طرحی که به نام جمعیت در کمسیون فرهنگی مجلس در دست بررسی و تصویب است اشتغال را برای دختران، زنان و افراد مجرد محدود می کند و فرصت اشتغال را از آنان می گیرد. این در حالی است که قانون اساسی سیاستگزاران، قانونگزاران و مجریان را به رفع تبعیض علیه زنان و زمینه سازی و ایجاد امکانات جهت رشد و تعالی و تقویت جایگاه انسانی آحاد ملت موظف کرده است. این طرح در جهت تشدید و تقویت تبعیض علیه دختران و زنان است.

طرح جمعیت که در کمسیون فرهنگی مجلس در حال بررسی و تصویب است دو ماده از آن اشتغال دختران، زنان و افراد مجرد را با مشکل جدی روبرو می کند. اگر این دو ماده همان گونه که نوشته شده اند به تصویب برسند دختران و زنان برای یافتن شغل می روند انتهای لیست و مجردها هم از یافتن کار محروم می شوند.

ماده (9) طرح جمعیت می گوید: "در کلیه بخش‌های دولتی و غیر دولتی اولویت استخدام به ترتیب با مردان دارای فرزند و سپس مردان متاهل فاقد فرزند و سپس زنان دارای فرزند می باشد. به کارگیری یا استخدام افراد مجرد واجد شرایط در صورت عدم وجود متقاضیان متاهل واجد شرایط بلامانع است."

می گذریم از این که کلمه اولویت در قانون به چه معنی می تواند باشد و این که آیا این ماده در حد یک انشاء است یا الزام است و عمل نکردن به آن جرم روشن نیست. روشن نیست که آیا قانونی بی ضمانت اجرا است تا آن جا که لازم باشد به آن استناد شود و آن جا هم که نه، نه.

ماده (10) این طرح هم می گوید: "5 سال پس از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، جذب افراد مجرد به عضویت هیات علمی در تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی و غیر دولتی و معلمین مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی، ممنوع است. تنها در صورت نبودن متقاضی متاهل واجد شرایط با تایید بالاترین مقام دستگاه، جذب افراد مجرد بلامانع خواهد بود."

کیست که نداند تحصیل و اشتغال و ازدواج و فرزندآوری همه انتخاب است که به خود فرد بستگی دارد. این حق طبیعی یک انسان است که خود انتخاب کند آن چه را که می خواهد و آن چه را که نمی خواهد. طرح مزبور برای دستیابی به هدف ازدیاد جمعیت فرصت و حق انتخاب شغل دختران و مجردین را محدود و محصور می کند. داشتن شغل حق مسلم هر فرد است. آیا کسی هست که اجازه تبعیض و اهانت به دختران به جرم دختر بودن را ندهد و از حق انسانی دختران و مجردها دفاع کند؟

مردم مجلسیان و دولتیان را انتخاب نمی کنند تا برای خود قیم گرفته باشند. وظیفه مجلسیان و دولتیان خدمترسانی، توسعه امکانات و ایجاد فرصت ها برای مردم است. فرق است بین قیم و خدمتگزار که قیم حق انتخاب را به خود می دهد و خدمتگزار در خدمت انتخاب های مردم است. هر امری با احترام به حفظ و تقویت حق انتخاب باشد مبتنی بر کرامت انسانی انسان هاست و هر آن چه حق انتخاب را محدود و محصور می کند مبتنی بر خوار و خفیف کردن و تحقیر یک انسان است و اهانت آمیز.

خداوند که خالق است و رب و رازق و مالک، ایمان و عبودیت انسان را به هدایت می سپارد و راه پیش پای آدمیان را هم "انتخاب" می گذارد و نه جبر که "لااکراه فی الدین". خداوند باری تعالی به بنده اش حق انتخاب می دهد و هدایتش می کند تا بهترین را برگزیند و این روشی است بر تکریم انسان. در مقابل، قرآن در معرفی خلق و خوی استکباری می فرماید که فرعون انسان ها را خفیف می کند تا او را اطاعت کنند "فاستخف قومه فاطاعوه". اگر محروم کردن انسان ها از حقوق انسانی و محدود و محصور کردن و گرفتن حق انتخاب ها خوار و خفیف کردن انسان نیست پس نام این کار چیست؟ با این نگرش و هدایت شفاف و روشن قرآنی، مباد این که قانونی وضع شود که از طریق محروم کردن زنان از دستیابی به اشتغال که حق مسلم هر فرد است بخواهد اهداف خود را دنبال کند.

وظیفه مجلسیان و دولتیان احترام به حق انتخاب افراد است و ایجاد زمینه و فرصت و امکانات که مردم را در انتخاب هایشان یاری رساند. بدیهی است این سخن در مخالفت با سیاستگزاری و قانونگزاری و اجرا در جهت اهداف مسولین که ازدیاد جمعیت است نمی باشد. سخن بر سر این است که مسولین برای دستیابی به اهداف خود وظیفه دارند که امکانات و فرصت ها را برای مردم تقویت کنند و آموزش های لازم را بدهند و این به معنی خدمتگزاری است. مسولین به جای ایجاد مشقت و بن بست ها برای مردم و محدود و محروم کردن آن ها وظیفه دارند به گونه ای کار کنند که مردم بتوانند از انتخاب های بیشتر و متفاوت، آن را که بهتر و مناسب می دانند انتخاب کنند. اگر ملجسیان و دولتیان به خود حق بدهند که به جای مردم فکر کنند و به جای مردم تصمیم بگیرند و به جای مردم راه هایی را ببندند و راه هایی را باز کنند که در تقابل با انتخابگری مردم باشد نقش قیم را برای آن ها بازی کرده اند و نه خدمتگزار را. خداوند باریتعالی حتی برای پیامبر رحمتش هم این نقش را نپسندیده که به او می فرماید "لست علیهم بمسییطر" - تو بر آن ها سیطره نداری- 

پیشنهاددهندگان و دفاع کنندگان و بررسی کنندگان و تصویب کنندگان طرحی که ازدیاد زایمان زنان را پی می گیرد و مصوب می کند مردان هستند. مردانی که از اساس و ریشه به دلیل مرد بودن نمی توانند بدانند که زنان چرا و به چه دلیل "عطای داشتن بجه های بیشتر را به لقایش" بخشیده اند. اگر زنان ترجیح داده اند که تعداد کمتری فرزند به دنیا بیاورند برای چیست و مشکلشان چه؟ به طور قطع در میان تحقیق های دانشگاه ها پاسخ به این سوال داده شده که اگر سیاستگزاران و قانونگزاران به آن پاسخ ها توجه کنند به طور قطع طرح را به گونه دیگری خواهند نوشت. طرحی که زنان را انسان با کرامت می بیند با همه حقوق انسانی و نه موجودی که در فرزندآوری خلاصه می شود.

