رئیس جمهور فهرست بدهکاری هایی که دولت های نهم و دهم خلق کردند ارائه داد.

به گزارش خبرآنلاین، حجت السلام حسن روحانی در گزارش صد روزه به مردم گفت: شرایط «رکود تورمی» که دولت آن را تحویل گرفت در 50 سال گذشته بی سابقه است.
وی افزود: دولت 8 سال گذشته پولدارترین دولت ما در درآمدهای ارزی و نفتی و غیر نفتی بوده است. در 8 سال 600 میلیارد دلار پول نفت و گاز بوده است. دولتی که پولدار ترین دولت بوده متاسفانه بدهکار ترین دولت بوده است.
رئیس جمهور ضمن اعلام «بخشی» از بدهکاری های برجای مانده از دولت های نهم و دهم گفت: بدهی دولت به سیستم بانکی بیش از 74هزار میلیارد تومان بوده است. بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی و 60هزار میلیارد تومان بوده است. آمار و ارقامی که بخش های مختلف به پیمانکاران و بخش خصوصی حدود 55 هزار میلیارد تومان است.
وی افزود:74 هزار میلیارد، 60 هزار و 55هزار میلیارد تومان بخشی از بدهکاری دولت است که بدهکاری رقم بالاتر از 200هزار میلیارد تومان است.
حجت الاسلام روحانی با اشاره به اینکه باید به این موارد «تعهدات» را هم اضافه کرد افزود: در سفرهای استانی 211هزار میلیارد تومان تعهد داده شده است و فقط 32 درصد انجام شده است و 68 درصد برای دولت های بعدی گذاشته شده است. 30 درصد تسهیلات تحقق پیدا کرده است و 70 درصد باقی مانده یعنی 16 سال دیگر همان درآمدها باشد طول می کشد که تعهدات انجام شود. پروژهای های عمرانی 400 هزار میلیادر تومان تعهد است. یعنی سالیان دراز 3 درصد منابع تحقق پیدا کرده است.

در ادامه مهم ترین بخش های سخنان رئیس جمهور می آید:

  • بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی 60 هزار میلیاردتومان بوده است. آمار و ارقامی که بخش های مختلف دولت به من دادند، بدهی دولت به پیمانکاران و بخش های مختلف و بخش خصوصی حدود 55 هزار میلیارد تومان است. همین سه رقم را کنار هم قرار بدهید، ضمن اینکه ارقام دیگری است. بدهی صندوق های بازنشستگی نیروهای مسلح رقم های عجیب و غریبی به ما گزارش دادند. ما البته می دانستیم دولت بدهکاراست، اما اینکه دولتی که بیشترین درآمد ارزی را در هشت سال داشته وقتی دولت را به منتخبان مردم تحویل میدهد، این همه بدهکاری بعلاوه تعهدات دیگر.
  • در این هشت سال در سفرهای استانی، تعهداتی که داده شده 211 هزار میلیارد تومان است. از این تعهد فقط 32 درصد انجام شده است. 68 درصد باقی مانده برای دولت های بعدی. از آنطرف اعتبارات وتسهیلاتی که در سفرهای استانی تعهد شده 30 درصد اجرا شده و 70 درصد باقی مانده است. معنایش چیست؟ یعنی 16 سال دیگر اگر همان پول و امکانات باشد، طول می کشد که آن تعهدات را عملی کرده و اجرا کنیم.
