میان ایران و گروه 1+5 در ژنو استقبال کردند.

آنها همچنین ابراز امیدواری کردند ایران به مواد توافقنامه ژنو متعهد باشد.

6 کشور عربی جنوب خلیج فارس شامل کویت، عربستان سعودی، قطر، بحرین، امارات و عمان اعضای شورای همکاری خلیج فارس هستند.

وزرای خارجه شورای همکاری در بیانیه خود اعلام کردند: از توافق ژنو، ابراز خرسندی می کنیم و امیدواریم این توافقنامه ، مقدمه ای برای دستیابی به راه حل همه جانبه برای پرونده هسته ای ایران باشد. از ایران می خواهیم همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته باشد.

در این بیانیه با اشاره به دوره ریاست جمهوری حسن روحانی آمده است: امیدواریم انتخابات ریاست جمهوری ایران در بهار گذشته، مرحله جدیدی از روابط میان شورای همکاری و ایران براساس عدم دخالت ، حسن همجواری و عدم استفاده از زور یا تهدید به آن را شاهد باشد.

در این نشست، علاوه بر وزیران خارجه 6 کشور جنوب خلیج فارس ، وزیران خارجه اردن و مراکش نیز حضور داشتند.

پیش از این، این 6 کشور به طور جداگانه با صور بیانیه ها یا موضع گیری های رسمی از توافق ژنو میان ایران و گروه 1+5 استقبال کرده بودند.
/27220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    8 1
    اگر شعور داشتند باید از هر 2 طرف میخواستند به تعهدات خود پایبند بمانند.اینکه فقط از ایران خواسته اند خود نوعی پیشداوری است.
  • امیر A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    8 0
    بالاترین جایگاه ها در انتظار پرچم سه رنگ کشورم
  • بی نام A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    3 0
    دلایل تحریم رو بگن خوبه .
  • بی نام IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    8 0
    امیدوارم که تحریم ها کاهش پیدا کنه بلکه وضعیت مردم کمی بهتربشه..خدایا خودت کمک کنه...البته اگه اینهایی که شعارمیدن بزارن.....؟؟!!
  • بی نام A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    84 8
    کم تلاش کردند این کشور ها تا مذاکرات شکست بخوره؟ دو رویان کلاش!
    • بی نام IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
      11 2
      تا حالا راه ما اشتباه بوده ...کشورهای جنوب به منافع کشورشان فکر کرده اند و در این راه موفق هم بوده اند.
  • بی نام IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    6 16
    اعراب همسایه همیشگی ما هستن ما باید با آنها رابطه خوب و با احترام داشته باشیم
  • reza IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    48 2
    عربستان استقبال کرده. این از اون حرفاست.
    • بی نام IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
      8 0
      اوباما زنگ زده بهش گفته استقبال کن!
  • بی نام A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    55 2
    ايران بايد تلاش كنه روابطش را با تمام كشورهاي منطقه تقويت كنه چرا كه فقط به اين صورت مي شه كه همه كشورها پيشرفت كنند و خاورميانه به يك منطقه با ثبات تبديل بشه. اتحاديه اروپا را ببينيد، هر چند كه حدود 70 سال پيش تمام كشورهاي آن با هم مي جنگيدند و تا 20 سال پيش هنوز جنگ سرد در آن برقرار بود، الان بسيار تلاش مي كنند كه همديگر رو تقويت كنند. اميدوارم همه ما هم به همديگر احترام بگذاريم و سعي كنيم اختلافات رو درون خودمان حل كنيم. به نظر مي رسد كه دولت جديد قصد اين كار را دارد و اميدواريم كه موفق شود.
  • اشکان IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    8 2
    در تنش زدایی با اعراب دولت ایران باید بیشتر مراقب باشد ، 10 سال پیش سیاست تنشزدایی ایران در زمان دولت خاتمی نتیجه ای جز آغاز ادّعاهای موهوم اعراب خلیج فارس بر جزایر سه گانه و حتّی نام خلیج فارس نداشت . منظور آنکه پس از توافق هسته ای و با علم به علاقۀ زیاد همین شیخ نشینان به عدم ایجاد توافق ، باید از گذشته درس گرفت ، و این شیوخ را ملزم به تنشزدایی کرد ، نه این که با آغوش باز به سویشان قدم برداشت ... تاریخ دروسی دارد و تنبیه و تشویق ... اعراب حوزۀ خلیج فارس در کمک به صداّم و طالبان بر ضدّ ایران ، ادعّاها بر جزایر و اسم خلیج فارس ، و همراهی با اسرائیل و بخش تندروی غرب در مذاکرات اتمی و توهّمات راجع به خطر برنامّۀ اتمی ایران و منازعه با ایران در سوریّه سابقۀ خوبی در برابر ایران ندارند .
  • شبگرد CN ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    1 0
    احترام به همه و اغراب خوبه به شرط انکه اعراب هم به ما احترام بزارن تا الان که جز بی احترامی و موزی گری چیزی ندیدیم