بانوان بزرگواری که مقام و منصبی در مراکز سیاستگزاری و قانونگزاری و اجرا و کلیه دستگاه ها دارند توجه داشته باشند که این زمان زمان اقدام است برای حفظ کرامت انسانی زنان. جامعه و زنان از متولیان "امور زنان" در دستگاه های مختلف اعم از معاونت های ریاست جمهوری و مشاوران و معاونین و مدیران کل وزارتخانه ها و سازمان ها و بنیادها در "امور زنان" و شوراهای عالی و فراکسیون زنان مجلس و رسانه ها و سایر متولیان زنان توقع و تقاضای حضور تاثیرگذار در این ارتباط را دارد. طرح یا لایحه و یا برنامه ای که انتخاب را برای زنان محدود تر و از این طریق حقوق آنان را ضایع و تبعیض را عمیق تر و ریشه دارتر و تقویت می کند از نظر زنان محکوم است. این گونه قوانین و برنامه ها و طرح ها از این رو که به جایگاه انسانی خدشه وارد می کند از نظر ملت ناپسند و محکوم به شکست است.

کسانی که این گونه قوانین را که نگاهش نسبت به زنان اهانت آمیز و تحقیرآمیز است بنویسند، کسانی که از آن دفاع کنند و کسانی که آن ها را تصویب کنند باید بدانند که زنان از راه هایی که در دستیابی به جایگاه انسانی خود رفته اند بازنخواهند گشت. کسانی که با داشتن امکانات و فرصت در جهت پیشگیری و نفی این گونه قوانین با سکوت و کم کاری فرصت سوزی کنند و اجازه دهند این گونه اهانت ها به جایگاه انسانی زنان به قانون تبدیل شود نزد ملت این عمل را در کارنامه عمل خود ثبت کرده اند.

اگر طرح مزبور با مواد اهانت آمیزش نسبت به زنان و نسبت به افراد مجرد در کمسیون مصوب شود و برای تصویب نهایی به صحن بیاید کم کاری ها، کوتاهی ها و عدم پیگیری مطالبات زنان به نام چه کسانی ثبت خواهد شد؟ امروز کاری کنیم پیش از آن که فرصت ها از دست بروند که فردا دیر است و جبران مافات سخت.

راه های ارتباط:

