ایرنا نوشت:

مراجع تقلید ، علما و اساتید برجسته حوزه علمیه قم، ضمن حمایت قاطع از توافق ژنو، از تلاش های خستگی ناپذیر فرزندان انقلاب درجبهه دیپلماتیک، قدردانی کردند.
 بزرگان حوزه طی دو روز گذشته در گفت و گو با ایرنا و یا سخنرانی های خود تصریح کردند که تیم مذاکره کننده ایران، در مذاکرات ژنو، در سایه حمایت رهبر معظم انقلاب، با قدرت و صلابت ایستادگی و بگونه ای عمل کرد که در نهایت جهان حق ایران را در برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته ای به رسمیت شناخت.

ˈاظهار نظرها و نقدها باید با در نظر گرفتن شرایط داخلی و خارجی و مصلحت کشور باشدˈ، ˈنقد غیر منصفانه نسبت به تیم هسته ای صورت نگیردˈ،ˈتیم هسته ای بسیجی وار برخورد کردˈ ، ˈتدبیر و عقلانیت دولت یازدهم به ثمر نشستˈ ،ˈتوافق هسته ای نتیجه تدبیر رهبری و ایستادگی ملت بودˈ، ˈتوافق ژنو، سرافرازی و بزرگی ملت ایران را نشان دادˈ از نکات کلیدی سخنان مراجع، علما و اساتید برجسته حوزه علمیه قم بود در این باره بود که می تواند برای همه گروه ها ، جریان ها و دلسوزان انقلاب و نظام اسلامی الهام بخش باشد.

آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید دراین زمینه اظهار داشت: توافق ژنو با هماهنگی ارکان اصلی نظام و تایید رهبر معظم انقلاب بوده است بنابراین نباید درباره آن به ارایه تحلیل های غیرمنصفانه پرداخت.

وی به این نکته اشاره داشته است که اظهار نظرها و نقدها باید با در نظر گرفتن شرایط داخلی و خارجی و مصلحت کشور باشد.

این مرجع تصریح کرد: برخی در گوشه و کنار ناآگاهانه موضع گیری می کنند و می گویند این کار مورد تایید رهبری نبوده، باید بدانند که رهبر معظم انقلاب آن را تایید کرده و کسانی که این گونه اظهار نظر می کنند، حتما نظر ایشان را مطالعه نکرده اند.

آیت الله حسین نوری همدانی از دیگر مراجع تقلید نیز در دو سخنرانی طی دور روز گذشته خود هر بار از تیم مذاکره کننده تجلیل کرد.

وی با بیان این باید به مسوولان دولت و تیم مذاکره کننده هسته ای بگوییم ˈشکّرالله مساعیکمˈ، تلاش و عملکرد تیم مذاکره کننده هسته ای را قابل تحسین دانست.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که تیم هسته ای بسیجی وار برخورد کرد و توانست در برابر زیاده خواهی ها بایستد.

وی با اشاره به قدردانی رهبر معظم انقلاب اسلامی از تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: تیم مذاکره کننده با قدرت و صلابت طوری عمل کرد که جهان حق ایران در برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته ای را به رسمیت شناخت.

آیت الله سید محمد غروی عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز دراین باره در گفت و گو با ایران بر این امر تاکید کرد که توافق هسته ای حسن نیت ایران را در تعاملات بین المللی به اثبات رساند.

وی اظهار داشت: توافق هسته ای تیم مذاکره کننده ایران با پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان، تبلیغات گسترده رسانه های غربی علیه ایران را خنثی کرد.

آیت الله غروی درعین حال تصریح کرد: در این زمینه نباید با جزیی نگری و برجسته سازی برخی از مفاد توافق نامه، راه را برای مسوولان ببندیم و باعث دلسردی آنان شویم چرا که دولتمردان زیر نظر رهبر معظم انقلاب با تلاش پیچیده ای در مذاکرات به این نتایج دست یافته اند.

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی استاد برجسته حوزه علمیه قم نیز در گفت و گو با ایرنا با تقدیر از تیم هسته ای کشور توصیه کرد: دلسوزان نظام و نیروهای داخلی که رسانه در اختیار دارند از القای تحلیل های غلط و ناصحیح خود به جامعه و ایجاد روحیه ناامیدی خودداری کنند.

وی گفت: ممکن است گروه های غربی قرائت خود را از این توافق ارایه کنند اما واقعیت این است که آنان ایران هسته ای و حقوق ملت ایران را قبول کرده اند.

