رسالت در سرمقاله امروز خود درباره مصاحبه تلویزیونی رئیس جمهور نوشت:

دکتر حسن روحانی رئیس جمهور محترم به وعده خود با مردم عمل کرد و گزارش عملکرد یکصد روزه دولت را ارائه داد.سه تن از مجریان صدا و سیما در این گزارش، رئیس جمهور را یاری کردند. متاسفانه بر خلاف اصول حرفه‌ای خبرنگاری گزارش یکصد روزه را تبدیل به یک گفتگوی خودمانی کردند و آن را از مرتبت «دیالوگ» به «مونولوگ» فرو کاهیدند.

دیروز روزنامه ایران ارگان دولت در تیتر اول خود ازاین گزارش نوشت: «رونمایی از هشت سال نابسامانی و 100 روز تدبیر» به نظر می‌رسد این نگاه به گزارش یکصد روزه یک نگاه افراطی و به دور از انصاف و عدالت بود. دلایل زیر می‌تواند این نگاه را اصلاح کند؛
*آقای روحانی فوری‌ترین کار دولت را تامین کالاهای اساسی دانست. برخی از روزنامه‌های دوم خردادی از این گزارش تیتر زدند که تنها سه روز گندم داشتیم! به نظر می‌رسددر این مورد شعور مخاطب نادیده گرفته شده است. تامین کالاهای اساسی برای کشور چیزی نیست که با 4 یا 5روز تدبیر قابل حل باشد. مساعی دولت گذشته در انباشتن انبارها نادیده گرفته شده، طرح این موضوع نیاز به ارائه سند و مدرک دارد. بر فرض هم صحت داشته باشد، ذکر آن جز عقده‌گشایی علیه رئیس دولت گذشته چه فایده‌ای دارد؟
* آقای روحانی دوباره موضوع خالی بودن خزانه را مطرح کردند. متاسفانه خبرنگاران یا مجریانی که آنجا بودند یک کلمه به نقدهای مشفقانه‌ای که به این سخن در مطبوعات و رسانه‌ها مطرح شده بود، اشاره نکردند. خزانه کشور محل دریافت‌ها و پرداخت‌های دولت است. صفر بودن آن حتی منفی بودن آن دلیل بر خالی بودن آن نیست. حال آنکه رئیس جمهور اذعان دارند وقتی خزانه را تحویل گرفتند. به اصطلاح مانده حساب آن 1280 میلیارد تومان بوده است. آشکارترین دلیل نادرست بودن این ادعا این است که دولت طی هشت ماه گذشته پرداخت‌های خود را سر موعد عمل کرده است. اگر خزانه خالی بود که کارمندان دولت و قضات و نیروهای لشکری و کشوری باید می‌رفتند خانه می‌نشستند تا دولت برود دنبال خزانه پر.
از سوی دیگر رئیس جمهور محترم گله خزانه خالی را دارند، از طرف دیگر در همین گزارش وعده دو بسته کالایی را تا پایان سال، به اقشار کم درآمد می‌دهند. اگر خزانه خالی و دولت با کسری روبه‌روست این دو بسته کالایی را آن هم بدون مصوبه مجلس از کجا می‌خواهند بدهند؟
*آقای روحانی از یک سو می‌گویند درآمد دولت‌های نهم و دهم بی‌سابقه بوده است. از سوی دیگر از بدهی دولت به بانک‌ها، تامین اجتماعی و تعهدات سخن می‌گویند، بعد عدد و رقمی که از درآمد و بدهی می‌گویند، جای هیچگونه نگرانی باقی نمی‌گذارد اما اعداد و ارقام را طوری می‌گویند که اگر دولت بدهی دارد یک فاجعه است.
همه دولت‌ها بدهی داشته‌اند، بدهی خود را باید تصفیه کنند بخصوص که رئیس جمهور قبول دارد در آمدها حداقل در بخش نفت طی هشت سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
رئیس جمهور محترم مطالبی در مورد مهار تورم و کنترل حجم نقدینگی مطرح فرمودند، که در خور تقدیر است. اما مردمی که هر روز برای خرید به بازار می‌روند، می‌توانند در مورد این توفیق دولت در کنترل گرانی، تورم و... داوری کنند.