  • پروژه های عمرانی که الان در کشورمان شروع و پهن شده، 400 هزار میلیارد تومان تعهد است. امسال در 5 ماه اول 3 درصد تعهدات عمرانی تحقق یافته. اینجا می خواهم اشاره کنم به سوالی که کردید خب با این مشکلات شما می گویید تورم تا حدی مهار شده است، جلوی رشد این تورم گرفته و رشد کاهشی شده. شما اگر در بخش های مختلف آمار و ارقام نگاه کنید می بینید که آن رشد حالت تنزل یافته هرچند تورم مدت ها باقی است و باید به تدریج به نقطه مطلوب برگردد. اما چرا این تورم درست شد؟
  • اولین عامل بزرگ تورم رشد بی حساب نقدینگی در جامعه بوده است. در سال 84 نقدینگی 68 هزار میلیارد بود. در پایان دولت چیزی حدود 470 و خرده‌ای هزار میلیارد بوده است. یعنی 7 برابر شده است. برای اینکه روشن تر شود، یک بخشی از نقدینگی مربوط می شود به بدهی دولت به سیستم بانکی کشور. و شما می بینید که وقتی نقدینگی دولت و تعهد دولت اضافه شده و از بانک مرکزی استقراض شود مرتبا، چه مشکلاتی ایجاد می شود.

تورمی که مسکن مهر خلق کرد

  • مسکن مهر برای افرادی که کم درآمد بودند طراحی شد. همه گفتیم کار خوبی شده. هیچکس نمی تواند منکر باشد که ساخت مسکن برای مردم کار بسیار خوب و ارزشمندی است. مسکن بسازیم اما چجوری و کجا و با چه حجمی و با چه شرایطی و از همه مهمتر: پولش را از کجا بیاوریم؟ اگر پولش را از جیب تک تک مردم درآورده باشیم چه؟ برای مسکن مهر تاکنون 43 هزار میلیارد از سیستم بانکی کشور استقراض شده است. کل پایه پولی کشور تا کنون 100 هزار میلیارد بوده است. از زمان خلق پول تا الان. که از این مقدار، 43 هزار میلیارد تومان برای مسکن مهر است. این یعنی که بخش بزرگ تورم ما از اینجا نشات می گیرد. شما وقتی پول پرقدرت را از بانک مرکزی به جامعه می آورید. به یک معنا می توانیم بگوییم تورمی که مردم ما تحت فشار قرار گرفتند، یک بخش بزرگش مربوط به مسکن مهر است. 
  • من از مسئولان محترم بخش های مختلف دولت خواهش میکنم به مردم در این زمینه توضیح بدهند که این 43 هزار میلیارد تومان که برای مسکن مهر گرفته شده چقدر تورم ایجاد کرده است؟ البته مقصود من این نیست که مسکن مهر را تکمیل نکنیم؟ دولت خود را متعهد می داند در این زمینه. قراردهای مردم در این باره برای دولت محترم است. دولت برای مسکن مردم طرح خواهد داشت و آن را عرضه میکند. اما درباره سوالتان راجع به تورم، گفتم که یک بخش بزرگ تورم مربوط به مسکن مهر است. چون تدبیر در این زمینه نبوده و حساب و کتاب نبوده اینطور شده است. تورم یعنی مالیات فقرا و این معروف است. آیا از مردم در این باره اذن و اجازه گرفته شده که از جیب فقرا پول بگیریم وبرای عده ای مسکن درست کنیم؟ آنها که صاحب مسکن شدند البته نفسی کشیدند. هرچند همین مسکن مهر خودش مشکلاتی دارد و جنبه های مختلفش هنوز تامین نشده است.
  • حال چطور می توانیم این تورم را مهار کنیم؟ این را با برهان خلف میتوان به آن برسیم. اگر رشد نقدینگی را مهار کنیم که آمار نشان میدهد در همین 2-3 ماهه رشد متوقف شده و نزولی شده است. ما داریم نقدینگی را مهار می کنیم. بخصوص آنجا که بحث پایه پولی و پول بانک مرکزی است که باید حواسمان زیاد باشد که چه کاری انجام می دهیم.

