مهر نوشت:

محمد جواد ظریف در حاشیه بیست و یکمین اجلاس شورای وزیران سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) که سومین روز آن در تهران جریان دارد، در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در مذاکرات آینده بین ایران و 1+5 که قرار است در دی ماه برای گام نهایی برگزار شود چه اقداماتی از سوی ایران برای لغو کامل تحریم ها و عادی شدن پرونده صورت خواهد گرفت چرا که شما ذکر کرده اید در گام نهایی پرونده ایران به طور کامل عادی می شود و تحریم ها لغو خواهد شد اظهار کرد: این موضوع که از سوی شما مورد اشاره قرار گرفت در سند دیده شده و هدف کار هم این است که در مرحله نهایی شاهد حذف تمامی تحریم های شورای امنیت، دوجانبه و چندجانبه باشیم.

وی افزود: این تحریم ها از نظر ما غیرقانونی است و در گام نهایی به دنبال رفع تمامی آنها خواهیم بود. تحریم ها تنها به مردم ما ضرر می زند و تاثیری بر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران نداشته است.

ظریف با تاکید بر اینکه اقدام ایران در قبال برداشتن کامل تحریم ها، رفع نگرانی ها در خصوص صلح آمیز بودن برنامه هسته ای کشورمان خواهد بود، تصریح کرد: برنامه ما این است که در گام نهایی به تفاهمی درباره رفع این نگرانی ها برسیم.

اهم اظهارات وزیرامورخارجه را بخوانید:

* در سند توافقنامه ژنو آمده است که از مرحله اول تا مرحله آخر غنی سازی در خاک ایران انجام شده، باقی خواهند ماند و دست نخواهد خورد. حاضریم اقداماتی برای رفع نگرانی ها در خصوص صلح آمیز برنامه هسته ای در گام نهایی انجام دهیم درباره آغاز مذاکرات برای توافق نهایی هم البته فرصت ما رسیدن به توافق نهایی یک سال است اما ما می خواهیم بلندپروازی کنیم و ظرف مدت شش ماه مساله را حل کنیم.

*{در پاسخ به این سوال که در مورد تحریم های نفتی و بانکی که مشکل اصلی ایران بوده است در سند به صورت صریح به جزئیات اشاره نشده و اساسا چه تغییری در تحریم های نفتی و بانکی ایجاد شده است}: همانطور که برنامه هسته ای ما کاملا دست نخورده باقی می ماند و اقداماتی که صورت میگیرد موقتی و محدود است اقداماتی که طرف مقابل انجام میدهد موقتی و محدود است.مهترین اقدام اضافه نشدن تحریم ها و رفع برخی ممانعت های غیر قانونی است که اجازه نمی داده دارایی های ایران که از طریق فروش نفت به دست می آمده به کشور منتقل شود.

* این محدودیت ها مانع فعالیت ها و همکاری های بانکی می شده و امکان باز شدن ال سی را حتی برای معاملات غذا و دارو به صورت غیر قانونی و بر خلاف سیاست های اعلام شده از طرف های تجاری ایران می گرفت که همه این ها رفع می شود ضمن اینکه برخی اقلامی که در سند ذکر شده رفع خواهد شد.

* نکته دیگری که در بحث نفت و بانک مهم است این است که در کنار تحریم های غیر قانونی و غیر عادلانه که در زمینه صنعت نفت وجود داشته بیمه نفتکش ها و پالایشگاه ها محدود شده بود که تمام این محدودیت ها بر اساس این سند رفع خواهد شد و لذا یکی از مشکلات عمده که در مسیر معاملات نفت ایران بوده برداشته می شود.

* اکو سازمانی است که سه دهه از حیات آن می گذرد. در دهه 70 هجری و 90 میلادی با ورود کشورهای مشترک المنافع تحول عمده ای توسط این سازمان در جامعه جهانی شکل گرفت. این سازمان فعالیت های گسترده ای به ویژه در حوزه حمل و نقل که بسیار هم موثر بوده، داشته است و در حوزه های دیگر نظیر بانک، بیمه و انرژی فعالیت های بسیاری از سوی اکو صورت گرفته است.

* نیاز زیادی به همکاری و همبستگی بین کشورهای اکو داریم، ما بسیار علاقمند به تقویت این سازمان هستیم و معتقدیم زمینه را باید برای توسعه همکاری کشورهای منطقه در سطح بین الملل فراهم کنیم که این امر از سوی این سازمان امکان پدیر است و موجب توسعه ظرفیت ها، رفاه، امنیت و زندگی بهتر مردم کشورهای عضو این سازمان خواهد شد. امیدواریم در یک سال ریاست ایران بر این سازمان اقدامات زیادی جهت تقویت همکاری ها بین اعضای این سازمان صورت گیرد. وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سئوال الجزیره در این باره که آیا در مذاکرات هسته ای ایران در ژنو درباره عمان نیز صحبت شد بیان کرد: ما در مذاکرات با 1+5 تنها در موضوع هسته ای صحبت کردیم.

*{ در پاسخ به سئوالی درباره دعوت از ایران برای شرکت در اجلاس ژنو 2 برای حل بحران سوریه}: در صورتی که از ایران دعوت شود بدون پیش شرط می پذیریم. در مورد سوریه تنها راه حل از نظر ما راه حل سیاسی است و باید نظامی گری از این کشور خارج شود.

*{در پاسخ به سئوالی درباره پیشنهاد رئیس جمهور در خصوص ساختار اکو و اینکه آیا این پیشنهاد در دستور کار قرار می گیرد}: سازمان اکو از بیش از یک سال قبل گروهی را به عنوان شخصیت های برجسته برای بررسی روش های کارآمد کردن اکو ایجاد کرده است و پیشنهادهایی ارائه داده که توسط کارشناسان ارشد بررسی شده است.نیاز است که مسیر برای تغییرات ساختاری در اکو هموارتر شود لذا پیشنهاد رئیس جمهور امروز در دستور کار ما است و در بیانیه تهران نیز به این موضوع مهم توجه شده است.

*{در پاسخ به سئوالی در این باره که آیا به مذاکرات هسته ای خوشبین هستید}: معتقدم با توجه به اینکه مردم ایران نشان دادند راه حلی جز مذاکره با ایران از راه احترام تقابل و موضع برابر نمی تواند موضوعیت داشته باشد چاره جز این نبوده که طرف مقابل وارد مذاکرات شوند. خوشبینی ما این است که با چشم باز به آینده مذاکرات نگاه کنیم و در صورت اراده سیاسی هیچ موضوع غیرحل شده در این زمینه وجود ندارد.
/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =