سخنگوی قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه در رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی جدیت لازم را دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود درباره انجام برخی مناسک در ایام محرم مانند قمه‌زنی گفت: دستگاه‌های قضایی و انتظامی از سال‌های گذشته اقدامات پیشگیرانه در این زمینه را انجام داده‌ و می‌دهند.
وی ادامه داد: مردم امروزه در این زمینه بیشتر رعایت می‌کنند و این حرکات نسبت به گذشته کم شده است اما اگر عملی این‌چنینی انجام شود ابتدا تذکر می‌دهیم و سپس با آنها برخورد می‌کنیم.
سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در مورد توهین‌هایی که در هیئت‌ها از سوی برخی افراد به دیگران می‌شود، گفت: ابتدا باید بگویم که شأن مسجد هیئت این نیست که در آن کسی به دیگری توهین کند اما اگر این اتفاق افتاد و توهین صدق کرد مواردی است که شاکی خصوصی باید شکایت کند و مواردی نیز وجود دارد که مدعی‌العموم شخصاً ورود می‌کند.


حصر خانگی موسوی و کروبی
اژه‌ای پیرامون حصر خانگی موسوی و کروبی گفت: این افراد معترض نبودند بلکه مرتکب جرم و ضرر و زیان برای نظام، کشور و مردم شدند و مسبب آن اتفاقات سال 88 شدند که باید در برابر خسارات و ضرر و زیان وارده جبران مافات بکنند.
وی تاکید کرد: اگر کسی معترض بود جواب وی را می‌دهیم و این افراد به مردم، کشور و رای‌دهندگان ظلم کردند. یکی از روش‌های برخورد با این افراد همان بود که اتفاق افتاد و از جلسه پیش تا به امروز هیچ تغییر در برخورد با افراد و حصر خانگی آنها به وجود نیامده است.


پرونده مرتضوی و مهدی هاشمی
اژه‌ای در مورد پرونده مرتضوی و شکایت پالیزدار از وی گفت: پرونده گذشته آقای مرتضوی به دیوان عالی رفته و هنوز برنگشته است اما در مورد پرونده شکایت آقای پالیزار و احضار وی ایشان گفته‌اند که در زمان احضار تهران نبودند و مجددا پس از احضاریه، وی در جلسه بررسی حاضر شد و این پرونده در مجاری رسیدگی خودش قرار دارد.
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود دستگاه قضا بعد از انتخابات ریاست جمهوری جدیتی برای محاکمه مهدی هاشمی ندارد، گفت: قوه قضاییه در مقام رسیدگی به این پرونده است و همانطور که گفتم پرونده ابتدا به دادگاه رفت اما دادگاه از آن نقصی گرفت و بار دیگر پرونده به دادسرا بازگشت که اگر این نقص برطرف شود پرونده به دادگاه ارجاع داده می‌شود.
وی تأکید کرد: شاید توقع مردم این است که رسیدگی به این پرونده سرعت بیشتری داشته باشد اگر از من هم بپرسند می‌گویم که رسیدگی به این پرونده طول کشیده اما می‌دانم که مقام‌های مربوط تلاش خود را می‌کنند.


پرونده اعدامی بجنوردی در جریان عفو
اژه‌ای در رابطه با آخرین وضعیت اعدامی بجنوردی گفت: وضعیت عمومی این فرد بهتر شده است و از بیمارستان مرخص شده است.
وی ادامه داد: البته این فرد دارای دو محکومیت حبس و اعدام بوده اما همانطور که قبلاً گفتم پرونده‌ وی در جریان عفو قرار دارد.