info@iranzanan.com
iranzanan.ir

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 121
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    همه چیز برای دختران است! همه جا رو اشغال کردند پس مردها چی میشن ؟!!!!
    • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      30 49
      یا اولویت کار باید با مردها باشه، با قوانینو عوض کنن و وظیفه تامین مخارج خانواده رو بدن به زن ها و زن ها مجبور بشن به مردها نفقه بدن. بعد ببینن دخترها بازم با یک سوم حقوق نسبت به مردا میرن شغل هارو اشغال کنند و هزارجور ادعا هم داشته باشن یانه!!
    • فهیمه RS ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      66 11
      جناب بی نام مگر دخترها و زن ها که کار می کنند پولش کجا می ره؟ اگر دختر است که جهیزیه اش را با آن پول تهیه می کند اگر هم زن است که همان پول را در خانه خرج می کند؟ چرا نفقه با زن ها؟ زن و مرد هر دو که کار می کنند همان پول را خرج زندگی مشترکشان می کنند و نفقه در اصل خرج بچه پروری می شود که به مرد سپرده شده
    • ایرانی فلک زده US ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      62 6
      داداش من هم خدا قبول کنه مرد هستم اما آیا این دلیل میشه خانوم ها رو محروم کرد از حق طبیعی استقلال مالی؟ یعنی اگر یک خانومی نخواست دستش تو جیب پدر یا شوهرش باشه باید مجبورش کنیم که خواسته منطقی و طبیعی اش رو فراموش کنه؟ در مورد حقوق یک سوم هم باید از اون کارفرمای بی انصاف پرسید خانومها کمتر ار آقایون بهره وری دارن که باید کمتر حقوق بگیرن؟ هر کی لیاقت داره باید بتونه کار مناسب پیدا کنه زن و مرد و مجرد و متاهل هم نداره. نذارید با این طرحها سرمون کلاه بذارن. موضوع اینکه هرچی آدمه نالایق هست بدون تخصص لازم رفت چپیده تو ادارات و مراکز کار. چرا ؟ چون پارتی داشته! اینجوریه که وقتی میری تو ادارات دولتی میبینی ....
    • مهدی IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      5 26
      آقای ایرانی فلک زده! مشکلاتی که از کار خانمها بوجود می آید را برایت لیست می کنم تا اینقدر فیمینیست بازی در نیاری. 1-پایین آمدن ارزش کار (چون زنان با هر حقوقی کار می کنند و مسئول نفقه خانواده نیستند) 2-بیکاری مردان که باعث به وجود آمدن فساد می شوند 3- متزلزل شدن نهاد خانواده به خاطر بی توجهی به همسر و فرزندان 4-استقلال مالی زنان باعث افزایش طلاق می شود و با کوچکترین مشکلی زن محیط خانه را ترک می کند5- بند 1 باعث می شود مردان در شیفت های کاری بیشتری کار کنند و افزایش مشکلات 6-در جامعه ما رقابت بین زن و مرد اصلا به صلاح نیست زیرا قوانین ما مانند کشورهای غربی نمی باشد و در حق مردان ظلم می شود7-حق و حقوق از مسئولیت ناشی می شود و تا وقتی که مسئول نفقه خانواده می باشند اولویت با مردان باید باشد
    • مهدی2 IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      4 27
      8-کار باعث از بین رفتن زنانگی زنان می شود که در اینصورت خانواده به خطر می افتد9-اختلاط کاری زنان و مردان باعث ایجاد فساد می شود(نمونه هایش فراوانن و غیر قابل انکار) و نتیجه: از هم پاشیدگی خانواده و هزاران مشکل دیگر که باید از جامعه شناسان پرسیده شود. و در آخر به حرفهای این ولیمراد ... توجه نکنید او کسی است که ... و اینکه:هر چیزی که از نظر من نوعی بد بود بد نیست و هر چیزی که خوب بود لزوما خوب نیست. نفع شخصی دلیلی بر خوب بودن نیست
    • بی نام A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      11 3
      آقا مهدي اگه همه ي حرفهات درست باشه(كه قبول ندارم) باز هم اين حق هرآدمي هست كه واسه زندگيش تصميم بگيره. ماشين هم كه بره توو خيابون امكان تصادف وجود داره پس كارخانه هاي ماشين سازي بايد تعطيل بشن؟!! درضمن تمام چيزهايي كه گفتين قابل تغييره چون از نظر قانوني هر شرطي كه طرفين قبول كنن ميتونه همه ي وضعيت رو عوض كنه(مثلا خانمي كه نفقه نخواد(و امضا بده) ولي حق اشتغال داشته باشه. يا مثلا حق طلاق يا هرچيز ديگه)
    • مهدی3 IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      3 9
      خانم یا آقای بینام برای شما متاسفم که انسان را با آدم قیاس کرده ای(البته در زندگی ماشینی امروز شاید حق با شما باشد). خانم یا آقای محترم! انسان ماشین نیست زیرا دارای عاطفه و احساس می باشد. راههای تقرب زن ومرد به خدا با هم تفاوت دارد(یاد آور می شوم هدف از آفرینش انسان کمال است نه پیشرفت شغلی) و خداوند مسئولیتهای متفاوتی را به آنها داده است بنابراین حق و حقوق آنها هم در برخی موارد یکی و در برخی موارد متفاوت است. ما در جامعه زندگی می کنیم و نسبت به هم دارای حق و مسئولیت هستیم تا به کمال مورد نظر برسیم جامعه مانند یک کشتی است و هر یک از ما نباید و اجازه نداریم جای خود را سوراخ کرده و تمام کشتی را به کام مرگ ببریم. در مورد حق طلاق نیز کاملا عدالت رعایت شده زیرا در ابتدا زن انتخاب می کند و در مرحله
    • مهدی 6 IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      3 8
      اما چرا شرایط امروز از احکام اسلام دور است؟ ، بر خلاف حرفهای بسیاری از فمنیستها ، حضور پررنگ مردان در جامعه در گذشته به معنای سلطه نبود بلکه به معنای مسئولیت بود ، زنان هر چند هم که حضور جدی داشته باشند هیچ گاه بر اساس فطرت خود تمایل ندارند در برابر مرد مسئول باشند و یا مسئولیت مرد سالمی را بعه عهده گیرند.( البته این بحث جدا از فداکاری های زنان سابق در زندگی با همسران بیمار خود است.) و اصولا این سیستم خانواده برای خود زنان هم خوشایند نیست و برای همین مدام از مردان امروزی می نالند و مردان هم چون در مقابل خیلی از زنان امروز نمی توانند مسئولیتی عهده دار شوند خودبخود سرد و بی مسئولیت می شوند و رفته رفته غیرت و مردانگی شان خاموش می شود و جامعه و آینده بسیار هولناکی به وجود خواهد امد. از طرفی چنین
    • مهدی4 IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
      3 11
      در مرحله بعد این حق مرد است که حق طلاق داشته باشد. شما فمینیستها بدون اینکه در مورد حق طرف مقابل حرفی بزنید فقط حق زنان حق زنان می کنید. حاصل این فریاد زدنها و به اجتماع کشاندن زنان چه شده است: افزایش سر سام آور طلاق، سرنوشت مبهم نسل آینده، خورد شدن نقش پدری که خودتان آنرا دارید، بیکاری مردان که نتیجه آن افزایش فساد و کاهش امنیت اجتماعی است. اگر شما و امثال شما به مساوی بودن زن و مرد اعتقاد دارید این سوال پیش می آید چرا خداوند انسان را زوج آفرید(حتما می گویید اشتباه کرده). من هم می توانم بگویم چرا من باید سربازی بروم، چرا من باید از کشور دفاع کنم، چرا من باید مسئول خرجی خانواده باشم، چرا ما نباید دارای فراکسیون مخصوص نباشیم، چرا ما نباید معاونت مخصوص داشته باشیم و چراهای دیگر
    • مهدی5 IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
      2 8
      همین شمای نوعی مگر با خرجی پدرت به اینجا نرسیده ای که اکنون اینگونه حرف می زنی. زنان را چه شده است که با امکاناتی که توسط مردان ایجاد شده است مثلا پیشرفت کرده اند حالا شده اند رقیب و دارای ادعا. تقریبا همه پیشرفت های تکنولوژی بشری حاصل زحمات و از جان گذشتگی مردان است اما حالا شده اند ظالم و حق خور. تمامی دانشگاهها حاصل تفکر و از جان گذشتگی مردانه است که با خون دل خوردن و ایثار جان آنان به دست آمده است حالا زنان با امکاناتی که از طریق ایشان (مردان)به دست آورده اند مدعای برتری و تساوی هستند. مگر این نیست که زن و مرد باید هریک در جایگاه خود باشند و بهترینشان آنگونه هستند که در اطاعت خداوند یکدیگر را یاری می کنند تا به مقصود آفرینش که همان عبادت خداوند است برسند.
