روزنامه رسالت در یادداشتی به قلم محمود فرشیدی وزیر آموزش و پروش دولت نهم نوشت:

*روزی که پیامبر گرامی اسلام (ص) با کفار، پیمان صلح حدیبیه را امضا فرمود، از طرفی کفار، با توجه به مواردی که در پیمان نامه پیش‌بینی کرده بودند، تصور می‌کردند خواهند توانست حرکت عظیم و رو به رشد اسلام را متوقف سازند و از طرف دیگر عده‌ای از یاران پیامبر (ص) هم تحلیل‌شان این بود که امضای این پیمان‌نامه موجب وهن مسلمانان شده است و هیچکس تصور نمی‌کرد که یکسال بعد، مسلمانان فاتحانه و مقتدرانه کفار را شکست خواهند داد و مکه را فتح خواهند کرد بدون آنکه کمترین شائبه پیمان‌شکنی متوجه‌ آنها باشد البته روشن است که رمز تبدیل آن صلح‌نامه به این پیروزی بزرگ، استقامت و پایمردی مسلمانان بود.

*این روزها در عرصه بین‌المللی، از ایران به عنوان یک طرف میز مذاکره‌ای نام برده می‌شود که شش قدرت جهان در طرف دیگر آن قرار گرفته‌اند تا این ضرب‌المثل غربی را در ذهن تداعی کنند که بلندی یک برج از سایه آن آشکار می‌شود و عظمت یک مرد از تعداد دشمنانش؛ اما این مذاکرات برای قدرت‌های طرف ما آنقدر اهمیت دارد که به محض احساس ضرورت، وزرای خارجه‌شان در هر ماموریتی که باشند، سراسیمه خود را به محل مذاکرات می‌رسانند. به هر حال پس از ده سال مقاومت ایران، طرفین به توافقنامه‌ای رسیدند هر چند آمریکا و دیگر دشمنان ایران امیدوارند در گام‌های بعدی مذاکرات مطامع خود را در آن اعمال نمایند.
* با توجه به شایستگی‌‌های انسانی و اخلاقی، به خود حق می‌دهد که برای دفاع از حقوق سایر ملت‌های مظلوم جهان، با نظام سلطه جهانی به مقابله برخیزد چنانکه طی 35 سال گذشته چنین کرده و حاصل این مقابله دستاوردهایی امیدبخش بوده است که موجب تقویت نهضت‌های اسلامی و عدالت خواه و کاهش اقتدار نظام سلطه جهانی شده است. اما برای دستیابی به این انتظار به جا، باید واقعیات جهان را مورد توجه قرار داد و براساس شاخصه‌های حکمت و مصلحت گام برداشت و در موارد لزوم با نرمش قهرمانانه، دشمن را مغلوب ساخت. کلام آخر آنکه با توجه به تایید مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده ایران و نیز پاسخ معظم‌له به پیام ریاست محترم جمهوری باید زحمات دولت، وزیر امور خارجه و تیم همراه ایشان را قدر دانست و مورد تشکر قرار داد و آنان را برای حضور در مراحل نفس‌گیرتر مذاکرات بعدی تقویت کرد.
/29212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    4 2
    تسلط اقای فرشیدی بر تاریخ اسلام کم است متاسفانه.
  • امیر A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    11 1
    شاید هیچ کس فکرش هم نکند این عمل موجب میشود ایران حضوری قدرتمند بر غرب بگذارد
  • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    14 0
    اگر خود شما ها و اطرافیان شما بودید که ایران میشد شعب ابو طالب۰
  • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    7 0
    مُفاد صلح نامه حدیبیه چنین بود: 1-ده سال میان طرفین صلح برقرار گردد تا مردم در امنیت و آرامش زندگی کنند 2-مسلمانان آن سال بدون زیارت خانه خدا به مدینه بازگردند و سال بعد برای به جا آوردن عمره وارد مکه شوند، مشروط بر اینکه جز سلاح مسافر، سلاحی به همراه نداشته باشند و بیش از سه روز در مکه اقامت نکنند، قریش نیز در این مدت شهر را ترک خواهند کرد. 3-مسلمانان متعهد شدند افرادی را که از مکه به مدینه می‌گریزند، به مکه بازگردانند، اما طرف مقابل چنین تعهدی نسبت به فراریان مدینه نداشت. 4-سایر قبایل در هم‌پیمانی با قریش و مسلمانان آزاد و مختار باشند حالا شما اینا را مقایسه کنید با معاهده ژنو ببینید که چقدر شبیه هم است !!!!!!!!
    • کارشناس ارشد تاریخ اسلام A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      0 0
      معاهدۀ ژنو، خیـــــلی خیـــلی بهتر از صلح حدیبه ابه نظر می رسد، چون اینجا شرایط مسلمانان خیلی بهتر است ولی در آن جا، سالهای نخست حکومت مدینه بود و مسلمانان بسیار فقیر و ضعیفتر از تاجران مکه بودند و صلح حدیبیه را فقط مردی الهی همچون پیامبرخدا -ص- می توانست بپذیرد که از آیندۀ آن مطمئن بود و نتیجۀ بسیار درخشانی هم داشت.
  • من A1 ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    3 7
    برای کسانی که نگران این هستند که صلح حدیبیه پایان کار انقلاب جهانی امام مهدی است بشارت باد که بزودی حماقتی بزرگ از سوی شیطان بزرگ رخ خواهد داد و حمله برق اسا شیاطین در چاه ذلت سقوط خواهد کرد