۰ نفر
۷ آذر ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۵

محمد جواد حق شناس در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:

دکتر حسن روحانی سه‌شنبه شب در راستای عمل به وعده‌یی که در مبارزه‌های انتخاباتی به مردم داده بود در رسانه ملی حاضر شد تا گزارش یکصد روزه عملکرد دولت تدبیر و امید را به مردم ایران ارائه دهد؛ گزارشی که هم از نظر شکل و هم از نظر محتوا با گزارش‌هایی که طی هشت سال گذشته توسط محمود احمدی‌نژاد در رسانه ملی ارائه می‌شد دارای تفاوت‌هایی اساسی بود.

در این نشست که توسط سه نفر از کارشناسان مطلع و آشنا به مباحث حوزه تخصصی ارائه می‌شد شاهد برقراری دیالوگ به منظور اقناع افکار عمومی بودیم؛ اتفاقی که مردم ایران در چند سال گذشته کمتر آن را تجربه کرده بودند، به گونه‌یی که به جای دیدن مونولوگ که توسط یک نفر و با نگرش خاص و برداشتی ویژه ارائه می‌شد این بار شاهد برقراری دیالوگی بودند که دو طرف با یکدیگر برای رسیدن به فهمی واحد به یک اندازه تلاش می‌کردند و اگر در برخی موارد نیز به توافق نمی‌رسیدند طبیعتا این مخاطبان تلویزیون بودند که باید به قضاوت می‌نشستند و مجبور نبودند شنونده یک بیان یک طرفه از سوی صاحب سخن باشند.

از منظر محتوا نیز رییس‌جمهور تلاش کرد تا گزارشی از ساعت‌های متفاوت مسوولیت خود و رویکرد و عملکرد دولت را ارائه کند. مشاهده شد که رییس‌جمهور در حوزه گزارش مباحث اقتصادی که زمان بیشتری از این گفت‌وگو را به خود اختصاص داد بسیار مسلط، خوش‌حافظه و مطلع بودند.
بیان آمار و ارقام در حوزه اقتصادی که به گونه‌یی منسجم و مبتنی بر تحلیل و با حفظ فشردگی در واحد زمان ارائه شد نشان می‌داد که حسن روحانی همان‌طور که در حوزه سیاست خارجی و مسائل امنیتی خود را دارای توانمندی‌های خاص نشان داد در این حوزه نیز به خوبی توانسته است بر اوضاع به اشرافی درخور تامل نایل شود و حداقل این است که وی اطلاعی دقیق از عملکرد تیم اقتصادی خود دارد و با زبانی مناسب و درخور فهم عمومی قادر است مسائل اقتصادی را به شکلی ملموس و روشن بیان کند.