چگونه می خواهید با ادامه مسکن مهر و هدفمندی، تورم را کنترل کنید حال آنکه گفتید اینها به تورم کمک کرد؟

  • من لازم است بگویم دولت برای ادامه پرداخت یارانه نقدی، هرماه باید 3500 میلیارد تومان برای یارانه پرداخت کند. طبق قانون می بایست این پول از افزایش قیمت های حامل های انرژی و . .. تامین شود. آن پول کمی بیشتر از نصف این پول را تامین می کند فقط. بخشی اش را باید از مصوبات مجلس و منابع بودجه ای استفاده کنیم و در عین حال هر ماه ما کسر داریم برای اینکه 3500 میلیارد تومان را پرداخت کنیم. دولت حتما باید روند پرداخت را اصلاح کند. ما 2 راه داشتیم. یا باید یارانه را کاهش دهیم، که خب دیدیم مردم و بخصوص اقشار کم درآمد روی آن حساب کردند و اگر بخواهیم کم کنیم برای این اقشار مشکل آفرین خواهد بود. راه حل دیگر آن بود که به بخشی از جامعه یارانه ندهیم چون اساسا یارانه درست شد تا وقتی قیمت ها افزایش می یابد بتواند زندگی اقشار کم درآمد را جبران کند. خیلی فکر کردیم چطور می شود افرادی که نیازمند نیستند یارانه نگیرند و بقیه بگیرند. راه های مختلفی پیش بینی شد ولی امسال از آنها صرف نظر کردیم بخاطر اینکه برای اینکه بفهمیم چه کسی نیاز ندارد به یارانه، راه حل های پیش بینی شد که دیدیم باید در زندگی خصوصی مردم دخالت کنیم. حساب های بانکی و املاک مردم را باید می دیدیم. این ممکن است برای کوتاه مدت و برای موضوعی مفید باشد ولی در دراز مدت حتما ضرر دارد.
  • اگر بخواهیم اینطور در زندگی خصوصی دخالت کنیم، اعتماد مردم سلب می شود و رونق اقتصادی از بین می رود. یکی از هدفهای ما در همین بحث تورم که اشاره کردید، کنترل نقدینگی و یک طرف دیگر بهبود فضای کسب و کار و رونق تولید است. می شود رونق را به وجود آورد و فضای کسب و کار را بهبود داد ولی در عین حال برویم در زندگی خصوصی مردم کند و کاو کنیم؟ آنوقت مردم به بانک اعتماد نکرده و پولشان را از بانک خارج می کنند. در مجموع ضررش از نفعش بیشتر خواهد بود. 
  • شیوه پرداخت یارانه اصلاح می شود
  • دولت قصد دارد یارانه را تا پایان سال همینطور ادامه دهد و هر فکری دارد برای سال آینده باشد. دولت حتما شیوه پرداخت یارانه را می خواهد اصلاح کند. هم شیوه و هم دهک را می خواهد مطالعه کند. البته مرحله دوم یارانه را هم دولت مصمم است سال آینده عملیاتی و اجرایی کند. البته دولت اقدامکی را هم امسال برای اقشار کم درآمد انجام خواهد داد در حد توان خود. انشاءالله برای این اقشار تا پایان سال 2 بسته کالایی را در نظر خواهیم گرفت. برای کارمندان دولت، اقشار کم درآمد و ... برای اینکه تا پایان سال در کنار یارانه، کمکی باشد. این بسته و زمان و مقدارش انشاءالله اعلام خواهد شد. البته گزارشی را هم وزارت بهداشت و درمان داده بود راجع به وضع دانش آموزان در مدارس و ضرورت اینکه باید از لحاظ سلامت این دانش آموزان و رشد آنها دولت اقدامی کند، که دولت تصمیم گرفت از همین ماه آذر، توزیع شیر رایگان را برای مدارس انجام دهد هم برای دوره ابتدایی در سراسر کشور و هم سه سال اول متوسطه. از کلاس اول تا کلاس نهم. اینها قدم های کوچکی است که دولت انشاءالله تا پایان امسال برخواهد داشت. 