وی با بیان اینکه محور و شاخص نظام یعنی رهبر معظم انقلاب این توافق را فضل الهی برای ملت ایران دانسته اند، افزود: به همه نیروهای دلسوز نظام توصیه می کنم که با حفظ وحدت، مساله هسته ای را که متعلق به همه نظام است از آسیب و تخطئه حفظ کنند.

وی گفت: گروه مذاکره کننده هسته ای با دلسوزی تمام نسبت به حفظ حقوق ملت تلاش کردند و حقوق هسته ای ملت ایران را حفظ کردند.

آیت الله مرتضی مقتدایی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تیم هسته ای کشور با عقلانیت و ایستادگی بر خطوط قرمز حقوق ملت ایران و اصول خدشه ناپذیر آن، تلاش قابل تقدیر و ارزشمند داشتند که قابل ستایش است.

وی ابراز امیدواری کرد که این توافق آغازی بر توافق های دیگر باشد تا مشکلات و تحریم های ظالمانه بر ضد ملت ایران برچیده شود.

وی گفت: توفیق الهی یار هیات مذاکره کننده هسته ای بود تا بتوانند به توافقی که رضایت ملت ایران و رهبری در آن است دست پیدا کنند.

وی رهبری داهیانه و حکیمانه رهبر معظم انقلاب و مقاومت و تلاش خستگی ناپذیر دانشمندان هسته ای را زمینه ساز این پیروزی بزرگ ذکر کرد و افزود: اگر توصیه های رهبری عزیز نبود و ملت شریف نیز در مسیر فرامین ایشان حرکت نمی کردند این پیروزی عظیم حاصل نمی شد.

آیت الله محمد حسین احمدی فقیه یزدی از علمای برجسته حوزه علمیه قم نیز در گفت و گو با ایرنا دراین باره گفت: پس از توافق ایران و گروه 1+5 در ژنو، باید حمایتهای مردمی تا دستیابی به موفقیت کامل در دورهای بعدی مذاکرات ادامه یابد.

وی یادآور شد: به فضل خداوند مذاکرات در مراحل بعدی تکمیل خواهد شد و با حمایتهای مردمی شاهد موفقیتهای بعدی هسته ای خواهیم بود.

وی ابراز داشت: هدف رهبر معظم انقلاب در مذاکرات با غرب نیز در این بود که عزت مسلمانان و مومنان حفظ شده و با کمال قدرتمندی و عظمت اسلامی در اوج عزت و عظمت و در عین حال با نرمش قهرمانانه مقابل 1+5 قرار بگیریم.

احمدی فقیه یزدی افزود: خوشبختانه تیم مذاکره کننده نیز به منویات رهبر معظم انقلاب لبیک گفت و مانع از سلطه اجانب و زورگویان و به تعبیر رهبری، زیاده خواهی آنها شد.

حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان استاد برجسته حوزه علمیه قم نیز در گفت و گو با ایرنا ضمن تشکر از تیم هسته ای ایران گفت: کمترین نتیجه این دستاورد خارج شدن پرونده هسته ای ایران از حالت امنیتی و طرح در شورای امنیت خواهد بود.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: این توافق به کشورهای مختلف دنیا ثابت کرد که ایران کشوری منطقی و اهل مذاکره و مفاهمه است و جهانیان با ملتی اندیشمند، صلح دوست و عاقل طرف هستند.

وی با بیان اینکه وظیفه نیروهای داخلی و دلسوزان کشور این است که این تفاهم را محترم داشته و آن را تخریب و تخطئه نکنند افزود: در حال حاضر همه باید همدلی و وحدت خود را حفظ کنند و با آرامش و عقلانیت و تدبیر مسایل را دنبال کنند.

حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خسروشاهی، رییس مرکز بررسیهای اسلامی و استاد حوزه علمیه قم نیز به ایرنا گفت: دستاوردهای ایران اسلامی در مذاکرات هسته ای ضربه ای به رژیم صهیونیستی بود.

وی افزود: تنها راه دستیابی ملت ایران به حقوق حقه خود مذاکره است و وقتی ما می توانیم از طریق مذاکره یک شبه بخش عظیمی از دارایی های بلوکه شده خود را آزاد کنیم چرا این کار را انجام ندهیم؟

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امروز همه از نتیجه مذاکرات ژنو خرسند هستند و کسانی هم که نسبت به نتیجه این مذاکرات انتقاد دارند باید با منطق و استدلال دلایل خود را بیان کنند.

