۰ نفر
۵ آذر ۱۳۹۲ - ۰۴:۵۶
وصیت‌نامه کوروش کبیر 10 هزار تومان

انتشارات کتاب پارسه دو کتاب «وصیت‌نامه کوروش کبیر» و «منشور کوروش کبیر» را همراه با کتاب‌های «داریوش بزرگ» و «ناگفته‌های امپراتوری ساسانیان» روانه بازار نشر کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، «وصیت‌نامه کوروش کبیر» برگرفته از کوروش نامه گسنوفون آتنی به همت مصطفی حسین‌زاده گردآوری و به صورت مصور و دوزبانه منتشر شده است. 

کوروش‌نامه که شرح حالی نیمه افسانه‌ای - نیمه واقعی از کوروش کبیر است، به دست گسنوفون (مورخ یونانی) در قرن چهارم پیش از میلاد نوشته شده است. این کتاب شرح حال فرمانروایی را توصیف می‌کند که برای فرمان راندن به عنوان یک جبار خیرخواه تربیت شده است. گسنوفون معاصر کوروش نبوده و به نظر می‌رسد حداقل بخشی از اطلاعات او درباره سرزمین پارس، متکی بر وقایعی است که بعد از کوروش در دربار هخامنشی اتفاق افتاده است.

همچنین «منشور کوروش کبیر» همراه با ترجمه قطعات نویافته‌ نوشته ایروینگ فینکل با ترجمه مصطفی حسین‌زاده منتشر شده است. در سال 1879 میلادی، گنجینه‌ای از اشیای باستانی به موزه بریتانیا رسید که باستان شناسی به نام هرمزد رسام در کاوش ویرانه‌های شهر بابل در نزدیکی بغداد یافته بود. در میان الواح و اشیای به دست آمده، استوانه‌ای گلی به خط بابلی نیز وجود داشت. این استوانه به نام استوانه کوروش یا منشور کوروش شناخته می شود که از متن 45 سطری آن، حدود 20 سطر کاملا شکسته و از بین رفته است. اما در سال های 2009 و 2010 هر قطعه از یک لوح گلی شکسته شناسایی شد که شامل بخش هایی از متن منشور کوروش بود و تا حدی به تکمیل متن آن کمک کرد.

این کتاب دربرگیرنده دستورالعمل‌ها و اندیشه‌های کوروش است که در متن لوح بازخوانی شده و او را به ما می‌شناساند. این دو کتاب هر یک با قیمت 10 هزار تومان به بازار کتاب عرضه شده است.

‌

این ناشر همچنین کتاب‌های «داریوش بزرگ» (معمار امپراتوری هخامنشیان) نوشته‌ ایمان نوروزی، «ناگفته‌های امپراتوری ساسانیان» نوشته‌ تورج دریایی با ترجمه‌ آهنگ حقانی و محمود فاضلی بیرجندی و «ناصرالدین‌شاه قاجار» (پنجاه سال سلطنت) نوشته‌ بهزاد کریمی را روانه بازار کتاب کرده است.

بنابراین گزارش، کتاب «داریوش بزرگ» (معمار امپراتوری هخامنشیان) شامل 18 فصل از جمله «درآمدی بر نقش تاریخی هخامنشیان در تاریخ ایران»، «داریوش، پاسبان کیان هخامنشی»، «شورش بابل»، «لشکرکشی به جزیره‌ ثروتمند ناگزوس»، «نبرد ماراتن»، «همسران و فرزندان داریوش»، «سنگ‌نوشته‌ بیستون» و «کاخ شوش» است.