/27212

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید عبادالله دولت خواه IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    11 1
    رسالت ریس جمهور کمی از واقعیات را گفت اگر همه را می گفت چکار می کردید.
  • حسین IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    3 4
    آقای رءیس جمهور از خودتون بگید چیکارکردید یا چیکار میخوای بکنی شما نیامده شروع کردی به جر زنی که فردا بگی آره دولت قبلی ایران را ویران کرد از بس که ویرانی زیاد بود منم نتونستم کاری بکنم
  • حسن A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    5 2
    قنبول قبول کن با آن همه درامد طی هشت سال موجودی خزانه با آن مقدار کم و با ان سرعت تورم یعنی صفر در ثانی دولت قبلی به همه جا بدهکار شده تامین اجتماعی بیمارستانها وزارت نیرو بانکها چقدر بدهی شان نسبت به دولت خاتمی افزایش یافته اونم با انهمه درامد نفتی وزارت خانه نفت را که شخم زدو مثل دریاچه ارومیه خشکاند
  • بی نام JO ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    5 1
    رسالت جان! عقده گشایی مطالب و مقالات شما و کیهان طی 3 ماه گذشته است!
  • سجاد A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    147 9
    بله دولت قبل با چاپ پول کاغذی بدون پشتوانه حقوق کارمندا رو به موقع میداد که همین باعث نصف شدن قدرت خرید کارمندا شد. در ضمن فاجعه هشت سال دولت احمدی نژاد نیازی به تفسیر و توضیح نداره. 750 میلیارد دلار درامد نفتی داشته باشی و کشور رو با تورم 40 درصدی و رشد منفی 5.8 درصدی تحویل بدی دیگه جای حرف زدن باقی نمیزاره
    • عموفری A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
      2 15
      چاپ پول کاغذی؟! انصاف داشته باشید. ارزش دلار را حساب کن نسبت به 8 سال قبلش. اگه واقعا می خوای منصفانه نقد کنی به طلا حساب کن داراییهای 8 سال احمدی نژاد با 8 سال قبلش را. ضمناً هزینه های دولتها را هم مقایسه کن. دوست عزیز همه دولتها هم نقطه ضعف داشتن و هم نقطه قوت. نگذاریم حب و بغض ها مانع از دیدن حقایق شود. آقای روحانی تو این صد روز در بحث هسته ای خیلی خوب کار کردن که جای تشکر و قدردانی دارد ولی ابهامهایی هم هست که چطور صد روز پیش انبارها خالی بودن، خزانه خالی بود ولی الان انبارها پرشدن! حتما می دانید وارادات یک محصول چقدر زمان می برد.
  • علی A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    9 134
    ما عادت داریم همیشه به ی طرف غش کنیم!فعلا هم احمدی نژاد شده اخی روحانی فرشته نجات!یادتون نره با رای همین مردم احمدی نزاد رییس جمهور شد!!!!!پس خود کرده را تدبیر نیست!!!!!!
    • علی اصغر A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
      7 3
      مهم اینه که مردم فهمیدن در 8 سال پیش چه اشتباه فاحشی کردن و تا سالها باید تاوان این اشتباه را بپردازند ولی امروز با انتخاب روحانی فرداهای بسیار بهتری را برای ایران رقم میزنند .
    • سعيد IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
      6 0
      من نه به احمدي نژاد راي دادم نه به روحاني!ولي خدا يك جو انصاف به من داده كه بفهمم روحاني واقع گرا و عمل گرا است و نميخواهد مردم را بازي دهد.حالا مخالفانش دستاويز پيدا نميكنند و با اين مقالات كه معلوم نيست چه گفته ميخواهند انتقاد كنند.
    • بی نام IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
      3 0
      من که سه بار بهش رای ندادم ندادم ندادم
  • امير A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    112 9
    " ديالوگ به مونولوگ تبديل شد". مصاحبه هاي آقاي حيدري در دولت قبلي را مردم هنوز به خاطر دارند. به قول فاميل دور " من ديگه حرفي ندارم".
  • ali A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    107 9
    واقعا" با این مقاله نهایت بی انصافی و غرض ورزی خود را نشان دادند . سخنان ریاست محترم جمهور آنچنان واضح ، ساده و روشن و قاطع بود که حتی جای هر گونه سوالی را برای مجریانی که آمده بودند رئیس جمهور را به چالش بکشند گرفت . حال این صحبتها و این مقالات و اظهار نظرهای مغرضانه از این روزنامه هاایشان جای بسی شگفتی است.
