چه کسانی پشت حملۀ تروریستیِ مقابل سفارت ایران در بیروت بودند؟/ حزب الله سکوت نخواهد کرد

یک کارشناس خاورمیانه می گوید: ایران از حملۀ تروریستی بیروت چشم پوشی نخواهد کرد و حزب الله نیز قطعاً در مقابل آن سکوت نخواهد کرد.

زهرا خدایی

در حملۀ تروریستی که روز سه شنبه در مقابل سفارت ایران در بیروت صورت گرفت، متأسفانه علاوه بر کشته شدن ابراهیم انصاری، رایزن فرهنگی کشورمان، دهها تن دیگر کشته و زخمی شدند. عاملان این حملۀ تروریستی هنوز مشخص نیستند، اما کارشناسان و ناظران با توجه به پیشینۀ وقوع چنین حوادثی در لبنان، آن را متأثر از بحران سوریه و آتش افروزی های سلفی های تکفیری می دانند.
خبرگزاری خبرآنلاین در گفتگو با حسین رویوران، کارشناس خاورمیانه علل و پیامدهای حملۀ تروریستی در مقابل سفارت ایران را مورد بررسی قرار داده است که در ادامه می خوانید:
حسین رویوراندربارۀ ماهیت این حملۀ تروریستی برایمان بگویید.
من تصور می کنم این اقدام در چهارچوب اختلافات سیاسی که صحنه لبنان را در ارتباط با حوادث سوریه در برگرفته، صورت می گیرد. جامعه لبنان امروز دچار نوعی دوگانگی شده است. برخی گروهها طرفدار دولت سوریه هستند مانند حزب الله که سوریه را بخشی از مقاومت می دانند و همچنان از آن حمایت می کنند. در همین چهارچوب است که نیروهای حزب الله در سوریه حضور دارند.
در مقابل برخی گروههای سلفی سنی تکفیری لبنان هستند که آنها نیز به گونه ای در سوریه حضور دارند و در کنار معارضه با دولت سوریه می جنگند. این دوگانگی که در سوریه وجود دارد، در لبنان نیز متأسفانه به صورت جدی دیده می شود. بسیاری از اتفاقات اخیر در لبنان نیز به همین شکاف سیاسی باز می گردد از جمله انفجار ضاحیه که متأثر از همین امر است. من تصور می کنم این اقدام به سلفی های تکفیری در لبنان باز می گردد که برخی از نیروهای مخالف سوری نیز در میان آنها حضور دارند.
هدف از این اقدام تروریستی چه بوده است؟
این گروهها با این هدف این اقدام تروریستی را انجام دادند که از ایران و حزب الله انتقام گرفته باشند. چون این دو در حال حمایت از محور مقاومت هستند. این اقدام تروریستی همانند سایر کارهایی است که این گروهها انجام داده اند. آنها به جای اینکه با منطق گفتمان خود را پیش ببرند، متأسفانه با استفاده از زور، عملیات انتحاری، بمب گذاری سعی شان بر اینست که طرف مقابل را به گونه ای مرعوب کنند.
پیامدهای این حمله چه می تواند باشد؟
علیرغم اینکه این حادثه تلخ است و شهدای بسیاری نیز داشته ایم، اما تصور نمی کنم که این کار بتواند سیاست ایران در حمایت از محور مقاومت در مقابل اسراییل تغییر دهد. تنها نتیجۀ این اقدامات وحشیانه و خشونت بار سلفی های تکفیری اینست که ماهیت این گروهها و جریانها را برای مردم لبنان به طور کامل آشکار می کند.
