ظریف: غنی سازی در ایران متوقف نمی‌شود/ عراقچی: مذاکرات سخت و نفس​گیر شده است

وزیر امورخارجه ایران تاکید کرد که در هیچ نتیجه ای غنی سازی در ایران متوقف نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مذاکرات محمدجواد ظریف و کاترین اشتون در چهار روز برگزاری مذاکرات اخیر ژنو دقایقی پیش پایان یافت. این نشست پس از پایان جلسه معاونان وزیران خارجه ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 برگزار شده بود که هنوز از جزئیات گفت‌وگوی ظریف و اشتون خبری منتشر نشده است.

ظریف: غنی سازی در ایران متوقف نخواهد شد

بر اساس گزارش مهر، محمد جواد ظریف در گفت و گو با بخش خبر نیم روزی در باره با مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو تصریح کرد: مذاکرات در مراحل اولیه راحت تر پیش می رفت چون موضوعات مورد توافق طرفین بود اما الان به مراحلی رسیده که دیدگاههای مختلفی بین طرفین وجود دارد و مقداری سخت است.

وی با اشاره به اینکه به مراحل نگارش مفاهیم رسیده ایم، گفت: ما بر حقوق مردم ایران تاکید داریم و آمادگی نداریم اقدامی که به حقوق مردم لطمه بزند را انجام دهیم و به همین دلیل باید با دقت پیش رفت چون کلمات و عبارات معنای خاص خود را دارند در هر صورت تلاش می کنیم بهترین نتیجه برای مردم حاصل شود.

وزیرامورخارجه کشورمان اضافه کرد: هیات مذاکره کننده ایران در مقابل هر اقدامی که بخواهد به حقوق مردم ایران خدشه وارد کند مقاومت خواهد کرد و امیدواریم بقیه نیز متوجه شده باشند که باید با نمایندگان ملت ایران فقط از طریق احترام متقابل و از موضع برابر صحبت کنند و روش های دیگری که احتمالا در جاههای دیگر به کار برده است و به نتیجه رسیده اند در برابر ملت ایران به نتیجه نخواهد رسید.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مسئله حق غنی سازی ایران و آب سنگین اراک نیز گفت: در مذاکرات هیچ توافقی تا زمانی که روی همه موارد توافق صورت گیرد نشده است در هر صورتی مذاکره باید در اتاق مذاکره انجام شود نه در امواج تلویزیونی به همین دلیل اجازه می خواهد که به همین روشی که تاکنون به آن عمل کرده اید اقدام کنیم اما اطمینان می دهد در هیچ نتیجه ای غنی سازی در ایران متوقف نخواهد شد و در هر توافقی غنی سازی به عنوان جزئی از توافق وجود دارد.

ظریف در پاسخ به این سئوال که آیا حضور وزرای خارجه 1+5 به معنای نزدیک شدن به توافق است گفت: هنوز زود است که نتیجه گیری کنیم دو هفته قبل نیز در ژنو وزرای خارجه آمدند اما به دلایل مختلف توافق حاصل نشد اما اینکه وزرای خارجه به ژنو آمده است می تواند نشانگر جدی بودن مذاکرات باشد و امیدواریم این حضور نشانگر اراده و عزم سیاسی برای توافق باشد و نشانگر حسن نیتی باشد که جمهوری اسلامی ایران از 1+5 برا ی رسیدن به تفاهم انتظار دارد باشد.

ویلیام هیگ: حضور وزرا به معنای تمام شدن کار نیست

همچنین بر اساس گزارش تسنیم، ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلستان، در بدو ورود به هتل محل برگزاری مذاکرات اعلام کرد: ما اینجا نیستیم چون مذاکرات تمام شده‌اند. ما اینجا هستیم چون مذاکرات سخت هستند.

وی درباره حضور وزرای خارجه کشورهای 1+5 گفت: آنها به این دلیل به ژنو آمده‌اند که سریع‌تر و راحت‌تر مذاکره کنند. قدرت‌های جهانی از این مذاکرات حمایت می‌کند، شکاف‌ها کمتر شده اما اختلافات همچنان هست. شکاف‌های باقمانده مهم است.