  • اما اقدامات اساسی که دولت در بخش اقتصاد انجام خواهد داد، دارد برنامه ریزی می کند برای سال آینده. در سال آینده چند هدف مهم را دنبال می کنیم. غیر از فضای کسب و کار که تکیه ما بر این است که بخش خصوصی ما در جامعه فعال تر شود. می دانید که دولت در این صد روز، ما در دولت سی و پنج تصمیم گرفتیم برای تسهیل در مسائل اقتصادی، بویژه در تولید و صادرات و گمرکات و پیش پرداخت هایی که مردم میخواهند انجام دهند و گشایش ال‌سی‌ها. این مصوبات ابلاغ شد و الان میتوانم بگم همه‌ی این 35 تا عملیاتی و اجرایی شده است. علاوه بر این در بخش کشاورزی دولت تلاش های زیادی کرد. من امیدوارم سال آینده وضع محصولات کشاورزیمان بسیار بهتر از امسال باشد.
  • امسال ناچار شدیم اقدام کنیم برای بیش از 7 میلیون تن گندم. امیدواریم انشاءالله سال آینده وضع ما نه تنها در گندم بلکه در همه محصولات بهتر شود. برای اولین بار قیمت تضمینی را در شهریور اعلام کرده و تسهیلات را در اختیار کشاورزان قرار دادیم و بویژه در ماشین آلات کشاورزی کمک های زیادی کردیم. بار استقلال کشور و امنیت کشور در محصولات غذایی بر دوش کشاورزان است و من بر آنها که در حماسه 24 خرداد حضور خوبی داشتند درود می فرستم.
  • در بخش دارو هم دولت اقدامات بسیار مهمی انجام داده است. تقریبا کمبود دارو به طور کامل مرتفع شده و قیمت دارو نسبت به گذشته بسیار متناسب شده. برای آنها که بیماری خاص یا صعب العلاج دارند تسهیلات لازم برای تامین دارو پیش بینی شده. وضع دارو انشاءالله بهتر هم خواهد شد. بخش سلامت ما قدم های جدی برمیدارد البته کمبودهای مالی دارد که انشاءالله دولت تامین خواهد کرد. تیم های مختلفی در سراسر کشور به مناطق محروم اعزام می شوند. دولت در این صدروز اقدامات بسیار خوبی در حد توانش البته و نه در شان ملت ایران انجام داده است.
  • برنامه های اقتصادی دولت برای سال آینده / مهار تورم و رشد اقتصادی
  • برای سال آینده ما چند برنامه را مدنظر داریم، یکی بحث مرحله دوم یارانه است که در حال طراحی هستیم. دیگری مهار تورم است. می خواهیم تا پایان 93 تورم را به زیر 25 درصد برسانیم. در رشد اقتصادی که وضعمان در 91، آمار منهای 5.8 را نشان میداد. یعنی اقتصاد ما حدودا 6 درصد کوچک شد. یعنی سفره مردم حداقل 6 درصد خالی شد. تلاش می کنیم در سال 92 انشاءالله در پایان سال کاری کنیم که این -5.8 انشاءالله به صفر یا حتی درصدی برسد. البته یک درصد را بعید می دانم ولی تلاش میکنیم به نیم درصد برسد. تلاش می کنیم سال آینده تا پایان سال 93 انشاءالله سعی میکنیم رشد اقتصادیمان مثبت 3 باشد. البته رشد اقتصادی طبق برنامه باید 8 می شد. ولی خب دیگر باید اقدامات گذشته باید جبران شود. البته بحث مهار تحریم را هم داریم. برای سال آینده تلاش میکنیم اگر بتوانیم یکسان سازی نرخ ارز را انجام دهیم. چون این تفاوت قیمت ارز خیلی مشکلات درست میکند. یکی از مشکلاتی که این دولت با آن مواجه شد، این بود که مجلس گفته بود که دلار از 12 و خرده‌ای باید بشود 2477 تومان. دولت می بایست در اول تیرماه نرخ دلار را می برد به 2477. متاسفانه دولت قبل این کار را نکرد و وقتی ما آمدیم با این مشکل مواجه شدیم. دولت باید قیمت ارز را دو برابر می کرد معنیش این بود که قیمت کالاهای وارداتی دو برابر می شد