الهه کولایی در گفت وگویی با روزنامه اعتماد درباره اظهارات اخیر هاشمی‌رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص رابطه با عربستان به تحلیل این سخنان پرداخت.

ارزیابی شما از سخنان هاشمی در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی فاینشنال تایمز درباره دلایل سفر احتمالی‌اش به عربستان مبنی بر اینکه «آنها را مطمئن می‌سازد که دوستی با ایران به نفع منطقه و هر دو کشور خواهد بود» چیست؟

نکاتی که آقای هاشمی‌رفسنجانی به آن اشاره کرده‌اند یکی از محوری‌ترین و مهم‌ترین مسائل درباره منطقه و جهان است که باید مورد توجه قرار گیرد. همان‌گونه که در توافق تاریخی اخیر میان ایران و قدرت‌های جهانی شاهد بودیم پیگیری استراتژی برد- برد برای ایران و کشورهای دیگر، این نتایج درخشان را به همراه داشت. همزمانی در دیگر مسائل بین‌المللی و فرامنطقه‌یی، ایجاد اعتماد در منطقه در تنظیم روابط با کشورهای پیرامون از اهمیت بسیار ویژه‌یی برای ایران و عربستان به عنوان دو قدرت جهان اسلام برخوردار هستند. البته در میان کشورهایی که جوامع اسلامی را هدف قرار داده‌اند این دو کشور می‌توانند بسیار سازنده و کارساز باشد.

همان‌گونه که در یک دهه پیش شاهد بودیم همکاری ایران و عربستان با اتخاذ یک رویکرد صحیح و مناسب در سیاست خارجی ایران می‌تواند شکل بگیرد که منافع نه تنها برای مردم دو کشور بلکه برای همه مردم منطقه و حتی فراتر از این منطقه قابل پیگیری خواهد بود. دو کشور می‌توانند بر اساس تجربیات گذشته در مسیر اعتماد‌سازی گام بردارند و از ظرفیت‌های چشمگیر و عظیم خود برای پیشرفت و اعتلای کشورهای اسلامی بهره بگیرند. در این زمینه فعال کردن سازمان‌های منطقه‌یی و بین‌المللی مانند سازمان کنفرانس اسلامی مانند گذشته می‌تواند در مسیر اعتماد‌سازی در میان کشورهای اسلامی با محوریت ایران و عربستان نقش ایفا کند. به‌نظر می‌رسد آقای هاشمی به‌درستی مساله ضرورت اعتماد‌سازی منطقه‌یی همراه با اعتماد‌سازی بین‌المللی را مطرح ساخته باشند که این دو وجه در کنار هم می‌تواند ظرفیت‌ها و امکانات ثبات‌آفرین و سازنده ایران را نیز اجرایی و قابل استفاده کند.
اصولا واکنش‌های تند و غیر معمول ریاض (به ویژه پس از توافق اخیر میان ایران با گروه 1+5) نمی‌تواند با تحریکات دیگران صورت گرفته باشد؟

بدون شک اسراییل و عربستان یا هر کشور دیگری منافع مورد نظر خود را دنبال می‌کند و در برخی مقاطع منافع کشورها یا با یکدیگر متداخل می‌شود یا در تعارض قرار می‌گیرد. رفتار اسراییل و عربستان در مواجهه با مذاکرات اخیر نشان‌دهنده وحشتی است که با بی‌اعتمادی هر دو کشور نسبت به ایران با فعال شدن آن در مسائل منطقه و جهان به وجود آمده است. بنابراین اتخاذ روش‌هایی که به آن اشاره شد و اجرای سیاست اعتماد‌سازی در سطح منطقه و جهان به صورت توامان می‌تواند به ایجاد شکاف میان این متحدان تاکتیکی و مقطعی کمک کند. بنابراین می‌توان با روش‌های نادرست این نوع اعتماد‌های کوتاه‌مدت را تقویت کرد و ادامه داد.
با توجه به اینکه این توافق سایه جنگ و خشونت را در منطقه خواهد زدود و سبب ثبات و امنیت در این حوزه خواهد شد چرا عربستان راه دیپلماسی که غرب با ایران در پیش گرفته را نمی‌پسندد؟

بدون شک برای دولت عربستان هم صلح و ثبات در منطقه اهمیت دارد اما بی‌اعتمادی به ایران و هراس از پیگیرهای سلطه‌طلبانه‌یی در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی ایران در پرتو بهبود روابط جمهوری اسلامی ایران با اروپا، یک هراس واقعی برای منافع منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی عربستان، به همراه ‌آورد. بنابراین اگر یک سیاست منطقه‌یی، سیاست گسترده و همه‌جانبه در این زمینه به‌کار گرفته نشود، انتظار تغییر در این روش نیز واقع‌بینانه نخواهد بود.

/27212

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    5 11
    خودت فهمیدی چی گفتی؟! « البته در میان کشورهایی که جوامع اسلامی را هدف قرار داده‌اند این دو کشور (ایران و عربستان) می‌توانند بسیار سازنده و کارساز باشد! » عربستان کشوری است تحت سلطه آمریکا و اسرائیل، با پیشینه پرورش و اعزام تروریست به کشورهای مسلمان به ویژه شیعه و پشتیبانی گسترده مالی از تروریستها و وهابیت و سلفیها و تکفیریها، اینکه آیت الله چگونه میخواهد آل سعود لعنت الله علیهم اجمعین را با ایران همراه ! سازد باید از خودش پرسید پس بی دلیل چیزی را که نمی فهمید توجیه نکنید.