در معرفی پشت جلد این کتاب آمده است: «داریوش یکی از پادشاهان بزرگ سلسله‌ی هخامنشی است. شاهنشاهی خردمند و مقتدر که شاهنشاهی هخامنشی را پس از کوروش از نو بنیاد گذارد و اساسی محکم و استوار را پی‌افکند که بیش از 150 سال پابرجا ماند. او به یاری دیگر نجبای پارسی با کشتن گئوماتای مغ، سلطنت را به خاندان هخامنشی بازگرداند و در طول 7 سال با 19 شورش مواجه شد و توانست شورش‌های داخلی را فرونشاند. رقابت دیرینه میان ایران و یونان، منجر به برخوردهایی حماسی بین آنان در نبردهایی از جمله ماراتن شد و سطور جدید و هیجان‌انگیزی را به تاریخ افزود. کتاب حاضر شرح مفصل و جذابی از اقدامات یکی از شخصیت‌های برجسته‌ی جهان باستان را پیش رو قرار می‌دهد.»

کتاب «ناگفته‌های امپراتوری ساسانیان» هم در بخش‌هایی با عنوان‌های «راز‌های خاندان ساسانیان: اردشیر چه زمانی بر استخر حکومت می‌کرد؟»، «تاریخ، حماسه و سکه‌شناسی: بررسی واژه‌ رام‌شهر، لقب یزدگرد اول»، «سندیت تاریخی شاهنامه»، «فرزندان و نوادگان یزدگرد سوم در چین» و... به بررسی تاریخ ساسانیان می‌پردازد.

پشت جلد این کتاب آمده است: «ناگفته‌های امپراتوری ساسانیان مجموعه‌ مقالاتی است درباره‌ تاریخ و فرهنگ عهد ساسانی (224-651 م). نویسنده در این مقالات اساس تحقیقات خود را بر منابع دست اول و آخرین پژوهش‌های مطرح‌شده در حوزه‌ی سیاست‌، فرهنگ و اجتماع ساسانی قرار داده است. دغدغه‌ مؤلف گنجاندن تاریخ ایران ساسانی در تاریخ پسا-باستانِ جهان و شاید گذار از تاریخ سلسله‌ای ایرانی است که این مهم را سرلوحه‌ پژوهش‌های خویش قرار داده است.»

کتاب «ناصرالدین‌شاه قاجار» (پنجاه سال سلطنت) هم در چهار فصل با عنوان‌های «از کهن‌میر تا طهران»، «شاه و امیر»، «توطئه داخلی، کشاکش خارجی» و «از رؤیای دولت منتظم تا واقعیت "جناب آقا"» نوشته شده است.

در شرح خلاصه‌ این کتاب آمده است: «کتاب حاضر پژوهشی است در پنجاه سال زندگانی ناصرالدین‌شاه از زمان تولد وی تا زمان مرگ محمدحسین خان سپه‌سالار. نویسنده با رویکردی مضمون‌محور تلاش کرده است با محوریت ناصرالدین‌شاه،تاریخ ایران را درباره‌ی زمانی پیش‌گفته بررسی کند. از همین‌رو در هر کدام از فصل‌های کتاب، بدون وفاداری کامل به پیوستگاری رایج وقایع‌نگارانه گزارش‌های تاریخی، رخدادهای مهم مرتبط مطالعه شده‌اند. نویسنده همچنین بدون آن‌که بخواهد نتیجه‌گیری خاصی را به مخاطب تحمیل کند، قضاوت نهایی را به خوانندگان وانهاده است.»