  • بی نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    4 1
    آقای انبارلویی شما به روز قیامت معتقد هستید با این همه انصاف؟
  • بی نام EU ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    3 0
    بدهی را تصفیه نمی کنند، تسویه می کنند!!!
  • امین IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    8 6
    عقده گشایی 8ساله درگزارش 100روزه کاملترین جمع بندی 100دقیقه مصاحبه بود البته روحانی بواقع حرفی برای گفتن نداشت چون این دولت منهای وزارت خارجه وتوانمندیهای شخص ظریف هیچ طرح وبرنامه راهگشایی نداردآقای روحانی زمان انتقاد کردن وسیاه نمایی تمام شد مردم از شما کار می خواهند واکنش منفی بازار نشان می دهد ادبیات شما چقدر به احمدی نژاد نزدیک بود بزودی ماه عسل دولت شما هم تمام می شود آن وقت ببینیم دولت شما برای اقتصاد وغیره چه برنامه ای دارد.
  • فراز IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    6 1
    دقیقا باید کارمندان میرفتن خونه مینشستن و دولت هم تعطیل میشد از بی پولی... ولی این دولت، دولت تدبیر و امیده. و نگذاشت که این اتفاق بیفته. واقعا مقاله با قرض ورزی خاصی نوشته شده.. متاسفم. نمیدونم که شما چطوری مسایل رو پیگیری میکنید ولی هر 8 کاندیدای ریاست جمهوری امده بودن که مملکت را نجات بدهند.... متوجه هستید؟؟؟ به نظر میرسه به قول آقای روحانی این مطالب رو بیشتر از اینکه یک حقوقدان یا سیاس نوشته باشه ..... من الله توفیق
  • علی FI ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    7 1
    به مقاله نویس محترم رسالت بفرمایید که مشکل هم اینجاست که چطور با این درآمد بیسابقه در طول 8 سال باید خزانه خالی باشد (هنوز تکلیف 150 میلیارد دلار نا مشخص است) و منظور آقای رییس جمهور همین است . و چگونه با این درآمد بیسابقه دولت باید بدهی داشته باشد.
  • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    6 0
    جناب رسالت جان، شما زمان احمدی نژاد رو هم یادته و اینجور به روحانی میتازی که "مونولوگ" داشته؟ "همه دولت‌ها بدهی داشته‌اند، بدهی خود را باید تصفیه کنند بخصوص که رئیس جمهور قبول دارد در آمدها حداقل در بخش نفت طی هشت سال گذشته بی‌سابقه بوده است." این درامد نفت کار احمدی نژاد بود؟ نفت گرون شد درامد نفت رفت بالا! هنر احمدی نژاد اون بدهی بی سابقه بوده!! واقعا که بی انصافید!!!!
  • حسین IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    5 1
    تا حالا هرکی رو که دیدم گفته توافقی که کردند بد بوده ، همشون یه جوری منافعشون بخطر افتاده خوب مسلمه دولتی که باعث بشه ظزف کمتر از یکماه و بدون هیچ زحمتی دارایی یه نفر سه برابر بشه میگن بد!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    6 0
    اون موقع که زمان احمدی مردم میگفتن تورمه همین روزنامه رسالت میزد سیاهنمایی نکنیید حالا تو خط اخر زده مردم خودشون تورمو حس میکنن بابا اینا دیگه کین!!!
  • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    3 0
    مردم در انتخاب احمدی نژاد اشتباه نکردن . فریب دروغ و بگم بگم را خوردند . واسه همین الان شش دانگ حواسشون جمع هست و دیگه احساساتی نمیشن که کلاه سرشون بره !!!
    • بی نام A1 ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
      0 4
      4 سال دیگه نیای بگی فریب کلید را خوردند
  • بی نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    2 6
    آنرا که حساب پاک است ازمحاسبه چه باک است دوستت داریم احمدی نژادچهارسال دیگه بازم بهت رای میدم
    • بی نام A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      4 1
      شما مختاری ولی مهم اینه که امسال شماها رو به انتقراضن، دیگه مصیبت تکرار نمیشه