ارائه واقعیاتی چون وجود بیشترین درآمد در دوره گذشته و در عین حال رسیدن به رکورد بدهکارترین دولت که واقعیتی بسیار تلخ را در کوتاهترین و رساترین جمله به تصویر می‌کشید و یا ارائه حجمی بزرگ از بدهی‌های دولت به بانک مرکزی، صندوق بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی که بالغ بر 200 هزار میلیارد تومان ارزیابی می‌شود و همچنین ارائه گزارشی چند جمله‌یی از تعهدات دولت قبلی که در سفرهای استانی برای دولت یازدهم ایجاد شده بود و اینکه آن دولت به رغم اینکه این قضیه مهمترین شاخص و برند آن دولت ارزیابی می‌شد، نتوانسته به بیش از 30 درصد از وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند، همگی نشان می‌داد که چه شرایط فاجعه‌آمیزی در دهه گذشته بر کشور، حکمفرما بوده است و یا ارائه تحلیلی از مسکن مهر و اثراتی که بر تورم لجام‌گسیخته گذاشته است فضای کشور را که این دولت در این مقطع آن را تحویل گرفته به خوبی تفهیم کرد ولی هنر حسن روحانی در آن بود که با بیانی متین، سخنانی محکم و متقن و به دور از کاربرد واژه‌های ناپسند و غیرمعمول که در دهه قبل به فراوانی شنیده می‌شد سعی کرد تا تصویری گرچه تلخ اما منطبق با واقعیات فضای اقتصادی کشور برای مخاطبینی که به آنها وعده داده شده بود که گزارشی صد روزه را دریافت خواهند کرد، ارائه دهد. نکته مهم این است که هیچگاه این واقعیات تلخ فضای گفت‌وگو را تیره و تار نساخته و همواره آینده روشن و سرشار از امید را نوید می‌دهد. از این منظر می‌توان این نشست را گامی مهم برای برقراری یک ارتباط مستمر و دنباله‌دار میان حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور منتخب مردم با کسانی که به او رای داده‌اند و حتی آنها که به او رای نداده‌اند، دانست.
هر چند دکتر روحانی در رابطه با مسائل فرهنگی و سیاست داخلی خیلی سخن نگفت اما به نظر می‌رسد که به این مباحث بی‌توجه نیست. آنجایی که اعلام می‌کند فرهنگ دولتی نه، ولی دولت فرهنگی آری، یا وقتی در حوزه مباحث امنیتی سخن می‌گوید به ظرافت اشاره می‌کند که فضای امنیتی کمتر شده است و این نشانگر دغدغه‌هایی است که حسن روحانی نسبت به آنها بی‌توجه نیست ولی اولویت اصلی دولت یازدهم سیاست خارجی و حل و فصل پرونده هسته‌یی است که سایر مباحث منجمله اقتصاد، فرهنگ و سیاست داخلی را تحت سیطره خود قرار داده است.

