۱ نفر
۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۷
چینی‌ها به ماه خرگوش می‌فرستند

بر اساس اعلام وزارت علوم، فناوری و صنایع ملی دفاعی چین، موشک حامل نخستین ماه‌نورد این کشور با نام "جاده ربیت" اوایل ماه دسامبر / اواسط آذر به سوی ماه پرتاب خواهد شد.

ایسنا نوشت:

چین در دور جدید توسعه برنامه فضایی خود قصد دارد تا ماه آینده میلادی (اواخر آذر ماه) نخستین ماهنورد این کشور را راهی فضا کند، اما هنوز زمان دقیق این پرتاب اعلام نشده است.

نخستین ماهنورد چین «Jadde Rabbit» یا «یوتو» نامگذاری شده است؛ این نام از یک افسانه چین باستان در مورد یک خرگوش سفید گرفته شده است که از دانه نامیرایی خورده و بر روی ماه زندگی می‌کند. در باور مردم چین باستان نقاط سیاه روی ماه شامل یک قصر، درختان اوسمانتوس (Osmanthus) و یک خرگوش یشم بودند؛ مردم معتقدند که خطوط بدن این خرگوش بر سطح ماه قابل مشاهده است.

نام این ماهنورد بر اساس نظرسنجی آنلاین با شرکت 3.4 میلیون شهروند چینی انتخاب شد.

اوایل ماه نوامبر مدلی از ماه نورد طلایی رنگ، شش چرخه و مجهز به پنلهای خورشیدی بال مانند به نمایش گذاشته شد؛ ماه نورد Jadde Rabbit از توانایی بالا رفتن از موانع با زاویه 30 درجه و حرکت با سرعت 200 متر در ساعت برخوردار است.

برنامه فضایی چین به سرعت در حال گسترش بوده و این کشور قصد دارد تا سال 2020 میلادی ایستگاه فضایی مستقل خود را در مدار زمین به بهره‌برداری رسانده و پس از آن فضانورد به ماه ارسال کند.

نخستین کاوشگر ماه چین با نام «Chang'e-1‌» سال 2007 میلادی به فضا پرتاب شد؛ این کاوشگر پس از اتمام مأموریت با هدایت تیم کنترل‌کننده زمینی به سطح ماه برخورد کرد.

کاوشگر «Chang'e-2» نیز سه سال بعد راهی فضا شد و پس از چرخش در مدار ماه، راهی مأموریت در عمق فضا برای بررسی یک سیارک شد؛ پیش‌بینی می‌شود که این کاوشگر تاکنون بیش از 300 میلیون کیلومتر از زمین فاصله گرفته باشد که طولانی‌ترین سفر یک فضاپیمای چین محسوب می‌شود.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    8 21
    واقعا باعث تاسفه که حتی افسانه ها وخرافات را هم وارد علم می کنند ادم وقتی این مزخرفات را می شنود بیشتر از علم زده می شود(خرگوشی که از دانه نامیرایی خورد در ماه زندگی می کند ) این چینی ها همه چیزشان بنجل هست فقط نمی دانم مگر اینها کافر و ماتریالیست نیستند پس اینهمه افسانه که به ان اعتقاد دارند یعنی چه ملحد که به هیچ نوع تفکر ماورا طبیعه اعتقاد ندارد
  • کورباطن A1 ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    7 7
    آقا از عقب موندگی و بی پولی اشان است ده ها قطعنامه علیه شان صادر شده و تخریم های سنگین کارشان را فلج کرده. هی هم بروی خودشون نمیارن و میگن: چونگ دونگ مونگ (ترجمه: آب رو بریزن اونجاشون که میسوزه) برای همین هست که مجبور شدن با کمال بدبختی به خرگوش رضایت بدن. مثل ما که نیستن که در پول و ثروت غوطه میخوریم و نمی داونیم با اون پول ها چه کنیم. ما آدم می فرستیم به فضا تا روی همه کم بشه.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    5 10
    ما هم احمدی نژاد رو میفزستیم کره ماه
    • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      1 0
      که ماورایی بشه یرا نسل اینده