وزیر امور خارجه از نقادان خواست انصاف و منافع ملی را در نقدهایشان رعایت کنند.

به گزارش خبرآنلاین، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه مهمان امروز صحن علنی مجلس بود تا گزارشی از روند کار دستگاه دیپلماسی در ژنو و توافقنامه امضا شده بین ایران و گروه 1+5 به وکلای ملت ارائه دهد.
وزیر امور خارجه در سخنان خود با بیان اینکه وظیفه‌ای که به عهده بنده و همکارانم از سوی شورای عالی امنیت ملی و رییس جمهور واگذار شده بود حتما وظیفه آسانی نبود، گفت: همه ما هم از ابتدا بر این امر واقف بودیم که وارد شدن به مذاکره حتما با دشواری های اساسی روبرو خواهد بود چرا که مذاکره کردن به معنی ورود به حوزه ای است که حتما شما نمی توانید همه خواسته هایتان را از مذاکره بدست آورید چون در هر مذاکره لااقل دو طرف وجود دارد و هر طرف باید بتواند از مذاکره یا با رضایت کامل یا نسبی خارج شود و طبیعی است که وقتی نتوانید تمام خواسته ها را از این طریق بدست آورید در مقابل نقد و نگرانی قرار می گیرد و حتی به شما حملاتی می شود الان هم این وضعیت را مشاهده می‌کنید.
وی تصریح کرد: همه کسانی که در مذاکره بودند به صورت واقعی یا در بازی زرگری فعلا همه مورد نقد هستند. این هم طبیعت مذاکره است. همان میزانی که شما در مذاکره بدست می آورید باید بر نکاتی هم توافق کنید.
ظریف افزود: مهم این است که با چشم باز، با توجه به عواقب تصمیمات‌تان و با ملاحظه همه جوانب با توجه به مجموعه نگرانی‌ها، توانمندی‌ها و خواست‌هایی که مقامات بالاتر دارند و توقعاتی که مردم دارند وارد این معرکه شوید. واقعا هم یک معرکه است خوش و بش نیست.
وی با بیان اینکه بارها گفتم لبخند و شوخی دیپلماتیک در واقع یک پوششی بر بحث‌های بسیار تلخ و تند و چالشی مذاکرات است، گفت: شما اول جلسه یک لبخند و آخر جلسه هم یک لبخند می زنید و بقیه جلسه را به بحث و اختلاف نظر می‌گذارنید این هم طبیعی است. همه اینها جزئی از ابزار مذاکره است، اخم و لبخند ابزار مذاکره هستند تا در نهایت منافع کشور حراست شود.

وزیر خارجه با تاکید براینکه حتما هم ادعایی من و همکارانم نداریم که امکان نبود که از این بهتر انجام شود، خاطرنشان ساخت: فعلا قرعه فال به نام من دیوانه زدند. ما هم با افتخار این قرعه را پذیرفتیم نه با توهم اینکه نتیجه کار ما به شکلی باشد که هیچ نقدی بر آن نباشد. خیلی هم از نقد استقبال می‌کنیم. نکته ای که انتظار داریم این است که در نقد انصاف و منافع ملی را در نظر بگیرید شاید اولی هم ضرورت نباشد شاید من توقع بیجایی دارم از کسانی که در بحث نبودند و در تلویزیون لبخند من را دیدند و توقع ندارم بدانند که در این 10 ساعت با کشورهای که 6 قدرت دنیا هستند و همه به ابزار حیوانی سلاح هسته ای مجهز هستند و حداقل 2 تاشون می‌توانند ده بار خود و کل دنیا را نابود کنند چه گذشته است. آنهاامنیت را در دیوانگی می جویند ولی همینا طرف مذاکره ما بودند بنابرای کار دشواری بود.
وی افزود: ولی کسانی که در جلسات حضور نداشتند در این قسمت نمی توانند با انصاف کامل قضاوت کنند. اما در قسمت توجه به منافع ملی من احساس می کنم ضرورت دارد که دوستان این را همیشه مدنظر قرار دهند. مذاکره یک قسمت کوچکش در اتاق مذاکره می گذرد قسمت عمده آن است که بعد از مذاکره می گذرد که همان چرخش خبری است. دیدید که ما هنوز در مذاکره بودیم کاخ سفید چیزی داد به اسم صفحه واقعی. چرا این را دادند نه خود متن را چون می خواستند چرخشی که دارند در آن بدهند. لذا بنده درخواستمانی است که دستاوردها را با دید منافع ملی نقد کنند.
