ایرنا نوشت:

 استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران مذاکرات ایران با کشورهای عضو گروه 1+5 را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به شرایط موجود مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای عضو گروه 1+5 امیدوار کننده است.

«صادق زیباکلام» روز دوشنبه در خصوص روند مذاکرات ایران با کشورهای غربی در ژنو اظهارداشت: دور دوم مذاکرات در ژنو روند بسیار خوبی را طی می کرد و سند توافق در حال تنظیم بود که به یکباره اختلالی در روند مذاکرات ایجاد شد.

وی «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه را دلیل ایجاد اختلال در روند مذاکرات دانست و اذعان داشت: فرانسه با مطرح کردن موضوع راکتور آب سنگین اراک در روند مذاکرات خدشه ایجاد کرد و به دنبال رسیدن به اهداف خود بود.

این تحلیلگر مسائل بین الملل تاکید کرد: دیگر اعضای گروه 1+5 از این رویکرد فرانسه متعجب شدند، زیرا موضع این کشور هماهنگ با گروه نبود.

فرانسه به دنبال خودنمایی بود

زیباکلام با اشاره به اینکه فرانسه به دنبال خودنمایی در این مذاکرات بود، گفت: فرانسه همواره خواهان نشان دادن استقلال نظر خود از آمریکا و کشورهای اروپایی بوده است، از این رو مخالفت وزیر خارجه این کشور را نیز می توان در این راستا دانست.

وی با بیان اینکه فرانسه به دنبال جلب رضایت اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است، تاکید کرد: فابیوس نظر عربستان و اسرائیل را در مذاکرات هسته ای ایران دنبال می کرد.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: با این حال نباید فراموش کرد که هرکدام از اعضای گروه 1+5 به دنبال منافع ملی خود هستند و نظرهای خود را دنبال می کنند.

زیباکلام تصریح کرد: روند مذاکرات مثبت است و به نظر می رسد که در 9 روز باقی مانده تا دور بعدی مذاکرات موانع پیش رو برداشته و توافق حاصل شود.

23/212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 322109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    36 33
    مرگ بر فرانسه
    • بی نام A1 ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
      9 3
      نمیتونم جلوی خودم رو بگیریم. میخوام بهت مثبت بدم.
    • سعبدعلی زاده A1 ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
      4 7
      آقای محترم یادبگیربرای هیچ کسی بدی ومرگ نخوای.هرکسی که مخالف منافع ماست محکوم به نابودی نیست یادبگیر اصولی مواضع خودتو بیان کنی همیشه فکرکن وحرف بزن ویادت باشه لزوما اولین حرفی که به ذهن متبادرمیشه درست نیست...
    • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
      5 1
      ببین دوست عزیز چقدر مثبت زیاد گرفتی. تقریبا با منفی ها نصف به نصف شده! حالا اگه میگفتی مرگ بر امریکا منفی هات حد اقل نود درصد و مثبت هات 10 درصد میشد. البته مرگ فرستادن در هر صورت فقط باعث مرگ فرصت های خودمون خواهد شد. اما این دو رویی عده ای که تا مرگ بر امریکا میبینند بهشون بر میخوره و عکس العمل نشون میدن و در محکومیت اون سخن ها میگن و دلیل ها میاورند و حالا به شما مثبت میدهند واقعا ازار دهنده است!
  • رزمنده IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    2 3
    اینکه ما با غرب و یا اعراب مشکل و یا اختلاف داریم درست . من موندم عربستان رو چه بهانه ای اینقدر از ما نفرت دارد. فرانسه بخاطر نیاز مالی باشد . عربستان چرا این همه اتش بیار معرکه است . شاید برخی از دوستان اشاره به سوریه و بحرین و ... کنند ولی امیخوام دلیل کینه که این همه نفرت افریده است چیست ؟ مسئولین ما چرا اقدام در خوری انجام نمیدهند؟
    • بی نام A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
      3 1
      دوست من، دلیل اینه که اونها با یک دید افراطی مذهبی به دنیا نگاه میکنند. دیدگاهی که در اون شیعیان شمنان درجه اول اونها و امپراطوری سیاسی و اقتصادیشون در منطقه به حساب میایند.
  • بی نام A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    9 3
    یعنی شما میگید توطئه کرده اند، جناب زیباکلام؟ شما که فرمودید توطئه توهم است.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    8 2
    چه عجب ایشون در دفاع از منافع ایران سخن گفت نه منافع غربی ها! راستی نفرمودن اگه ما بخوایم با امریکا دوست بشیم ولی اونها نپذیرن چطور میتونیم دوست بشیم!
  • مقیمی A1 ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    2 0
    ایران باید همانگونه تا حالا جلو رفته براهش ادامه بده و اگر هم توافقی نشد لااقل به مردم و دنیا نشان دادیمه مشکل از طرف ما نبوده . هرچند آمریکا بشدت دنبال ایجاد رابطه با ایرانه چون برای حل مشکلات خاور میانه به تشریک مساعی ایران احتیاج داره و فرانسه هم عددی نیست که مخالف خواست آمریکا کاری بتونه بکنه.
  • حسن IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    0 0
    چندکلمه با مردم عزیزمان وسیاستمردان دارم وآن اینکه برای همه مسلم شد که نه تنها غربی ها بلکه هیچیک از همسایگان ما از عرب وغیر عرب اصلا مایل نیستند که مسیله هسته ای حل شود چرا که حل موضوع هسته ای چه ازنظر سیاسی بلکه اقتصادی موجب ضررآنها خواهد شد اسراییل واروپا از عربها امتیاز وپول میگیرند تا نگذارند مسیله حل شود وادامه وضعیت فعلی هم علاوه بر اینکه همیشه ما را تهدید خواهند کرد وامنیت اقتصادی وسیاسی ما را تهدید خواهند نمود وعقب ماندگی ما راتشدید خواهند کرد هیچیک ازکشورها دوست ندارند ما امنیت سیاسی واقنصادی قوی داشته باشیم چرا ما نباید به فکر خودمان ومملکتمان باشیم ما هربهانه ای را باید از آنها بگیریم وحتی اگر غنی سازی را هم تعطیل کنیم باید از این برهه عبور کنیم تمنا دارم به خاطر کشورمان مردممان