مرگ بر اثر آلودگی هوا
سخنگوی قوه قضاییه در مورد مرگ خاموش شهروندان به علت آلودگی هوا گفت: اینکه خبرنگاری می‌گوید 53 نفر بر اثر آلودگی هوا می‌میرند را نمی‌دانم که درست است یا خیر، شاید دلایل مرگ چیز دیگری بوده است اما در زمینه آلودگی هوا کارهای فراوانی می‌شود و دستگاه‌ها در حد امکان تلاش خود را انجام می‌دهند.
وی یادآور شد: برای پالایش هوا کارهای فراوانی انجام می‌شود و سازمان‌های ذی‌ربط همگی تلاش خود را می‌کنند اما باید بدانیم که هوا به سرعت سالم نمی‌شود و دهها کار باید همزمان با هم انجام شود.


ادعای  دروغ
اژه‌ای در پاسخ به سئوالی مبنی برمخالفتش با طرح ثبت اموال مسئولان گفت: این مسئله‌ای که شما به من نسبت داده‌اید دروغ است و متاسفانه از طرحی که نام برده‌اید شما و دیگران اطلاع چندانی ندارید؛ اما مگر می‌شود در مجمع تشخیص مصلحت یک نفر در برابر بقیه مخالف باشد و این طرح به تصویب نرسد. لذا نسبتی که به من دادید صددرصد خلاف واقعه است.
وی در ادامه با بیان اینکه من از حمایت مقام معظم رهبری نسبت به این طرح بی‌اطلاعم تاکید کرد: من موافق شفافیت در این طرح هستم و باید در این طرح سازوکار و مکانیزمی برای اجرا و پیگیری نسبت به آن فراهم شود. چرا که من معتقدم بیش از آنکه ما نیازمند تعدد قوانین باشیم، نیازمند اجرای درست قوانین هستیم که اگر قانونی را بنویسیم و مکانیزمی برای اجرای آن نداشته باشیم این قانون بی‌فایده خواهد بود.
سخنگوی دستگاه قضایی گفت: من همیشه معتقد بوده و هستم که بیش از اینکه به تعدد قوانین نیاز داشته باشیم به اجرا نیازمندیم، ما خیلی وقت‌ها قانون کم نداریم بلکه قوانین را اجرا نمی‌کنیم.
اژه‌ای گفت: من صد در صد موافقم که هم اموال شناسایی شود و هم مکانیزم پیگیری داشته باشد تا اگر کسی اموال خود را ارائه نداد و تخلف کرد بتوان با او برخورد کرد.


مبارزه با قاچاق کالا
وی درباره مبارزه با قاچاق کالا و ورود دستگاه قضایی گفت: آنچه که مسلم است قاچاق کالا جرم است و به تولید داخلی و اقتصاد کشور ضربه می‌زند و کسانی که اقدام به قاچاق کالا می‌کنند باید تحت تعقیب قرار گرفته و مجازات شوند.
وی افزود: حتی اگر سوخت هم قاچاق شود جرمی قابل تعقیب است و باید پیگیری شود.
محسنی‌اژ‌ه‌ای با تاکید بر اینکه ستاد مبارزه قاچاق کالا و ارز به صورت مستقیم زیر نظر دولت فعالیت می‌کند گفت: بخشی از مسائل مربوط به قاچاق کالا از سوی این ستاد پیگیری می‌شود و به لحاظ اینکه دولت می‌داند قاچاق کالا چه ضرر و زیانی دارد باید تلاش خود را بیشتر کند.
وی افزود: از سوی دیگر بخشی از این مسائل نیز برعهده سازمان تعزیرات حکومتی است اما در عین حال ما نمی‌توانیم بگوییم که چون ستاد مبارزه با قاچاق کالا زیر نظر دولت است قوه قضائیه تکلیفی ندارد.
دادستان کل کشور با اشاره به اینکه قاچاق کالا به منافع عمومی لطمه می‌زند گفت: ما هم در این زمینه تکلیف داریم اما چون معمولاً رسانه‌ها نسبت به موضوع قاچاق کالا حساس نیستند خیلی از محکومیت‌ها اعلام نمی‌شود و حتی رسانه‌ها پیگیری نمی‌کنند که پرونده قاچاق کالا به کجا رسیده است.
45232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 322090

برچسب‌ها