/27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    من به نوبه خودم از آقای دکتر روحانی واقعا تشکر می کنم خیلی خیلی مسلط به موضوع بودند وتلاشهای زیای در این مدت انجام داده اند و تشکر زیادم برای این است که مثل بعضی ها وعده ندادند و حتی گفتند شاید بعضی چیزها کم و یا حذف شود باید با مردم شفاف صحبت کرد روحانی مچکریم
  • بی نام A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    اصلا مقایسه اش هم قشنگ نیست .روحانی عزیز کجا و اون مدیر کل جهان !!!!!!!کجا ؟!!!!!!!!!!!!!!!!
  • یک ایرانی IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    چون اولا دکتر بمعنای کلمه است و با فرهنگ وبا سواد نه اینکه حتی معنی یک کلمه انگلیسی یا هر زبانی را نداند (برای رئیس جمهور یک مملکت فاجعه است که نتواند حتی سلام واحوالپرسی کند)خوب تکلیف مشخص است اولی متین وخوب صحبت میکند دومی چون چیزی بارش نیست توهین امیز صحبت میکند
  • حیدر IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    45 8
    هر دو گزارش دادند اما این کجــــــــــــــــا و آن کجا.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    53 9
    کل مصاحبه های احمدی نژاد در این خلاصه می شد که ما در اوج قله های جهانیم .همه دنیا ما رو قبول داره و برای ما سر و دست می شکنه .من باید مدیرکل جهان شوم .امریکا تا دو ماه دیگه محو می شه.شاخصهای اقتصادی ما ده برابر شده .بیکاری نزدیک صفره .تورم نداریم .مردم در اوج رفاه هستن......
  • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    31 6
    تفاوت فرهنگها ، تربیتها ، تدبیرها ، سیاستها ، صدافت مردمی و .... بین دو رئیس جمهور کاملا مشهود است . خودتون دیگه میدونید چی میگم.
  • هادی A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    16 58
    ولی‏ ‏خیلی‏ ‏سیاه‏ ‏نمایی‏ ‏کرد‏ ‏اول‏ ‏برنامه،‏ ‏بترس‏ ‏از‏ ‏چهار‏ ‏یا‏ ‏هشت‏ ‏‏↲ سال‏ ‏دیگه‏ ‏که‏ ‏همین‏ ‏کارو‏ ‏باهات‏ ‏بکنن
  • نا شناس A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    18 57
    به نظر من دکتر روحانی نباید در مورد دولت قبل اضهار نظر می کرد و کارهای بسیار بسیار عالی دولت قبل رو خدشه دار می کرد
    • بی نام IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
      24 7
      تو رو خدا شماهایی که همش میگین کارای مثبت احمدی نژاد چرا یکیشو اسم نمیبرین؟
    • محسن A1 ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
      10 37
      کارهای احمدی نژاد که خیلی از افرادی را که آرزوی خانه دار شدنشون محقق شد را نادیده می گیریم، فعال کردن فن آوری هسته ای را که به لطف آقای روحانی تعلیق شده بود را نام نمی بریم. البته می گوییم که آقای روحانی دوباره فن آوری هسته ای را به عقب برگرداند.
    • دیده بان A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      4 0
      چرا از رشد سرسام آور فساد و اختلاس در دولتشون نمی گین؟ چرا از این نکته فرار می کنین که رشد فناوری هسته ای قبل از دولت این آقا!!! (شرمنده ام از بکاربردن این واژه واسه این یه نفر!) آغاز شده بود؟ آمارهای دروغی اشتغال و تولید رو کی ابداع کرد؟ نگرش تحقیرآمیز به رقبا رو چطور؟ و... لطفاً یه کم انصاف و شرف و وجدان داشته باشین!
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    16 47
    ولی بنظر من این کارهای نمایشی اصلا جواب نمیده. بعید میدونم تاریخ بتونه کسی مثل احمدی نژاد را در مناظرات و گفتگوهای زنده بخود ببیند. راستی همه شما را بعد از پایان عمر این دولت(8سال دیگر) خواهم دید. همیشه سالهای اول با سال آخر تفاوت چشمگیر دارد.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    29 7
    میان ماه مکن تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است روحانی متشکریم
  • medical student A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    32 8
    واقعا عالی صحبت کردن
  • مسعود A1 ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    19 10
    کدوم کارهای عالی؟ لطفا تو آن را به من نشان بده!
    • محمد A1 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
      5 23
      اقا مسعود هرچه دازیم از زحمات احمدی نژاد است اکنون با قدرت هسته ای 20 درصد توانستیم تیم مذاکره را رام کنیم دست خالی که نمی شد سفرهای استانی واطلاع از مشکلات مردم کشور مسکن مهر سهام عدالت یارانه هایی که قبلا نورچشمی ها می گرفتند وحال مردم!
  • sasan A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    17 3
    همین باید برای طرفداران احمدی نژاد بس باشه...... انگلیس جزیره ای است در غرب آفریقا!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    1 5
    راستش برای طرفدارای احمدی نژاد اون هشت سال بدنبود بلکه عالی بود.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    5 0
    تاریخ باید در مورد کارکد و نقاط قوت و ضعف این بزرگواران به بحث بشینه
  • بی نام A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    7 1
    رئیس جمهور باکلاس با شخصیت خودمی بووووووووووووس
  • کیا A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    5 0
    از کوزه همان برون تراود که در اوست....
  • حبیب EU ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    9 0
    مقایسه منش و سیاست جناب اقای روحانی با اقای احمدی نژاد ، مقایسه سیاه و سفید باهم است ،جناب اقای روحانی با این معلومات و هوشمندی در سیاست و گفتار با اقای احمدی نژاد کم تجربه و جنگ طلب و دشمن تراش قابل قیاس نیست ، به راستی در دولت نهم و دهم کشور شرایط سختی را تجربه کرد که امیدوارم دیگر ایران عزیز همچنین تجربه ای را نداشته باشد ، بهرحال گذشت و امیدواریم به آینده ای روشن