که مشکلات زیادی فراهم میکرد. محاسبه کردیم برخی موارد مانند نان و دارو را با پرداخت یارانه کنترل کردیم. بخش های دیگر را با شیب ملایم کاری کردیم که با آن دلار 2477 برسد. برخی مردم میگویند چرا در دولت جدید گرانی شد، مردم بدانند باری به دوش این دولت افتاد که دلار را قیمتش را طبق قانون مجلس 2 برابر کند در حالی که باید در دولت قبلی اینکار انجام می شد. اما بحمدالله ما از این پیچ ها به خوبی عبور کردیم. اگر یاری مردم و حمایت مقام معظم رهبری نبود نمیتوانستیم از این وضعیت عبور کنیم.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 54
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    ماشاالله احمدي نژاد !!!! دو سال ديگه ادامه پيدا ميكرد ، كل مملكت رو نسيه ميفروخت .
    • بی نام IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      60 میلیارد دلار اموال دولت قبلی که در بانکها مسدود شده اگر به این دولت برسه میشه حدود 180 هزار میلیارد تومان.
    • بی نام IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      52 5
      اموال دولت قبلی؟!!! مگرز مال پدرش بود؟ پول ملت بود که با درآمدهای بالای نفت کسب شده بود و بایستی برای این ملت به نحو درستی هزینه می شد که بهتر که هزینه نشد و در خارج بلوکه شد. چون اگر اون پول هم وارد کشور میش با سوء مدیریت دولت قبلی میشه تصور کرد که مصیبتی به مردم وارد میشد.
    • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      22 34
      احمدی نزاد : دولت نهم و دهم اولین دولتی است که نه به خاطر کارهای انجام نداده بلکه به خاطر کارهای انجام داده مثبت مورد هجوم قرار گرفت و این در تاریخ و نه در بعد از انقلاب جز اولین‌هاست.
  • کرمانی A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    فکنم خیلی چیزا رو هم نگفتن مثل تحریما کاغذ پاره نبودن!!!! با این حال خدا پشت و پناه رییس جمهور
    • بی نام IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      17 41
      یکی از اشتباهات احمدی نژاد همان کاغذ پاره خواندن تحریم ها بود او به جای اینکه تحریم ها را کاغذ پاره بخواند , باید مثل امریکا تحریم ها را کمر شکن و فلج کننده میخواند و دلیل ان تحریم ها را که همانا معاهدهای ترکمانچای گونه بروکسل , پاریس و سعد اباد در خصوص تعلیق فعالیت های هسته ای در سال 82 و 83 توسط تیم مذاکره کننده جناب روحانی بود را برای مردم تشریح میکرد.
  • بی نام A1 ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    این خبرا به درده ما نمیخوره تنها خبری که به دردمون میخوره خبره محاکمه عادلانه احمدی نژاد تو یه دادگاه بیطرفه
    • بی نام IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      118 9
      ماشاالله دکتر محمود السلطنه کم از حکومت قاجار نداشته !!
    • بی نام A1 ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      69 9
      به خدا باید گریه کنیم با شنیدن این همه بدهی و استقراض های دولت بی تدبیر نهم و دهم بدون فکر و درایت فقط پول قرض کرده از بانک مرکزی و بریز بپاش های بی حساب کرده .....یه مرد میخواد خانواده 4 نفره هم بگردونه اول نیگاه به جیبش میندازه بعد خرج میکنه دیگه چه برسه به خانواده 74 میلیون نفری!!!