هیگ در ادامه افزود که مسائل باقیمانده همان مسائلی هستند که در دو هفته گذشته نیز مورد بحث بودند اما توافقات زیادی حاصل شده است. ما نگرانی‌هایی در مورد برنامه هسته ای ایران داریم. برنامه هسته ای ایران تهدیدی برای خاورمیانه است.... برنامه هسته‌ای ایران عامل سایر بی ثباتی‌ها در منطقه هم هست.

هیگ افزود: در صورتی توافق می‌کنیم که به نگرانی‌های ما پاسخ داده شود. با کشورهای دیگر و عربستان هم در ارتباط هستیم و نگرانی آنها را درک می‌کنیم. مذاکرات نسبت به چند ماه پیش تغییر کرده‌اند و این چیز خوبی است... شش کشور تنها زمانی یک توافقنامه امضاء خواهند کرد که فکر کنیم توافق واقعا ارزشش را دارد و واقعا مسائل ناشی از مسائل هسته‌ای ایران را حل می‌کنند.

روسیه: رسانه‌های غربی منصفانه مذاکرات هسته‌ای را پوشش نمی‌دهند

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و رئیس تیم دیپلماتیک این کشور در مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 نیز اظهار داشت: مقصر جلوه دادن ایران در عدم پیشرفت مذاکرات هسته‌ای منصفانه نیست.

مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان در ژنو در جریان است.

به نظر می‌رسد قدرت‌های جهانی و ایران برای رسیدن به یک توافقی در ژنو نزدیک شده‌اند. در همین حال برخی منابع گزارش دادند که ایران و گروه 1+5 بر سر دو الی سه مورد با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

عراقچی: امیدواریم وزرای خارجه برای تصمیمات سخت آماده باشند

همچنین بر اساس گزارش فارس، عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: روز چهارم، مذاکرات سخت و نفس گیر است. وزرای خارجه آمده اند و امیدوارم برای تصمیم گیریهای سخت آماده باشند.

روز چهارم دور تازه مذاکرات ایران و گروه 1+5 با حضور وزرای خارجه کشورهای درگیر در حال برگزاری است.

مایکل مان: نشست آتی اشتون ـ ظریف بسیار مهم است

این در شرایطی است که«مایکل مان» سخنگوی «کاترین اشتون» مذاکره‌کننده ارشد گروه 1+5، مذاکرات هسته‌ای در ژنو را «بسیار فشرده» توصیف کرد.

وی در مورد توافق احتمالی در مذاکرات هم گفت: نمی‌توانم تخمین بزنم که به توافق می‌رسیم یا خیر. نشست آتی اشتون و محمد جواد ظریف بسیار مهم خواهد بود.

/29295

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    2 0
    جون به سرمون کردین ، پس توافق کنین دیگه !
  • محسن ص IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    2 0
    خدایا به ظریف و تیم ایرانی قدرت بده و کمکشون کن که به یاری خودت به نتیجه برسن. (امین) خدایا کسانی که به هر طریقی میخوان به این مملکت ضربه بزنن رسوا و نامید بگردان.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    1 0
    يعني اونا عاشق جمال ايرانن كه توافق كنن؟!
  • hani IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    4 5
    اقای ظریف غنی سازی رو بیخیال بشید.مرسی
  • عقیل A1 ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    2 2
    امان از دست اعراب تکفیری.مایه ی تمام فضاحت ها و بدبینی ها و بدبختی های مردم ایران.خداوکیلی اینا از اسراییل نحس ترند!دعایی میکنم همه امین بگند.پروردگارا!شر اعراب کار خراب کن را از سر ما کم کن.اگر نشد هم انها را به باد فنا بسپار!! ولی کلا فک کنم دل هممون روشنه که یه خبرایی هست.درسته؟!
  • ﻣﺠﻴﺪ IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    1 0
    ﺧﺪا ﺑه ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﺎﻥ اﻳﺮاﻥ ﻋﺰﻳﺰ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﺩﻫﺪ.
  • بی نام US ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    0 0
    بعیده، همین ...
  • بی نام IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    16 0
    خدايا كمكش كن!
    • بی نام EU ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      2 0
      آمین
  • بی نام IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    2 0
    خداياازفضولى هاى انگليس وفرانسه درامان نگه دار
  • بی نام A1 ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    2 3
    ضمن تشکر از آقای ظریف خواستم بگم ما حقوق مهمتر ازحق غنی سازی هم داریم به آنها هم فکرکنید.موفق باشید