  • مسعود IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    110 6
    احسنت. مشکل بیکاری جوان های مجرد حل شد. شما اشتغال ایجاد کنید ببینید چند تا جوان مجرد می مونن.
    • خانم کارمند RS ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      زن ها رقیب و دشمن مردها نیستند. زن ها هم که کار می کنند پولش را می آورند توی خونه. اگر زن سهم و نقش اقتصادی نداشته باشد خانه اداره می شود؟
    • ایرانی فلک زده US ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      112 3
      خانم کارمند. مساله اینه که از نظر این دوستان ... کلا زنان باید بشین خونه بیرون نیان و فقط بچه درست کنن. مجردها هم که از اول تو این مملکت انسان محسوب نمیشدن! هر جا میری بلانسبت ورود سگ و مجرد ممنوعه! ما نفهمیدیم مگه مجردی جرمه؟ آقایون ... باید هم ندونن که با حقوق چندرقاز کارمندی نه تنها تا هزار سال دیگه خونه دار نمیشم بلکه از پس هزینه های زندگی هم برنمیایم چه برسه به اجاره خونه! خود این آقایون به من مجرد بدون خونه و بدون عاقبت دخترشون رو میدن که انتظار دارن ما مجرد نمونیم؟ بعلاوه اینکه باباجان شاید یکی نخواست ازدواج کنه! مگه زوره؟ باید از حق اولیه کار کردن محروم بشه؟ چرا تعارف میکنین؟ بگبن طبقه متوسط جامعه برن بمیرن خلاص! بقیه تون هم از شهرستانها پاشین بیان تهران برین ادارات دولتی/
    • بی نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      31 98
      "خانم کارمند"! اگر پسرها کار نداشته باشند اونوقت با چه توجیهی بروند زن بگیرند و ازدواج کنند؟!!! آخه دختر مجرد درآمد به چه کارش میاد؟ خودتون هم خوب میدونید که خیلی از خانمها برای بیکار نبودن و شایدم برای تفریح و چشم و هم چشمی، کار میکنند. ببین چه وضعی شده جامعه ما.
    • دختر مجرد IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      35 5
      بینام عزیز واقعا از این استدلال شما گریه ام گرفت"آخه دختر مجرد درآمد به چه کارش میاد؟"جناب محترم بینام من یه دختر 31 ساله مجردم که از بهترین دانشگاههای این مملکت فوق لیسانس گرفتم .7سال سابقه کار داشتم اما متاسفانه به دلیلی که هرگز فهم نشد سال گذشته بیکار شدم!!من مبتلا به نوعی بیماری هستم که بنا به جو موجود در خانه اون رو از همه مخفی کردم حالا شما به من بگو من دختر مجرد بیمار که از طرف خانواده هم هیچگونه پشتیبانی مالی هم نمیشوم چطور باید خرج درمان خودم رو تامین کنم؟نتیجه اون همه درس خوندن و نوجوانی و جوانی رو به پای درس گذاشتن رو کی باید ببینم؟
  • بی نام RS ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    89 6
    به جای این که اشتغال ایجاد کنند برای همه کمبود کار را با محروم کردن دخترها از کار می خواهند جبران کنند.
    • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      10 51
      من فکر میکنم خیلی از مردهایی که با این نظر مجلس مخالف هستند به علت اینه که یه نفعی این وسط براشون داره که نمیشه گفت.
    • بی نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      27 3
      بی نام دوم افکار مریض خودتو به ریش بقیه نبند
  • کیان IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    تو جامعه ای که ازدواج برای مردم سخته، شاید اشتغال یه دختر مجرد تنها دلخوشیش باشه،دخترا که مث پسرا حق اتنخاب ندارن تو ایران...
    • بی نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      7 4
      خداخیرت بده کاش اوناییکه قانون وضع می کنند ی کمی از هوش و ذکاوت شمارو داشتند.
    • یک پسر 31 ساله IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      خاک بر سر من پسر که میگویند حق انتخاب دارم!بله من پسر حق انتخاب دارم که از صبح تا شب دنبال یک کار بگردم و هیچ وقت پیدا نکنم و درآخر تنها چیزی که نصیبم میشود فشار نگاه متوقع دیگران است و خورد شدن در زیر بار این فشار ها و احساس بی مصرف بودن و پوچی.حق من این است که حتی جرات فکر به ازدواج ندارم چون شغلی ندارم و حتی اگر شغلی داشتم باز هم ترسی دارم که با این همه مشکلات چگونه از پس مسئولیت اداره ی یک خانواده بر خواهم آمد.و تمام عمر این اضطراب با من بوده و خواهد بود. بله من حق طلاق دارم. حق ازدواج با 4 زن را دارم.حق شب به خانه نیامدن دارم اما هیچ کدام از این حق ها را نمیخواهم.والله نمیخواهم. همه ی ای حق ها برای شما .
    • بی نام IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      51 44
      جدای از بحث و به دور از تعصبات جنسی یه سوال از خانمهای گرامی شاغل دارم آیا حاضر هستند با یه مرد بیکار ازدواج کنن؟ اگر جواب مثبت بود میشه گفت امکان شغل یابی برای زن و مرد باید برابر باشه اما اگر حاضر نیستند با یک مرد بیکار ازدواج کنند اون وقت باید حق رو به کسانی بدیم که میگن اولویت شغلی با مردهاست. چرا که مردها حاضرن با یک زن بیکار ازدواج کنن.
    • بی نام A1 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
      0 0
      در جواب بی نام 16:11:16 جدای از تعصبات جنسی شما مردان حاضر به ازدواج با دختری هستید که به دلیل یه اتفاق صورتش دچار مشکل شده ؟آیا حاضرید با یک دختر بدون توجه به زیبایی ظاهری ازدواج کنید؟
  • نیما IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    من واقعا در تعجم کی به اینا رای داد که رفتن مجلس؟ تا حالا برای انتخابات مجلس رای ندادم، ولی بخدا انتخابات بعدی نفر اول میرم رای میدم ، باید نشون بدیم نماینده واقعی مردم کیه
    • .... A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      دوست عزیز شما به هرکسی هم که رای بدهی باز همین تصمیم گرفته میشد زیاد حرص رای ندادنت را نخور!!
    • بی نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      جزو بهترین تصمیمات است. خداکنه درست بشه. این همه جوانان پسر بیکار هستند اونوقت کمتر جاییه که خانمها تو اونجا کار نکنند.
    • آرمین IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      88 96
      من 28 سالمه و فوق لیسانس دارم و چندین ماهه که بیکار هستم. تا به حال این همه شرکت و اداره مراجعه کردم میبینم این همه خانوم در اون جاها مشغول به کار هستند واقعا اعصابم دیگه به هم ریخته. من چه طوری ازدواج کنم آخه؟
    • خانوم IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      اولا که آقاپسرا گویا درست خبرو نخوندن پسرای مجرد هم استخدامشون محدود میشه,مردا و زنای متاهل میرن تو اولویت,بعدا برادرای من تا حالا رفتین مغازه یک یخچال قیمت کنید؟یک ماشین لباسشویی؟یه سرویس مبلمان؟اصلا اینا نه یه دست کاسه بشقاب به نظرتون دختر اگه کار نکنه وسایل ریز جهیزیش رو نگیره خانواده از شوهر دادن دخترش پشیمون نمیشه؟اینا به کنار شاید یه دختر به هر دلیلی امکان ازدواج نداشت نباید تو این گرونی بتونه خرج خودشو حداقل درآره تا یه باری از رو دوش پدر مادرش برداره ؟باید کلا سر بار خانواده باشه؟بی انصاف نشید توروخدا الان یه نفر میتونه خرج یه خانواده رو بده؟
    • بی نام A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      27 12
      بنده هم شرایط شما رو دارم و حتما دوره اینده رای خواهم داد