وی درعین حال گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب که خود بر همه چیز اشراف دارند این توافق را تایید کردند دیگر باید تبعیت کنیم.

به نظر می رسد، حمایت قاطع مراجع، علما و اساتید حوزه علمیه قم و به تبع آن بدنه حوزه و جامعه از رویکرد دولت تدبیر و امید در عرصه بین الملل، نوید بخش موفقیت های بیشتر در عرصه های داخلی و خارجی خواهد بود.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسام A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    18 2
    قابل توجه روزنامه كيهان و سايت هاي رجانيوز و صراط
  • شیرازی IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    12 0
    دوستان عزیزی که تندتر از علما و رهبری گام برمیدارند لطفا و خواهشا " تو خود بخوان حدیث مفصل ازین مجمل "
  • محمد A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    5 0
    این پیروزی ها وعده خداوند است
  • یک مقلد IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    6 0
    انتظار ما از علما و مراجع این است که قبل از وقوع حادثه و زمانی که آسیب ها وخطرات کیان کشور را هدف قرار داده است موضع شجاعانه بگیرند. در عین حال حمایت از رفع خطر جنگ که جز نابودی و تجزیه کشور دستاورد دیگری برایش متصور نبود از جانب مراجع معظم قابل تقدیر است.
  • حسن A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    17 1
    کیهان یادبگیر.وخاموش کن بلندگوی افراطی ات را......
  • حسین A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    88 3
    قابل توجه اقایان شریعتمداری و ضرغامی و برخی نمایندگان محترم...............
    • بی نام IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
      6 0
      ببینم!این آقای شریعتمداری که گفته به امریکا و اروپا اعتماد ندارد چطور به چین و روسیه کمونیست کافر اعتماد دارد؟!
  • حسن A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    86 2
    قابل توجه افراطی های عزیز وکاسه داغترارآش.....
  • محمد IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    8 0
    تاریخ و تجربه ثابت کرده وقتی در میان یک قوم-قبیله-ملت همدلی و انسجام باشد آن جامعه به هدف خود میرسد و تمام مشکلات را با همبستگی حل خواهد کرد لذا امروز باید انسجام خود را بطور کامل بازسازی کرد و از صداهای مخالف و گاهاً مشکوک بعضی از دوستان خاله خرسه و یا دشمنان در لباس میش که اینروزها آب به آسیاب دشمن میریزند جلوگیری شود تا به امید خدا این کشتی به گل نشسته که با دستان پر توان مردم و رهنمودهای رهبری معظم و نیز تیم قدرتمند رئیس جمهور منتخب مردم به حرکت در آمده همه را به سلامت به منزلگاه برساند.
  • بهمن A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    6 0
    يكدلي و پشتيباني همه اعم از مراجع و سياسيون به نتيجه بهتري ختم مي شود .
  • جواد IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    1 11
    من پیشنهاد میکنم مراجع عزیر وارد مسائل سیاسی نشن چون سیاست فرداش معلوم نیست چی میشه و هیچ ضمانتی برای پایبندی آمریکاییها به این توافق نیست.راستی ما نفهمیدیم غنی سازی ادامه پیدا میکنه یا نه؟چون اونها میگن ایران حق غنی سازی نداره این وسط نمیدونیم کی راست میگه.
    • مهدی IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
      6 0
      آقا جواد عزیز واقعا برام جالبه که هر موقع میخواین دهن مردم رو ببندین میگین علما و مراجع اینجوری فرمودند و اونجوری فرمودند حالا چی شد که مراجع نباید وارد این مسایل شوند نشست ژنو موفقیت بزرگی برای کشور ما بود مهم همینه و بس
  • بی نام A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    7 0
    عده ای فقط ادعای ولایتمداری دارن ووقتی منافع خودشونو در خطر میبینن دست به هر کاری میزنن الحمدلله در چند روز اخیر دستشون برای همه رو شده
  • بی نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    اسلام دین رحمت و وحدت است موفق باشید
  • مازیار IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    درباره توافق ژنو نظر علما ی قم هم مثبته . دیگه اینهمه سرو صدا واسه چیه ؟
  • مستان A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    0 0
    درجواب کریم ازانجابدان درتوهمی که خان به خودت اضافه کردی وتوجوادجان مشکل ازخودته که هنوز نفهمیدی!