عدم اتخاذ تحریم های جدید در کنگره آمریکا علیه ایران – که باب میل اوباما هم بود – سیگنال بدی برای متحدان واشنگتن بود و آمریکا را در نزد آنها غیرقابل اعتماد جلوه داد.

دیپلماسی فعال دولت تدبیر و امید نگرانی های بسیاری را در میان مطبوعات و رسانه های جهان عرب برانگیخته است. با نگاهی گذرا به ستون تحلیل ها و یادداشت های مفسران و تحلیل گران عرب می توان به فضای سنگین و بی اعتمادی حاکم بر جهان عرب نسبت به چرخش در سیاست خاورمیانه ای واشنگتن پی برد.
حسن براری، تحلیل گر جهان عرب در یادداشتی در پایگاه اینترنتی عرب نیوز رویکرد جدید آمریکا در خاورمیانه را مورد انتقاد قرار داده و بر این باور است که آمریکا با چرخش به سمت ایران برای خود نه دوستی باقی گذاشته و نه دشمن.
خلاصۀ یادداشت براری را در ذیل می خوانید:
امروز حتی آمریکایی هایی دربارۀ نفوذ کشورشان در خاورمیانه مطمئن نیستند. شمار بدبین ها یعنی آنهایی که معتقدند ایالات متحده آمریکا به قهقرا می رود، در حال افزایش است. گراهام فولر، نایب رییس شورای ملی اطلاعات در سازمان سیا و یکی از نویسندگان برجستۀ آمریکایی در این باره می گوید:
" وضعیت برای آمریکا دشوار می شود نه به دلیل سیاست های ضعیف مان بلکه به این دلیل که وضعیت و زمان در حال تغییر است و توان و انرژی ما محدود. و هنوز این مسئله را تشخیص نداده ایم. وضعیت فعلی به ما اجازه نمی دهد کارهایی را که نباید از ابتدا شروع می کردیم را ادامه بدهیم".
هرچند طرفدار این فرضیه نیستم که جای خالی عقب نشینی آمریکایی ها از خاورمیانه توسط روسها پر خواهد شد، اما درک اعراب از نقش آیندۀ ایالات متحده آمریکا به آرامی، اما قطعاً در حال تغییر است.
بسیاری از متحدان عربی بر این باورند که آمریکا به آنها پشت کرد. بر همین اساس بود که رهبران مصر نسبت به قابل اعتماد بودن آمریکایی ها تردید کرده اند و از همین روست که برای خرید تجهیزات نظامی به سمت روسها بازگشته اند و شاید این همان نتیجۀ منطقی ای باشد که آنها از رویکرد جدید آمریکا گرفته اند. مصریها بر این اعتقادند که آمریکا دیگر نه نگاه و نه استراتژی ای خاصی برای خاورمیانه دارد.
حتی اگر اینگونه هم نباشد باراک اوباما در نشان دادن مدیریت و رهبری‌اش شکست خورده است. نه دوست و نه دشمن در خاورمیانه از سیاست های جدید آمریکا استقبال نکرد. حتی اسراییل، نزدیکترین متحد آمریکا نگران آنست که سیاست های اوباما برای همه در بلندمدت زیان آور باشد.
متحدان آمریکا تصور می کنند، معامله با ایران که همواره برای پایان دادن به برنامه هسته ای این کشور سالهاست که با شکست مواجه می شود، می تواند در آینده برای منطقه زیان آور باشد. شاید به همین دلیل بود که فرانسه در مذاکرات ژنو اختلال ایجاد کرد.
اما متحدان کلیدی آمریکا در منطقه مطمئن هستند که تهران در این مسیر صادق نیست. به نظر می رسد واشنگتن در این مسیر به ناچار مجبور به حصول به یک معامله با ایران است. چرخش آمریکا به سمت ایران نشان داد که منافع آمریکا همیشه در راستای منافع متحدانش نیست. برخی تحلیل گران و مفسران رفتار متحدان آمریکا در خاورمیانه را ناسپاسی و قدرنشناسی توصیف کردند. توماس فریدمن در این باره می گوید: " ما آمریکایی ها فقط وکلای پنهانی و مذاکره کننده برای اسراییل و اعراب سنی منطقه نیستیم که در نهایت حرف آخر را می زند".