    • بی نام A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      12 5
      آقاي بي‌نام اگه خودت هم زن بودي همين حرف رو ميزدي؟اگه توو جامعه اي بودي كه مردها حق اشتغال نداشتند بازهم هين حرف رو ميزدي؟
    • بی نام A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      7 0
      ساده...
    • محسن IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      19 0
      عزیزم این ... ها توان و درایت ایجاد کار برای مردم را ندارند صورت مسیله را پاک میکنن تا مثلا تعدادجمعیت آماده کار کم بشه.
    • بی نام IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      22 1
      تصویب این جور طرح ها فقط باعث پایین آمدن کارایی و افزایش فساد می شود. باید فضای مناسب و سالم برای سرمایه گذاری و رقابت ایجاد بشه تا همه با هم سود کنیم. به قول دکتر ظریف ما یا همه با هم می بریم یا همه با هم می بازیم.
    • مسعود IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      11 0
      اتفاقا طرح خیلییییییییی هوشمندانه ایه.... کار نداری بهت زن نمیدن، زن نداری بهت کار نمیدن. تکلیف همه مجردا معلوم میشه میرن پی کارشون... آقایون، ما را به خیر شما امید نیست، ...
    • بی نام US ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
      7 0
      اخه چیه ... ما شبیه ادمیزاداست که این باشه ؟
  • یک مادر RS ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    135 8
    هر انسان زن باشد یا مرد احتیاج به کار دارد تا امورات زندگی اش بگذرد. مشکل اشتغال را حل کنند لازم نکرده دخترها را محروم کنند. این ها به عوض این که به فکر مرد باشند فقر را تقسیم می کنند و البته سهم زن ها از فقر بیشتر است. دخترها هم که آخر خط
  • میترا IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    99 6
    تنم میلرزه وقتی این چیزارو میخونم آخه الان که بیکاری مجردها از همه بیشتره! این چه قانونیه که میخوان تصویب کنن شما تا شغل نداشته باشی مجرد میمونی. از این واضحتر؟ برای دخترای بدبخت هم که همه تعیین تکلیف میکنن کلا بگین میخوایم زنهارو خونه نشین کنیم تموم شه بره دیگه. فقط نمیگن این دختر مجرد که نمیخوایم بهش کار بدیم و فرصت کسب درآمد شرافتمندانه رو ازش میگیریم فردا از کجا شکم خودشو سیر کنه؟ همه که نمیتونن شوهر کنن یا به زور شوهر کنن!
    • هفت A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      87 4
      مگه شک داشتین؟ سیاست جدید کشور کاملا واضحه. همه مجردا به زور متاهل شن، حالا بعد از ازدواج گشنه بمونن هم مهم نیست. خانوما هم فقط بچه داری و به یاری خدا جمعیت کشور فورا برسه ... :| :|
  • جوان مجرد A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    واقعا به خاطر همون یک باری هم که برای انتخابات مجلس رای دادم احساس حماقت می کنم :| :|
    • ناناز IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      12 9
      دوره ششم نبود عایا؟
    • بی نام A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      23 3
      باور کنید اگه نقش اقتصادی زنان را در خانواده تقویت کنیم بسیاری از مشکلات حل میشود..خواهشا خبر آنلاین بیشتر به این مطلب بپرداز تا مردم روشن شوند که قضیه رقابت نیست بلکه شراکت است..... نمایندگان مجلس هم بدانند این طرح درست نیست
  • بی نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    67 1
    اون وقت این جوان مجرد که می خواد ازدواج کنه با این محرومیت ها که براش تعیین کردید هیج کی بش زن نمی ده که عقل کل ها!!!
  • خواننده IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    57 1
    باید رای مخفی را بردارند و مردم توی سایت مجلس ببینند چه نماینده ای به چه لایحه یا طرحی رای مثبت یا منفی داده تا موقع انتخابات زنها بدانند باید به کسی رای مجدد بدهند یا نه. به جای ایجاد فرصت جدید، فرصت فعلی رو هم از بعضی از افراد جامعه می گیرند! واقعا" رسیدن به همچین طرحی خیلی ایده مخرب می خواد، هر فردی این ایده به ذهنش نمی رسه!
  • بی نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    23 53
    منم با نظر شما موافقم اگر دختران و زنان هم مثل پسرها 2 سال سربازی برند و تا قبل از سربازی حق استخدام نداشته باشند، اگه بحث تساوی حقوق زن و مرد هست از این نظر هم باید با هم مساوی باشند
    • بی نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      36 22
      ""با این حرفــــا خودتــون رو گــول نــزنــیــد""بــــابـــک زنــجـــانــی از ســـربــازی بــه ایــنجــا رســیــد! درسم نخونده بود....بی عرضگی خودتون رو پای این بهانه ها نزارید! وقتی یکی میتونه با سطح سواد دیپلم و زیر دیپلم به اینجا ها برسه شما هم میتونید! خانوم ها سربازی هم برن باز از شما بهتر نتیجه میگیرن
    • بی نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      33 3
      اگر عرضه به معنی خوردن حق دیگران باشه ،تمام تلاشم رو میکنم که بی عرضه تری آدم روی زمین باشم!!!
    • بی نام A1 ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      29 3
      هروقت حق طلاق و تحصيل و اشتغال و حضانت ِ بچه و خروج از خانه و خروج از كشور رو به ما دادند، اونوقت بيا درباره ي "سربازي و تبعيض عليه مردان" حرف بزن
  • بی نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    85 6
    چقدر اينا عقل كل هستن. خب دختر مجرد كار نداشته باشه خانواده هم خرجشو نمي ده ميگه بايد يا شوهر كني يا خرجتو خودت دربياري. شوهر هم كه نيست پس بايد بره سراغ مردان هوسباز تا خرجشو در بياره. خدايا خودت چاره بساز
    • بی نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      21 30
      "شوهر هم كه نيست"!!!!! واقعا ما با چه کسانی شدیم 75 میلیون!!!!
    • بی نام A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      13 18
      اینم خودش شغلیه برای خودش خیلی جاها مالیات هم داره !!!
  • میلاد A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    60 1
    از طرفی تا می توتنند دختر و پسر رو از هم جدا می کنند که مبادا اسلام در خطر بیفته و شرایط و امکان ازدواج رو سخت و سخت تر کردند بعد برای اشتغال چنین قانونی رو وضع می کنند که باید به زور ازدواج کنید که بیکار نباشید. آدم نمی دونه تو این مملکت به کی و کجا پنها ببره!
  • یک مرد IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    54 1
    ... انتظاری بیش از این نمیشه داشت، آخه مثلاٌ شما نماینده مردمید که از حق اونها دفاع کنید نه اینکه قانون بر علیه حقوق بدیهی اونها بنویسید. مثل این میمونه که مصوب کنید کسی که زن یا بچه نداره و شوهر نداره، حق نداره ماشین یا خونه داشته باشه و یا حتی اگه می‌شد نونوایی بهش نون نفروشه!!!! ...
    • بی نام A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      23 0
      يا ترجيحا بندازندمان توي دريا تا كوسه ها بخورندمان و خيالشان از بابت ِ وجود ِ هرگونه "مجرد"،"بيكار"و مخصوصا "دختر مجرد بيكار" راحت شود
  • حیدر A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    53 4
    خوش به حالمون که کمیسیون فرهنگی نماینده هامون تا این حد با فرهنــــگ است. کمیسیون فرهنگی!!!!!!!
  • مریم قربانی 42 ساله A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    74 6