    • رضا A1 ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      78 7
      خدا از دشمنان ایران نگذره ، این بابا همونی بود که میخواست دنیا رو مدیریت کنه ولی تو اداره این کشور مونده بود اونم با درآمد بی سابقه نفت.
    • بی نام IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      26 5
      یاد حمام فین کاشان افتادم
    • بی نام A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      81 7
      گیریم که محاکمه و اعدام بشه.عقب ماندگی ایجاد شده رو چیکار باید کرد
  • امید A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    بیش از 200هزارمیلیارد تومان؟؟؟پس چطوری تورم رو کم کردید؟؟چطوریه که دولت با این همه بدهی داره به کارش ادامه میده؟؟انصاف هم خوبه آقای روحانی..
    • بی نام A1 ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      چه ربطی به تورم داره ؟ دولت به پشتوانه ی حمایت و اعتماد مردم داره به کارش ادامه میده وگرنه قطعاً اگر احمدی نژاد بود دولت نمی تونست به کارش ادامه بده و احتمالاً مجلس برکنارش میکرد . و البته که انصاف و کنار گذاشتن تعصب هم خوبه آقای امید ...
    • بی نام IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      63 3
      اگه برای مسکن مهر پول چاپ نکنیم تورم کنترل میشه و ربط چندانی به بدهی نداره کافیه برای بدهی از هزینه بزنه نه مالیات از فقرا با تورم ایچاد کنه
    • بی نام US ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      واقعا دولت گذشته بدهکارترین دولت بوده؟ بدهی دولت به بانک مرکزی در انتهای سال ۸۳ یعنی زمانی که دولت اصلاحات زمام امور را به دولت نهم سپرد، برابر ۱۳,۲۳۶ میلیارد تومان و مابه التفاوت مجموع سپرده های دولت و مانده بدهی های دولت به سیستم بانکی در آن زمان ۱۳,۸۱۶ میلیارد تومان بود . اما هم‌اکنون میزان بدهی دولت به بانک مرکزی معادل ۳۱,۶۰۰ میلیارد تومان و مابه التفاوت مجموع سپرده های دولت و مانده بدهی های دولت به سیستم بانکی برابر ۳۹,۵۷۰ میلیارد تومان است. اگر این عددها رو به نقدینگی تقسیم کنیم، با نقدینگی ۶۸ هزارمیلیارد تومانی در انتهای ۸۳ میزان بدهی دولت به سیستم بانکی و بانک مرکزی نزدیک به ۴۰ درصد نقدینگی و هم‌اکنون با توجه به نقدینگی۴۶۷ هزار میلیارد تومانی برابر ۱۵ درصد نقدینگی است!
    • بی نام IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      80 7
      چون منتخب مردم ايران است و از مديران انقلابى و با سواد وبا تجربه ومهين دوست استفاده مى كندوراه تامل با دنيا را بدرستى مى داند،تازه دكتر وارد جزييات نشد( وضع دارو درزمان احمدى نژادودادن ارز دارو به لوازم آرايشى كه با اعتراض وزير بهداشت،خانم وزير را بر كنار كردند.)
    • حمیدرضا IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      67 6
      شما خوابی امید جان
    • بی نام TR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      22 4
      اين همون چيزيه كه بهش ميگن عرضه و مديريت! معلومه براي مريدان احمدي نژاد اين كلمه مفهومي نداره!
    • بی نام A1 ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      77 8
      گوش میدادی به حرفهای رییس جمهور جواب سوالات میگرفتی .فقط میای یه چیزی بگید که گفته باشید.
    • بی نام IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      27 4
      با مديريت صحيح
  • بهنام A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    حجت الاسلام نه...حجت الاسلام دکتر روحانی
  • بی نام A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    اگر نفت ما و بانکهای ما تحریم نبود و میتونستیم نفت بفروشیم که وضعیت بدین صورت نبود.