با این حال کنگره آمریکا در حال مذاکره و گفتگو بر سر این مسئله است که آیا می تواند تحریم های بیشتری را علیه ایران وضع کند. اوباما تصور می کند که می شود در آینده ای نزدیک با ایران به معامله ای دست یافت و تمایلی به اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران ندارد. اوباما تلاش می کند با چشم اندازهای خود دربارۀ ایران و تحریم ها، تندروهای آمریکایی در کنگره را متقاعد کند.
عدم اتخاذ تحریم های جدید در کنگره - که باب میل اوباما هم بود - سیگنال بدی برای متحدان آمریکا بود و آمریکا را در نزد آنها غیرقابل اعتماد جلوه داد.
اعراب بر این باورند معاملۀ هسته ای آمریکا با ایران نه تنها به معنای پشت کردن آمریکا به آنها در لحظۀ حساس است، بلکه نشانۀ زوال و ضعف آمریکا نیز هست. برخی تحلیل گران و مفسران حتی پا را فراتر نهاده و از احتمال نقش جایگزینی روسیه در منطقه سخن به میان آورده اند. اندک اند تحلیل گرانی که هنوز به "عصر آمریکا" در خاورمیانه اعتقاد داشته باشند، نقش و حضوری که پس از پایان جنگ سرد واضح و آشکار بود.

ترجمه: زهرا خدایی

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    159 3
    اره بی وفایی رو فراموش نکردند که زدند سفارت ایران رو داغون کردند نامردها.
    • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      5 192
      و این داستان ادامه دارد امریکا را همراه کردیم کل منطقه را از دست دادیم !
    • بی نام A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      151 4
      بینام دوم. امریکا به کل این کشورای درپیت می ارزه در ضمن ما یادمون نمیاد هیچ موقع اعراب سعودی و امارتی با ما خوب تا کرده باشن
    • بی نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      94 2
      بي نام دوم اولا ما كجا امريكا را همراهي كرديم؟ الان كه بروبچه هاتون در امريكا ستيزي دارن سنگ تموم ميذارن كه! ضمنا كاش همراهي كنيم!
    • ارش A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      93 1
      اقای بی نام کل منطقه مثلا کیا هستن به درک که از دست می دیم این کشورهای عربی ببین چه بلایی سر سوریه اوردن با پولای نفتشون شک نکنین دستشون برسه خرج نابودی ایرانو هم میدن مگه نخوندی که به امریکا گفته بودن به ایران حمله کنه تمام خرجشو می دن حالا هم اونها مار و ازدست می دن نه ما
    • بی نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      10 61
      واقعا متاسفم که بخواهیم کشورهای همسایه را دشمن خودمون بکنیم.
    • علی IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      48 5
      به خدا حماقت هم اندازه داره ای آقای بینام دوم
    • علیا GB ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      14 1
      من اعتقاد ندارم آمریکا با ما همراه شده. ایران دیگه تبدیل به یه قدرت شده. و آمریکا نمیتونه مثل قبل از ایران چشم پوشی کنه. از طرفی هم اعراب فقط مایه دردسرآمریکا هستند. به هرحال آمریکا با ایران باشه یا نباشه اعراب پولشون رو به آمریکا میدن. پس دلیلی نداره بخاطر اعراب بار منفی سیاسی رو به خودش تحمیل کنه. به هرحال آمریکا نمیتونه بخاطر اعراب از قدرت های پر نفوذ توی آسیا چشم پوشی کنه. روسیه و چین و هند سه قدرت بزرگ در تکنولوژی و مخصوصا نظامی متحد شدند. آمریکا میخواد تا حد امکان از پیوستن ایران به این سه کشور و قدرتمند تر شدن این متحدان جلوگیری کنه. و اعراب هم هیچگاه با ایران همراه نبودند. به جز سوریه و حزب الله بقیه ی اعراب همیشه در خلاف منافع ایران حرکت کردند.
    • بی نام A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      6 0
      کشورهای عربی همیشه از قبل انقلاب تا جنگ و تا همین الان کینه توزانه با ایران رفتار کردن. مهمترین دلیلش هم نژادپرستی در اعراب هست که احساس حقارت در مقابل ایران اون رو تشدید میکنه.