    با این کارها می خواند می خوان دخترها ها رو خانه نشین کنن.....تا مجبور بشن با هر کی در خونه شون روزد ازدواج کنن تا نسلمون منقرض نشه... به نظر من ده ملیون انسان با کیفیت بهتره از 100 ملیون آدم هست که بدون برنامه وفقط برای ازیادنسل به دنیا می ایند.. خدایا پناه بر تو
    • بی نام IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      9 8
      مگه در گذشته زنها مانند الان در خارج از خونه کار میکردند؟ اونوقت الان نسلشون منقرض شده؟!!! پس ماها از نسل چی هستیم؟!!!!
    • بی نام A1 ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      23 0
      این انسان بی کیفیت رو خیلی خوب اومدی:))
    • بی نام A1 ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      5 3
      منظورش نسل زنان مستقل بود
  • بی نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    21 3
    خاك بر سر ...
    • بی نام RS ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      11 1
      ؟
  • یک لیسانس بی جهیزیه بی کار RS ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    55 4
    آن وقت دختر اگر نخواهد یا نتواند جهیزیه اش را از پدرش بگیرد اگر کار نداشته باشد از کجا جهیزیه تهیه کند؟ از کمیته امداد؟
  • بی نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    42 0
    این ها ... فقط بلدند صورت مسئله را پاک کنند راه حل بلد نیستند ارائه بدهند مشکل بیکاری ،معضل داشتن یک سر پناه ،با سرکار نرفتن دختران و زنان حل نمی شود داشتن یک شغل هرچند کوچک حق مسلم هر ایرانی است نه .... ،دختران تا کی نانخور پدر پیر خود باشند و یا تاکی بنشینند تا شوهر شان به سرکار برود .........زهی خیال باطل ........آیا شما آقای نماینده حاضرید دختر خود را به یک نفر بیکار بدهید که نمی تواند یک اطاق 3*3 هم اجاره نماید؟
  • بی نام A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    38 0
    خاک ....
  • سامان A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    20 49
    اگه دختر وزنها سرکار نرن کی ازشون سوءاستفاده جنسی ومالی کنه باحقوق کم مشغول به کار میشن به انحراف هم کشیده میشن
    • sghl IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      35 5
      نیست که سرکار نرند کسی تو نخشون نمیره.
    • بی نام A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      18 3
      اگه سر كار نرن شوهرشون ازشون سواستفاده مالي ميكنه(سواستفاده به دلايل مالي) اونوقت براي پول درآوردن مجبور ميشن به سواستفاده ي جنسي تن بدن به اين فكركردي تاحالا؟
    • بی نام A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      15 3
      داشتن شغل حق مسلم ِ‌منه آقا سامان و حرف شما اگرهم درست باشه(كه نيست) معني ش اينه كه مردها هم همونقدر مقصرند. چرا نميگي مردها نبايد سركار برن؟!!
    • بی نام A1 ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      10 3
      اقا سامان متاسفم با این افکار یا شایدم ... یعنی داری اعتراف میکنی که .... سو استفاده جنسی میکنی؟ از فدیم گفتند کافر همه را به کیش خود بیند
  • شوقی IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    37 1
    ما را چه شده است؟ هر آنکه بی هنرتر است بر ... تکیه زده است. وای به روز ملتی که ... برای آنها تصمیم میگیرند.
  • سارا A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    29 5
    بشکنه دستم که هی رفتم و به اینا رای دادم..خاک بر سر من..
    • جیم جارموش A1 ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      13 1
      مجبوری به کسی که نمیشناسی رای بدی ؟ این رای ها مسئولیت داره به خدا !
  • سلام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    9 46
    تابوده و نبوده این مرد ها هستند که نون آور خونه محسوب می شوند استثنائات را کار ندارم ، هیچ مردی از زنش انتظار این را ندارد که او نون آور خانه باشد لذا باید با کنار زدن یکسری از خانم های مجرد که صرفا برای تفریحی در ادارات مشغول بکار شدند مشکل بیکاری بسیاری از مردان متاهل دارای فرزند را حل نمود
    • بی نام IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      18 2
      آقایون به جای غر زدن و نق زدن یک کم توان و تلاش خودشون رو افزایش بدن.....تو ادارت بیشترین موفقیت و تلاش رو خانمها دارن و آقایون صرفا ادعا دارن.......مرد اگر این همه ادعا داره و اینکه میفرمایید نان آور خونه اس منتظر نباشه استخدام ادارات بشه بره کارگری کنه.........
  • یک انسان A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    21 2
    ازدیاد زنان و دختران در مشاغل مختلف بدلیل تبعیض جنسی مابین دختران و پسران نیست . دخترها با حقوق ماهیانه 100 هزار تومان هم حاضر به کار کردن در مشاغلی همچون منشی گری در یک مطب هستند ولی مردها با حقوق 500 هزار تومان هم حاضر به قبول پنین خفتی نیستند پسرها پیش شرطهایی برای ازدواج مقابل خود می بینند که شغل یکی از آنهاست (حداقل یک و نیم میلیون تومان در ماه) ای کاش مسئولین به جای وضع چنین قوانین تبعیض آمیز و ... به فکر این بودند که خدمات اجتماعی را افزایش دهند که همین مسدله می تونه سهم زیادی در تشکیل خوانواده برای جوانان داشته باشه البته ایرادی هم بهشون وارد نیست چون ... چهار سال بیشتر وقت ندارن پس باید به نحوی ... هرچند با وضع چنین قوانین...ی.
    • بی نام A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      7 0
      خبر چرا نظر این بیچاره رو اینجوری تایید کردی...یکبارکی تایید نمیکردی دیگه:))) یاد رادیو افتادم که رو موج ثابت نیست و حرفا رو تیکه تیکه می شنوی:دی
  • بی نام A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    20 2
    استخدامی وجود ندارد که ایشان ناراحت هستند. باید آدم خودش رو پای خودش وایسته و منت دولت رو نکشه. همان طور که در جوامع سرمایه داری دولت تقشی تو اقتصاد ندارد و پیشرفت زیادی داشتند. دولت دخالت بکنه یعنی تمام زندگیت رو باید دولت اداره بکنه و هیچ اختیاری نداری. بازم می گم آدم باید رو پای خودش وایسته.
  • بی نام EU ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    4 0
    تو اين مساله ... دستور داده ميشه بهشون
  • بی نام IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    18 0
    همواره باید به فکر بهبود معاش خود بود-چه مجرد چه متاهل-هر کسی زرنگتر است امتیاز بیشتر می اورد-ولی جامعه ما اسلامی است به اصطلاح .... استخدام میکند.
  • بی نام A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    12 1
    ... توو اين مورد اسلام به تساوي ِ زن و مرد اعتقاد داره(اينكه هرآدمي حق ِ كاركردن و كسب روزي حلال داره) درحاليكه همين معدود حقوق رو هم ميخوان از ما بگيرن تازه ادعاي مسلمان بودنشان هم گوش فلك را پر كرده
  • احمد IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    14 0
    اگه یه درصد به موندن تو این مملکت فک می کردم اونم از سرم پرید. تو بهترین دانشگاه ایران و در یکی از بهترین رشته ها درس خوندم بعد نماینده های فهیم ملت! میان میگن رشته و دانشگاه و سطح سواد کشک اگه مجرد باشید کار بی کار. واقعا متاسفم واسه خودم که تو ایران به دنیا اومدم.
  • خانوم مارپل IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    14 2
    منو بگو چه قدر رو كار دانشجويي حساب كردم!!!اي بابا...فكر كردم تو خارجم!!!!!نگو كلا حق ندارم كار كنم!!!!