    • سید IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      30 10
      عزیزم 600 میلیارد دلار درآمد نفتی و گازی بوده که توی تاریخ بی سابقه ست ! دولت موسوی با 5 میلیارد دلار درآمد سالانه در زمان جنگ هم گرونی رو کنترل می کرد و هم هزینه های دفاعی رو تامین می کرد. واقعا جای دفاع نمیزاره !
  • محمدجونی A1 ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    باید به مدیریت طلایی جناب احمدی نزاد و تیم بسیار کار بلدش احسنت آورد!!!!!!!!!که با این مدیریت( 100) سال کشور را دچار مشکلاتی کرد ه که ......حالا حالاها درگیریم.....
  • نیما IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    29 5
    این افتضاح فقط از احمدی نژاد بر میومد...
  • بی نام IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    30 8
    باید احمدی نژاد محاکمه شه کسی ازش نترسه مردم پشتتونن
  • بی نام A1 ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    27 4
    نوبل اقتصاد تقدیم به احمدی نژاد
  • بی نام IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    31 2
    اگر نمی ترسید از جواب در روبرو این مطالب بیان شود
  • بی نام A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    11 24
    احمدی نژاد هم که گزارش می داد می گفت رشد اقتصادی مثبت 2 وهمه دنیا منفیه فقط ما مثبتیم. فرق این دوتا باهم اینه که این خوشگل ترو خوش صحبت تره و حرفاشو مردم باور می کنند هروقت شیرو گوشت و برنج و مرغ و پسته و ماشی ارزون شد میشه حرفاشو باور کرد
  • جواد IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    98 8
    با این همه مشکلات تبسم شیخ آرامش بخش بود.همه برای موفقیتش دعا کنیم.
    • بی نام FI ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      29 2
      انشاا... و با کمک مردم
  • مصطفی A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    یعنی برای اولین بارم بود تو این هشت سال پای صحبت های رییس جمهور میشینم و تمامشو گوش کردم.فضای کاملا صمیمی و با صداقت کامل و حرف های بدرد بخور. فرق آدم های باسواد با به قوله خود رییس جمهور بی تدبیر اینجا مشخص میشه روحانی مچکرم واقعا
  • بی نام A1 ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    پس این همه بدهی توی این 100 روز رفع شد؟ همینجوری آمارای الکی دادن توی این ممکلت رایجه
  • بی نام A1 ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    درود بر احمدی نژاد
    • بی نام IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      33 6
      ناراحتم واست که جیرت جلوش گرفته شده !!
  • بی نام A1 ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    روحانی مچکریم
  • بی نام A1 ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    80 7
    ميگه اگه نفت و بانك تحريم نبود اين مشكل نبود ، تو همين تحريم شش صد ميليا رد نفت فروختم و به باد داده ، بأيد بيشتر ميفروخت؟
    • عباس IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      4 19
      عزیزم درسته کاش رئیس جمهور عنایت می فرمودند و می گفتند که این پولهای نفت که عنایت می فرمایند به خاطر تحریم سویفت قابل انتقال به ایران نیست و جزء مطالبات ما یا همان پولهای بلوکه شده در کشور های دیگرست پس هنوز ما اون منابع ارزی رو داریم به شرطی که تحریم ها برداشته بشه
  • بی نام FI ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    22 7
    به نظر من امشب رئیس جمهور حرف دل همه ملت ایران را زد . . . روحانی مچکریم
  • farhad FI ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    26 6
    مدال افتخارو باید گردن دکتر انداخت واقعا احسنت که مملکت دست چه آدمی افتاد و به بدترین شکل ممکن تحویل داد هیچ کس غیر از احمدی نژاد نمیتونست ویرانه ای تحویل روحانی بده اقتصاد سیاست ورزش واقعا به بدترین شکل ممکن مملکتو ویران کرد
  • محمود IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    12 41
    نمي خوام از احمدي نژاد حمايت كنم،ولي بايد قبول كنيم كه اقتصاد ما بيمار بوده و هست،منتها احمدي نژاد آمد و اين بيماري رو به همه نشون داد،هميشه عادت كرده ايم بعد از گذشت دوران هر رييس جمهوري اورا به باد ناسزا بگيريم،الان 6 قدرت مسلم دنيا رودروي ايران مذاكره مي كنند،آيا همين باعث افتخار نيست؟ كدام كشور در دنيا حتي از اروپاي غربي جرأت فكر كردن در اين زمينه را دارد.در طول تاريخ هر كشوري كه خواسته قدمهاي بزرگي بردارد،دچار مشكلات فراواني شده،چرا عنوان نمي شه در دوران احمدي نژاد ماهواره ، انواع داروهاي پيشرفته ،در بحث اتمي جزء نادر كشورهاي غني ساز اورانيوم و . . ،شديم ، اين كارا يه مرد با شهامت مثل احمدي نژاد رو مي خواست،طبييعه كه دنيا از طريق تحريم باهاش مقابله كرد. انصاف هم چيزه خوبيه .
    • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      15 35
      باهات موافقم.اگه سرسختی احمدی نژاد ودولتش نبود الان روحانی و دیپلماتهاش مات شده بودن. ما ایرانیها میگیم کار را که کرد آنکه تمام کرد.ولی من میگم کار مهم رو احمدی نژاد وجلیلی کردند که چنان زهرچشمی از قدرتهای جهانی گرفتند که آنها دیگر چاره ای جز قبول این توافق نامه نداشتند.اگر دولت روحانی بعد دولت خاتمی روی کار می آمد الان تاریخ طور دیگه ای ثبت شده بود که ما حالا باید به روحانی بد وبیراه میگفتیم.روحانی باید قدر دان دولت احمدی نژاد می بود که متاسفانه دارد اشتباه بزرگی می کند.به روحانی میگم که چاه مکن بهر کسی ،که اول خودت توش میفتی.
  • الینا ES ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    31 10
    باید احمدی نزاد را به پای میز محاکمه کشوند
  • بی نام IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    19 5
    رئئس جمهور باسواد به این میگن
  • بی نام A1 ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    12 5
    دمش گرم انشاالله به حق مولا موفق باشند
  • بی نام IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    27 4
    صد رحمت به سلسله قاجار
  • سامان A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    11 24
    فعلا که ما کارگران داریم بدبخت تر میشیم نه خونه نه درآمد گرانی فساد آقا از خودت بگوچکار کردی ومی خوای چکار کنی کاش در دوران احمدی نژاد عده ای لجبازی وکارشکنی نمی کردن احمدی نژاد به تاریخ یوست
  • بی نام EU ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    31 4
    بابا مگه اين ادم روز اخر رياست جمهوريش نيومد و نگفت ما هيچ بدهي نداريم تمام وام هايي رو گرفتيم قسط ها رو جلو جلو داديم ٥٠ ميليون دلار هديه من به رءيس جمهوري بعدي پس يعني همه اين ها كشك بود چرا بايد اين اجازه رو داشته باشه كه بياد تو رسانه ملي دروغ بگه نبايد اين دروغ گو محاكمه بشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    13 31
    اگه راست میگی اقای روحانی بیا این حرفا رو در در رو جلوی اقای احمدی نژاد بزن !
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    11 4
    چندسال کار کردم یک مقدار پول پس اندازکردم پولم شد هیچ واگزارد با خدا
  • دردمند..... A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    2 1
    نگران نباشید آخر این دولت هم همین حرف ها را پشت سر این دولت خواهند زد . چه حق و چه ناحق . انشاا... خدا به داد این مملکت برد
  • یوسف IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    1 2
    عالی بود.
  • بينام A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    كشور ما الن همان جمهوري استقلال بسيجي اول انقلاب است چون همه اميدوار هستند