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    22 7
    اما قیمت فیلمهای خارجی گرانتر از این وصیت نامه است !
    • بی نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
      3 0
      اينطوريام نيس.
  • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    28 5
    این همه اطلاعات همش 10هزار تومان؟
  • بی نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    9 110
    به نظرم باید مجانی بدن. 10 هزار تومان هم زیاده. کوروش کبیر چه گلی به سرمون زده که انقدر خاطرخواه داره؟ جز این بوده که خداشون آتیش بوده که با یک لیوان آب خاموش میشده؟؟
    • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      58 7
      شما خودت رو به یک روانپزشک نشون بده !
    • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      40 3
      آخه این چه جور تفکریه این نگاه رو از کجا آوردید چررا انقدر کوته فکری و سطحی نگری به خدا اون اسلامی که ما میدونیم نگاهش به جهان و هستی و انسان ها کلا نرم و مهربانه و با استدلال و منطق و مهربانی سعی کرده تا مردم رو روشن کنه به حقیقت نه اینکه مثل شما لین طور بی ادبانه به ه مه چیز و همه کس توهین می کنید
    • جواب A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      46 5
      کوروش کبیر با اتحاد تمامی اقوام ایرانی، اولین و پرجمعیت ترین امپراطوری(نسبت به کل جمعیت)تاریخ رو بوجود آورد و با گزیدن اخلاق نیک که یادگار ایرانیان پیش از خودش خصوصا زرتشت پیامبر بود، الگویی از حکمرانی اخلاقی به همه دنیا ارایه داد. شما اگر مطالعاتتون رو افزایش بدید به عمق تاثیر این مرد الهی و اخلاقی بر تاریخ بشر پی خواهید برد. دوم اینکه خدای ایرانیان باستان آتش نبوده، بلکه آتش به عنوان نمادی از اهورامزدا و نور و پاکی طلقی میشد و به عنوان شراره ای از آتش الاهی در آتشکده ها و مزگت ها(بعدها در میان اعراب به مسجد تغییر یافت) قرار می گرفت.چنان که در اوستای زرتشت آمده خدا، نور، دانایی و پاکی بی نهایت و مطلق است و در قرآن هم به صورت الله نورالسموات و الارض آمده.
    • ایران A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      38 6
      کوروش پیامبر خدا بوده
    • سامان IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      39 5
      دروود بر یاور بهتر من...یاور من ما زرتشتیان به شما مسلمانان هیچگاه ناسزا نگفتیم از شما خواهش دارم که از ایین ما از برادر ما بد گویی نکنید با سپاس فراوان ...
    • بی نام A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      5 14
      تو که که هیچی نمیدونی برو یه کتابی بخوان
    • بی نام IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      5 38
      آقا سامان برو دینت رو اصلاح کن که ناراحت نشی داداش
    • بی نام IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      26 3
      خدای کوروش اهورامزدا بود یعنی خدایی که ما الان داریم پرستش میکنیم...آتش به این دلیل که در زندگی روزمره استفاده های زیادی میشد و نور و روشنایی بود از نعمت های با ارزش خدا به حساب می آمد.زمانی که اعراب بت گرستی میکردن و زنده به گور میکردن دختراشون و اسلام هنوز وجود نداشت کوروش از خدایی که فقط یکی هست سخن میگفت همون خدایی که الان هممون داریم پرستشش میکنیم و شما رو نمیدونم اما!!
    • kارش EU ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      25 1
      ﻣﺘﺎﺳﻔﻢ ﺑﺮﺍﺕ ﺑﺎﻭﺟﻮﺩﺷﻤﺎﻫﺎ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺑﻬﻴﺞ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﺍﺣﺘﻴﺎﺝ ﻧﺪﺍﺭﻩ
    • فرهاد A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      28 11