چند روز پیش یکی از فرماندهان رژیم صهیونیستی از وقوع جنگ در آینده ای نزدیک با لبنان خبر داده بود، با توجه به ابعاد سنگین حملۀ تروریستی آیا می توان گفت که این حمله تروریستی در همین راستاست؟ آیا این نوعی اعلام جنگ نیست؟
بله. این نوع عملیات ها به گونه ای اعلام جنگ به ایران است و انجام چنین عملیاتی قطعاً با واکنش ایران و همپیمانان ایران در لبنان مواجه خواهد شد. این حرکت شنیع عملی نیست که ایران آن را بپذیرد و یا از آن چشم پوشی کند؛ حتی اگر ایران هم چشم پوشی کند، حزب الله قطعاً در مقابل آن سکوت نخواهد کرد.
در مورد انفجار ضاحیه نیز حزب الله آنقدر پیگیری کرده بود که در نهایت عوامل آن را پیدا کردند و جالب اینکه خود سلفی های تکفیری عوامل حمله را از بین بردند و کشتند برای اینکه بقیۀ عوامل کشف نشوند. در هر حال این یک اقدام جنایتکارانه و تروریستی علیه یک مرکز فرهنگی و دیپلماتیک است و تحت هیچ عنوانی نمی تواند قابل توجیه باشد.
با توجه به فضای حاکم بر منطقه، آیا باید در آینده منتظر بروز حوادثی از این دست بود؟ با توجه به اینکه ایران نیز روزهای حساسی را در پیش دارد و اسراییل نیز در حال نشان دادن چنگ و دندان به ایران است، آیا در آینده باید منتظر تشدید تنش های منطقه ای در کانون های بحران بود؟
این دوگانگی اتفاقا یک امر طبیعی است و از زمان جنگ 33 روزه در منطقه شفاف تر و روشن تر شده است. طرفداران جریان سازش و مقاومت مشخص هستند؛ در نهایت این تقابل چیزی نیست که از بین برود به این دلیل که این دو جریان در نهایت در کنار و یا در مقابل اسراییل هستند. آنهایی که ضد اسراییل هستند، نمی توانند موجودیت این رژیم غاصب را به رسمیت بشناسد. من تصور می کنم این تقابل استمرار می یابد و تا زمانی که گفتمانی عقلانی در چارچوب محافل علمی و رسانه وجود نداشته باشد و تقابل خیابانی به این شکل صورت می گیرد، متأسفانه این تقابل استمرار می یابد.

5252

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن ص IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    لعنت خدا بر تکفیریها و سلفیهیای وهابی که حتی برای خدا (نعوذبالله) جسم قائلند و ادعای کاملترین را هم دارن.
    • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      چه ربطی داره بابا،تا شماها باشید دیگه لبنان لبنان نکنید،بفرمائید اینم لبنان
    • بی نام A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      چرا لعنت میکنین؟ تا پا رو دمشون نزارین کاری با کسی ندارن اونا از تبلیغات شیعه در اسلام نگرانند عقاید رو با لعنت کردن نمیشه عقاید رو با دلیل منطقی میشه عوض کرد و از بین برد خدا خودش قاضیه میدونه چیکار میکنه
    • مسعود IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      94 25
      بی نام جان.شما دیگه بدتر از ایشون(محسن ص) چه ربطی به لبنان داشت آخه.؟!! یه گروهی اومده یه کاری کرده.چه ربطی لبنان داره آخه؟؟
    • هدی IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      ان شالله اینایی که منفی دادن و حرف مفت زدن با آل سعود و آل وهاب محشور بشن.غیرت ایرانی شما کجا رفته.به خاک ایران تجاوز شده حالیتون هست.خوبه شماها راس کار نیستید وگرنه الان همه عربی صحبت می کردن!
