۰ نفر
۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۰
انعطاف عاقلانه و ظرفیت نظام

صد روز پیش مردم انتخابی کردند و نظام ظرفیت نشان داد و گذاشت تا تصمیم عاقلانه‌ای برای تغییر گرفته شود. این یک امتیاز بزرگ برای ملت ماست.

1 ـ من همیشه فکر می کردم، و تاکنون هم، که رهبران شیعه به دلیل تربیت در مکتب اهل بیت (ع)، افراد عاقلی بوده و هستند. هم با ستم مبارزه می کنند و هم تقیه می کنند و هم در بزنگاه اهل مصالحه هستند. امروز این را بعینه در این تحولات دیدم. گرچه پیش از این هم در رفتار مراجع تقلید شیعه در ادوار مختلف تاریخ آن را به خوبی دیده بودم. جنس ایرانی هم همین تربیت را دارد:‌مقاوم و منعطف. من پایان دادن به جنگ تحمیلی عراق را هم ناشی از همین تربیت می دانم. آن هم اقدامی شجاعانه بود.
2 ـ دیگر این که فکر می کنم در این اقدامی که صورت گرفت، چه قدر تفاوت است بین این که کار به کاردان واگذار شود یا آن که به کارنابلد و بی تجربه سپرده شود. هر وقت کارهایمان را به آدمهای کاربلد سپردیم که البته تعهد و تقوا هم داشت، موفق شدیم. این راه ادامه بدهیم. اگر افراد نابلد را دوست داریم، بگذاریم درست تربیت شوند و به موقع کار را به آنان بسپاریم. عقل و تجربه بهترین هدیه های خداوند متعال هستند.
3 ـ یک چیز دیگر: در ایران دمکراسی قدم به قدم جای خود را باز می کند. وقتی صد روز قبل مردم تصمیمی گرفتند که در چهارچوب نظام اسلامی یک آدمی را با مشخصاتی که خود می خواستند انتخاب کنند، و نظام ظرفیت آن را نشان داد که به خواسته آنان احترام بگذارد، معنایش همین جا باز کردن دمکراسی است. این امتیاز و پیام بزرگی است که نظام به انتخاب مردم احترام گذاشت و به آسانی و بی دغدغه این ظرفیت را برای تغییر در اختیار مدیران منتخب گذاشت.
راستش ما هیچ وقت از افراط و تفریط خوش ندیدیم. باید قدردان این شرایط باشیم و بدانیم که انعطاف عاقلانه هدیه خداوندی است.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    50 1
    این رو هم اضافه کنید که سه گروه از این مساله ناراحتند. اسرائیل و سعودی و یک گروه دیگه... اگر گفتید ....
  • بی نام A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    37 1
    حرف درست
  • بی نام A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    13 5
    ای کاش مصدق هم در مذاکرات همین کار را کرده و 25 سال ما را در دهن دشمن نمی انداخت. رحمت خدا بر او باد.
  • احسان A1 ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    9 0
    لطفا در مورد علمای شیعه و واکنش های آنان در مقابل وقایع گوناگون در هر عصر بیشتر توضیح و یا مثال بزنید وفقکم الله
    • حقی A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
      0 0
      دو نمونۀ عالی از برخورد سیاستمدارانۀ بزرگان شیعه با حاکمان: علی بن یقطین در زمان عباسیان و خواجه نصیر طوسی در زمان مغول .
  • بهنام فر IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    13 0
    با سلام و درود انعطاف عاقلانه اصطلاح زيبا و بجايي است آقاي دكتر همواره از نوشته هاي شما استفاده مي كنيم.
  • عاشق فلسفه EU ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    7 0
    (... و نظام ظرفیت نشان داد و گذاشت تا تصمیم عاقلانه‌ای برای تغییر گرفته شود. ) جمله ای بسیار مدبرانه و درست است. از یادداشت های شما سپاسگزاریم استاد
  • بی نام A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    2 0
    استادیک سئوال ذهن مراآزارمیدهدشماکه تاریخ راخوب میدانیدخوب هم میتوانید جواب این سئوال رابگوئیدواماسئوال چراتمام دانشمندان سرشناس ایران امثال ابن سینافارابی بیرونی عطارمولاناذکریارازی خواجه نصیرو.......مربوط به قبل ازصفویه اندومابعدازصفویه امثال آنان راتولیدنکردیم
    • احسان SE ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
      1 1
      برادر گرمی، ملاصدرا، شیخ بهایی، میرداماد و ده ها محقق و دانشمند و فیلسوف بزرگ همه متعلق به صفویه و بعد از آن هستند. می توانید کمی عمیقتر و جدی تر تاریخ را مطالعه کنید!
    • بی نام A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      2 0
      آقای احسان اولاازکجافهمیدیدکه من بایدمردباشم ثانیادانشمندان قبل ازصفویه معروفیت جهانی دارندوبزرگانی که شماذکرکردیدصبغه مذهبیشان قوی است ودردایره دین معروفند
  • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    1 0
    به امید رفع محدودیت های داخلی
  • عباس IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    2 0
    اقای جعفریان حق دارید از هم کسوتان خود دفاع کنید ایا این انعطاف دقیقه نودی و کارد به استخوان رسیده بجاست؟ یا از اول بجای کله شقی و گردنکشی بر اساس اصول بین الملل حرکت کردن آیا تاوان اشتباهات مسئولین بقول شما ناشی را ان هم پس از 30سال هنوز مردمی بپردازند که اساس این نظام وامدار حضورشان بوده جواب به استیصال کشیده شدن ملت را کی میخواهد بدهد؟ پس بهتر است بجا اظهار نظر در این مقولات به مطالعه تاریخ ادامه دهید.
  • م ح A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    1 0
    حقیقتا دیپلماسی دکتر ظریف، نمونۀ خوبی از دیپلماسی مطابق مکتب امام صادق ع است. پابندی به اصول، تقیه و انعطاف در شرایط سخت برای رسیدن به هدفی مهمتر، در نظر گرفتن اولویت ها و حفظ جان و مال و ناموس و...
  • بی نام IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    سلام این روزها اختلاف گفتار بین هیت ایرانی و امریکایی در مورد حق غنی سازی زیاد شنیده میشه. البته باید از دیپلماسی اقای ظریف تشکر کرد. ایشان در مورد حق یا احترام به غنی سازی تعاریف خاصی دارند. ایا نظر شما از تقیه در متن همین بحث راجع به حق غنی سازی نیست؟! وایا اقای ظریف کلامی گفته اند که در ان تقیه برای ایرانیان است یا اینکه برای کشورهای ۵+۱ تقیه انجام داده اند؟ راستش از نتوانستم تشخیص بدهم که کدامین رفتار اقای ظریف ، تقیه بوده است. که شمامتوجه ان شده اید.
  • شاذان A1 ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    من با نظر عباس موافقم.هر چند به دولت آقای روحانی امیدواریم ای کاش عقلا ودولتمردان زودتر اقدام میکردند که شایعات قحطی وگرسنگی یادآور دو دوره قحطی عصر قاجار نمیشد ودر سر کلاس با سوالاتی از قبیل چرا ملل مسلمان و خاصه شیعه باید اینهمه در فقر وفلاکت به سر ببرند؟ چقدر بگوییم مقصر استعمار است ودست خارجیها؟؟؟انعطاف عقلا ؟؟