    • بی نام A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      2 0
      آخه نیوتون کی با ما بوده که حالا از دستش بدیم ؟
  • بی نام A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    93 1
    حالا همش ما در تلویزیون بگیم دولتهای اسلامی (منظورم ملتهاشون نیست) و اونها به جاش هی بگن دولتهای عربی. اونا همیشه از ما فاصله می گرفتن و ما .............؟!
  • بی نام A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    51 0
    اینا برای توجیه اعمال تروریستی خودشون هر عملی را توجیه میکنند
  • محمد جواد A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    88 1
    سیاست همینه فقط نمیدونم چرا توی همه دنیا تنها ما ایرانیها هستیم که احساسات را با سیاست مخلوط میکنیم. گاهی لازمه با بدترین دشمنها دوست شد و گاهی هم بهترین دوستانت دشمن خونی میشوند. حقیقتا هر بچه کند ذهنی هم میفهمه امروز منافع ما در دوستی با آمریکا و حالگیری از عربها و قطع 25 سال درامد دلالی اونها از تحریم ایران است
  • اهوازی IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    82 2
    به راحتی با مطالعه این نوشته میشود متوجه شد که نویسنده نگران قدرتمند شدن ایران است و تضعیف اسرائیل و حکام وابسته به آن است آمریکا اگر حقیقتا به این نتیجه رسیده است که حمایت او از اسرائیل چه هزینه ای برای آن کشور داشته و خواستار اصلاح تعامل با کشورهای منطقه است بهترین گزینه ایران است که هم از لحاظ هوش ذاتی مردمش و نیز ثروت نهفته در سرزمینش و هم موقعیت جغرافی منحصر بفردش به راحتی به یک کشور قدرتمند تبدیل خواهد شد و ثابت شده که یک متحد با قدرت بهتر از یک متحد ضعیف که مرتبا باید از آن حمایت کند
    • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      22 0
      اشتباهاً منفي دادم
    • محسن ص IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      44 0
      تحلیل خوبی بود کاملا باهات موافقم. امیدوارم با دوستی با امریکا روی این عربهای شکم پرست کم بشه. حضور مرسی رئیس جمهور مصر در ایران را یادتون هست چگونه در کشورمون بهمون توهین شد و دولتمردای ما فقط نظاره گر بودند و ذوق زده!!!!!!
  • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    49 7
    خیال اعراب راحت ! روسها در این دو قرن ثابت کردند از امریکایی ها خیانتکارترند و به هیچ اصول و اخلاقی پایبند نیستند
    • بی نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      1 1
      هر چه باشند هرگز به خاطر پول حاضر نشدند به هیچ تروریستی باج بدند . ولی امریکا و بقیه کشورهایی که فقط ادعای مبارزه با تروریسم رو دارند چیکار کردند جز اینکه خودشون تروریست ها رو به هزار و یک روش تقویت کردند و مردم جهان رو بازیچه منافع خودشون کردند. جز این هست که امریکا به خاطر پولی که از عربستان و بقیه درمیاره و کاسبکاری وجودی خودش نمیتونه جلوی مسخره کردن حقوق بشر توسط عربستان رو بگیره. یکم به چشمهامون رو باز کنیم و تحولات منطقه رو ببینیم که داره به کجا میره؟!! باز خوبه یه قدرت ضدتروریسم مثل روسیه در منطقه هست که باج تروریست ها رو نمیخوره وگرنه معلوم نبود الان وضعیت اسفبار منطقه چقدر بدتر بود.برعکس چیزی که تبلیغ میشه وجود روسیه برای منطقه یه نعمت بزرگ و برای تروریست ها یه وحشت بزرگ هست.