  • بی نام A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    6 1
    "کسانی که با داشتن امکانات و فرصت در جهت پیشگیری و نفی این گونه قوانین با سکوت و کم کاری فرصت سوزی کنند و اجازه دهند این گونه اهانت ها به جایگاه انسانی زنان به قانون تبدیل شود نزد ملت این عمل را در کارنامه عمل خود ثبت کرده اند" این زنهای ....!
  • بی نام A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    13 0
    اخه یکی نیس بگه آکیوها شما با این کار میخواید جوونارو تشویق به ازدواج و زاد و ولد کنید، بعد موقع خواستگاری پرسیدن آقازاده چیکاره س بگه قصد ازدواج دارم و بعد بچه دار شم بعد برم سرکار.
  • پای ثابت خبر انلاین IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    20 0
    اون وقت عقل کلها حساب نکردن ممکنه دختری وجود داشته باشه که به خاطر شرایط جسمی،بیماری خاص یا هزار دلیل دیگه حتی اگر خودش هم بخواهد نتونه ازدواج کنه چه طوری باید مخارج خودش رو فراهم کنه؟دزدی کنه .........؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    13 0
    یکی نیست به این عقل کل ها بگه مرد مجرد باید اول کار داشته باشه که بعد بره متاهل بشه.مثلا با این فکرای ... می خواین مشکل ازدواجو حل کنید و به مجردا بگین اول متاهل شید تا بهتون کار بدیم.نه که کار هم ریخته کسی نیست جمع کنه
  • حسین GB ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    5 13
    اینجا بحث اولویت مطرح میشه.به نظر من یک مرد بیکار وضعیتش بدتر و دردناکتره تا یک زن بیکار
  • من A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    14 0
    واقعا متاسفم .... مطمئنم اگه رفراندوم هم میذاشتند اکثر مردم مخالف همچین قانونی میبودن به زور مجردها رو میخان ازدواج بدن تا کار پیدا کنن؟ اونوقت آزادی های فردی و اجتماعی قانون اساسی...؟ نمیگن امار طلاق میره بالا اینجوری؟ ازدواج های ناموفق الان کمه ؟
  • مجرد IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    6 1
    حرام است
    • بی نام RS ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      3 2
      چی؟
  • فریادکش A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    20 0
    یعنی اگه آی کیو .... با هم جمع کنی، به 50 نمی رسه. آخه علمای گرانقدر!!! منه مجرد اگه کار نداشته باشم کسی بهم زن نمیده که متاهل بشم که شما منو استخدام کنید. با این نو آوریتون آمار ازدواجو به صفر می رسونید. دخترا هم که از نظر شما کلان آدم نیستن . . .
  • mehdi IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    17 0
    درسته که در مملکت... آمار ازدواج به شدت کاهش یافته و همونایی هم که ازدواج کردند آمار طلاقشون زیاد شده اما این دلیل نمی شه که با با فشار و به اجبار قصد داشته باشیم خودمون رو گول بزنیم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! درست مثل ماهواره ها که با عملیات کبری 12 از روی بام ها جمع آوری می شد !!!!!!!!!!!! اما آیا نتیجه داد ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! آیا پروژه فیلترینگ جواب داد !؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یا پیشرفت تکنولوژی جواب شما رو داد ؟!!!!!!!!!!!!!!!
    • mehdi IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      8 0
      خبر آنلاین خیلی ممنون از اینکه ... حذف کردی !!!!!!!!!
  • بی نام US ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    14 0
    این همه اصرار برای افزایش جمعیت در حالی که در تامین رفاه همین 75 میلیون هم مونده ایم معلوم نیست برای چیه! با این محدودیت آب و خشکسالی و ته کشیدن نفت و گاز، این جمعیت ... می خواد چی بخوره؟
  • بیکار IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    9 4
    الان که پسرا برا شغل دختره که میرن خواستگاریش نه خودش میگن زن شاغل میخوایم حتی با اختلاف سنی زیاد نه خانم متین وخانواده دار وسایر کمالات اگر اییییییییییین دختر خانما شاغل نباشن پسرا به خواستگاری کی میرن
  • بی نام IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    23 1
    خوب دختر بالای 30 سال مجرد تو کشور زیاده شوهر که ندارن خرجشون بده پدراشونم سالمندن چی کار نکنن برن صیغه و عقد موقت شن خرجشون در بیاد یا خود فروشی کنن یکی جواب من بده
  • بی نام IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    20 0
    ... اینجا که زورم نمیرسه، اون دنیا حقم رو از تک تکشون میگیرم.
    • بی نام A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      12 0
      ولي من توو همين دنيا حقم رو ميخوام. و کسي حق نداره حقمو ازم بگيره
  • بی نام IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    13 0
    این طرح مخالف قانون اساسی است چون حقوق مردم ایران با هم برابر است و نمی توان تبعیض جنسی و قومی در حق مردم روا داشت. در ضمن اگر مجرد سرکار نرود چطور برود زن بگیرد و یا ازدواج کند؟ واقعا من موندم این طرحها چطور به فکر نمایندگان می رسد؟؟
  • بی نام IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    4 26
    آفرین.درستش هم همین است
    • بی نام RS ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      13 1
      من اشتباه موافق زدم. مخالفم. اصلا هم درست نیست
  • انسان باش IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    16 1
    به سامان ، شما که از این داستانها خبر داری ٬ حتما خودت یکی از اونائی هستی که سوء استفاده میکنی. وگرنه از کجا میدونی ؟ واقعا باعث تاسفه !!! شرم آوره . انسان باش.
  • بی نام RS ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    12 1
    ببین چه قدر زرنگند. به جای این که مشکل را حل کنند مسئله را کرده اند رقابت بین زن و مرد و دعوا را انداخته اند بین زن ها و مردها. در صورتی که آن ها نماینده شده اند تا مشکلات مردم را حل کنند نه این که مردم را بکنند رقیب یکدیگر
  • بی نام IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    15 3
    فرق کشورهای پیشرفته و جهان سوم اینه.اونا اولویت استخدام رو به افراد متخصص و توانا و شایسته میدن ما ابتدا به مردان متاهل دارای فرزند بعد مردان متاهل بدون فرزند و... .به این میگن شایسته سالاری
    • مهدی IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      4 10
      البته اونا قانونشون هم فرق می کنه. زن و مرد شریک جنسی هم شناخته می شن و اموال نصف به نصف، مهریه تعریف نمیشه و نفقه فقط بر عهده مرد نیست میتوان این قوانیین را تغییر داد و به گفته شما عمل کرد. الکی نظر نده در آنجا اصلا خانواده ارزش خود را از دست داده و معنی ندارد. کسی نمی گوید زن نمی تواند توانستن دلیل بر حق داشتن محض نیست بلکه باید تمام جوانب را در نظر گرفت. نتیجه در کشورهای پیشرفته چیست؟ افزایش هم جنس بازی، افزایش طلاق، فرزندان نامشروع و ...
  • mehdi IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    3 7
    خبر آنلاین عزیز خیلی مسخره است که تو هم درگیر توهمات خودت شدی و کامنت ها رو به نفع خودت مصادره می کنی !!!!!!!!!! این آخرین کامنت من بود و حداقل روزی 100 بار که سایت شما رو رفرش می کردم دیگر حضور نخواهم داشت .
  • بی نام A1 ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    11 0