    • بی نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      78 31
      کار اسراییله البته شاید مستقیما دست نداشته باشن اما پشت صحنه و بازی گردان این اتفاق اسراییله تا نشست ژنو رو تحت تاثیر قرار بده ضمن اینکه میخواد جنگ دیگه ای با لبنان و حزب الله را بندازه و چون میدونه ایران از حزب الله در این جنگ حمایت خواهد کرد میخواد به این روش باز هم مانعی بر سر دست یابی به توافقات ایران و غرب بوجو بیاره. دولتمردان ایرن باید کاملا به هوش باشن که اسیر نقشه اسراییل نشن
    • بی نام SE ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      22 21
      حالا کی به کیه اصلا بندازین گردن فدراسیون فوتبال اسرائیل که مثلا می خواسته تو کار مسابقه ایران و لبنان ایجاد اختلال کنه!!! واقعا که برای بعضی توهم ها حد و مرزی نیست!
  • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    77 21
    یکی از این دیدارها، دیدار محرمانه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بندربن سلطان» رئيس سرویس اطلاعاتی عربستان در شهر ایلات در اواخر هفته گذشته بوده است. در این دیدار محرمانه دو طرف به گسترش مناسبات، پرونده هسته‌ای ایران و بحران سوریه پرداخته‌اند. بندربن سلطان از مزدوران آمریکا و اسرائیل است که با دلارهای نفتی عربستان تروریست‌های تکفیری را به کشورهای منطقه اعزام می‌کند.
  • بی نام A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    لعنت به عربستان که همه اتفاقات از کور اونا بلند میشه
    • بی نام A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      برایتان متاسفم،همین شماهایید باعث میشید این اعمال رخ بده
    • بی نام IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      29 42
      2تابمب تو کشورشون منفجر بشه غلط خواههند کرد که دوباره سربه سر ما بذارن. چشم در مقابل چشم
    • سورنا A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      56 17
      از ماست که بر ماست... اینقدر لی لی به لالای این عربا گذاشتین اینطوری واسمون شاخ شدن.. اون از عربستان که گفته با اسرائیل ایرانو نابود میکنیم اینم از لبنان تا چند وقت دیگه هم سوریه... :چشمک
  • بی نام IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    67 15
    حرفهای بی نام 14:45 دقیقا در جهت همین انفجارهاست. قضیه این انفجارها رو دیگه هر انسان ساده لوحی میفهمه. از همه بیشتر خدا لعنت کند توجیه کنندگان این اقدام تروریستی رو.
  • شاکی از دولت وحش عربستان تروریست A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    45 16
    اسرائیل و عربستان عامل جنایت شهر لبنان است به نقض حقوق بش متهم است جنگ بین مسلمانان صورت می گیرد فرماندهی که توسط مقامات اسرائیلی و عربستانی صورت گرفت است
  • شاکی از دولت تروریست اسرائیل A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    66 18
    رژیم جعلی رژیم صهیونیستی و عربستان وحش را عامل انعجار شهر لبنان دانست
  • دشمن دولت های تروریست A1 ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    45 71
    معاریه و یزید بیش دولت های عربستان و ترکیه و قطر و اسرائیل مرد بود
    • بی نام IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
      20 18
      شما که با اعراب چین روسیه آمریکا انگلیس فرانسه آلمان ترکیه و ... بد هستید.به ما بگید از نظر شما کی خوبه؟
    • پاسخ بینام A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      3 1
      کلا این آقایون اعتقاد دارن فقط ما خوبیم هرکی غیر ما باشه بده! خودشون کبر مطلق هستند و آمریکا رو مستکبر میدونن
  • شاکی از دولت های تروریست A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    39 34
    دشمنان ما همان دشمنان ایران هست ند خواه فرانسه یا عربستان سعودی و یا اسرائیل باشد
  • آریا IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    51 8
    مرگ بر تروریست های القاعده و حامیان غربی -عربی آنها غرب روزی به غلط کردن میفته که چرا از این حیوان های بی شاخ دم حمایت سیاسی و تجهیزاتی می کرده آن روز نزدیک است ...
  • شاکی از حقو ق بشر A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    20 5
    وظیفه این نهادهای بین المللی و سازمان حقوق بشر چیست آیا زیر پا گذاشتن حق مظلوم است
  • دشمن رژیم جعلی اسرائیل A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    23 24
    انفجارهای امروز لبنان کار نتانیاهو دلخک و بندربن سلطان وحش است
  • بی نام IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    32 1
    با لعن و نفرین کاری درست نمی شه... این قبیل عملیات که انتحاری نامیده می شه احتمال زنده موندن فرد عملیات کننده عملا صفر.... مساله این فرد کسب پول و قدرت و ثروت و ووو پس از کشتن نیست چون خود زودتر از هرکسی خواهد مرد بلکه مشکل در برخی تفکرات است.... منشا تبلیغات و تفکراتی است که نه تنها در جامعه امروز و در قرن 21 از میان نرفته بلکه خواستگاه اش همچنان محفوظ بوده و رو به رشد است.... خشونت خود زاینده خشونت هست
  • بی نام A1 ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    2 1
    رئیس بخش سیاسی سازمان آزادیبخش فلسطین "ساف" اظهار داشت: عربستان سعودی شریک تروریسم در سوریه است. به گزارش سرویس بین الملل شبکه ایران به نقل از مهرٰ‌ وی با بیان اینکه عربستان سعودی حامی تروریسم در سوریه است گفت: برخی کشورهای عربی مرتبط با بیگانه از بحران سوریه سواستفاده کرده و به حمایت از تروریسم و اعزام تروریست به سوریه پرداخته اند. عربستان سعودی، قطر و ترکیه از جمله کشورهایی هستند که از آغاز بحران سوریه در مارس 2011 تاکنون گروه های مسلح در این کشور را مورد حمایت مالی و تسلیحاتی قرار داده اند.//17
  • ایمان IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    7 1
    همه این مسئل بدون هیچ تردیدی مربوط به سعودی ها است. ان شاءالله به دست خودشان نابود خواهند شد.
  • شهروند ایرانی A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    6 68
    اگر ایران سکوت کنه و انتقام نگیره من سکته می کنم
  • بی نام FR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    20 3
    نود درصد حملات تروریستی در دنیابا پولهای نفتی عربستان وطراحی سازمان اطلاعات اسرائیل انجام میشه.
    • رها A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      0 0
      کاملا موافقم،یک مشت وهابی و سلفی عقب افتاده به سادگی توان انجام چنین کاریو ندارن
  • شاکی از شورای حقوق بشر سازمان ملل A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    3 2
    شورای حقوق بشر سازمان ملل چرا در خصوص اعتراض های ملت های در این روزها سکوت کرده اند و چیزی نمی گویند متاسفانه در این مورد طوری عمل کرده اند
  • دشمن اسرائیل A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    72 3
    اسرائیل و عربستان عامل انفجاری شهر پیروت است
  • مجید استقلالی 444 IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    3 34
    میشه بفرمایید به اسراییل چه ربطی داره ؟ اینا همه کار عربستان لعنتیه
  • دشمن دولت های تروریست A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    2 2
    سه شنبه 28 آبان 1392 - 14:33:35 گزارشی از فروش دختران آواره سوری در اردن "امانی" نام دختر 22 ساله سوری است که دو ماه پیش خانه اش را در دمشق پایتخت سوریه به علت جنگ ترک کرد و با سختی خود را به اردوگاه مرزی الزَعتَری اردن رساند؛ اردوگاهی در شمال غرب اردن که پدر و مادر و برادرانش و دیگر آوارگان سوری در آن زندگی می کنند. عربستان سعودی و رژیم جعلی صهیونیستی شریک تروریسم در سوریه و عراق و لبنان است