ادامه دارد...
/27220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    17 4
    یعنی دولت امریکا مردم خودش رو گول می زنه؟ این سرمایه داری هم پدیده عجیب و غریبی است. همه امور را از دید منفعت مالی دیدن!!! که البته بد نیست اما با ثبات و برطرف کننده کلیه خواسته های انسانی هم نیست. امروز فهمیدم که هیچ چیزی از امریکا نمی دونم. اینکه مردمش چی می خوان، خوشبختی رو در چی می بینن، در مورد مردم دیگر نقاط کره زمین چی فکر می کنن و... راستی چرا ما انسانها اینقدر کم تلاش کردیم که یکدیگر را بشناسیم؟؟
    • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      11 0
      ظریف: اکثر تعهداتی که ما دادیم را تا حالا انجام می​دادند ولی صدایش را در نیاوردند!
  • یوسف IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    78 1
    یارب آن نوگل خندان که سپردی بمنش میسپارم به تو از دست حسود چمنش. خدایا خودت حافظ عزیز دل ما اقای دکتر جواد ظریف که مرد عرصه میدان است باش.
  • امیر US ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    19 0
    شبیه تو تا حالا نیمده و نخواهد آمد دکتر ظریف عزیز
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    53 1
    درود بر ظریفِ دوست داشتنی و کار بلد!
  • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    10 62
    دست درد نکنه از این چیزایی که بدست اوردیم ! ایران متعهد شده است : 1- غنی‌سازی بالا‌تر از ۵ درصد را متوقف کند و ارتباطات فنی لازم برای غنی‌سازی بالای ۵ درصد را برچیند. 2- همه‌ ذخایر اورانیوم غنی شده تا نزدیکی ۲۰ درصد خود را پیش از به پایان رسیدن فاز اولیه به زیر ۵ درصد تضعیف کند 3-پیشرفت توانایی غنی‌سازی‌اش را متوقف کند. 4-هیچ‌گونه سانتریفیوژ نسل بعدی برای غنی‌سازی اورانیوم نصب نکند یا از آن‌ها استفاده نکند. 5-فعالیت‌هایش در اراک را بیشتر از این پیش نبرد و پیشرفت در زمینه‌ مسیر پلوتونیوم را متوقف کند. 6- رآکتور اراک را راه‌اندازی و سوخت‌گذاری نکند و تولید سوخت برای رآکتور اراک را متوقف کند. 7-ذخایر اورانیوم با غنای پایین ۳/۵ درصد خود را افزایش ندهد.
    • محسن US ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      0 0
      تو راست میگییییییییییییی ...................... ولی اگه امثال جلیلی بودن 100سال دیگم به این توافق نمیرسیدن مردم تو تورام کرال پشت میرفتن امسال شما راحتر میتوانین جیب ی موشت گشنه رو خالی تر کنین
    • شیرازی IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
      2 0
      من هم به عنوان یک ایرانی مثل شما ازین توافق زیاد راضی نیستم ولی برای شفاف سازی و ایجاد اعتماد شاید لازم باشد که گاهی از صفر شروع کنیم باید همه منتظر نظر نهایی رهبر باشیم و جلوتر از ایشان عمل و تصمیم نگیریم و به دولت مردان خود اعتماد و آن ها را بچه های انقلاب خود بدانیم
  • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    203 6
    نگا نکن ظریفه ، 6 کشور رو حریفه :))))
  • حسین IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    155 4
    فوق حرفه ای!
  • بی نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    16 0
    باتشكر از خبر آنلاين ! همه چيز در آرامش است.....
  • نسترن A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    27 0
    آقای دکتر ظریف عزیز! حرص نخور عزیز دل برادر! حکایت این اقلیت مجلسی ها این هست که بیرون گو نشستند و می گند لنگش کن!
  • یوسف IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    2 0
    خداوندبه اقای ظریف وهیئت همراه جزای خیردهد