    1 عده اشغال و بیمار چنسی شدند ... یک روز میگن صیغه برای لذت است و باید تشویق بشود (بیچاره زنان محروم که از همه نظر محرومند حتی محبت عاشقانه یک مرد و برای محارج زندگی باید تن فروشی اسلامی کنند تا امثال ... به لذت جنسی برسند) روز دگر ازدواج فرزند خوانده را قانونی و تشویق میکنند تا هیچ دختر بی پدری از کودکی در امنیت جنسی ختی از کسی که به او پناه اورده نداشته باشد و امروز هم که میگویند به خانمهای مجرد کار نمیدهیم یاازدواج کنید که با این افزایش اعتیاد و بیکاری جوانان امکان ندارد یا بمیرید و جنبه پنهان این باز هم تشویق به ... و صیغه ... شدن است خدا ریشه .... را بسوزاند...
  • امیر عباسیان IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    4 19
    با این که مجردم میگم این طرح خوبیه ...چرا بد خیلی خوبه ...چون شرایط فر هنگی ما (دقت کنید شرایط فرهنگی ما) در جامعه به گونه ای است که توقع کار و فراهم کردن زندگی از یه مرد انتظارمیره و من ضمن عدم مخالفت با کار کردن خانوما اولویتو به اقایون میدم ...این امر با توزیع شغلها بین یک خانواده (از زن یامرد یکی شاغل) باعث کاهش توقع خانوم ها در ازدواج جلوگیری از فساد و انحراف جنسی کاهش امار طلاق اسان شدن ازدواج و تحکیم بنیادخانواده میشه...
  • قل مراد EU ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    5 0
    به نظر من مشکل جامعه ما از سانسور خبری شروع میشه همیشه کارشناسها میپرسن مشکل اقتصاد هست یا فرهنگ؟ 1-وقتی سانسور باشه پدر واسه شنیدن اخبار دقیق ازشبکه خارجی ماهواره نصب میکنه 2-با نصب ماهواره شبکه جم وغیره وارد ذهن سایر اعضا میشن و ترفندهافریب جنس مخالف, عشق های خفته وفرهنگ جدید از راه میرسن 3-آموخته های بند 2وارد ذهن افراد جامعه میشه و اون موقع هست با مشکلات اقتصادی دست ب دست هم میدن و محیط کار را واسه خانمها ک حالا مستعد جرم کردن شدن و پسرای همیشه در کمین نامناسب میکنن 4-حالا با وقایع بند3 نیازی ب ازدواج نیست چون با فرهنگ جدید دیگه آزادی غربی هم از بین نمیره
  • بی نام IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    4 7
    همین تفکرات مسخره غربی رو تو جامعه رواج دادید که الان وضع مملکت اینطوریه دیگه. پسرها بیکارن و زنانی که شوهرانشان هم درآمد مناسبی دارند سر کارن. اونوقت این پسرها ازدواج نمیکنن و دخترها هم مجرد میمونن. این فیمینیسم بازی ها واسه وقتیه که اولاً شغل به اندازه کافی در جامعه باشه و ثانیاً هزینه زندگی و مسکن و ازدواج و خرج و آرایش خانم ها با آقایون نباشه. موقع تقلید یک کم هم فکر کنید و شرایط را مقایسه کنید لطفاً.
  • مهدی4 IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    4 10
    در مرحله بعد این حق مرد است که حق طلاق داشته باشد. شما فمینیستها بدون اینکه در مورد حق طرف مقابل حرفی بزنید فقط حق زنان حق زنان می کنید. حاصل این فریاد زدنها و به اجتماع کشاندن زنان چه شده است: افزایش سر سام آور طلاق، سرنوشت مبهم نسل آینده، خورد شدن نقش پدری که خودتان آنرا دارید، بیکاری مردان که نتیجه آن افزایش فساد و کاهش امنیت اجتماعی است. اگر شما و امثال شما به مساوی بودن زن و مرد اعتقاد دارید این سوال پیش می آید چرا خداوند انسان را زوج آفرید(حتما می گویید اشتباه کرده). من هم می توانم بگویم چرا من باید سربازی بروم، چرا من باید از کشور دفاع کنم، چرا من باید مسئول خرجی خانواده باشم، چرا ما نباید دارای فراکسیون مخصوص نباشیم، چرا ما نباید معاونت مخصوص داشته باشیم و چراهای دیگر
  • مهدی5 IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    5 10
    همین شمای نوعی مگر با خرجی پدرت به اینجا نرسیده ای که اکنون اینگونه حرف می زنی. زنان را چه شده است که با امکاناتی که توسط مردان ایجاد شده است مثلا پیشرفت کرده اند حالا شده اند رقیب و دارای ادعا. تقریبا همه پیشرفت های تکنولوژی بشری حاصل زحمات و از جان گذشتگی مردان است اما حالا شده اند ظالم و حق خور. تمامی دانشگاهها حاصل تفکر و از جان گذشتگی مردانه است که با خون دل خوردن و ایثار جان آنان به دست آمده است حالا زنان با امکاناتی که از طریق ایشان (مردان)به دست آورده اند مدعای برتری و تساوی هستند. مگر این نیست که زن و مرد باید هریک در جایگاه خود باشند و بهترینشان آنگونه هستند که در اطاعت خداوند یکدیگر را یاری می کنند تا به مقصود آفرینش که همان عبادت خداوند است برسند.
    • بی نام A1 ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      6 1
      حرف بي منطق ميزني ها!روت ميشه اين حرفها رو به زنت بزني؟(بهش بگي حق اشتغال بهت نميدم بعدهم سرش منت بذاري که دارم نونت رو ميدم)
  • ارمان IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    2 10
    در كل اين تصميم درست نيست چون به حق زنان اجحاف ميشه اما در شرايطي كه اقتصاد كشور در ركود به سر ميبره و موقيعت كاري محدوده واسه مردايي كه نان آور خونوار هستند و دستشون با اين گرونيا به جايي بند نيست لازمه اين طرح تا درست شدن شرايط اجرا بشه مثل طرح سهميه بندي وروديهاي دانشگاه كه اگه نباشه دخترا تمام صندليا رو ميگيرن
  • یک دختر IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    6 2
    عربستان دنیا میومدیم بهتر بود از اینجا...
  • بي نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    7 0
    هيچ فكر كردند كه وقتي كسب روزي كه حق مسلم هر فرد است از او سلب بشه ،از چه راهي امرار معاش صورت مي گيره؟چون نيازهاي آدم ها كه شامل خوراك،پوشاك،ووووووو....... است كه با شعار برطرف نمي شه،امرار معاش از يك راه مشروع به راهي ديگر تغيير مي كنه!!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    1 0
    نگران نباش دوست من این قانون رو هم وضع نکنن نهایتا" یا ... یا 0000
  • ناشناس A1 ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    4 0
    این عادلانه نیست
  • محسن IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    3 0
    آقایان یه چیزی رو فرموش می کنن. ... اگه ازدواج کنن به زور اون هم برای اینکه کار داشته باشن ازدواجشون به طلاق کشیده می شه. ازدواج که زورکی نمی شه. یعنی چی به افراد مجرد کار نمیدیم؟! پس یه بار بگید شماهایی که امکان ازدواج به دلایل مختلف رو ندارید برید خودتون رو بکشید دیگه. در ضمن استخدام باید براساس شایستگی ها و صلاحیت های علمی فرد باشه نه براساس اینکه مجرده یا متاهل یا بچه داره یا نداره. خواهشا این ماده 9 رو از قانون حذف کنید. من هزار تا آرزو برای استخدام در هیات علمی دارم .. اگه مجبورم کنید ازدواج کنم نه تنها خانواده شادی نمی شه بلکه همون یکی دو سال اول به طلاق می کشه.
  • محسن IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    4 0
    من یه مساله رو هم اضافه کنم. اینجا همه دارید از حقوق زنان مجرد بحث می کنید. به خدا ما مردهای مجرد هم آدمیم و دل داریم. من به شخصه امکان ازدواج ندارم.... حالا باید به من اجازه کار ندن ... از این بابت که نمی تونم ازدواج کنم به شدت ناراحتم.... تو رو به خدا ماده 9 رو از قانون حذف کنید. به خدا افرادی هستن که نمی تونن ازدواج کنن حتی اگه خودشون هم بخوان نمی شه.
  • بی نام A1 ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
    0 0
    من دختری 18ساله ام محصلم دلم میخواهد که برم سرکار و مستقل باشم اما خونواده ام نمیزارن در حدی به کار کردن علاقه دارم که بارها با خونواده سر همین موضوع بحث کردم خواهشآ راهنماییم کنید چطوری راضیشون کنم