  • دشمن اوباما A1 ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    1 3
    آمريکا هرگونه حمله تروريستي در لبنان را محکوم کرد آمریکا با تما م تجهیزات خود به گروه ها ی تروریست ها در سوریه و عراق و لبنان کمک می کنند هرگونه سلاح کشتار جمعی و به دست دولت های جنایتکاران در سوریه انجام می شود مانند عربستان و اسرائیل و ترکیه و قطر وارسال تسلیحات برای مخالفان مسلح در سوریه می کنند
  • دشمن اوباما A1 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    2 2
    به سرد مداران آمریکایی می گویم نگاهی به شهرهای طوفان زده او کلاهها بیندازند و بینتد آیا این شهرها چقدر شبیه شهرهای جنگ زده سوریه و عراق است شاید کسی نمی توانست آنجا را بمباران کند ولی الان اراده خداوند این طور مقرر کرده تا این اتفاقات درس عبرت برای همه باشد
  • شاکی از دولت وحش عربستان تروریست A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    1 1
    فتوای جهاد نکاح ساخته ذهی بیمار مفتی وهابی است به فتوای مفتی وهابی تحت عنوان جهاد نکاح تصریح کرد هیح جایی از منابع و کتب اسلامی چنین حکم و حدیثی وجود ندارد بلکه این نقشه خبیث و ساخته ذهی بیمار این مفتی وهابی و تنها برنامه ای است برای ارضای شهوت تروریست های تکفیری که خواستند برای توجیه و سهولت کار خود به آن رنگ و لعاب اسلامی بدهند.
  • مظلوم A1 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    1 1
    دبیرکل سازمان ملل و سازمان حقوق بشر و مجامع بین المللی و شورای امنیت سازمان ملل و دادگاه گیفری بین المللی آیا نمی تواند یا نمی خواهد در مقابل این جنایت و خیانت و تجاوز اقدامی انجام دهد جامعه بین المللی سکوت اختیار کرده است اقدامات جنایتکارانه گروه های تروریستی افرایش کشتار مردم بی دفاع و غیرنطامی سوریه و عراق جان هزاران نفر از انسان ها به خطراند اخته اند در حال تروریست ها سوریه مرتکب انواع جنایت های جنگی شده در جنگ سوریه از ناراحتی های روحی و روانی رنج می برند و به نوعی مجروح روحی هستند
  • مظلوم A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    1 1
    عربستان و قطر اقدام به تهیه و ارسال تسلیحات برای مخالفان مسلح در سوریه می کنند و زن و بچه بی دفاع را به خاک و خون می کشد مورد نیاز مخالفان مسلح را از رژیم جعلی اسرائیل خریداری کرده و به داخل سوریه منتقل می کنند
  • دولت وحش عربستان A1 ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    1 1
    • کعبه این خانه خدا محل کسب درآمد و پول برای شاهزاده‌های عربستان شده که با پول مسلمانان عازم انجام فریضه حج اسلحه و مهمات و بمب تهیه بکنند و با آن شیعیان و مسلمانان را در کشورهای سوریه و عراق بکشند. باید کاری کرد. نباید دست روی دست بگذاریم و تماشاگر باشیم.
  • بی نام A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    1 1
    سوریه تاریخ جدید را با شکست محور تروریست ها و حامیانش می سازد از سوی دیگر ریاض النوایسه فعال و مبارز ملی اردنی تاکید کرد سوریه امروز به لطف ایستادگی و مقاومت ملت و ارتش و رهبران ملی خود در مقابله با ائتلاف تروریستی آمریکایی، شیوخ خلیج فارس و ترکیه، تاریخ جدیدی را می سازد. النوایسه با اشاره به اشغال سرزمین ملت فلسطین از سوی صهیونیست ها و تلاش برای تجزیه منطقه در راستای اهداف صهیونیسم تاکید کرد حمایت کشورهای دوست امت عرب(ایران، روسیه، چین و ونزوئلا) از حق در سوریه و حمایت آنها از سوریه اثرات مثبتی در سطح عربی و بین المللی و به ویژه در راستای منافع دولت ها و ملت های مقاوم و مخالف سلطه غربی ها و روحیه استعماری امپریالیستی خواهد داشت.