  • بی نام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    29 0
    این دست مقالات نشون میدن که ما راه رو داریم درست میریم. با تدبیر میشه حداقل جلوی فشارهای بیشتر رو گرفت و فضا به نفع ایران در منطقه تغییر داد . به نظر این حقیر آمریکا و اروپا بهتر از آسیا و روسیه میتونن با ما همراه باشن
  • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    43 7
    عزيزان مسوول ايراني، وقتش رسيده كه منافع ملي ايران رو جدي در نظر بگيريم، منافع ايران در دوستي با حكومت تاريخ مصرف گذشته اي مثل سوريه و يا عراق و امثال اينها نيست، منافع ايران در دوستي با اعراب نيست، منافع ايران در دوستي يا اقلا عدم دشمني با جهان پيشرفته و غرب است
    • بی نام IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      6 35
      نکنه منافع ما دوستی با ارباب است که تو این چند دهه ضربات زیادی را به ما زده؟!!!!!!
  • نیما EU ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    29 2
    با سلام خدمت همه واقع بین ها حکومت های عرب از بدوتاسیس یعنی از اموی ها عباسیان وجانشین های نفتی که همین کشور های شیخ نشین حاشیه خلیج فارس باید بدانند که فقط سوگلی خوبی برای امریکا بودند والا نه افزایش علمی ونه قدرتی برای انها و حتی شهروندان خودشان نداشته اند بلکه اغلب رویکردی منافقانه و بخیلانه نه تنها نسبت به هم زبانان خودشان و هم مسلکانشانشان داشته اند بلکه گا ها " با تحریک دوستانشان (صدام) را نیز به ورطه هلاکت انداختند (دشمن دانا بلندت می کند بر زمینت می زند نادان دوست )حکومت های عربی اغلب اینگونه اند واما اگر امریکا در منطقه از در بی انصافی وارد نشود وحقوق ایرانیان را به رسمیت بشناسد یک ژاپن جدید و دوست قوی بنام ایران خواهد داشت و از اسراییل و هم شیوخ بی خردعرب بی نیاز می شود
  • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    33 3
    عری های منطقه از بس از قبل تحریمهای ایران و دشمنی ایران و امریکا پولهای باداورده ای به دست اورده اند طبیعی است که ناراحت بهبود رابطه ایران و امریکا باشند. روحانی مچکریم
  • بی نام FI ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    17 2
    آهای بیوفا!! دیگه دوستم نداری؟!
  • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    20 4
    واقع بين باشيم.متاسفانه در دولت قبلي با نبود سياست خارجي صحيح و نبود حتي وزارت خارجه فعال در عرصه ديپلماسي و روابط خارجي با كشورهاي همسايه ويرانه اي بجا مانده است.طبيعي است كه حالا اين مشكلات خود را نشان دهند.
  • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    23 1
    دوستی با همه کشور هایی که برامون منافع اقتصادی دارن ،بله ،بله ، بله ، بله ،بله .....
  • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    6 0
    حالا اگه فراموش نکنند چیکار میخوان بکنن با آمریکا ؟؟!! شیر نفتشون رو بر روی آمریکا می بندن که اگه ببندن باید برن گدایی یا نیروی انسانی متخصص و هوشمند و فعالی دارن که روشون تکیه کنن و یا دانش و علم و تکنولوژی خاصی دارن که آمریکا را از داشتنش محروم کنند .... کلا کنار گذاشته شدن ایران از جامعه بین الملل تو این 30 ساله باعث شده به اینا توجه بشه و گرنه حمایت آمریکا از این کشورهای مرتجع چیزی جز ننگ برای آمریکا نبوده ........... الیته یه کار می تونن بکنن اونم فرستادن تروریست به آمریکاست که الانشم دارن می کنن ....
  • بی نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    6 0
    اگه امریکا نبود نه عربستان میتونست حقوق بشر رو به تمسخر بگیره و نه تروریست ها اینقدر قدرت میگرفتند که هر جنایتی دلشون خواست انجام بدند و کسی هم جرات نکنه کاری اساسی بر ضدشون انجام بده.
  • بی نام A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    2 1
    آمریکا هر چه هم که بد باشد؛ بهتر است از اعراب و روسیه که هر چی ما میکشیم از اینهاست نه آمریکا
    • بی نام IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      1 0
      روسیه به تروریست ها از هیچ دسته و گروهی باج نمیده و مثل امریکا نیست که عربستان و بقیه بتونند به راحتی بخرندش. جالبه چرا هر چیزی که سالها با تبلیغ دروغ در ذهن مردم جهان ریختند در حقیقت همش برعکسه ؟!! خب اگه برعکس نبود که وضع جهان این نبود.