      به بي‌نام ساعتِ 10:54:52: الف) هيچ مستنداتي در دست نيست كه نشون بده كورش و ديگر پادشاهان اوايل دورة هخامنشي زردشتي بودند. ظاهراً در آن دوران اين دين دوران ابتدايي خود رو طي مي‌كرد و پيروان كمي داشت. دين زردشتي در دورة ساسانيان به دين رسمي ايران تبديل شد. ب) زردشتيان هيچ‌وقت آتش‌پرست نبودن و نيستن. بلكه وقتي مي‌خوان خدا رو عبادت كنن رو به آتش مي‌كنن، همون‌طور كه ما رو به قبله‌اي مي‌كنيم كه از سنگ ساخته شده و هيچ ايرادي هم نداره. جواب فرمايش شما رو فردوسي به‌خوبي داده: بدانگاه بُد آتشِ خوب‌رنگ / چو مَر تازیان راست محراب سنگ ـ نگويي كه آتش‌پرستان بُدَند / پرستندة پاك‌يزدان بُدَند
  • بی نام IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    15 1
    یعنی ایران و ایرانی نه بهتره بگم دنیا دباره مثل کوروش و میبینه!!!
  • بی نام IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    18 3
    باید یکی از واحدهای درس دانشگاه بشه وصیت نامه کوروش تا امثال شما که بدون هیچ شناختی فقط حرف میزنید این بزرگمرد و بشناسید و از نادانی خودتون خجالت بکشید.
  • 13 IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    1 23
    فکر نکنم هیچ یک از محققین معتبر کتاب ادبی تربیتی کوروش نامه رو به عنوان کتاب تاریخی قبول کنند.(ویل دورانت) این کتاب یه سری نصیحت اخلاقیست ک نویسنده کوروش را برای انتقال مفاهیم انتخاب کرده.مثله کتاب چنین گفت زرتشت از نیچه ک زرتشت در کتاب زرتشته واقعی نیست. بهتر است دوستان کمی از احساسات و تعصب ملی و نژادی به دور باشند و بپذیرند که کوروش شاهیست مثله بقیه شاهان .یک شاه جهان گشا و متجاوز به حقوق ملل. شهرت وی فقط بخاطر بنیانگذاری حکومت جهانخوار هخامنشیست . ان استوانه ای هم ک به حقوق بشر !! معروف شده تنها یک بیانه ی سیاسیت برای تحمیق مردم بابل.
    • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
      21 3
      حدود 10 ساله دارم مطالعه میکنم در باره کوروش و هخامنشیان هر روز بیشتر و بیشتر پی به بزرگی این بشر میبرم و انگار مطالعاتم هنوز نقص داره با توجه به سفرهای زیادی که رفتم حتی تاریخ دانان کشورای دیگه بدون هیچ تعصبی اعمال کوروش و ستایش میکنند....اون وقت نمیدونم شما که مثلا ایرانی هستی (البته شاید)چطوری کوروش و مثل بقیه شاهان میدونی؟؟؟ نکنه از نظر شما فرقی با فرعون مصر نداره؟؟؟ تور خدا برو یکم مطالعه کن بعد نظر بده.جهانخوار!!!! تنها پادشاهی بود که بدون جنگ و خونریزی حکومت هخامنشیان و برپا کرد ...تنها شخصی بود که مردم و در ستایش خداشون ازاد گذاشت و.............خدا رو شکر که کلی کتیبه و دست نویس از زمان کوروش مونده ...هرچند از امثال شما بعید نیست کتیبه های تقلبی درست کنند و بگن دیدی ما راست گفتیم!!!
    • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
      3 1
      تو خوبی؟ باشه؟ بس نامور به زیر زمین دفن کرده‌اند کز هستیش به روی زمین بر نشان نماند وان پیر لاشه را که سپردند زیر گل خاکش چنان بخورد کزو استخوان نماند زنده است نام فرّخ نوشین روان به خیر گر چه بسی گذشت که نوشین روان نماند خیری کن ای فلان و غنیمت شمار عمر زان پیشتر که بانگ بر آید فلان نماند
  • مازیار IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    3 29
    کوروش عامل اصلی حمله اسکندر به ایران بود اگه جزایر یونان را تصرف نمیکرد این بلا سر ایران نمیامد کوروش برای من ارزشی نداره چون ما نباید به استخوان های کسی افتخار کنیم از نظرمن فرهنگ یونان از فرهنگ ایران بالاتر بود
    • دختر پوشالی IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      10 2
      عزیز من حمله ی اصلی که باعث کشتار و از بین رفتن ایران شد توسط اعراب انجام شد.
  • مازیار IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    2 18
    کوروش مظهر همان سیاستی است که در دوران مدرن به آن ماکیاولیسم می‌گویند. بنابراین او به وقت خون‌ریزی مانند یک گرگ درنده و به وقت حیله‌گری همچون روباهی مکار است. به همین خاطر، هم به یهودیان می‌رسید و هم هوای بت‌پرستان را داشت. اگر دقت کنید، او دو کار عمده کرده است که کسی در آن‌ها تردید ندارد: «هم هوای یهودی‌ها را داشته و هم بت‌ها را تجلیل کرده است.»
    • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
      12 3
      خدا شفات بده